Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman82

Småbarnsfamilj och flybridge tex bayliner 2858

Rekommendera Poster

Vi går i tankar på att skaffa större båt. Vi vill använda båten mycket och vill inte vara alltför väderberoende. Vi har sedan tidigare tittat en del på bayliner 2855/285 men också noterat att det finns gott om 2858/288 (Flybridge) till salu. På många sätt låter detta väldigt praktiskt, inga kapell osv. Men hur resonerar ni andra med småbarn (våra är 2,5 år samt 3 månader) och flybridge? Vi vill ju kunna umgås under färd och vad jag förstått är nästan alltid platsen på flybridge den som är att föredra om bara vädret tillåter. Blir det inte väldigt lätt så att man sitter själv och kör medan övriga familjen huserar "nere" i båten? Vissa föredrar säkert lite egentid men jag vill gärna umgås med familjen när vi är ute och åker båt :)

 

Kom gärna med reflektioner både för och emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft en flybridge båt, men vi har åkt några. 

 

Det är trevligt att sitta högt upp i gott väder och samtala under färd. Men då min son var 2 år, så blev det inte allt för länge, som det var intressant för honom och sitta och titta på saker och ting, han ville göra annat!

 

Idag har vi en kabinbåt med utombordare. Nu kör jag ofta machfart på ca 23-24 knop. I dessa hastigheter blir motorljudet märkbart och jag håller mig ofta rätt sysselsatt med körningen, navigering samt annat där till, båten är inte heller så tung, så den rör på sig. 

Blir lite lätta samtal, men njutning och full avkoppling, blir när vi nått vårt mål.

 

Så, du kommer säkert, i gott väder sitta där uppe och dricka lite kaffe och njuta av stunder med familjen. Tror dock sällan att du kommer komma över 7-8 knop i dessa upplevelser, i högre farter krävs din uppmärksamhet, vind och ljud kommer heller troligen inte inbjuda till högre farter. 

 

Men ut och testa! Finns säkert några till salu.

 

Kan även tipsa om att hamnen.se gjort ett test, där de provade på ovan nämnd modell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, jag såg testet på hamnen.se - det var det som pånyttfödde intresset för denna modell för de har rätt i att man får "mycket båt för pengarna" även om det börjar bli ett oerhört slitet uttryck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag vet inte hur prisbilden på dessa båtar ligger. Men det är ju många gånger bankkontots storlek som avgör båtköpet.

 

Jag gör ingen hemlighet av att jag är avogt inställd till denna typ av amerikanska båtar, jag är dessutom utflyttad bohuslänning och i detta landskap ser man väldigt få amerikanska båtar jämfört vad jag ser då jag besöker Stockholm och Norrtälje, dit jag ibland tvingas åka.

 

Men om vi bortser från detta, så skriver du att du har småbarn, och vi vet ju att vi båtägare och småbarnsföräldrar är ett bärande och konkande folk, alltid en massa saker man skall ha med sig med eller utan små barn eller småbarn, och då vill man ju gärna ha ordentliga gångytor på båtens sidor att gå på. Det skall vara lätt för vuxna och barn att vistas på däck och kunna gå från däck och ned i sittbrunnen utan att företaga diverse akrobatiska övningar.

Möjligen har den båttyp du tittar på passage från rufftaket via öppningsbar vindruta ned i sittbrunnen? då gäller det att man inte halkar på taket och att vindruteramarna håller att grabba tag i. Det förefaller ju i alla fall som pupiten på fördäck är av sådant slag att man kan passera utan att riskera skada sina genitalier. Kompisen hade en gång en Magnum i niometersklassen som inte uppfyllde dessa krav, därav min avoghet. Han har två barn och fick aldrig några fler...

 

Barnen då.. ja jag anser ju att de ingår i den marina uppfostran att dessa trillar i minst en gång per säsong helst då med flytvästen på, barn lär ju av sina misstag, till skillnad mot vuxna individer. Barn, hundar och om svärmor vill kanske följa med på utfärd då skall dessa kunna röra sig på däck.

Nu köpte jag ju mig själv en båt som har så breda däck att man kan framföra smalspårig rollator på dessa, och det är ju naturligtvis en överdrift åt det andra hållet.

 

Då jag även har en relativt röd och från början vänsterorienterad politisk uppfostran (åsikterna är numera mer grön-rosa-retroliberala) har jag väldigt svårt att tänka mig att "titta ned" på andra, och dessutom tycker jag att båtar under 30 fot med flybridge har förlorat sina proportioner, det blir lätt "höghus" av dessa, sedan ser jag att om man placerar en del tyngd högt upp förlorar båten sin stabilitet.

Men vi har en tradition på sådana instabila båtar i detta land, man byggde ju en större segelbåt för rätt längesedan, som var smal och hög, dessutom ville man av outgrundlig anledning bestycka densamma med en massa tunga kanoner rätt högt upp, tja det gick ju åt helskotta redan på premiärturen...

 

Nåväl, min rollatoranpassade hyttbåt har ju också en sån däringa högt placerad styrplats (dock ännu inga kanoner), som jag då väljer att kalla för "den yttre styrplatsen" det är ju svårt att vara konsekvent och alltid följa sina innersta ideal alla gånger. Fritidsbåtar blir ju sällan kompromisslösa.

 

Sedan det där med klimatet i vårt land, vi har ju inget medelhavsklimat eller samma gynnsamma klimat som i Florida, det regnar och blåser och kan vara ett bättre skitväder eller sämre sommarväder...

 

Nä det är väl egentligen inte meningen att reta dig, eller provocera, även om jag nu gör det, men jag har ju också haft småbarn, små barn, litet större barn och tonåringar med ombord och nu börjar det om med barnbarn, det började med en Monark 670, och sedan blev båtarna succesivt större, barn och hundar har trillat i såväl med som utan flytväst, matkassar har trillat i, skepparn har trillat i från smala däck då det skall fendras ut eller ankras upp, det har snubblats och sluntits på hala däcksytor och en massa konstiga prylar som varit fastskruvade på gångytorna. Dessutom har vi besökt en del välplanerade eller konstigt planerade båtar hos vänner i hamnar eller till sjöss eller på båtmässor och utställningar, och konstaterar då att det sannerligen finns mycket att välja på, och många bra lösningar, men också en stor uppsjö med illa valda kompromisser.

 

Kort sagt, jag skulle valt en annan båttyp (vilket jag redan gjort), norsk, finsk, svensk, brittisk eller whatever, men mer skyddad, bättre gångytor och kort sagt mer praktiskt i vårt klimat. Och aldrig mer en båt med bensinmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin rockar i fart B-) dessvärre i förbrukning med. :-(

Men det drabbar ingen fattig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här skulle iof inte bli en diesel/bensin diskussion men för mig är det en fråga om kostnader och bekvämlighet. De mercruiser som oftast sitter i amerikanska daycruisers är vad jag förstått relativt billiga att laga och efter att ha lyssnat på en båtgrannes Tamd41 är det dessutom ett väldigt "brötande" ifrån dieslar - men det gäller kanske framförallt äldre motorer.

 

Hursomhelst, intressant inspel av Georgh_Ohm och tänkvärt. Det är så svårt att hitta allt man vill ha bara :) Det är liksom alltid kompromisser med båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade också på just Bayliner 288 men kom fram till att en midkabinbåt utan FB är mycket mer praktiskt just p.g.a. småbarn (vår dotter var precis 3 år fyllda när vi bytte 21->29 fot). Jag är övertygad om att det med en FB-båt hade slutat med att jag blivit sittande ensam uppe på flybridgen utan att ha en aning om vad resten av familjen gör.

 

Just i segmentet med midkabinbåtar runt 28-30 fot finns mängder med fina båtar för ett spottstyver jmf med vad de kostade för några år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, det skall vara lätt att röra sig ombord, och mellan båt och brygga eller "typ" klippa.

Särskilt som man har med små barn. Det är lätt att stirra sig blind på flashiga båtar till rätt pris, men det brukar inte vara så svårt att finna kompromisserna om man promenerat omkring på däck eller försökt sig på embarkering med en plastkasse i var hand, eller en barn på armen. Sedan är ju frågan, hur sover man? var/hur lagar man mat? hur förvaras maten? Var hänger jag mina kläder och vad gör jag av fuktiga regnkläder? Hur ser toan ut? kan man duscha på badbryggan? finns det sittplats till hela besättningen runt bordet?

De skrev ju att du vill använda båten mycket och inte vara allt för väderberoende... Då tolkar jag det som om du vill bo i båten någon eller några veckor tillsammans med familjen, och då gäller det ju att verkligen finna en båt som funkar att leva och röra sig i.

Jag har kompisar som köpt "fel typ" av båt och de har tröttnat efter bara halva säsongen, när det visade sig att det blev stökigt varje kväll när solbäddar och finna groggbord skulle fällas ned eller upp och likt en illa konstruerad transformer skulle omdanas till sovplats. Och sedan var man tvungen att transformera tillbaka igen innan det ens gick att koka morgonkaffet. Och detta var i en norsk 28 fots familjebåt av dc-modell.

Sedan kan ju motorvalet, bensin/diesel i denna diskussion vara av mindre värde.

Begagnatmarknaden är ju mer välfylld med beg.båtar som Smögenbryggan mitt i juli, båtarna ligger i flera led. Det finns nog minst tre båtar på varje potentiell köpare, så giv dig tid och kolla runt, och kolla även på en båt som du klarar av att leva i även om du blir inblåst nånstans i tre dagar...

Det är köparens marknad nu, tillgången är större än efterfrågan.

 

Ja det där med sittplats runt matbordet, detta gällde iofs en större segelbåt, som jag såg på öppna varv på Orust för en del år sedan. Väldans fint kvalitetsbygge, dock inte ett orustbygge. Jodå välutrustad, bra toa, fint kök, eller byssa, åtta fina sovplatser, längsta kojerna var 220cm 0ch 90 cm breda och med resårmadrasser. Möjligen kunde åtta nyförälskade kortvuxna anorektiker äta vid matbordet samtidigt, lika illa var det i sittbrunnen, men inte de välvuxna jättar som kojerna var konstruerade för, här föreföll det ha funnits ett (eller flera) tankefel hos konstruktören. Det var nog bara effektiv matplats för fyra vuxna och något barn runt bordet. Senare uppdateringar av denna båt hade färre kojplatser, vet inte hur många båtar som såldes, men det varvet konkade (liksom flera andra) men har inte återuppstått, vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade samma funderingar som ni när vi bytte båt. Vi har två ungar 2 och 4,5 år. Vårt val gick till DC för att slippa onödiga trappor och stegar - ungar klättrar gärna. 

Valet känns ganska rätt, vi kör nedcabbat ofta - för att det är trevligt. Lätt att röra sig ombord med barnen. Vill dom vara inne medan jag kör så har jag full koll på dom eftersom jag sitter bredvid dörren ner. Det går inte att ha den kollen om man sitter på Fly och ungarna vill vara inne och vila. 

 

Jag hade tidigare kabinbåt och hade inte en tanke på att skaffa DC, kapell knöl och fukt. Nu är vi supernöjda och känner att det kommer att bli fler DC efter denna, kapell är supertrevligt, ta av när det är fint väder och på när det blir kasst. Det finns lika många kapell lösningar som det finns båtar - vi har på denna båt en smidig kapell lösning, inte som på vissa amerikanska båtar med 18 olika delar som skall tas isär och sättas ihop.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Rikard, leta en midkabin DC med en bra kapellösning vilket i stort sett även innebär att den har en targabåge för smidig infästning av kapellet. Få delar på kapell, regnar in om det är för många skarvar o omständligt att montera om det är många delar. Ska vara lätt att ta sig från från för till akter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Bayliner 288 är en bra och snygg kompromiss till ett hanterbart pris, visserligen en trappa upp till flyen, men det är väldigt få båtar som är helt befriade från trappor någonstans där barnen kan trilla, för att inte tala som segelbåtars trappor ner i ruffen, dessutom tar det bara ett par säsonger så är dom stora nog att hantera trappor, sen vill dom bara sitta uppe och styra.

 

Vi hade tidigare en Nimbus 340 Commander, älskade flybridgen, bra utsikt under färd och vid tilläggning, även ombonat och bra utsikt inne om vädret var otjänligt, enda nackdelen är att det är mycket svårare med tilläggning vid boj och brygga ensam, förstås inga problem vid Y-bommar.

 

Våra barn har vuxit upp i våra båtar sedan några månaders ålder och överlevt, det har satt sina spår och nu har de unga vuxna skaffat en egen båt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket goda tips om DC med kapell osv, tack för det. Det lutar nog återigen mot DC så stor som möjligt med enkelmontage...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne på vår andra flybridge (2556 -92/ 2858 -98).

Ifs så backar vi in mot bryggor men aldrig haft problem att balanser matkassar, grill el barn i och ur båten, även med förren mot klipporna.

När barnen var små så sov dom under filten vid mina fötter när vi satt på flyen.

Är underbart att sitta på fly med god sikt runt om vid bra väder, regnar det så kliver man in, slår på vindrutetorkarna och kör vidare.

Skönt att slippa krångla med kapell när svenskt sommarväder överaskar en precis när maten kommit in på skärgårdskrogen.

Redigerad av Rob75stal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...