Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
arrebarre

Sjöregler och navigation. Tips till nybörjare!

Rekommendera Poster

Såklart segelbåtar måste kryssa i motvind, det är ju självskrivna naturlagar. Den som varit på sjön en timme eller mer, sett segelbåtar och haft sinnet hyfsat öppet, bör ju kunna lista utvilken väg en ev mötande kryssande båt kommer att ta. Utefter det är det ju förskolematte att, med mötande mindre båt navigera sig på ett sätt som inte stör sin egen eller den mötande seglarens-seglarnas-färd... eller! Är det logiskt att krångla till det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En farled är trång när där finns ett eller flera fartyg som beroende på sin storlek och sitt djupgående har svårt att väja enligt gängse väjningsregler. När detta/dessa fartyg inte längre finns i farleden är farleden inte längre trång.

 

Tillägg: En farled kan troligen också anses vara trång när där finns så mycket fartyg/båtar/skepp att det av den anledningen är svårt att väja enligt gängse regler.

 

Det finns ingen skriven definition på trång farled, men det finns rättsfall där en isränna är en trång farled eller där en 700 m bred farled är trång. Den aktuella situationen avgör.

Tillägg: Utomlands tillämpas andra regler.

 

Man kan nog säga att det finns väldigt få farleder som är trånga så länge där bara finns fritidsbåtar.

 

Mackey

Så det tycker du. Det finns inget stöd i dess regler att "fritidsbåtar" har andra regler, Det finns inget stöd i förarbetarne till denna relativistiska syn på dessa regler.

 

Mackay, du gör det svårt för oss alla att färdas på sjön med att tycka som du gör.

 

Om reglerna är så att vi alle känner dom och gör som dom säger reduserar vi risk. Det er därfor man har dessa regler.

 

Med att tycka att göra regler valfria har du nog inte gjort risk lägre.

 

Jag ville rekommendera dig att få lite mera kompetens, gå några kurser som Kustskappare eller likande. Det ger nogot bättre innsyn i dessa regler.

 

Redan i förskoleåldern fick jag lära mig följande:

 

"Den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd"

 

(Och då jag var klasskamrat eller avlägsen kompis med barn till några bagare så fattade jag men ens vad detta betydde, att jag skulle hålla mig borta från Åke från Torslanda, och Aleks från Hönö... Hönökaka och apelsinkaka äter jag fortfarande med god aptit!)

 

Inte fasiken väjer supertankrarna i Brofjorden (som skall in till "Preemraff") för mig, trots att jag kommer från deras sb-sida. Och av ren självbevarelsedrift utmanar jag inte heller ödet. Kanske kocken ombord också bakar bröd och kaffebröd, man vet ju aldrig... :D

Men många gånger har dessa en kopplad bogserbåt, och då är det ju ett fartyg under bogsering som man ändå väjer för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brofjorden är trång led §9, då ska man inte tro att den båt som går i farled som är trång ska vaja, det ska den inte. Den utsätts för fara om den vajar, ditt fartyg inte. Den går i trånd farled, du kommer tvers denna...

 

Brofjorden har lots krav över 20000 dwt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Redan i förskoleåldern fick jag lära mig följande:

 

 

"Den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd"

 

 

Så vi ska väja för stora rib båtar som kör runt folk i högfart bara för att dom kör för pengar? Låter vettigt... Tror fortfarande att dom ska följa reglerna. Reglerna skilljer väl inte mellan yrkestrafik och "privat" trafik. Hur ska det mötande fartyget veta om jag kör för pengar eller inte?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket överaskande har ju lotsbåten, i god tid, gjort en tydlig väjningsmanöver både för mig enskilt och en annan gång för en grupp andra fritidsbåtar, trots att man troligtvis var på väg utåt för att möta upp nån tanker. Men för en motorstark och relativt lättmanövrerad lotsbåt på uppskattningsvis 40-45 fot och ett djupgående på max 2 meter är ju Brofjorden knappast trång.

Det är ju inte alltid jag passerar Brofjorden tvärs farleden, vid gott väder händer det att väljer att sticka ut utanför Malmön, vid Brofjorden, om jag varit tveksam till detta utanför Lysekil.

 

Ett yrkesfartyg som alldeles säkert inte väjer, innanför Malmön, är linfärjan där. Trots stora skyltar fattar inte alla att det är en linfärja, då denna går i en stor öppen passage, men stort avstånd mellan färjelägena, man får väl passera med 300 meters avstånd om jag nu inte minns fel. Å andra sidan fattar inte alla båtförare med analfabetism och dyspictomi (oförmågan att förstå pictogram, symboler, skyltar med symboler) att landets kostaste linfärjelinje den i Hamburgsund kan korsas hur som helst...

 

Men det är det jag menar, man kan inte lita på att andra båtar/fartyg/skepp skall väja, men det gäller ju att göra tydliga markeringar, små subtila väjningar resulterar bara att den andre båtföraren blir osäker och i värsta fall väjer åt samma håll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Redan i förskoleåldern fick jag lära mig följande:

 

 

"Den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd"

 

 

Så vi ska väja för stora rib båtar som kör runt folk i högfart bara för att dom kör för pengar? Låter vettigt... Tror fortfarande att dom ska följa reglerna. Reglerna skilljer väl inte mellan yrkestrafik och "privat" trafik. Hur ska det mötande fartyget veta om jag kör för pengar eller inte?

 

Tja, det tål att diskuteras, men syvende och sist är det den egna självbevarelsedriften som avgör hur man agerar.

Detta är ju inga skriva regler, den angående "brödseglingen" utan nån gammal hävd, som kanske glömts bort.

 

"Störst går först" är ju en annan grej...

Man minns ju VHF-konversationen mellan ryska valkokeriet Kosmos II och lilla krabbfiskekuttern från Hyppeln... 

Nu är det ju inte tillåtet att vidarebefordra sådan konversation, men då den troligtvis är uppdiktad är det väl ok...

 

-Håll ut, håll undan för Kosmos II, världens största valkokeri.

-Hej, detta är Astrid från Hyppeln, har ni fått nått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världens största valkokeri måste väl vara det som pågår/påbörjats over there.?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Världens största valkokeri måste väl vara det som pågår/påbörjats over there.?

Vilket menar du då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thrumps val?

A hela den cirkusen är väl val-kokeriernas gigant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Man kan nog säga att det finns väldigt få farleder som är trånga så länge där bara finns fritidsbåtar.

Så det tycker du. Det finns inget stöd i dess regler att "fritidsbåtar" har andra regler, Det finns inget stöd i förarbetarne till denna relativistiska syn på dessa regler.

 

 

Har klippt bort lite... men hur menar du då, AlfaAlfa?

Det finns faktiskt stöd i lagen för den relativa synen som Mackey pratar om, vilket nämns i kommentarerna för §9. Det är liksom inte "tyckande" - en trång farled är bara trång när båtar/fartyg som färdas i den är så stora att den blir trång.

Om vi utgår ifrån att en fritidsbåt som regel kanske är 6-12 meter lång och 2-4 meter bred sådär ungefär så är det såklart en skillnad om två fritidsbåtar möts i exempelvis Brofjorden (har ingen koll hur det ser ut där...) eller om en fritidsbåt möter oljetankern som nämns i ett annat inlägg. Så; om du och jag med våra små pluttbåtar möts där i en övrigt tom farled har jag full rätt att kryssa hur mycket jag vill och du som går för motor skall väja, men dyker en oljetanker upp skall jag hålla mig undan för den. Ganska självklart och sällan ett problem vågar jag påstå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Man kan nog säga att det finns väldigt få farleder som är trånga så länge där bara finns fritidsbåtar.

Så det tycker du. Det finns inget stöd i dess regler att "fritidsbåtar" har andra regler, Det finns inget stöd i förarbetarne till denna relativistiska syn på dessa regler.

Har klippt bort lite... men hur menar du då, AlfaAlfa?

Det finns faktiskt stöd i lagen för den relativa synen som Mackey pratar om, vilket nämns i kommentarerna för §9. Det är liksom inte "tyckande" - en trång farled är bara trång när båtar/fartyg som färdas i den är så stora att den blir trång.

Om vi utgår ifrån att en fritidsbåt som regel kanske är 6-12 meter lång och 2-4 meter bred sådär ungefär så är det såklart en skillnad om två fritidsbåtar möts i exempelvis Brofjorden (har ingen koll hur det ser ut där...) eller om en fritidsbåt möter oljetankern som nämns i ett annat inlägg. Så; om du och jag med våra små pluttbåtar möts där i en övrigt tom farled har jag full rätt att kryssa hur mycket jag vill och du som går för motor skall väja, men dyker en oljetanker upp skall jag hålla mig undan för den. Ganska självklart och sällan ett problem vågar jag påstå.

Syns som en bra sammanfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Redan i förskoleåldern fick jag lära mig följande:

 

 

"Den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt bröd"

 

 

Så vi ska väja för stora rib båtar som kör runt folk i högfart bara för att dom kör för pengar? Låter vettigt... Tror fortfarande att dom ska följa reglerna. Reglerna skilljer väl inte mellan yrkestrafik och "privat" trafik. Hur ska det mötande fartyget veta om jag kör för pengar eller inte?

 

 

Georg_Ohm har bara slagit på den humoristiska ådran.

 

Dessutom tror jag att väldigt sällan man går längs farleden in till Brofjorden, utan nästan  alltid går tvärs, oavsett om det är syd Grötö eller om det är syd Kornöarna och Bohus Malmön eller kanske tom längre syd.

 

Fast ett besök på naturreservater Ryxö längst in i Brofjorden är väl inte fel - för dom som gillar att vandra kring bland växterna i den Bohuslänska naturen. Var på ön ett par gånger för några år sen. Tog massvis med bilder med min nya vattentäta Sonny experia.Alla bilderna blev förstörda när jag ramlade i sjön. Den vattentäta telefonen tålde inte saltvatten. (jag fick en ny på garantin)

 

Nån särskild regel som gäller för yrkesjöfarten finns inte - speciellt som den som kallas "Brödseglarregeln".

 

Samma regler gäller för alla båtar - och det finns många regler. Sen finns det nåt som brukar kallas "sunt förnuft". Det är inte fel att ha dylikt. Med sunt förnuft och lite förutseende så behöver man aldrig hamna i situationer där man måste hårdra regelverket.

 

Kommer det en stor tanker på väg och in till Brofjorden och jag inte hinner passera farleden i god tid, så är det väl i det i närmaste självklart att jag korsar farleden akter om tankern - ren självbevarelsedrift. Jag har ju en fritids och nöjesbåt och är på sjön för att jag tycker det är roligt. Att försöka hinna före en stor tanker och riskera liv och båt är väl inget som man längtar efter. Tankern kan ju inte väja och stanna gör man inte i en handvändning heller.

 

Du Georg - du överdrev med 50% när du angav på vilket avstånd du skall passera linfärjan till Bohus Malmön. På skylten står det 200 meter. Fast det är ju inte fel att passera färjan på ett avstånd av 300 meter heller.

 

200 m  är väl det avståndet man behöver va för att bromsvajern inte skall höja sig så mycket att den tar i botten på ev passerade båtar (plus säkerhetsavstånd).

 

Jag fick vänta på att färjan skulle passera i förgår, när jag var på väg till Lilla Kornö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 så är det såklart en skillnad om två fritidsbåtar möts i exempelvis Brofjorden (har ingen koll hur det ser ut där...) eller om en fritidsbåt möter oljetankern som nämns i ett annat inlägg. Så; om du och jag med våra små pluttbåtar möts där i en övrigt tom farled har jag full rätt att kryssa hur mycket jag vill och du som går för motor skall väja, men dyker en oljetanker upp skall jag hålla mig undan för den. Ganska självklart och sällan ett problem vågar jag påstå.

 

 

Nu är det väl sällan två fritidsbåtar möts i Brofjorden.

 

Det som det talas om är egentligen inseglingen till Raffenaderiet i Brofjorden - Preem-raff.

 

Det är i huvudsak tre ställen där båtar - i huvudsak fritidsbåtar korsar farleden  in till Brofjorden. Det är i huvudsak tankers av olika storlekar som går i den farleden och för tankers är ju farleden trång.I princip kan en tankers på väg in och ut till Brofjorden inte väja - mer än högst marginellt. Sen är det väl en och annan bogserbåt och lostsbåt som går i farleden in och ut ur Brofjorden.

 

De tre passagerna,var av de två sydligaste är mest trafikerade och ingår i det som ibland beskrivs som "Havet´s E6;a"

 

post-106994-0-19533300-1465386419_thumb.jpg

 

Du borde komma hit och segla i vår skärgård, Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror du får se mitt inlägg om Brofjorden som ett exempel; men det kan vara vilken semitrång passage som helst (jag kollade på Eniro och den verkar vara c:a 250 meter bred på smalaste stället, vilket motsvarar typ 25-30 båtlängder för mig och AlfaAlfa).

 

Segla på fel sida av Sverige, nä... ni har ju inga träd på öarna; det går inte för sig ;-)

Mer ärligt - jag åker ut rätt ofta, men inte mer än några dagar åt gången. Gillar att kuska runt i närområdet, och en långsegling runt Sverige är jag inte alls sugen på faktiskt.

Sådan är jag :-)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får se mitt inlägg om Brofjorden som ett exempel; men det kan vara vilken semitrång passage som helst (jag kollade på Eniro och den verkar vara c:a 250 meter bred på smalaste stället, vilket motsvarar typ 25-30 båtlängder för mig och AlfaAlfa).

 

Segla på fel sida av Sverige, nä... ni har ju inga träd på öarna; det går inte för sig ;-)

Mer ärligt - jag åker ut rätt ofta, men inte mer än några dagar åt gången. Gillar att kuska runt i närområdet, och en långsegling runt Sverige är jag inte alls sugen på faktiskt.

Sådan är jag :-)

 

Det finns många sådan.

 

Skillnaden mellan brofjorden insegling och tex Furusundsleden, är ja att de stora båtarna går alltid in och ut ur brofjorden och 99.99% av alla småbåtar går tvärs. Övervägande delen på de två yttre passagerna.

 

De trängre delarna av Furusundsleden är nog egentligen mycket värre  - för befälhavarna på Färjorna - med tanke på alla "fommar" som är ute i småbåtar , som skvätter än hit än dit.

 

Nej - i princip räcker allt Stockholms skärgård att segla i. Ångrar ibland att jag seglade hem båten. Hade väldigt mycket kvar att se. Hann med alldeles för lite ytterskärgård.

 

Sen har ni väl inga grund där uppe. Hade båt på Svinninge i 5 år, och hittade under den tiden inte ett enda.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå Trång FarledTM

Den här bilden tog jag på en kappsegling. Genom detta område navigera en bilfärja snyggt utan att tuta, utan risk för kollision, och smalt är det. Och kryss - det var det kan jag lova.
:)

 

post-53200-0-26565100-1465393542_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En farled är trång när där finns ett eller flera fartyg som beroende på sin storlek och sitt djupgående har svårt att väja enligt gängse väjningsregler. När detta/dessa fartyg inte längre finns i farleden är farleden inte längre trång.

 

Tillägg: En farled kan troligen också anses vara trång när där finns så mycket fartyg/båtar/skepp att det av den anledningen är svårt att väja enligt gängse regler.

 

Det finns ingen skriven definition på trång farled, men det finns rättsfall där en isränna är en trång farled eller där en 700 m bred farled är trång. Den aktuella situationen avgör.

Tillägg: Utomlands tillämpas andra regler.

 

Man kan nog säga att det finns väldigt få farleder som är trånga så länge där bara finns fritidsbåtar.

 

Mackey

Så det tycker du. Det finns inget stöd i dess regler att "fritidsbåtar" har andra regler, Det finns inget stöd i förarbetarne till denna relativistiska syn på dessa regler.

 

Mackay, du gör det svårt för oss alla att färdas på sjön med att tycka som du gör.

 

Om reglerna är så att vi alle känner dom och gör som dom säger reduserar vi risk. Det er därfor man har dessa regler.

 

Med att tycka att göra regler valfria har du nog inte gjort risk lägre.

 

Jag ville rekommendera dig att få lite mera kompetens, gå några kurser som Kustskappare eller likande. Det ger nogot bättre innsyn i dessa regler.

 

Helt rätt, fritidsbåtar har samma regler som alla andra fartyg/båtar/skepp. Två vaxholmsbåtar (skepp) som möts på en fjärd ska väja enligt samma regler som en vaxholmsbåt som möter en fritidsmotorbåt på samma fjärd. Störst går inte först och det finns ingen brödseglarregel. Nu gillar ju jag brödseglarregeln eftersom den är förnuftig och hänsynsfull, men den finns inte. En brödseglare (skepp) som har möjlighet att väja för en liten fritidsbåt ska väja om hen har skyldighet att väja.

 

Om vi istället tar en 50 m bred farled så är den trång när två vaxholmsbåtar befinner sig i leden och även när en fritidsbåt och en vaxholmsbåt befinner sig i leden. Däremot är en 50 m bred farled inte särskilt trång om två fritidsbåtar möts.

 

AlfaAlfA, kan du inte länka till förarbetena så att jag och alla andra med begränsad kunskap och kompetens kan läsa dessa. Om förarbetena inte finns att länka till kan du väl beskriva vad som står i förarbetena.

 

På vilket sätt, AlfaAlfa, menar du att jag gör reglerna valfria?

Vad jag vet finns inte trånga farleder markerade på sjökort och det finns inga regler som beskriver hur en trång farled ser ut, eller det kanske det gör. Jag har ju tydligen inte tillräcklig nautisk kompetens, men du som har det kan väl tala om var det förklaras hur en trång farled ser ut eller var det står vilka farleder som är trånga.

 

Jag tänker inte kasta paj, jag är övertygad om att du kan din sak så förklara för oss andra hur det ligger till.

 

Hälsn.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser denna länk över ser man att det är store skilnader på hur man tolkar alla regler. Hur ska man då komma överans och redusera risk på sjön på ett vettigt sätt?

 

Värkar det vara vettigt med den ide att jag tycker inte att nogot gäller för mig,- och så ska alla andre ochså läsa sjöfartsreglerna. Hur kan man få det för sig att man tycker att det borde vara rätt sätt att färdas på sjön på ett bra sätt. Hur ska jag veta hur du tycker? Om jag möter dig på sjön?

 

Jag tycker det är en naiv förstånd av dessa regler.

 

Dessa regler har en hierarki i hur dom ska förstås. Och det viktiga är den ödmjukhet som det hela är baserat på. Jag ska läsa detta på så sätt och agera på så sätt att ni andra inte ska behöva att veta hur jag tolkar detta. Ett bra sätt att tänka är att för säkerhets skyld vill jag agera som om flera platser ska t.ex tolkas som trång farled eftersom det blir bättre för oss alla.

Därför ska jag ge dig plats. Och vaja åt styrbord, tydligt, tidligt och tilräckligt. Mittlinjen är då den plats som finns av navigerbart vatten, mellan teks grund, sjömärken emed mera. Jag vet ju inte hur djupt din båt går, jag vet inte hur säker du är på att finmanövrera ditt fartyg. Så jag ger dig plats.

 

Din grundide är att det er din lag som gäller. Redan där tar man fel, och har inte läst eller förstått inledande regler bra.

 

Den aggresivitet med vilket man läser dessa regler är för mig lite konstigt. Hur får man det för sig att man har dessa regler för att köra fram på bekostnad för andra. Vart hittar du det som grundidé i regel 1-3?

 

 

A) Om jag använder trång farled. Jag kommer i mitt fartyg och håller styrbord så långt det går på min sida av farled. Sen kommer nån i mot. På samma kurs. Om jag vajar åt babord och man får en situation. Da har jag skapat än farlig situation genom att vaja åt fel håll.

 

Så hur gör vi?

 

B) Samma situation. Trång farled. Båda tycker för säkerhets skyld ska hålla styrbord och att man ger den andra plats.

 

Vilket tycker du ska vara bra och säkert beteende på sjön?

 

...jag vet... man har läst och ingen lag gäller just mig, just här, derför att ....

 

Igen hierarkiet:

Regel 7 börjar med: På fartyg ska man använda alla tillgängliga och under rådande omstän-digheter och förhållanden användbara medel för att bedöma om det finns risk för kollision. Vid minsta osäkerhet ska sådan risk anses finnas.

 

Det ska man ha med sig innan man går vidare i txten. Detta är så man ska tolka och läsa vidare txt. VID MINSTA OSÄKERHET ska sådan risk anses finnas... Så vart är det trånd farled. Flera eller färre ställen. Är ideen att färre ställen ska vara trång farled därför att detta passar mig? Tror inte det.

 

Regel  8 säger i kort, du ska ge plats på så sätt att det är tydligt, tidligt och tillräckligt. Så att jag inte ska tolka vad tusan du menar.

 

Sen kommer regel 9 - trång farled med dessa inledande ideer. Ett fartyg som framförs i en trång farled eller ett trångt farvatten ska hålla sig så nära farledens eller farvattnets yttre begränsning på fartygets styrbordssida som säkerheten och framkomligheten medger.

 

Detta är altså huvudideen - HÅLL STYRBORD - och det i båda trånga farvatten och farled och även innan man kommer in i dessa farvatten så att jag med mina manövrar är tydlig tidlig och tillräckligt.

Inte så att jag tycker inte du har stor båt så jag tycker av babord sida är kortaste vägen.

 

Nu blev detta mycket med 9 som ide, men det visar nogot om att utan att ha med sig 7 och 8 i hur man läser resten av reglerna blir och är fel.

 

Sista: vad är tydligt och tidligt och tilräckligt - det är så att dom du möter på sjön förstår dig. Ingen vet vad du tänker, dom ser hur du gör. Och det ska vara så tidlig att deras svar i sina manövrar ska ges tillräckligt med tid att respondera på dina manövrar. Och du vet inte hur snabbt den andre båten responderar - eller? Eller hur trög i huvudet den andre läser dina manövrar...

 

Ursäkta...och lycka till i sommar!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyssna inte på alla besserwissers som säger att man behöver en massa skepparexamen sjökort eller plotter ekolod och annan dyr utrustning, det räcker bra med ett gammalt vägatlas, där det är blått kan man köra. Och ska du till Vaxholm från Stockholm så är det bara rakt fram och första vänster efter Kaknästornet så är du framme....

Nä... Jag e inte seriös med mitt svar men jag tror inte att du e det med frågan heller.... Men om du är det så gå till ditt bibliotek eller köp en bok man kan faktiskt lära sig det mesta där, det är en bra början.

Lycka till med båtlivet :) det är fantastisk, en helt ny värld som öppnar sig!

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Common sense, sunt förnuft och självbevarelsedriften, jag brukar studera en mindre flock chihuahuaor som har ett kraftigt utökat självförtroende, de morrar skäller och går till attack på min schäfter. Chihuahuaornas ägare/förare/matte tycker detta är helt i sin ordning. Jag råkar veta hur mycket en natt på djursjukhuset kostar... Så jag håller in min hund och hennes kompis, på kort lina, en stor blandrashanne med flera procent schäfer och siberian husky i sig...tack och lov är dessa synnerligen ointresserade av ouppfostrade dvärghundar.

Denna liknelse kan tyckas märklig, men jag har aldrig sett någon fritidsbåtsskeppare som ens utmanat en tanker i Brodjorden med ett chicken-race, självbevarelsedrift alltså, och måhända ett mått av sunt förnuft. Ja det var ett mått av humor, men lika mycket var tanken att det skulle bli en eftertanke. Man kan läsa sig fördärvad i lagar, bestämmelser och teori, i den så kallade verkligheten, alltså IRL, blir det ändå annorlunda, alltså i mötet med yrkessjöfarten och fritidsbåtarna, sällan det blir konflikter, man hjälps åt, för det mesta iallafall. Det är nog mest bland fritidsbåtarna det sker konflikter, då man skall tränga ihop sig i trånga sund, kanaler och andra farleder.

 

Vi har inga vaxholmsbåtar här, men väl andra mindre passagerarfartyg. Styrsöbolagets båtar är lika förutsägbara som spårvagnarna på land, om man bara kan se linjenummret och känner till tidtabellen så vet man vilket spår den aktuella båten tar, lätt att hålla sig undan. I mellarsta Bohuslän har vi däremot turbåten M/S Byfånen, som går litet olika turer, många gånger i de ytterst trånga sunden i snäckedjupet, Bassholmeränna, nordsrömmarna och vad dom heter allihopa, här kan det vara så himla trångt att en man utan allt för stora prostatabesvär kan stå på ena sidan och pinka över till andra sidan. Byfjorden och andra turbåtar har för vana att gå ut med ett allmänt anrop på kanal 16 (all ships, all ships...) när de är på väg in i dessa farvatten. Likadant gör de båtar som skall passera Albrechtsunds kanal söder om Marstrand, såsom S/S Bohuslän exempelvis, och av hävd och tradition skall man ge signal med ångvisslan vid passage av kummlet Kommisen. För det gjorde minsann Oscar II på Kungajakten Drott på sin tid, vi håller på traditionerna! Det är väldigt bra, då vet man att ett besvärligt möte kan ske. Det brukar ju vara strömmt i de där trånga sunden också, och då är det svårt att ligga stilla och vänta in passagerarbåten.

 

Navigera i Bohuslän? nej kom inte hit, håll er i era innanhav på ostkusten, där gäddor leker i vikar och vass!

Nej det är livsfarligt här, man kan få asbestos, eller vad det heter, luften här är fylld med små elaka asbestfiber, när det blåser upp så avger alla hus i skärgården som är täckta med eternitplattor dessa cancerogena fibrer. Så har vi ju alla farliga maneter, som man får anafylakiska chocker av, och giftiga fjärsingar, och alla dessa farliga krabbor och humrar, kort sagt det är en ohälsosam miljö att vistas i.

 

Vi har däremot ganska gott om vatten att färdas på, och de riktigt stora fartygen håller, sig längre ut till havs, med undantag då för Brofjordens inlopp och insegling. Visserligen har vi ju Rivöfjorden också, med de båda insegligarna till Göteborg, men det går lätt att hålla sig utanför "north channel" och south channel" som farlederna heter.

 

Men det var ju roligt att mitt exempel i Brofjorden satte igång klapprander på ett halvdussin tangentbord, ändå var det ingen provokation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa, du har tydligen inte lust att svara mig.

Det är tydligen helt ok och väldigt lätt att kasta lite skit på någon och göra ganska ogrundade påståenden, men svårare att förklara vad man egentligen menar.

Nog om detta!

 

Om vi nu återgår till att besvara TS ursprungliga fråga och följdfrågor och ge lite råd och tips utan att anta att TS är ett troll.

 

Läs på på egen hand enligt de tips du fått så får du större nytta av kursen du anmält dig till, eller skulle anmäla dig till.

Skaffa papperssjökort över de områden du använder båten i.

Du har ingen gps ombord. Låt det vara så till att börja med. Lär dig din närmiljö genom att förbereda dina utflykter mha. papperssjökorten.

 

Mackey

 

PS

Ordet plotter används ofta för det som på land i dagligt tal kallas gps. Gps är ju egentligen bara ett system för att fastställa en position, medan plottern visar positionen på en ritad/plottad kartbild.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ts har nog redan tröttnat på denna tråden, då ts skapat nya trådar där hen berättar om nya grundläggande erfarenheter, som hen gjort med flaggan i topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

http://www.amazon.com/Guide-Collision-Avoidance-Rules-Seventh/dp/0080971709

 

IMO har tyvärr stängd deras databas, men den öppnar snart igen. Inntill dess hittar man nogot nytt för många i denna litteratur om ämnet!

 

Lycka till!

 

 

 

Är det något fel på den här..?

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlfaAlfa, du har tydligen inte lust att svara mig.

Det är tydligen helt ok och väldigt lätt att kasta lite skit på någon och göra ganska ogrundade påståenden, men svårare att förklara vad man egentligen menar.

Nog om detta!

 

Om vi nu återgår till att besvara TS ursprungliga fråga och följdfrågor och ge lite råd och tips utan att anta att TS är ett troll.

 

Läs på på egen hand enligt de tips du fått så får du större nytta av kursen du anmält dig till, eller skulle anmäla dig till.

Skaffa papperssjökort över de områden du använder båten i.

Du har ingen gps ombord. Låt det vara så till att börja med. Lär dig din närmiljö genom att förbereda dina utflykter mha. papperssjökorten.

 

Mackey

 

PS

Ordet plotter används ofta för det som på land i dagligt tal kallas gps. Gps är ju egentligen bara ett system för att fastställa en position, medan plottern visar positionen på en ritad/plottad kartbild.

 

http://www.amazon.com/Guide-Collision-Avoidance-Rules-Seventh/dp/0080971709

 

IMO har tyvärr stängd deras databas, men den öppnar snart igen. Inntill dess hittar man nogot nytt för många i denna litteratur om ämnet!

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog förarintyget nyligen och då diskuterades vad som är "trång farled". Vår lärare var vän med en lots här på mälaren/sthlm skärgård och dom hade i sin tur diskuterat saken.

Lotsen var tydlig med att HELA mälaren inklusive de större fjärderna är att betrakta som "trång farled" för frakt/tankfartygen. Nu är det väl ingen fritidsseglare som utmanar en tanker i vilket fall. Men det var en intressant parantes tycker jag. Mälarn kan ju tyckas vara stor på sina ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bygger en båt som är 300km lång och 100km bred och kör den till stockhol så är östersjön "en trång farled"

Om du seglar optimistjolle och möter endast såna så är göta kanal inte en trång farled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle en sån båt komma in i Östersjön eller skulle den bygga i Polen eller Kaliningrad, och hur katten skulle den ta sig in till Stockholm. Den kommer ju inte ens in till Kapellskär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis... bara en sån sak!

Frågan e vad en sån skulle ha i kapellskär att göra. Vore bättre kapellskär kom till den, eller hur?

Hur skulle det gå till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

http://www.amazon.com/Guide-Collision-Avoidance-Rules-Seventh/dp/0080971709

 

IMO har tyvärr stängd deras databas, men den öppnar snart igen. Inntill dess hittar man nogot nytt för många i denna litteratur om ämnet!

 

Lycka till!

 

 

 

Är det något fel på den här..?

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

 

 

Kanske det, det finns ju en nyare version av föreskrifterna:

 

http://www.notisum.se/KBVLag/TSFA9044.pdf

 

Kanhända innehåller den någon "pudel".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...