Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
selco123

Säkring eller vad?

Rekommendera Poster

Har funnit boven till alla mina problem. Motorn gick bara på en cylinder och äntligen har jag hittat problemet. Men vad är det och vart finner jag en ny?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, Jag trodde att fotot kom med men det försvann. D satt före tändspolen, på en Yamaha 40hk -78.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, Jag trodde att fotot kom med men det försvann. D satt före tändspolen, på en Yamaha 40hk -78.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den ser för klen ut för att vara en säkringshållare... Går den att ta isär?

Vad händer om du kopplar en ohm-meter mellan kabelskorna i de orangea tamparnas ytterändar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att det kunde vara någon konstig gammal säkring i den ? Den går inte ta isär solid plastbit.

Vad skulle det annars vara tänker jag . Har ingen ohm mätare men ska kolla det. Fanns en till båda tändspolarna. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag skulle satsa på ett sånt här instrument i stället.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

 

Störningsskydd!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på symptomen och hur du identifierade att den är felaktig trots att ingen har svarat vad det är än

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ett störningsskydd, framförallt stör det radiomottagning lite mindre.

Om motorn går bra utan det så tyder det på att gnistan är svag av någon anledning. Så plockar man bort den går motorn bra, som jag förstår av texten att du har gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

)

Om man zoomar in rejält ser det ut som en diod-symbol mitt på den svarta klumpen.

Det förklarar ju varför det är olika kabelskor i var ända av kablarna.

En diod fungerar (när den fungerar) som en backventil för strömmen, den släpper alltså igenom ström bara åt ena hållet. Det gäller då att vända den åt rätt håll, därav de olika kabelskorna.

Dioder kan också lätt gå sönder. Troligtvis är denna diodgrej dyr som originalreservdel, du kan köpa en vanlig standarddiod på exempelvis Kjell & Company och be någon lödkunnig kompis klippa bort din gamla diod och löda i en ny, och sedan dra över en bit krympslang över det hela.

Förslagsvis en diod som heter 1N4001 den tål 10 A och den kostar knappt 15 kr. Om du bara köper en (köper du flera får du mängdrabatt ^_^ )

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n4001-p90028

 

Om denna diod nu är kopplad före tändspolen är den säkert till för att hindra oönskade transienter, induktioner, alltså spänningstoppar som kan komma ut tändspolen bakvägen, att fortplanta sig bakåt i elsystemet och störa känslig elektronik.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte ett förkopplingsmotstånd för tändspolen?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en diod enligt bilden HÄR.
Visserligen reservdel 83581M för Mercury/Mariner men de samarbetade visst med Yamaha för länge sedan?
Är nog en sk flybackdiod som sagts tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där var ju förr ett väldigt vanligt sätt att skydda känslig elektronik, och särskild då det fanns CMOS kretsar i denna. Det under räcka med induktionen från ett relä för att sabba en sån krets. Men nu är det andra tider med bättre elektronik, men det skadar aldrig att skydda sig, och tändspolar skickar ut en hel det oönskade "spikar" bakåt i elsystemet.

 

En annan grej, jag satte upp en hållare för laddning av den bärbara VHF-radion på instrumentpanelen, det blev ju bra, men radion var för det mesta tyst, dess räckvidd är väldigt begränsad. Så i helgen installerades en extra plotter/GPS/ekolod på panelen, intill den bärbara VHF-radion, nu är den inte tyst längre.... den säger "bupp, bupp, bupp" i samma frekvens som ekolodet skickar ut sina impulser... tänkte inte på det... Men lika bra att ha den bärbara avstängd, den "hör" ju ändå nästan ingenting.

Den fasta VHF:en låter sig inte störas av något ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...