Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
arrebarre

Sjöregler och navigation. Tips till nybörjare!

Rekommendera Poster

Vad finns det att göra? Jag tycker iofs att det största problemet med motorbåtar är svall. Jag stör mig inte så mycket på om en snabb motorbåt kör förbi i plan, och knappt gör vågor, än om en stor båt kör förbi med nosen i vädret och river upp meterhöga vågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande. 

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

 

 

 

Vilken intressant attityd vissa har på detta forum.

 

Jag menar om du är missnöjd med hur vissa kör på sjön, därefter frågar en person efter hjälp och vägledning för att bli en bättre motorbåtsförare. Är inte det lite moment 22? 

 

 

 

 

 

 

 

Fast det är väl inte konstigt om man får skrämselhicka när man läser ditt inledningsinlägg. Det är nästan svårt att förstå att det är sant att en person som ger sig ut och kör med en relativt snabb motorbåt i Stockholms skärgård med total avsaknad om de mest grundläggande kunskaperna gällande sjömanskap och navigation.

 

Hade det gällt bilkörning och nån visade sån bristande kunskap i de grundläggande frågorna, så hade personen i fråga aldrig fått körkort.

 

Om det är sant att du har så bristande kunskap när det gäller sjömanskap och navigation, som du beskriver i ditt inledande inlägg, bör du låsa fast båten vid bryggan - eller ta upp den - och inte ge dig ut på sjön förrän du avlagt provet för förarexamen. En mycket låg utbildning med de absolut grundläggande kunskaperna när det gäller sjölivet.

 

http://www.kurser.se/kurs/forarintyg

 

En kurs i höghastighetsnavigerig borde va obligatoriskt för alla som kör snabba båtar. Det borde gälla alla båtar som kan plana.

 

http://www.kurser.se/utbildning/sjoskolan-pa-beckholmen/handhavande-av-snabba-fartyg-523264

 

Det är ju du som befälhavare ombord som har det juridiska och ekonomiska ansvaret om nåt skulle hända och det är du som kommer att ställas inför rätta om det händer något.

 

Sen täcker ju sällan eventuella försäkring det enorma lidande, som kan uppstå, för en helt oskyldig part, pga av en klantskalles agerande. Det finns en rad exempel på människor som fått sina liv förstörda pga av nonchalanta båtkörare (märk väl - jag skrev inte båtförare)

 

Det är inte alls konstigt om många trodde du var ett "nättroll" och det är nästan ännu värre att du inte va det.

 

Men det finns många klantskallar på sjön.

 

En arbetskompis som hade sin båt på Sandbogen i Kungshamn, fick en kväll se en relativt stor segelbåt som låg och cirkulerade varv efter varv. Till slut misstänkte arbetskompisen att de fått någon form av problem, så han körde bort till dem och frågade vad det var, varpå mannen ombord frågade; "När slår det om till grönt?"

 

På bifogat sjökortsklipp är det markerat med en gul ring där båten låg och cirkulerade. Den blå linjen är där det tidigare gick en lindriven bilfärga till Smögen.

 

När man kommer från Tångenrännan eller från havet får man en grön enselinje som står på Kalvbogen på Hasselön (det många kallar Smögen). Skall man fortsätta innomskärsleden nörröver, så fanns det förr en röd enselinje på Roparebacken. Denna var avsedda för de båtar som skulle till Hasselösund. Efter det är inomskärsleden upp mot Sotekanalen inte fyrbelyst.

 

Mannen trodde att de röda lamporna betydde stoppljus för den lindrivna bilfärjan.

 

post-106994-0-79305400-1464864336_thumb.jpg

 

Det är ganska många år sen vi rev enselinjen på roparbacken för att ge plats åt annan typ av bebyggelse än tidigare. Enselinjerna in till hamnarna tillhörde Sotens kommun som också hade ansvar för dem. Dock utsatt i sjökortet.

 

Hade mannen i fråga läst sjökortet och kunnat läsa sjökort, så hade det framgått med all önskvärd tydlighet vad de två röda ljusen betydde.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

off topic kanske men vad gör ni när ni möter någon eller blir omkörd typ i dubbla hastigheten mot tillåtet?

slappnar av och gör inget? visar finger? tutar? kastar saker? ägg golfbollar? lyser med röd laser? dämpar med handflatan för att visa sänk farten? softairgun? gestikulerar vilt? skakar på huvudet?

 

:huh:

Är det någon (KBV, sjöpolisen, ambulansen) som har blåljusen tända så gäller det väl att hålla undan, men annars så ligger jag där jag ligger i mina begränsade knop, vill någon köra om får de väl göra så, de kanske inte trivs på sjön och har bråttom därifrån? Hur gör du själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

off topic kanske men vad gör ni när ni möter någon eller blir omkörd typ i dubbla hastigheten mot tillåtet?

slappnar av och gör inget? visar finger? tutar? kastar saker? ägg golfbollar? lyser med röd laser? dämpar med handflatan för att visa sänk farten? softairgun? gestikulerar vilt? skakar på huvudet?

 

:huh:

 

Jag sitter i min lilla segelbåt på bidevind ut ur gullmarn och ser en stor motorbåt runt eller strax över 12 meter komma från norr, fort men verkar inte ha kurs nära mig. Jag tittar bort en liten stund och när jag hör mororljudet från den stora båten närma sig så tittar jag åt det hållet igen. Nu har han plötsligt kurs rakt på mig... inte mycket vind så jag har inte så mycket fart att flytta mig med. inte så långt från mig svänger han lite och går någon båtlängd framför fören på mig med gott om hoppande för mig strax efter.

 

Det var inte många andra båtar ute just då och vi var så gott som mitt i gullmarn mellan lysekil och fiskebäckskil. Varför gå så nära mig?

 

ingen raktion från den andra båten och dom far in till Fiskebäckskil.

 

Ingen ide att reta sig på honom då det ändå inte leder till något vettigt. Normalt så verkar motorbåtarna respektera seglare och ger iaf mig lagom med plats. Seglare stör mig inte alls men det kan vara så att jag inte är så orolig för dem bara för att det blir närgånget. Har turen att få vara med på många seglings tävlingar på västkusten och där kan det vara riktigt nära ibland. :-)

 

Så mitt tips ang andra som inte gör vad dom borde är att hålla undan om det ser farligt ut och i övrigt ignorera dem. Båten klarar lite vågor och vatten och dom som är på båten bör vara bereda att det kan kränga lite i båten utan förvarning. Om du är snäll kan du förvarna besättning och passagerare när det kommer något oväntat.

 

Så gör jag men är inte så erfaren än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

off topic kanske men vad gör ni när ni möter någon eller blir omkörd typ i dubbla hastigheten mot tillåtet?

slappnar av och gör inget? visar finger? tutar? kastar saker? ägg golfbollar? lyser med röd laser? dämpar med handflatan för att visa sänk farten? softairgun? gestikulerar vilt? skakar på huvudet?

 

:huh:

 

Det där problemet är väl större på land än på sjön.

 

På väg är det ju alltid hastighetsbegränsat och en person med ett sån yrke som pseudonym har väl sett det mesta, med tanke på all idioti som en annan sett, som tillbringar väldigt begränsad tid på vägarna.

 

På sjön är det ju väldigt få sträckor där det råder begränsad hastighet och jag upplever inte att det är något större problem med båtar som kör för fort inom hastighetsbegränsat område.

 

Jag gjorde det själv i går. Körde 5,6 knop inom ett 5 knopsområde. :ph34r:

 

post-106994-0-85639200-1464865814_thumb.jpg

 

Sen är jag ingen polis och har inget uppdrag att beivra brott. Jag håller min kurs och fart och försöker anpassa mig till omständigheterna. Försöker hålla mig till väjningreglerna och brukar inte ta ut mina "rättigheter" när jag seglar in absurdum. Om man läser spelet i lite trängre farleder med mycket båtar och anpassar sig, kan man undvika mycket strul.

 

Sen kan man ju bli irriterad över de riktiga klantskallarna, som över huvudtaget aldrig hör ordet "hänsyn"  och definitivt inte förstått vad ordet betyder.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast blir det minst vågor, stör.... om det gör det... kortast tid mm. när någon kör fortast möjligt... så jag gör nog ingenting mer än hälsar som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt många underliga svar i denna tråd. 

 

- Håll till höger i farleder, gärna långt ut så du inte stör större skepp. 

- Man kör om till höger. 

- Visa tydligt om du skall ändra kurs, att korrigera sin kurs lite syns inte - gör du en överdriven sväng åt den nya riktningen så visar du tydligt din avsikt. 

- Man skall alltid visa hänsyn. 

- Högerregeln gäller även på sjön. 

 

I tråden är det som vanligt en massa påhopp på motorbåtsförare, visst finns det många som inte borde köra motorbåt. Dock finns det lika många som inte borde vistas på en segelbåt. Sällan seglare har koll på reglerna om var och hur man får kryssa, var i farleden man skall ligga med sitt flytetyg. 

En segelbåt som går för motor = motorbåt, även om seglen är uppe.. 

 

Ta det varligt, läs på lite och var uppmärksam så kommer det att gå finfint! :) Lyckatill! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att det finns såväl sneseglare som motorbåtshuliganer. Men det är ju mest effekterna av illa framförda motorbåtar som skapar kaos och skador.

 

Och om man nu skall fortsätta att generalisera och fackindela folk som vistas på sjön så vågar jag nog påstå att det att "sommarstugeägarna" som är värst, alltså "backstugesittarna".

 

Långt i från alla, men många har en mindre öppen båt, kanske en styrpulpet eller däjkruser, och har ingen aning om hur det är att bo i en båt, än mindre hur det är att laga mat ombord.

Det finns många mer frekventerade naturhamnar på många öar, i Gåsöarkipelagen, i Fjällbackaskärgården i O-län, för att nämna några. Och här finner sommarstugägarna ofta sina badplatser för dagutflykter. I de inofficiella farlederna mellan öarna framför de sina båtar i oekonomisk deplacementsfart, med fören mot stjärnorna och aktern djupt ned i vattnet. Och då bygger upp de en bogvåg värdig M/S Byfjorden... "Vaddådå, vi passerar ju i bara fem knop"...  Det har hänt olyckor ombord då små barn fått kokhett pasta- eller poatisvatten över sig då kastrullen ramlat av spisen, på grund av att förtöjd båt kommit i gungning i svall från förbipasserande.

 

Men vad jag kan se både i stadstrafik, på landsväg och på sjön, är dessa frontalobsskadade egenkära individer som bara tänker på sig själva, "bara JAG kommer fram", "JAG skall minsann HA den platsen", "JAG skall först genom Stora Jungfruhålet/Gullholme halsar/Sotekanalen" eller annan smal passage. Man kan ju undra var den där kollektiva vi-känslan försvann, och varför det inte längre är självklart för vissa att hjälpa in en båt i hamn om det är litet trångt eller besvärligt.

 

Vi fjärmar oss ursprungsfrågan om hur man skall passera de röda och gröna pinnarna, den röd-gröna röran, men utöver nedskrivna regler som gäller på sjön finns det också oskrivna, de flesta av dessa går ut på att visa hänsyn, men det är det idag få som har förstått, och det gör mig väldigt besviken. Jag kanske skulle läsa vogonpoesi för alla som inte har vett och etikett att bete sig på ett vettigt sätt.

 

Att bli utsatt för vogonpoesi lär vara det värsta en människa kan bli utsatt för, enligt Douglas Adams i "Liftarens Guide till Galaxen" i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta förarintyget som nämts är bra, då lär du dig det du vehöver och lite till.

Men du har väl nyss köpt båt och jag antar att du kommer köra en hel del innan du är igång med kursen?

Så till dess, köp Salta boken som nämnts tidigare. Det är nog det närmaste "crash course" du kan komma. Det är en tunn bok på ett 20tal sidor ungefär, inplastade så den tål att ligga i båten.

Den ser rätt töntig ut men innehållet är bra och kortfattat. Väjningsregler, vad sjömärkena betyder, några knopar och sånt.

 

Har du plotter i båten (gps)? Använd den isf alltid och i ett väl inzoomat läge. Zoomar du ut försvinner detaljer som undervattenstenar etc. Vad tecknen på kartan betyder (kryss för undervattensten t.ex) står också i Salta boken.

Lycka till.

 

Ja precis, jag kommer köra i vatten som jag känner till, d.v.s. runt västerbron, till solna osv. Köper salta boken imorgon, tillsammans med en flagga till båten. Låter som en riktigt bra bok som jag kan läsa när jag sitter i båten innan utfärd.

 

Har inte plotter, har däremot en ekolod; men det verkar som att den bara visar vad som finns precis under mig, och inte 10m framför. Kan ta bild och lägga upp imorgon så ni får se.

 

Har ni tips på någon bra ekolod/gps eller annan enhet jag bör köpa till båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande. 

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

 

 

 

Vilken intressant attityd vissa har på detta forum.

 

Jag menar om du är missnöjd med hur vissa kör på sjön, därefter frågar en person efter hjälp och vägledning för att bli en bättre motorbåtsförare. Är inte det lite moment 22? 

 

 

 

 

 

 

 

Fast det är väl inte konstigt om man får skrämselhicka när man läser ditt inledningsinlägg. Det är nästan svårt att förstå att det är sant att en person som ger sig ut och kör med en relativt snabb motorbåt i Stockholms skärgård med total avsaknad om de mest grundläggande kunskaperna gällande sjömanskap och navigation.

 

Hade det gällt bilkörning och nån visade sån bristande kunskap i de grundläggande frågorna, så hade personen i fråga aldrig fått körkort.

 

Om det är sant att du har så bristande kunskap när det gäller sjömanskap och navigation, som du beskriver i ditt inledande inlägg, bör du låsa fast båten vid bryggan - eller ta upp den - och inte ge dig ut på sjön förrän du avlagt provet för förarexamen. En mycket låg utbildning med de absolut grundläggande kunskaperna när det gäller sjölivet.

 

http://www.kurser.se/kurs/forarintyg

 

En kurs i höghastighetsnavigerig borde va obligatoriskt för alla som kör snabba båtar. Det borde gälla alla båtar som kan plana.

 

http://www.kurser.se/utbildning/sjoskolan-pa-beckholmen/handhavande-av-snabba-fartyg-523264

 

Det är ju du som befälhavare ombord som har det juridiska och ekonomiska ansvaret om nåt skulle hända och det är du som kommer att ställas inför rätta om det händer något.

 

Sen täcker ju sällan eventuella försäkring det enorma lidande, som kan uppstå, för en helt oskyldig part, pga av en klantskalles agerande. Det finns en rad exempel på människor som fått sina liv förstörda pga av nonchalanta båtkörare (märk väl - jag skrev inte båtförare)

 

Det är inte alls konstigt om många trodde du var ett "nättroll" och det är nästan ännu värre att du inte va det.

 

Men det finns många klantskallar på sjön.

 

En arbetskompis som hade sin båt på Sandbogen i Kungshamn, fick en kväll se en relativt stor segelbåt som låg och cirkulerade varv efter varv. Till slut misstänkte arbetskompisen att de fått någon form av problem, så han körde bort till dem och frågade vad det var, varpå mannen ombord frågade; "När slår det om till grönt?"

 

På bifogat sjökortsklipp är det markerat med en gul ring där båten låg och cirkulerade. Den blå linjen är där det tidigare gick en lindriven bilfärga till Smögen.

 

När man kommer från Tångenrännan eller från havet får man en grön enselinje som står på Kalvbogen på Hasselön (det många kallar Smögen). Skall man fortsätta innomskärsleden nörröver, så fanns det förr en röd enselinje på Roparebacken. Denna var avsedda för de båtar som skulle till Hasselösund. Efter det är inomskärsleden upp mot Sotekanalen inte fyrbelyst.

 

Mannen trodde att de röda lamporna betydde stoppljus för den lindrivna bilfärjan.

 

attachicon.gifNär slår det om till grönt.JPG

 

Det är ganska många år sen vi rev enselinjen på roparbacken för att ge plats åt annan typ av bebyggelse än tidigare. Enselinjerna in till hamnarna tillhörde Sotens kommun som också hade ansvar för dem. Dock utsatt i sjökortet.

 

Hade mannen i fråga läst sjökortet och kunnat läsa sjökort, så hade det framgått med all önskvärd tydlighet vad de två röda ljusen betydde.

 

Ja det är faktiskt jättekonstigt. Ifall det hade varit bil hade personen ifråga aldrig fått körkort. Lägg märke till ordet "ifall" i den meningen. Nu rör det ju sig uppenbarligen inte om en bil, eller en väg. Det gäller en båt i sjön, och det är varken din eller min sjö. Så håll er hemma om ni är rädda för allmänheten. 

 

Nu har vi slösat ovanligt många ord, när jag helt enkelt ställer enkla frågor. Håll er till ämnet, eller skriv inget alls.

 

Att det är farligt, det förstod jag från första gången jag körde båt. Det är inte som en bil, båten glider och man får ta det, vinden, och vågor i åtanke. Samt att man får ha koll på precis allt runtomkring sig hela tiden. Man kan alltså inte lägga den på "autopilot" och gasa, då man enkelt kan köra i grund, eller på en annan båt. Det här för mig, är dock "common sense" och behöver egentligen inte plugga för att förstå detta. 

 

Däremot håller jag med om att en grundläggande kurs eller förarutbildning är att föredra, vilket är precis just den anledningen till att jag startade denna tråden. 

 

Det är pinsamt hur vissa människor är duktiga på en sak i världen, och enbart därför ska de vara världens besserwissers. Det är tröttsamt.

 

Med det sagt, tackar jag dig ändå för din förklaring.

 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt många underliga svar i denna tråd. 

 

- Håll till höger i farleder, gärna långt ut så du inte stör större skepp. 

- Man kör om till höger. 

- Visa tydligt om du skall ändra kurs, att korrigera sin kurs lite syns inte - gör du en överdriven sväng åt den nya riktningen så visar du tydligt din avsikt. 

- Man skall alltid visa hänsyn. 

- Högerregeln gäller även på sjön. 

 

I tråden är det som vanligt en massa påhopp på motorbåtsförare, visst finns det många som inte borde köra motorbåt. Dock finns det lika många som inte borde vistas på en segelbåt. Sällan seglare har koll på reglerna om var och hur man får kryssa, var i farleden man skall ligga med sitt flytetyg. 

En segelbåt som går för motor = motorbåt, även om seglen är uppe.. 

 

Ta det varligt, läs på lite och var uppmärksam så kommer det att gå finfint! :) Lyckatill! 

Stort tack, det var precis det här jag frågade efter. Synd bara att det tog ca 30 inlägg innan någon förstod. 

Det känns rätt så logiskt och enkelt ändå, ska fortsätta läsa på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående ekolod.

Det finns ju flera olika typer.

Men givaren har ju en viss spridningsvinkel, så den "ser" i allmänhet inte bara rakt under båten, utan litet framåt, bakåt och åt sidorna, beroende på spridningsvinklen och vattendjupet.

Sedan finns det en speciell modell som marknadsförs som "det framåtseende ekolodet", det är väl en sådan som kallas för "sonar" inom yrkessjöfart och inom marinen...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Märkligt många underliga svar i denna tråd.

 

- Håll till höger i farleder, gärna långt ut så du inte stör större skepp.

- Man kör om till höger.

- Visa tydligt om du skall ändra kurs, att korrigera sin kurs lite syns inte - gör du en överdriven sväng åt den nya riktningen så visar du tydligt din avsikt.

- Man skall alltid visa hänsyn.

- Högerregeln gäller även på sjön.

 

I tråden är det som vanligt en massa påhopp på motorbåtsförare, visst finns det många som inte borde köra motorbåt. Dock finns det lika många som inte borde vistas på en segelbåt. Sällan seglare har koll på reglerna om var och hur man får kryssa, var i farleden man skall ligga med sitt flytetyg.

En segelbåt som går för motor = motorbåt, även om seglen är uppe..

 

Ta det varligt, läs på lite och var uppmärksam så kommer det att gå finfint! :) Lyckatill!

- Man får köra om på vilken sida man vill om det inte är en trång farled.

- Många motorbåtsägare har dålig koll på att ett segelfartyg får använda hela farledens bredd när man kryssar.

- Många motorbåtsägare har svårt att förstå vad som är en "trång farled" och när dessa regler gäller.

 

Källa; se ovan.

 

Därför är det bra att gå en kurs, förarbeviset räcker långt.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt underbar trådstart, nästan så att man blir tårögd. Kan förstå om övernitiska paragrafläsare går i taket, fast det är väl det som är meningen.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

arrebarre!

 

Du har fattat det viktigaste och det är att du insett att du är nybörjare och inte kan allt från början, kommer att gå hur bra som helst om du som ex vis Peter_K skrev

"Ta det varligt, läs på lite och var uppmärksam så kommer det att gå finfint!  :)Lyckatill! "

Man lär sig eftersom genom att göra som du gjort att fråga. 

Sen att vissa tror att att de kan nåt för att de gått kurser eller har intyg nja... Francesco Schettino  hade säkert en hel bunt med fina intyg osv men klantade sig iaf.

 

Dessutom tror jag få här gett sig ut på sjön fullärda eller ens pålästa, men det kommer säkert historier om hur morfar tog ut dem på havet innan de kunde gå osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

arrebarre!

 

Du har fattat det viktigaste och det är att du insett att du är nybörjare och inte kan allt från början, kommer att gå hur bra som helst om du som ex vis Peter_K skrev

"Ta det varligt, läs på lite och var uppmärksam så kommer det att gå finfint! :)Lyckatill! "

Man lär sig eftersom genom att göra som du gjort att fråga.

Sen att vissa tror att att de kan nåt för att de gått kurser eller har intyg nja... Francesco Schettino hade säkert en hel bunt med fina intyg osv men klantade sig iaf.

 

Dessutom tror jag få här gett sig ut på sjön fullärda eller ens pålästa, men det kommer säkert historier om hur morfar tog ut dem på havet innan de kunde gå osv.

Min farfar var redare så jag har det i generna sådetså! Och mor gungade mig som liten så jag inte skulle bli sjösjuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha ☺ Farfar kanske var kallskänka och redde såser mest, och mamma kanske tog i lite för hårt.Annars så var det ju ett brs försök ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att mitt efternamn står på dessa fartygen och på just detta verkar även Thalatta ha ett finger med i spelet? :)post-95643-0-70231800-1465322954_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Märkligt många underliga svar i denna tråd.

 

- Håll till höger i farleder, gärna långt ut så du inte stör större skepp.

- Man kör om till höger.

- Visa tydligt om du skall ändra kurs, att korrigera sin kurs lite syns inte - gör du en överdriven sväng åt den nya riktningen så visar du tydligt din avsikt.

- Man skall alltid visa hänsyn.

- Högerregeln gäller även på sjön.

 

I tråden är det som vanligt en massa påhopp på motorbåtsförare, visst finns det många som inte borde köra motorbåt. Dock finns det lika många som inte borde vistas på en segelbåt. Sällan seglare har koll på reglerna om var och hur man får kryssa, var i farleden man skall ligga med sitt flytetyg.

En segelbåt som går för motor = motorbåt, även om seglen är uppe..

 

Ta det varligt, läs på lite och var uppmärksam så kommer det att gå finfint! :) Lyckatill!

- Man får köra om på vilken sida man vill om det inte är en trång farled.

- Många motorbåtsägare har dålig koll på att ett segelfartyg får använda hela farledens bredd när man kryssar.

- Många motorbåtsägare har svårt att förstå vad som är en "trång farled" och när dessa regler gäller.

 

Källa; se ovan.

 

Därför är det bra att gå en kurs, förarbeviset räcker långt.

 

 

Går man ut/in genom fällström som är relativt trång så är det alltid segelbåtar både för segel och motor i hela farledens bredd åt alla håll. Ofta även sådana som kryssar i hopp om att folk ska flytta sig - när det inte finns någon stans att flytta sig.. 

 

Vad en trång farled är bör man ta med sjöfartsverket, som parentes ses Engelskakanalen som en trång farled.. 

 

Peter K - du som verkar påläst - vad är definitionen av en trång farled?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

RikardE - finns en hel träd där jag skrivit massor med inlägg om vad en trång farled är. Sök i forumet, tror det var typ förra året.

 

Men i korthet - Fällström är inte ens en trång farled för Waxholmsbåtarna. För dig och mig är snarare Baggenstäket eller Strömma Kanal en trång farled. Fällström är trång för t ex Viking Salmonella; men den går ju inte där.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En farled är trång när där finns ett eller flera fartyg som beroende på sin storlek och sitt djupgående har svårt att väja enligt gängse väjningsregler. När detta/dessa fartyg inte längre finns i farleden är farleden inte längre trång.

 

Tillägg: En farled kan troligen också anses vara trång när där finns så mycket fartyg/båtar/skepp att det av den anledningen är svårt att väja enligt gängse regler.

 

Det finns ingen skriven definition på trång farled, men det finns rättsfall där en isränna är en trång farled eller där en 700 m bred farled är trång. Den aktuella situationen avgör.

Tillägg: Utomlands tillämpas andra regler.

 

Man kan nog säga att det finns väldigt få farleder som är trånga så länge där bara finns fritidsbåtar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Märkligt många underliga svar i denna tråd. 

 

- Håll till höger i farleder, gärna långt ut så du inte stör större skepp. 

- Man kör om till höger. 

- Visa tydligt om du skall ändra kurs, att korrigera sin kurs lite syns inte - gör du en överdriven sväng åt den nya riktningen så visar du tydligt din avsikt. 

- Man skall alltid visa hänsyn. 

- Högerregeln gäller även på sjön. 

 

I tråden är det som vanligt en massa påhopp på motorbåtsförare, visst finns det många som inte borde köra motorbåt. Dock finns det lika många som inte borde vistas på en segelbåt. Sällan seglare har koll på reglerna om var och hur man får kryssa, var i farleden man skall ligga med sitt flytetyg. 

En segelbåt som går för motor = motorbåt, även om seglen är uppe.. 

 

Ta det varligt, läs på lite och var uppmärksam så kommer det att gå finfint! :) Lyckatill!

Stort tack, det var precis det här jag frågade efter. Synd bara att det tog ca 30 inlägg innan någon förstod. 

Det känns rätt så logiskt och enkelt ändå, ska fortsätta läsa på.

 

Nu tog det ju egentligen bara fem meddelanden innan du fick en massa att läsa, http://www.maringuiden.se/forum/topic/82058-sjöregler-och-navigation-tips-till-nybörjare/?p=583269

 

Det är ju knappast någon vits att vi klistrar in alla regler här när reglerna redan finns nedtecknade med kommentarer, det var det jag hänvisade till.

 

RichardE:s sammanfattning är klart begränsad och blir därför till vissa delar felaktig. Läs reglerna istället, de är faktiskt inte så svårbegripliga.

  • Håll till höger i farleder, gärna långt ut så du inte stör större skepp.

    Det är ett gott råd, men regeln finns inte.

  • Man kör om till höger.

    Nja, vet inte det jag. Upphinnande fartyg har hela ansvaret för att köra om på ett säkert sätt. Vilken sida man kör om på är upp till det upphinnande fartyget.

  • Visa tydligt om du skall ändra kurs, att korrigera sin kurs lite syns inte - gör du en överdriven sväng åt den nya riktningen så visar du tydligt din avsikt.

    ​Bra tips, dessutom krav enligt sjötrafikföreskrifterna.

  • Man skall alltid visa hänsyn.

    ​Bra tips, om alla gjorde det skulle inga regler behövas.

  • Högerregeln gäller även på sjön.

    ​Nja, högerregeln gäller mellan motordrivna fartyg så länge det ena fartyget inte är hämmat av sin storlek eller sitt djupgående och det finns en massa andra undantag också. Motorbåt väjer alltid för segelbåt (med avstängd motor) och segelbåtar har olika regler att väja för varandra beroende på varifrån det blåser. Med båt avses fartyg kortare än 12 m (lite förenklat).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RikardE - finns en hel träd där jag skrivit massor med inlägg om vad en trång farled är. Sök i forumet, tror det var typ förra året.

 

Men i korthet - Fällström är inte ens en trång farled för Waxholmsbåtarna. För dig och mig är snarare Baggenstäket eller Strömma Kanal en trång farled. Fällström är trång för t ex Viking Salmonella; men den går ju inte där.

Den trängsta delen av Fällström är "bara" 150 m bred så där är det nog i alla fall nästan trångt även för Waxholmsbåtar (skepp), men knappast för fritidsbåtar (båtar är i princip mindre än 12 m långa). I övriga delar är det bara trångt för betydligt större skepp än Waxholmsbåtarna.

 

När man går med skepp (i mitt fall 25 x 6 m) in till Sandhamn är det trångt, bara 35 m i det västra inloppet och en massa förvirrade fritidsbåtsskeppare som tror att man kan stanna skutan och sedan bara köra vidare. Det är nog det värsta jag gjort till sjöss, men lärorikt.

Vad finns just nu framför båten som jag inte längre ser?

Var tog snurrbåten vägen som envist skulle hinna framför mig?

Han de undan?

Tappar jag mera fart nu driver jag på båtarna på min styrbordssida och trycker upp dem och mig på land.

Ökar jag maskin svänger akten ut och klipper till några andra båtar som ligger allt för nära.

Ligger någon "osynlig" båt nära på någon sida? (Sikten från styrhytten är klart begränsad.)

 

I liknande lägen är det oerhört värdefullt att fritidsskeppare visar hänsyn och förstår att det är en trång farled när skeppet är där, inte annars. Det är inte trångt när det är 35 m brett om det bara är en massa fritidsbåtar i sundet, men det är väl onödigt att kryssa in med segelbåt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel 9 – Trånga farleder

  1. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farle- dens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medge. Dvs  håll till höger.

 

d. Fartyg får ej korsa en trång farled, om detta hindrar genomfarten för far-

tyg, som kan säkert framföras endast inom farleden.  Dvs kryssa ej i en trång farled. 

 

Regel 15 – Skärande kurser

När två maskindrivna fartygs kurser skär varandra så att det innebär risk för kollision, skall det fartyg, som har det andra på sin egen styrbordssida, hålla undan för det andra fartyget och skall, då förhållandena så medger, undvika att gå för om detta. - Dvs Håll till höger.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt RikardE; men som påtalats - R9 gäller i en trång farled, vilket Fällström inte är för dig och mig. Och R15 avser hur två motordrivna fartyg skall gira vid skärande kurser - det säger inget hur upphinnande skall "köra om".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Regel 9 – Trånga farleder

  1. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farle- dens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medge. Dvs  håll till höger.

 

d. Fartyg får ej korsa en trång farled, om detta hindrar genomfarten för far-

tyg, som kan säkert framföras endast inom farleden.  Dvs kryssa ej i en trång farled. 

 

Regel 15 – Skärande kurser

När två maskindrivna fartygs kurser skär varandra så att det innebär risk för kollision, skall det fartyg, som har det andra på sin egen styrbordssida, hålla undan för det andra fartyget och skall, då förhållandena så medger, undvika att gå för om detta. - Dvs Håll till höger.

 

 

 

 

 

Om en segelbåt kan kryssa på platsen så är det osannolikt att det är en trång farled för mindre fartyg (Fritidsbåt).

 

Exempel Bilden på Lökarna nedan, osanolikt att det räknas som trångfarled när det är fritidsbåtar där. Däremot så har lite större yrkesfartyg dåligt med plats här och då blir det trångt för dom kommer inte att kunna flytta på sig.

 

post-104944-0-09385000-1465364823_thumb.jpg

 

Här i området runt Bassholmen så är det inte mycket plats. Två fritidsbåtar som möts på vissa platser får det trångt. Du ser troligen ingen segelbåt som kryssar sig igenom området heller.

 

post-104944-0-29284600-1465364569_thumb.jpg

 

 

My two cents... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En farled är trång när där finns ett eller flera fartyg som beroende på sin storlek och sitt djupgående har svårt att väja enligt gängse väjningsregler. När detta/dessa fartyg inte längre finns i farleden är farleden inte längre trång.

 

Tillägg: En farled kan troligen också anses vara trång när där finns så mycket fartyg/båtar/skepp att det av den anledningen är svårt att väja enligt gängse regler.

 

Det finns ingen skriven definition på trång farled, men det finns rättsfall där en isränna är en trång farled eller där en 700 m bred farled är trång. Den aktuella situationen avgör.

Tillägg: Utomlands tillämpas andra regler.

 

Man kan nog säga att det finns väldigt få farleder som är trånga så länge där bara finns fritidsbåtar.

 

Mackey

Så det tycker du. Det finns inget stöd i dess regler att "fritidsbåtar" har andra regler, Det finns inget stöd i förarbetarne till denna relativistiska syn på dessa regler.

 

Mackay, du gör det svårt för oss alla att färdas på sjön med att tycka som du gör.

 

Om reglerna är så att vi alle känner dom och gör som dom säger reduserar vi risk. Det er därfor man har dessa regler.

 

Med att tycka att göra regler valfria har du nog inte gjort risk lägre.

 

Jag ville rekommendera dig att få lite mera kompetens, gå några kurser som Kustskappare eller likande. Det ger nogot bättre innsyn i dessa regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...