Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
scholsey

Värdering, icke fungerande motor

Rekommendera Poster

Har en Evinrude 30 hk, från 1987. Manuell start. Hade den inlämnad för service, då den inte startade, och enligt dem fick de igång den med en ny cdi-box. Dock var det något fel med kylningen, som de ville undersöka. Totalt ville de ha 4.000, vilket jag inte var beredd att lägga på den. Nu är frågan vad den är värd. Ny propeller, inte körd en meter (kostade 800), impeller, tändstift  också nya. Har blivit erbjuden 2.500 sek för den. Är det bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en 91:a på blocket, som dom ska ha 10000 för.

Så om du får igång din och har extrapropeller till den, kan du annonsera ut den för ungefär samma.

Sen är frågan om du får det eller ej.

Sen finns några 30 hästars mm för 1000-3000kr..

 

Så en vild gissning ligger på nånstans där..  runt 500-2000kr för en trasig, får du mer kan du nog se det som bonus.. fast det är ju bara gissningar.

Mer info, ger mer möjligheter till kvalificerad gissning.

SÄtt ut en annons, kolla var prisgränsen för att få intresse finns. SÅ har jag gjort nån gång. Annonserat, justerat pris och kollat om och i så fall vid vilket pris det finns efterfrågan.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fel du har är varken ovanliga eller svåra att fixa.

Cdi-boxen är ett standardfel på de årsmodellerna. Hade en -88 hk v4 en gång..

Fick laga bägge två. Inget jag skulle göra idag. Tog sina timmar att gräva fram kretskortet ur epoxyklumpen. Bytte en tyristor sen var den igång igen. En ny cdi box kostade 1600:- då (tidigt nittiotal) vilket var oöverkomligt med min dåvarande ekonomi. :-)

 

Kylningen är med all sannolikhet impellern. Kostar inte många hunkor och är lätt att byta. Dela på riggen längst ned och dra isär.

 

4000:- låter inte orimligt med tanke på vad en cdi box kan tänkas kosta idag plus impeller och arbetskostnad.

 

Vänd dig till en marindemontering och köp en begad cdi box. Byt impeller och du har fyrdubblat värdet på motorn.

 

Så skulle iaf jag göra..

 

 

Oso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fel du har är varken ovanliga eller svåra att fixa.

Cdi-boxen är ett standardfel på de årsmodellerna. Hade en -88 hk v4 en gång..

Fick laga bägge två. Inget jag skulle göra idag. Tog sina timmar att gräva fram kretskortet ur epoxyklumpen. Bytte en tyristor sen var den igång igen. En ny cdi box kostade 1600:- då (tidigt nittiotal) vilket var oöverkomligt med min dåvarande ekonomi. :-)

 

Kylningen är med all sannolikhet impellern. Kostar inte många hunkor och är lätt att byta. Dela på riggen längst ned och dra isär.

 

4000:- låter inte orimligt med tanke på vad en cdi box kan tänkas kosta idag plus impeller och arbetskostnad.

 

Vänd dig till en marindemontering och köp en begad cdi box. Byt impeller och du har fyrdubblat värdet på motorn.

 

Så skulle iaf jag göra..

 

 

Oso

En ny cdi-box till denna motorn går på runt 1.000 sek. Impellern är bytt, dock såg den andra fräsch ut när jag bytte. Antar att den förra ägaren bytt nära inpå att jag köpte den (han hade låtit motorn stå en säsong).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la ut min 38 år gamla Tohatsu 40 hk med defekt tändning för 2000:-

Den var såld utan prutning på en timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...