Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Axiotrade

Laga hål plastbåt, Herwa. Rätt tillvägagångssätt?

Rekommendera Poster

Jag köpte mig en begagnade båt för några dagar sedan. Min första båt och jag köpte väll den delvis för att kunna ta ut ungarna på lite fiske & mysiga turer i den närliggande sjön, men också för att få lära mig något nytt. Nämnligen laga & renovera glasfiber. Jag har ett enormt sug efter att lära mig nya saker (och min sambo börjar bli galen på alla projekt, men det är en annan historia)

 

Båten är en liten Herwa, oklart modell och år, men den har rundade hörn på framrutorna.

 

Hur som helst, båten har en relativt stor skada, ca 2 dm2 (1x2dm) som dessutom når ner under kölen.

Samt 1 spricka ca 4dm som ligger precis i vattenlinjen.

 

Har sökt mycket och även titttat på lite youtube klipp som handlar om att laga glasfiber och jag ber nu om hjälp att dubbelkolla min planerade arbetsgång ifall det är något jag missar. Dessutom har jag några frågor som jag lägger längst ner i inlägget. Mycket tacksam ifall någon vill ta sig tid..

 

Min planerade arbetsgång:

0: Båten skall vara torr och ren.

1: Skär bort all skadad glasfiber, 

2: Slipa rent området runt, ingen färg el. dyligt får finnas kvar utan enbart ren glasfiber.

3: Fasa kanterna 12x tjockleken på plasten.

4: Tvätta rent med aceton (utan olja) 

5: Skapa ett bakhåll som hålls fast med tråd. (Hålen nås inte från insidan.)

6: Klipp till glasfiber Som har storleken från hålets storlek ut till där den fasade kanten slutar.

7. Blanda Epoxi el. polyester och börja montera väv /matta.

8. Aluminiumroller för att få ut alla luftbubblor & full på lager på lager tills dess att full tjocklek nås.

9. Torka.

10. Slipa

 

 

Frågor:

1: Båten har lagats tidigare, oklart med vad. Dessutom vill jag ha i båten relativt fort för fortsatt renovering till höst/vinter. Har då förstått att det är epoxi som gäller då torktiden är snabbare. Vad finns det annars för fördelar att laga med polyester?

 

2: Om jag förstått det rätt, så kallas färgen som man sedan lägger på för gelcoat. Kan jag använda mig av gelcoat över epoxi?  eller är detta en polyester-baserad produkt? Om det inte går att lägga gelcoat över epoxi, vad använder jag då för att få en fin ytfinish?

 

3: Kan jag välja att bara köra på epoxi utan gelcoat/topcoat m.m. eller krävs dessa produkter? Jag vill som jag nämnt iovan kanske snabbt bara få i båten så vi kan njuta av den, för att till hösten lägga på  färg.

 

4. Hur lång torktid krävs på epoxi innan jag lägger i båten?

 

5. Varför måste man ha matta till poluester, men väv till epoxi? (ev. kan vara tvärt om).

 

6. Vad skiljer lamineringsepoxi http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/

mot epoxispackel:

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-2000032989/

 

 

 

Ps. jag har tänkt att använda biltemas produkter.

 

 

Tack! Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är rätt ute med lagningen.

Vad gäller ytskiktet finns två vägar:

1. Du kör med epoxy när du laminerar. Efter slipning lägger du på ett lager epoxy till, sedan en vidhäftningsprimer, efter det bottenfärg.

2. Du kör med polyester när du laminerar. Efter slipning lägger du på topcoat (som är gelcoat med wax i), bottenmålar om du vill och sjösätter.

 

Du kan inte lägga topcoat på epoxy, och ska du lägga epoxy på polyester måste det härda i c:a tre månader. Så välj lämpligt system och kör hela vägen.

 

Epoxy:

+ Inte farliga ångor, bra vidhäftning, helt vattentätt

- Dyrt, kontaktallergirisk, måste ha toppskikt för att inte gulna/brytas ner

 

Polyester:

+ Billigt, du kan använda topcoat

- Du måste skydda dig mot styrénångorna, "bara" 99,9% tätt, något sämre vidhäftning mot uthärdad polyester

 

Jag hade kört polyester på en billig båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret. Mycjket information. Dock ställer det till det lite med mina planer. Jag var på det säkra att Epoxi är det rätta för mig. Men ditt svar tror jag får mig att ändra mig.

 

3 månader torkning för epoxi? Och bottenfärg istället för topcoat. Bottenfärg är något man får bättra på med jämna mellanrum, ellerhur?

 

Har några följdfrågor: 

1: P.g.a. det finns tidigare lagningar av båten så måste jag nästan dubbelkolla vilken typ av lagning som använts. Går detta att göra på något enkelt & säkert sätt? 

 

2: Jag har hört att det krävs 5 veckor torkning för polyester. Går detta att snabba på på något sätt? 

 

3: Hur lång torkning gäller för topcoat? 

 

4: Jag trodde man la polyester sedan gelcoat och sist topcoat. Varför tycker du att topcoat läggs direkt på polyester? 

 

5: Styrénågnor. Vad är detta? Känns som att dammfiltermask inte är skyddet. Kan http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask-755-2000016955/ med gasskyddsfilter vara rätt?

 

 

Tack så mycket för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 månader torkning för epoxi? Och bottenfärg istället för topcoat. Bottenfärg är något man får bättra på med jämna mellanrum, ellerhur?
Jag skrev - om du vill lägga på epoxy ovanpå polyestern måste du vänta tre månader, detta så all styrén försvinner. Annars kommer du att få blåsor. Bottenfärg är ett beväxningsskydd. Beroende på var du har båten (insjö, Östersjön, på en tralier, på västkusten...) är detta olika viktigt.

 

Har några följdfrågor: 

1: P.g.a. det finns tidigare lagningar av båten så måste jag nästan dubbelkolla vilken typ av lagning som använts. Går detta att göra på något enkelt & säkert sätt? 

Nej, det är inte så viktigt att kolla typen av lagning. Kolla istället att den verkar vara bra gjord; verakr den vara på väg att lossna, eller t ex är full av sprickor - ta bort, gör om.

 

2: Jag har hört att det krävs 5 veckor torkning för polyester. Går detta att snabba på på något sätt? 

För full uthärdning tar det säkert fem veckor, men du kan alla gånger sjösätta efter en vecka eller två.

 

3: Hur lång torkning gäller för topcoat? 

En dag eller två, kanske mer beroende på tjocklek.

 

4: Jag trodde man la polyester sedan gelcoat och sist topcoat. Varför tycker du att topcoat läggs direkt på polyester? 

Varför tycker du man skall lägga gelcoat och sedan topcoat? Topcoat är ju gelcoat + wax.

 

5: Styrénågnor. Vad är detta? Känns som att dammfiltermask inte är skyddet. Kan http://www.biltema.s...755-2000016955/ med gasskyddsfilter vara rätt?

När du utför plastningen skall det vara riktigt kemfilter (finns lite olika gasfilter). Köp grejerna där du kan fråga vad som är rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack, skönt att få bolla lite frågor. 

Så du menar att det är om jag lägger ny polyester, och sedan epoxi som jag måste vänta så länge (3 mån) för att torka?  

 

Ang gelcoaten, så kan jag nog inte riktigt svara på varför. Utan det är nog främst så att jag kanske snurrat till det då jag sökt information på internet :D

 

Med tanke på torktiden för polyester, kan jag lägga på topcoat tidigare än 5 veckor eller finns det någon rekommendation om att laminatet måste torka igenom helt innan nästa lager läggs på? 

 

Hur tidigt kan jag ge mig på och slipa laminatet och jag använder polyester?

 

Tack så mycket för att du tar dig tid!

 

 

Redigerad av Axiotrade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaret. Mycjket information. Dock ställer det till det lite med mina planer. Jag var på det säkra att Epoxi är det rätta för mig. Men ditt svar tror jag får mig att ändra mig.

 

 

De svar Peter har gett är helt korrekta.

 

Däremot rör du till det hela en del själv, när du läser hans svar.

 

Det är en väldig skillnad mellan teori och praktik

 

post-106994-0-41919600-1464605570_thumb.jpg

 

Om du lagar skadorna med polyester eller epoxy har ingen  betydelse.

 

Polyester duger gott om du slipar ordentligt, som du angav i din inledande fråga.

 

Själv lagar jag alltid epoxy under vattenlinjen nu för tiden. 

 

Då får du en lagning som är lite starkare och man behöver i princip ingen epoxybehandling. Däremot är det lite dyrare och det blir mer jobb då väven man använder till epoxy är tunnare än mattan man använder till polyester.

 

Skillnaden mellan lamineringsepoxy och epoxyspackel, är just att lamineringepoxy är flytande epoxy. Epoxyspackel är ett spackel med epoxy som bas.

 

Jag blandar alltid epoxyspackel av lamineringesepoxy och microglasbalonger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det är om jag lägger ny polyester, och sedan epoxi som jag måste vänta så länge (3 mån) för att torka?  

Nej - igen. Polyestern härdar ganska snabbt (den härdar, inte torkar), men styrénet tar tid innan det försvinner. Därför måste du vänta om du skall lägga på epoxy.

 

Med tanke på torktiden för polyester, kan jag lägga på topcoat tidigare än 5 veckor eller finns det någon rekommendation om att laminatet måste torka igenom helt innan nästa lager läggs på? 

Eftersom även topcoat är polyester behöver du inte vänta mer än någon dag innan du lägger på det skulle jag säga. Att laminatet inte är härdat fullt ut borde inte spela en jätteroll, du borde till och med få bättre vidhäftning.

 

Hur tidigt kan jag ge mig på och slipa laminatet och jag använder polyester?

Hur då menar du... det gamla laminatet kan du slipa så fort du får tid, det nya efter någon dag efter du gjort det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter plastning med polyester är det en del som först målar med gelcoat och sedan med topcoat för att de vill få ett tjockare täcklager. Kanske för att de vill slipa och polera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GELCOAT är något man målar i en form innan man tillför polyester och glasfibermatta. TOPCOAT är samma i grunden men man tillför en vaxlösning för att ytan ska härda riktigt, i formen som man gjuter i har man redan vaxat formen och tillfört släppmedel för att det man gjuter ska lossna så enkelt som möjligt. Alltså samma produkt som byter namn beroende på hur man använder den. Knepigt, jo vi vet.;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror min bild börjar klarna lite, men jag vill ändå pusha en tidigare fråga en gång till. Jag hoppas ni orkar med det.

 

Jo ang att säkerställa tidigare använd plast/epoxi på de tidigare lagningarna. Varför jag undrar det är p.g.a. jag vill lägga ny topcoat över hela botten för att i slutändan få den riktigt fräsch och blank. Men om epoxi använts så går väll det då inte lägga på topcoat?

 

Om det har använts epoxi på någon lagning så antar jag att annan typ av ytbehandling behövs. Vad väljer jag? Vit och blank är min vision om skrovet. Går det lösa tro?

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu GISSAR jag bara - men jag tror du kan utgå ifrån att gamla lagningen är polyester, men skulle den inte vara det tror jag det löser sig ändå om du grovslipar och avfettar ordentligt med aceton innan topcoat - även om det skulle vara epoxy. Anar att gamla lagningar är det lite skit samma på...

Så hade jag gjort i alla fall.
Är det en stor lagning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du kan lägga topecoat på hela på hela botten och sen vattenslipa till s du får en slät och blank yta. Börja med nåt grovt vattenslippapper och så ar du allt finare efterhand. Det finaste jag har är 1500, sen har jag abralonskivor 2000 och 4000.

 

Sen var det det där med sambon. Hon förstår inte varför du blivit en sån båtentusiast helt plötsligt - och hon kommer heller aldrig att förstå det. Fråga en som vet - mig tex.

 

Det är klart att om det är en väldigt speciell och sällsynt båt som man vill återställa tills absolut toppskick så....................

 

Risken att båten tidigare är lagad med epoxy är väl försvinnande liten.

 

Sen finns det en del som säger att det inte är något problem att lägga topecoat på epoxy. Andra säger att det är omöjligt och att det garanterat inte fäster.

 

Nån gång jag får gott om tid kanske jag plastar upp ett epoxylaminat och lägre på topecoat bara för att................ Fast om det blir i detta livet eller nästa - det är ju frågan.  :blink:

 

Det finns nog vit epoxy som du skulle kunna måla botten med.

 

http://epoxibutiken.se/produkt/nm-boeldspaerr-fs-023/

 

Sen skriver du dels botten och dels skrovet.

 

För mig är botten det som är under vattenlinjen.

 

Skrovet är för mig både botten och friborden.

 

Dvs både det som är över och under vattenlinjen.

 

Botten skulle jag lägga en epoxygrundfärg på

och friborden/skrovsidorna skulle jag måla med en tvåkomponentsfärg.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/61340-parafin-i-epoxiprimer/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar. Känns som att jag fått en hel del nyttig information som jag måste försöka samla ihop o fundera över. Lutar dock att jag lagar med polyester för att sedan vit topcoat över. Och så blir det väll iaf 2-3 veckors torkning. Visst är topcoaten obligatorisk när man kör polyester? Med tanke på fuktspärr menar jag.

 

Ps. Botten, skrov m.m. menar jag egentlige allt under relingen(?), sjävla kanten på båten. Jag är inte så insatt i alla ord och uttryck, men det kommer!

 

Jag har faktiskt en kustskepparexamen, tro't eller ej :) men det var nog en 10-11 år sedan då mina föräldrar köpte en rätt stor båt. Men var bara delvis aktiv i den och senaste 8 år sedan har jag inte varit ngt delaktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en större skada i aktern på en plasteka. ( se tråd laga eller skrota).

 

Jag har använt polyester. Fick tipset på Erlandsons brygga att köra minst tre lager topcoat på detta. Varför? Nedanstående är bakgrunden:

 

1: Båten ska bara ligga när den används - coaten är inte lika tät som epoxiprimer men fullt tillräcklig för mitt fall. Om det funkar på en båt som ligger i jämt vet jag inte. Men jag gissar att det funkar en säsong. (Här får bättre kunniga verifiera/dementera om jag tänker helt fel)

 

2: Jag vill få i den i sjön denna säsongen - med epoxi på polyestern krävs 4-7 veckor för styrenet att gå ut. Sen en del väntetider mellan epoxivarven ock så vidare. Då är säsongen slut. Jag kan göra om och lägga epoxi under vintern istället så är båten tip-top till nästa säsong.

 

3:Jag vet inte hur mycket gelcoat och topcoat som går åt - genom att bara köra topcoat slipper jag få extra över av två sorter och det är lättare att köpa rätt mängd då.

 

MEN - då topcoaten innehåller vax måste jag tvätta NOGA med aceton mellan målningarna för att få bort vaxet. Väntar jag mer än 6 timmar mellan varven rekommenderas dessutom en lätt avslipning mellan varven.

 

Skulle jag lägga manken till är alltså båten sjöduglig drygt en vecka från nu - lagningen är klar men har spackling, slipning, coaten och slipningar kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag ska bara lägga coat på skadeområdet. Hade det varit en större yta hade jag fått rådet att köra två lager gelcoat och ett lager topcoat för att slippa tvätta bort vaxet mellan varven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är inte med i logiken - om du bara ska fixa det som är skadat och båten inte ska ligga i några längre tider så varför i så fall inte bara laga med vit epoxy - då behöver du inte lägga på något ytterligare efteråt? Och om du sen nästa vinter vill lägga på topcoat så kan du ju göra det utan att missa några fina dagar på sjön!

Redigerad av Stern97

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fann denna listan i en annan tråd ( http://www.maringuiden.se/forum/topic/81893-laga/ ):

 

BILTEMA har ju allt du behöver för att göra lagningen - undantaget då plyfaskivan.

 

Polyester och härdare

http://www.biltema.s...ter-2000017196/

 

Glasfibermatta

http://www.biltema.s...tta-2000023906/

 

Gelcoat

http://www.biltema.s...oat-2000017193/

 

Parafin för att göra gelcoaten till topcoat

http://www.biltema.s...ing-2000017194/

 

Det viktigaste arbetsredskapet Aluminiumrollern.

http://www.biltema.s...ler-2000020229/

 

Flapdisk för att slipa bort gelcoat och ner glasfibern.

http://www.biltema.s...isc-2000017845/

 

microbalonger eller talk om du vill göra spackel.

 

http://www.biltema.s...ger-2000020410/

 

Sen behöver du några billiga penslar

blandningskärl 

Aceton - det tror jag att de slutat att sälja på BILTEMA

 

Andningsskydd vid slipning 

Typ diskhandskar vid plastjobbet

 

Plus lite handverktyg

 

Det är förfärligt vad mycket prylar man plockar med sig till båten för ett litet jobb

 

 

 

Verkar t.om. vara skrivet av Thallata som skrivit ovan. Jag följder denna lista och köper allt på vägen hem så blir det Båtlagning kommande dagar (Går på föräldraledighet idag!! :D  )

 

Jag lär återkomma med frågor men fram tills dess så vill jag tacka så mycket för all hjälp och tid ni lagt på att svara på mina frågor! Tack! /Mattias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran. Hur applicerar man topcoat? Sprutas det på? (Jag har tryckluftsverktyg för det) eller är det något man spacklar ut?

 

Och spackel. Gör jag det på liknande sätt med polyester som man gör med epoxy? Alltså plandar i glaskulor som finns på biltema?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är en liten yta så är väl en billig pensel det enklaste, eller rulla.

 

Kan man sprutmåla och har utrustning för det, blir ju det allra bäst - då behöver man väl inte slipa efteråt alls.

 

Nu är det väl inte så ofta vanliga amatörer behärskar konsten att sprutmåla.

 

Det är ju frågan om att blanda i lösningsmedel till sprutkonsistens. Styren?

 

Möjligtvis finns det gelcoat som redan har sputkonsistensen - fast det är aldrig nåt jag kommit i kontakt med

 

Gelcoat/topcost är en "målarfärg" av polyester - om än väldigt tjockflytande.

 

Fast det är väl en gammal båt du håller på med - ingen altartavla!?

 

http://www.xn--scandinavianbtservice-42b.se/galleri1.html

 

Det gå säkert lika bra att blanda i mickroglasbalonger i polyester.

 

Jag brukar blanda i talk när jag gör polyesterspackel.

 

Det gäller ju bara att få en spackelkonsistens. 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat lägger du på med pensel eller roller. Om du blandar med lämpligt medel så blir det ett spackel med rätt kulör, vilket kan vara bra att ha. Aerosil som man köper t.ex. på autoexperten.se använder jag. Det finns andra alternativ på Biltema (antar jag) eller hos båttillbehörsbutiken, det ska vara något som funkar med polyester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha: Berätta gärna hur du får till spacklet med polyester och talk. Typ proportioner och tillvägagångssätt. Blev rätt kass när jag provade igår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha: Berätta gärna hur du får till spacklet med polyester och talk. Typ proportioner och tillvägagångssätt. Blev rätt kass när jag provade igår...

 

 

Man häller upp en "slatt" polyesterplast i en bunke. Tillsätter lämplig mängd härdare. Blandar.

 

Tar påsen med talk, häller i lite talk och rör om och fortsätter att hälla i talk och röra om, tills spacklet får en lagom konsistent. Har aldrig upplevt några problem i den blandningen.

 

Vilka proportioner det är mellan plast och talk har jag ingen aning om. Tänker aldrig i de banorna. Blandar bara i talk efterhand till det blir lagom spackelkonsistens. 

 

Dvs precis det samma som jag gör när jag blandar epoxy och microglasbalonger till epoxyspackel. En sån blandning går väl inte bara att misslyckas med - eller!?

 

Varför blev det kass för dig!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sen respons. Familj, jobb och annat har tagit min tid.

 

Men ikväll testade jag igen. Min slutsats är att jag tidigare blandade i för mycket talk. Trots noggrant blandande fick jag inte polyestern och talket att blanda fullt ut vilket gjorde att delar av blandningen inte härdade (trots att polyester och härdare blandades noga först) utan blev som en seg massa.

 

Så mitt tips till den som provar första gången. Var lite försiktig och häll i stötvis med talk som du noga blandar ut. Jag tror att 1:1 i viktdel är för mycket talk. Jag kollade om det blev lagom konsistens genom att dra av blandningspinnen mot burkens kant. Den klick som blev där visade inga tendenser att rinna/sega nedåt.

 

Spacklingen gick sedan mycket bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...