Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
arrebarre

Sjöregler och navigation. Tips till nybörjare!

Rekommendera Poster

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande. 

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas jag inte svarar på ett troll nu, men...

Nej, grönt betyder inte att det är djupt, och rött att det är grunt. Röda och gröna sjömärken talar om vilken sida om dem man ska passera för att inte komma in på grundområden.

I Sverige går en tänkt farledsriktning från norska gränsen i norra Bohuslän, ner längs kusten, runt Skåne och Blekinge, och sen upp längs kusten hela vägen till Haparanda. Rör man sig i den riktningen, parallellt med kustlinjen, ska man ha röda prickar om babord och gröna prickar om styrbord. Färdas man i andra riktningen, ska grönt vara om babord och rött om styrbord.

När man är på väg in mot hamn går farleden i den riktningen, och även då ska rött vara om babord och grönt om styrbord. Är man på väg ut från kusten gäller det motsatta.

En kursbok för förarbevis är nog en bra start.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande.

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

Ge dig inte ut på sjön med de bristande kunskaperna, både för din egen säkerhet och andras! Jag skulle inte vilja möta dig om du inte kan sjöväjningsreglerna.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt plötsligt är jag ännu gladare av att hålla till på Västkusten.

 

Läs en bok!

 

/B

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen quick fix.

 

En början kan ju vara här.

 

Klicka på tagen TFSF 2009:44 (eller på länken) så kan du gå igenom alla regler (nästan) och läsa vad vi på MG tyckt och tänkt om dem. Jag tror jag fick för mycket annat att göra på slutet så de sista reglerna får du lära dig utan synpunkter och kommentarer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt.

100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med.

 

75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker.

 

Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong.

Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här.

 

När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar.

 

Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst.

 

Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta.

 

Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar.

 

Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar.

 

Smilysar får någon annan bifoga.

  • Gilla 9
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt.

100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med.

 

75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker.

 

Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong.

Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här.

 

När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar.

 

Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst.

 

Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta.

 

Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar.

 

Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar.

 

Smilysar får någon annan bifoga.

Det är därför jag har ett paintballgevär med mig i båten (en annan sport jag har). Blir jag trängd eller på annat sätt förolämpad av advokatjeepar eller annat fanstyg tar jag till den utan pardon. (smajlys behövs inte, tror alla förstår ändå) Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paintball är för fegisar, när försvarsmakten lade ned sin verksamhet fyndade jag på surplus, torpeder, sjövärnsrobotar, och raketgevär. Ammunition och kompletterade vapen finns det gått om ute i Biskopsgården på Hisingen,

 

Men en simpel havsfiskelina kan ställa till det ordentligt, om den trasslar in sig på rätt sätt i marodörernas propellrar och lagerboxar. Snabbkaffe utblandat med diesel uthällt på huligangenas fördäck är också att tydligt budskap och svårsanerad sörja man som legitimerad marodör, huligan eller sjögangster inte kan misstolka.

 

Jag vet faktiskt en marodör som fann sina förtampar insmorda med gammal spillolja och snabbkaffe. Sedan "råkade" dennes ankare följa med upp då grannbåten lämnade. Detta var i Fjällbacka innan man lade i fasta akterförtöjningar där. Den huligana besättningen var närmast medvetslösa ombord då de sov bort en synnerligen gedigen fylla. Dom hade börjat festa strax efter lunchtid dagen innan, och det var lugnt under tiden de var på krogen, sedan blev det efterfest på bryggan med grillning, drunkningstillbud, slagsmål och ingripande från såväl båtgrannar, deltidsbrandkår, SSRS och "tillsyn" från polisen sida. När polisen äntligen kom hade dom lugnat ned sig, det vill säga somnat. Numera har väl den största restaurangen stängt, den kursade väl för x antal år sedan? Så det är lugnare där numera... kanske...

 

Ungefär samma sak upprepade två andra besättningar under trä- och veteranbåtsfetivalen i Skärhamn något år senare. Då var det acapellasång på bryggan, man misshandlade danska Kim Larsens samlade verk, i det berusade tillståndet denna sångkör befann sig i behövde de ju inte anstränga sig för att språkbruket skulle låta som danska... Märkligt att denna hamn året därpå kunde bli utsett till "årets gästhamn".... Det var väldans många klagomål som lämnades in till hamnvärden och till turistbyrån dagen därpå. Det året hade vi dessvärre ingen schäferhund med oss ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Salta boken, 

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salta boken, 

 

Finns den fortfarande kvar!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Köpte ett ex på hjertmans för några veckor sedan, å med min nautiska kompetens så är den bra att ha ombord.. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt.

100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med.

 

75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker.

 

Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong.

Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här.

 

När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar.

 

Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst.

 

Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta.

 

Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar.

 

Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar.

 

Smilysar får någon annan bifoga.

 

Nej gå inte på den... hög fart ger inget svall... du ska hålla farten precis innan båten orkar börja klättra upp. Det ger dom högsta besvärligaste vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Köpte ett ex på hjertmans för några veckor sedan, å med min nautiska kompetens så är den bra att ha ombord.. =)

 

Vad skall man ge för dräpande svar på det!?

 

Jag trodde jag hade lär dig allt som är värt att veta - och det för länge sen.

 

Men vi tar det en gång till.

 

1. Håll dig alltid kvar ombord.

 

2. Håll alltid reda på var du är.

 

3. Akta dig för land.

 

Nästa gång vi träffas, kan du ju ge mig "den salta boken" så skall jag läsa igenom den - hm - så att det inte står några dumheter som du eventuellt lärt dig.  :wacko:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta förarintyg för båt på tex medborgarskolan innan då åker mer båt om du inte har mer kunskap än så arrebarre.

 

Det är en bra nivå att börja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Japp. Köpte ett ex på hjertmans för några veckor sedan, å med min nautiska kompetens så är den bra att ha ombord.. =)

 

Vad skall man ge för dräpande svar på det!?

 

Jag trodde jag hade lär dig allt som är värt att veta - och det för länge sen.

 

Men vi tar det en gång till.

 

1. Håll dig alltid kvar ombord.

 

2. Håll alltid reda på var du är.

 

3. Akta dig för land.

 

Nästa gång vi träffas, kan du ju ge mig "den salta boken" så skall jag läsa igenom den - hm - så att det inte står några dumheter som du eventuellt lärt dig.  :wacko:

 

4. Var ytterst uppmärksam på den akuta och högst lokala landhöjningen. På många ställen runt vår kust skjuter urberget upp under vattenytan och ibland ovanför denna med hög hastighet. Om urberget har den icke önskvärda egenskapen att bilda nya öar mitt i havet, så ser den intilliggande lokala kustbefolkningen till att med ens annektera dessa nya landområden, och det går otroligt fort. Det är "himla" bra om denna annekterande befolkning är av religiös börd, för då bygger man snabbt religiösa byggnader, fastigheter försedda med; förgyllda kupoler, klockstaplar eller minareter, och då syns ön på långt håll, så att man kan hålla sig undan.

 

2b. Om du förvillar dig bort från Bohuskusten och finner några öar med en trevlig befolkning som dricker ljummet öl, och framför landsvägsfordon på vänster sida på vägar och gator, ja då har du kommit rätt långt ut till havs, till vår ytterskärgård.

 

5. Sitt i lovart och spotta i lä!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande. 

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

 

Jag hoppas att detta var ett skojinlägg...

 

Du bör inte ens köra motorbåt hemma i badkaret med de förkunskaperna enligt min mening.

 

Om du är allvarlig bör du minst gå förarintygskursen samt manerövring med höghastighetsbåt. Några dagar... nja. Du bör för din egen och även för oss andras skull lägga lite mer energi på din navigeringsutbildning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande. 

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

 

Jag hoppas att detta var ett skojinlägg...

 

Du bör inte ens köra motorbåt hemma i badkaret med de förkunskaperna enligt min mening.

 

Om du är allvarlig bör du minst gå förarintygskursen samt manerövring med höghastighetsbåt. Några dagar... nja. Du bör för din egen och även för oss andras skull lägga lite mer energi på din navigeringsutbildning.

 

Man kan ju anta att detta var en slags provokation.

Men så som vissa beter sig till sjöss så blir jag ändå inte så värst förvånad om det var allvarligt menat... å andra sidan tror jag inte att de värsta avarterna av landkrabbor till sjöss ens kommer på tanken att uppsöka detta forum.

 

20140310-154346.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla har vi varit nybörjare. Likaså jag, som gått från roddbåt i en insjöpöl till att vara besättningsmedlem i SSRS.

 

Tre saker är viktiga i mina ögon:

 

- Börja med att lära dig närområdet och lär dig framför allt manövrera din båt. Är man osäker, stanna, orientera, och håll låg fart. Chansa aldrig!

- Lär dig grunderna i navigering och regler. Gå en NFB kurs, det är både roligt och fantastiskt givande. Inte minst får man garanterat träffa sjöbjörnar med erfarenhet och en mängd sköna historier/skrönor.

- Om du pga vädret tvekar det minsta på att åka ut, stanna hemma

 

Att påstå att man skall hålla sig till badkaret bara för att man är nybörjare är strunt. Även om teori är bra, så är det på sjön du sätter erfarenhet och kunskap i ryggmärgen.

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära forumrävar!

Här har vi en entusiastisk ny båtägare som bör få lite bättre råd än de som många levererat tidigare i tråden. Att fråga här är en mycket bra början och visar att TS vill lära sig. Det tar jag då fasta på och vill lyfta fram de råd som Ziggemannen och LuminaL givit. Det är alldeles utmärkta råd och tillsammans visar de på vad som bör vara en god början för TS.

Och Arrebarre, var inte rädd för att komma tillbaka i den här tråden och i andra och delge oss dina funderingar och frågor. Under den ganska kaxiga attityden finns här en otrolig kunskap som många gärna delar med sig av.

Och, till sist, alla har vi varit nybörjare och haft ett behov av att lyssna och lära av andra. Bäst lär man sig av goda välformulerade råd och egna erfarenheter.

Gå en kurs och ta det lugnt!

Ha en skön sommar och välkommen till båtlivet!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas jag inte svarar på ett troll nu, men...

 

Nej, grönt betyder inte att det är djupt, och rött att det är grunt. Röda och gröna sjömärken talar om vilken sida om dem man ska passera för att inte komma in på grundområden.

 

I Sverige går en tänkt farledsriktning från norska gränsen i norra Bohuslän, ner längs kusten, runt Skåne och Blekinge, och sen upp längs kusten hela vägen till Haparanda. Rör man sig i den riktningen, parallellt med kustlinjen, ska man ha röda prickar om babord och gröna prickar om styrbord. Färdas man i andra riktningen, ska grönt vara om babord och rött om styrbord.

 

När man är på väg in mot hamn går farleden i den riktningen, och även då ska rött vara om babord och grönt om styrbord. Är man på väg ut från kusten gäller det motsatta.

En kursbok för förarbevis är nog en bra start.

Tack! Ska skriva ut detta och läsa på om det! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande.

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

Ge dig inte ut på sjön med de bristande kunskaperna, både för din egen säkerhet och andras! Jag skulle inte vilja möta dig om du inte kan sjöväjningsreglerna.

 

haha. Slappna av! Vad skulle kunna hända, jag är ju inte blind; hade inte kört i full fart mot dig... Högerregeln gäller väl till havs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt.

100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med.

 

75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker.

 

Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong.

Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här.

 

När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar.

 

Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst.

 

Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta.

 

Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar.

 

Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar.

 

Smilysar får någon annan bifoga.

Tack! Då vet jag! 

haha

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ingen quick fix.

 

En början kan ju vara här.

 

Klicka på tagen TFSF 2009:44 (eller på länken) så kan du gå igenom alla regler (nästan) och läsa vad vi på MG tyckt och tänkt om dem. Jag tror jag fick för mycket annat att göra på slutet så de sista reglerna får du lära dig utan synpunkter och kommentarer.

 

Mackey

Perfekt, det var precis det här jag behövde! Stort tack Mackey!

 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla har vi varit nybörjare. Likaså jag, som gått från roddbåt i en insjöpöl till att vara besättningsmedlem i SSRS.

 

Tre saker är viktiga i mina ögon:

 

- Börja med att lära dig närområdet och lär dig framför allt manövrera din båt. Är man osäker, stanna, orientera, och håll låg fart. Chansa aldrig!

- Lär dig grunderna i navigering och regler. Gå en NFB kurs, det är både roligt och fantastiskt givande. Inte minst får man garanterat träffa sjöbjörnar med erfarenhet och en mängd sköna historier/skrönor.

- Om du pga vädret tvekar det minsta på att åka ut, stanna hemma

 

Att påstå att man skall hålla sig till badkaret bara för att man är nybörjare är strunt. Även om teori är bra, så är det på sjön du sätter erfarenhet och kunskap i ryggmärgen.

 

Har hållit mig till områden som jag känner till, samt hållit väldigt låg fart. Ska absolut gå en sådan kurs. 

 

Stort tack för dit trevliga och lärorika svar! :)

 

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Stockholm är rätt trafikerat med båtar och jag vet inte riktigt vad som gäller. Förstår att de gröna pinnarna betyder att det är djupt och att det röda att det är grunt eller att det finns stenar i närheten?

 

Däremot vill jag veta mer, man vill ju inte vara ett stolpskott på vattnet. Har någon tips på en bra guide online osv, som borde ge mig en crash course i "sjömannaskap" eller något liknande. 

Letar efter något som bara tar några dagar att gå igenom så att jag lär mig det viktigaste.

 

Kör en motorbåt.

 

Jag hoppas att detta var ett skojinlägg...

 

Du bör inte ens köra motorbåt hemma i badkaret med de förkunskaperna enligt min mening.

 

Om du är allvarlig bör du minst gå förarintygskursen samt manerövring med höghastighetsbåt. Några dagar... nja. Du bör för din egen och även för oss andras skull lägga lite mer energi på din navigeringsutbildning.

 

Vilken intressant attityd vissa har på detta forum.

Jag menar om du är missnöjd med hur vissa kör på sjön, därefter frågar en person efter hjälp och vägledning för att bli en bättre motorbåtsförare. Är inte det lite moment 22? 

 

 

 

 

Troll? Det verkar onekligen så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära forumrävar!

Här har vi en entusiastisk ny båtägare som bör få lite bättre råd än de som många levererat tidigare i tråden. Att fråga här är en mycket bra början och visar att TS vill lära sig. Det tar jag då fasta på och vill lyfta fram de råd som Ziggemannen och LuminaL givit. Det är alldeles utmärkta råd och tillsammans visar de på vad som bör vara en god början för TS.

Och Arrebarre, var inte rädd för att komma tillbaka i den här tråden och i andra och delge oss dina funderingar och frågor. Under den ganska kaxiga attityden finns här en otrolig kunskap som många gärna delar med sig av.

Och, till sist, alla har vi varit nybörjare och haft ett behov av att lyssna och lära av andra. Bäst lär man sig av goda välformulerade råd och egna erfarenheter.

Gå en kurs och ta det lugnt!

Ha en skön sommar och välkommen till båtlivet!

Man tackar. Skönt att det finns personer som er också! =)

Sitter och läser för fullt, ska kontakta dessa imorgon och påbörja en utbildning snarast! 

http://www.batlivsutbildning.se/kontakta-oss/

 

Önskar även dig en skön sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta förarintyget som nämts är bra, då lär du dig det du vehöver och lite till.

Men du har väl nyss köpt båt och jag antar att du kommer köra en hel del innan du är igång med kursen?

Så till dess, köp Salta boken som nämnts tidigare. Det är nog det närmaste "crash course" du kan komma. Det är en tunn bok på ett 20tal sidor ungefär, inplastade så den tål att ligga i båten.

Den ser rätt töntig ut men innehållet är bra och kortfattat. Väjningsregler, vad sjömärkena betyder, några knopar och sånt.

 

Har du plotter i båten (gps)? Använd den isf alltid och i ett väl inzoomat läge. Zoomar du ut försvinner detaljer som undervattenstenar etc. Vad tecknen på kartan betyder (kryss för undervattensten t.ex) står också i Salta boken.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

off topic kanske men vad gör ni när ni möter någon eller blir omkörd typ i dubbla hastigheten mot tillåtet?

slappnar av och gör inget? visar finger? tutar? kastar saker? ägg golfbollar? lyser med röd laser? dämpar med handflatan för att visa sänk farten? softairgun? gestikulerar vilt? skakar på huvudet?

 

:huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...