Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Aq23DC

Aquador 23DC Väldigt seg upp till planing

Rekommendera Poster

Som topic lyder, köpte precis en Aquador 23DC med mercruiser motorn, och den är extremt seg att få upp i planing. Någon mer som har märkt av detta eller som kanske sitter med en lösning?

 

Båten är en 2009-2010 som gått ca 100h.

Utrustad med en hel del från fabrik men det är även en del saker eftermonterade, kanske dessa kan påverka?

Det som är monterat efter fabrik är bogpropp och ankarspel, samt lite anat krimskrams som har med elektricitet att göra, vilket jag tar för givet inte spelar in :)

 

Det tar ca 15-18 sekunder innan hon är fullt utplanad och detta med trimplanen i översta läget samt drevtrimet i botten. Har kört och ägt alla möjliga båtar under dom senaste 20-25 åren och aldrig varit med om detta, om det nu inte varit för att motorn varit för liten eller båten väldigt fel lastad.

 

Dom gånger jag kört Aquadoren sedan jag köpte den så har jag både kört den med enbart 2 personer i, samt med 2 personer och ca 200 kilo last samt med 5 personer och ingen last. Tycker att den är lika seg hela tiden. Fyllde dock färskvatten tanken i den och märkte kanske en liten tendens till att problemet förvärrades. Men 40 liter eller vad det kan vara borde ju inte påverka så jätte mycket.

 

Har ni några frågor för att kunna ge mig tips så är det bara hojta till!

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en 5,0 liters v8 på ca 260 hk i den? Borde inte vara några problem alls att få i plan. Borde enligt mig gå upp i plan 6-8 sekunder. Spontant tänker jag att du kanske har fel propeller? Annat kan vara beväxning på skrov, drev och propeller. Sådant kan göra all skillnad i världen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är v8:an som TS har och inte en rak fyra eller V6:a. Mercruiser alla 3.

 

Men om det är V8 eller V6 så är frågan går den på alla cylindrar?

 

Ang propeller så vad har du för maxvarvtal och fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Det tar ca 15-18 sekunder innan hon är fullt utplanad och detta med trimplanen i översta läget samt drevtrimet i botten. Har kört och ägt alla möjliga båtar under dom senaste 20-25 åren och aldrig varit med om detta, om det nu inte varit för att motorn varit för liten eller båten väldigt fel lastad.

...

 

Jag antar att drevtrimmet i botten är samma sak som att drevet är maximalt intrimmat (mot akterspegeln).

Är drevet inrimmat även i verkligheten?

 

Prova att vinkla ner trimplanen något så att du får ytterligare hjälp att lyfta aktern.

 

I övrigt håller jag med om vad som tidigare skrivits.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en 5,0 liters v8 på ca 260 hk i den? Borde inte vara några problem alls att få i plan. Borde enligt mig gå upp i plan 6-8 sekunder. Spontant tänker jag att du kanske har fel propeller? Annat kan vara beväxning på skrov, drev och propeller. Sådant kan göra all skillnad i världen.

Det stämmer att det är 5,0 V8 motorn i den. Det sitter duopropp rostfria på den. Bravo 2 eller 3, vet inte riktigt. Tror att det är originalproppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är v8:an som TS har och inte en rak fyra eller V6:a. Mercruiser alla 3.

 

Men om det är V8 eller V6 så är frågan går den på alla cylindrar?

 

Ang propeller så vad har du för maxvarvtal och fart.

 

Som sagt, V8 stämmer. Har inte varvat den max ännu, men planar vid ca 2800-3000 rpm. Vid 3200rpm gör hon runt 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Det tar ca 15-18 sekunder innan hon är fullt utplanad och detta med trimplanen i översta läget samt drevtrimet i botten. Har kört och ägt alla möjliga båtar under dom senaste 20-25 åren och aldrig varit med om detta, om det nu inte varit för att motorn varit för liten eller båten väldigt fel lastad.

...

 

Jag antar att drevtrimmet i botten är samma sak som att drevet är maximalt intrimmat (mot akterspegeln).

Är drevet inrimmat även i verkligheten?

 

Prova att vinkla ner trimplanen något så att du får ytterligare hjälp att lyfta aktern.

 

I övrigt håller jag med om vad som tidigare skrivits.

 

Mackey

 

 

Precis Mackey, drevtrimmet i botten så menar jag intrimmat mot akterspegeln. Har inte kollat så mycket närmare på det, men vad jag kan minnas så är drevet hela vägen in mot skrovet. Har båten liggandes på sommarstället nu och befinner mig i stan. Får kolla närmare på det när jag kommer ut på fredag.

 

Min tanke har varit att man kanske får ta och använda sig av trimplanen lite mer aktivt vid start. Men jag tycker det verkar konstigt att man ska behöva göra. Visst aquador har lite mer svårplnande skrov som jag förstått det och detta ska tydligen bero på deras djupa V-form.

 

Pratade med en bekant som tidigare haft en 23HT med 170hk VP dieseln, han tyckte att även hans var seg upp i plan, så han körde mycket med trimplanen. Men man tycker att nästan 100hk till, oavsett om det nu är bensin hk vi pratar om, borde göra sitt.

 

Håller på att bygga ett NMEA2000 nätverk i båten och väntar på delar samt ny plotter från garmin, ska där montera in givare till trimplanen då det inte finns original. Jobbigt att hålla på och gissa vart dom står, och onödigt att köra dom i botten om dom redan var där där man började trixa, dumt att slita på grejerna i onödan :)

 

Tack för alla svar så här långt!

 

Med vänlig hälsning, Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...

Det tar ca 15-18 sekunder innan hon är fullt utplanad och detta med trimplanen i översta läget samt drevtrimet i botten. Har kört och ägt alla möjliga båtar under dom senaste 20-25 åren och aldrig varit med om detta, om det nu inte varit för att motorn varit för liten eller båten väldigt fel lastad.

...

Jag antar att drevtrimmet i botten är samma sak som att drevet är maximalt intrimmat (mot akterspegeln).

Är drevet inrimmat även i verkligheten?

 

Prova att vinkla ner trimplanen något så att du får ytterligare hjälp att lyfta aktern.

 

I övrigt håller jag med om vad som tidigare skrivits.

 

Mackey

Precis Mackey, drevtrimmet i botten så menar jag intrimmat mot akterspegeln. Har inte kollat så mycket närmare på det, men vad jag kan minnas så är drevet hela vägen in mot skrovet. Har båten liggandes på sommarstället nu och befinner mig i stan. Får kolla närmare på det när jag kommer ut på fredag.

 

Min tanke har varit att man kanske får ta och använda sig av trimplanen lite mer aktivt vid start. Men jag tycker det verkar konstigt att man ska behöva göra. Visst aquador har lite mer svårplnande skrov som jag förstått det och detta ska tydligen bero på deras djupa V-form.

 

Pratade med en bekant som tidigare haft en 23HT med 170hk VP dieseln, han tyckte att även hans var seg upp i plan, så han körde mycket med trimplanen. Men man tycker att nästan 100hk till, oavsett om det nu är bensin hk vi pratar om, borde göra sitt.

 

Håller på att bygga ett NMEA2000 nätverk i båten och väntar på delar samt ny plotter från garmin, ska där montera in givare till trimplanen då det inte finns original. Jobbigt att hålla på och gissa vart dom står, och onödigt att köra dom i botten om dom redan var där där man började trixa, dumt att slita på grejerna i onödan :)

 

Tack för alla svar så här långt!

 

Med vänlig hälsning, Johan

Det är inte antal hk som avgör hur snabbt båten går upp i plan utan vridmomentet, Nm. Gissar att ovan nämnda diesel har ungefär samma Nm som en bensin V8. Hur lång tid tar det till plan med nedfällda trimplan? Min gissning är att du har för stor stigning på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om båten är tung upp i plan, och endast ligger på 3200rpm i 25 knop hade jag definitivt tittat på andra proppar. Vad anger manualen för marchhastighet/rpm?

Vad väger båten?

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är tung upp i plan, och endast ligger på 3200rpm i 25 knop hade jag definitivt tittat på andra proppar. Vad anger manualen för marchhastighet/rpm?

Vad väger båten?

 

Manualen anger ingen matchhastighet eller rpm någonstans. Inte vad jag kunnat hitta iaf.

 

Här finns en online manual: http://pdf.nauticexpo.com/pdf/aquador/aquador-23-ht-dc-26-ht-dc-28-ht-dc/25762-28860.html

 

Båten vägren, enligt manualen 2250kg utan last och vätskor. Så runt 2500kg med en person och full tank (200 liter).

Sedan så tillkommer kanske lite vikt för allt som är eftermonterat.

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

...

Det tar ca 15-18 sekunder innan hon är fullt utplanad och detta med trimplanen i översta läget samt drevtrimet i botten. Har kört och ägt alla möjliga båtar under dom senaste 20-25 åren och aldrig varit med om detta, om det nu inte varit för att motorn varit för liten eller båten väldigt fel lastad.

...

Jag antar att drevtrimmet i botten är samma sak som att drevet är maximalt intrimmat (mot akterspegeln).

Är drevet inrimmat även i verkligheten?

 

Prova att vinkla ner trimplanen något så att du får ytterligare hjälp att lyfta aktern.

 

I övrigt håller jag med om vad som tidigare skrivits.

 

Mackey

Precis Mackey, drevtrimmet i botten så menar jag intrimmat mot akterspegeln. Har inte kollat så mycket närmare på det, men vad jag kan minnas så är drevet hela vägen in mot skrovet. Har båten liggandes på sommarstället nu och befinner mig i stan. Får kolla närmare på det när jag kommer ut på fredag.

 

Min tanke har varit att man kanske får ta och använda sig av trimplanen lite mer aktivt vid start. Men jag tycker det verkar konstigt att man ska behöva göra. Visst aquador har lite mer svårplnande skrov som jag förstått det och detta ska tydligen bero på deras djupa V-form.

 

Pratade med en bekant som tidigare haft en 23HT med 170hk VP dieseln, han tyckte att även hans var seg upp i plan, så han körde mycket med trimplanen. Men man tycker att nästan 100hk till, oavsett om det nu är bensin hk vi pratar om, borde göra sitt.

 

Håller på att bygga ett NMEA2000 nätverk i båten och väntar på delar samt ny plotter från garmin, ska där montera in givare till trimplanen då det inte finns original. Jobbigt att hålla på och gissa vart dom står, och onödigt att köra dom i botten om dom redan var där där man började trixa, dumt att slita på grejerna i onödan :)

 

Tack för alla svar så här långt!

 

Med vänlig hälsning, Johan

Det är inte antal hk som avgör hur snabbt båten går upp i plan utan vridmomentet, Nm. Gissar att ovan nämnda diesel har ungefär samma Nm som en bensin V8. Hur lång tid tar det till plan med nedfällda trimplan? Min gissning är att du har för stor stigning på propellern.

 

 

Självklart så är det så som du säger med vridmomentet och hk. Har inte testat plantiden med nedfällda trumpla ännu, bara kört den 2 gånger. Ska kolla det på fredag och återkommer med tider med nedfällda respektive uppfällda trimplan. Kanske man vara så att det är för stor stigning, men vad jag vet så är propellrarna dom som monterades från fabrik, och det skulle ju vara konstigt om dom valde att montera propellrar med för stor stigning på fabriken?

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips, prova att inte fälla max på en gång så att båten gräver ner sig totalt utan smyg upp gasen när du ska upp i plan så kan det gå fortare och smidigare.

Ska testa! Tack för tipset!

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips, prova att inte fälla max på en gång så att båten gräver ner sig totalt utan smyg upp gasen när du ska upp i plan så kan det gå fortare och smidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är tung upp i plan, och endast ligger på 3200rpm i 25 knop hade jag definitivt tittat på andra proppar. Vad anger manualen för marchhastighet/rpm?

Vad väger båten?

Hittade en annan "broschyr" till båten, där verkar det vara helt normalt med 3200rpm och ca 25 knop. Se bifogad bild nedan.

 

 

post-108983-0-91297300-1464699746_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med en 4 bladig propp går säkert att låna från nån propellerfirma. Du kommer snabbare o lättare upp i plan men tappar 2-3knop på topp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med en 4 bladig propp går säkert att låna från nån propellerfirma. Du kommer snabbare o lättare upp i plan men tappar 2-3knop på topp

Så generellt kan du inte uttrycka dig, många fler faktorer än antal blad spelar in.

 

Till ts: Innan du börjar fundera över proppar måste du se till att allt annat är "rätt", dvs göra det som jänkarna kallar tune up. Vad det innebär i ditt fall är bland annat att säkerställa rätt soppamängd (tryck) och timing på tändningen samt friska stift. Vidare måste båtbotten vara ren och propparna måste vara rena och hela. Om inte detta uppfylls är det snudd på omöjligt att säga vad som är fel (eller rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade ankarspel med 40 m kätting förra året och den tyngden märktes direkt när jag skulle upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Prova med en 4 bladig propp går säkert att låna från nån propellerfirma. Du kommer snabbare o lättare upp i plan men tappar 2-3knop på topp

Så generellt kan du inte uttrycka dig, många fler faktorer än antal blad spelar in.

 

Till ts: Innan du börjar fundera över proppar måste du se till att allt annat är "rätt", dvs göra det som jänkarna kallar tune up. Vad det innebär i ditt fall är bland annat att säkerställa rätt soppamängd (tryck) och timing på tändningen samt friska stift. Vidare måste båtbotten vara ren och propparna måste vara rena och hela. Om inte detta uppfylls är det snudd på omöjligt att säga vad som är fel (eller rätt).

 

 

Båtbotten är helt ren, nymålad med västkustfärg. Propparna är lika så dom helt fräscha. Ska byta stift på henne när jag tar mig ut till landet på fredag och se om det gör någon skillnad. Tack för tipsen!

 

Ska även kolla på möjligheten att någon i krokarna kan kolla soppatrycket.

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa även maxvarv med rätt drevtrim, det kommer ge en bra indikation om hurvida något eventuellt fel finns. Precis som redan nämnts gör extra vik bak stor skillnad på att få båten i planing. Testa också att ta upp den i planing med trimplanen helt nere och fäll upp dom när du väl ar uppe i planing. Ligger maxvarv långt under rekommenderade kan du gå vidare och börja felsöka. 

 

Hur ligger båten i vattnet jmf med vattenlinjen? Kan det finnas vatten i skrovet som åker bak när du ska upp i planing? Läckande sötvattensystem? Vet inte hur Aquador 23'an ser ut under durkarna...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa även maxvarv med rätt drevtrim, det kommer ge en bra indikation om hurvida något eventuellt fel finns. Precis som redan nämnts gör extra vik bak stor skillnad på att få båten i planing. Testa också att ta upp den i planing med trimplanen helt nere och fäll upp dom när du väl ar uppe i planing. Ligger maxvarv långt under rekommenderade kan du gå vidare och börja felsöka. 

 

Hur ligger båten i vattnet jmf med vattenlinjen? Kan det finnas vatten i skrovet som åker bak när du ska upp i planing? Läckande sötvattensystem? Vet inte hur Aquador 23'an ser ut under durkarna...

Okej, tack för tipsen! Ska testa detta i helgen!

 

Förstår dock inte riktigt vad du menar med "rätt drevtrim", menar du där den går som bäst med drevtrimet, eller max i botten?

 

Och om jag tar upp båten i plan med hjälp av trimplanen och sedan fäller upp dom, menar du om maxvarvet förändras då?

 

Båten ligger jättefint jmf med vattenlinjen, inget konstigt alls. Det sitter en länspump i centrum av skrovet precis framför motorn. Och jag kan se hela vägen bak till drevet om jag kryper in en bit i en av sitsarna bak, inget vatten så långt ögat kan nå.

 

Hade tidigare en Uttern S55 Exclusive med inombordare och ca 130-135hk, bensin. Den gick galet lätt upp i plan både med och utan passagerare. Inga problem alls att sitta 2 på "bänken" där man kör ifrån samt 2 personer bakom bänken. Man kunde vara 6 personer bak i båten och den gick lätt upp i plan. Och den saknade helt trimplan. Tycker att denna Aquadoren borde bete sig liknande iaf, visste det är en mycket tyngre båt men även en större motor med mycket mer botten i än den 4 cylindriga som satt i Uttern.

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 23 HT med VP 5.0 tidigare.

Upplevde också att den var lite seg upp i plan.

Kan bero på att den väger en del.

 

Har nu Yamarin 65 dc med 150hk.

Den går betydligt snabbare upp i plan.

Men då väger den ju betydligt mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade att trimma drevet optimalt och trimplanen helt upp vid fullvarvstest för att se vilken fart och varv du landar på. Skrovformen betyder mycket för tid till planing. Vår tidigare Flipper 620 var som en raket upp i planing efterssom den är platt och bär bra i aktern. Nuvarande tunga och v-bottnade Draco är en helt annan sak. Man får ta i och jag kör alltid ner trimplan max innan jag drar på för att hjälpa den upp. Väl i planing fälls de upp helt för att båten inte ska bromsa och gå på nosen. Jag tror inte att det är något fel på din båt/motor men test av maxvarv och fart bör ge svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har hunnit testa lite nu och det är något som inte stämmer. Jag har en fart på ca 25 knop vid ca 3100-3200 rpm, men båten varvar enbart 4000 på full gas. Då är båten fulltankad, 1 person och ingen packning. Drevet uppdraget så propellern precis kommer i utskärande läge och sedan sänkt något för att få den perfekta gången. Inga trimplan eller liknande är använda. kollade mina proppar idag och det är bravo 3 propellrar i rostfritt med 24P (stigning?). Någon annan här som har en 23DC med 5.0 Mercruiser motorn som kan kolla eller rentav vet vad ni har för propellrar?

 

Edit- Glömde nämna att båten alltså precis planar vid ca 20 knop och måste upp i ca 22-23 för att ligga kvar ordentligt i plan. Har alltså bara runt 700-800 varv kvar till max varv från marschfart. Ingen höjdare direkt...

Redigerad av Aq23DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå. Måste bara höra om det är du som har båten i nösund/Orust?

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå. Måste bara höra om det är du som har båten i nösund/Orust?

 

Mvh Andreas

Tjena, nej den har jag på vårt sommarställe i Sankt Anna skärgård i östergötland. Köpte den dock från västkusten, någonstans ute vid Marstrand.

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aja. Jag jobbar nämligen som brunswick mekaniker, och det ringde en förra veckan med exakt samma uppsättning som dig med samma problem. Fast hans har börjat bli sådan nu.

Ska kolla på den när jag kommer tillbaks till jobbet nästa vecka.

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, vilket sammanträffande! Min har varit så sedan jag köpte den, köpte den utan att provköra den då den var vinterkonserverad och inte stod på någon sjösättningsvagn. Fick ett mycket bra pris på båten från en handlare och har garantier. Så det oroade mig inte så mycket.

 

Kollade idag med flipper marine som är ÅF för aquador och det är rätt utväxling och rätt stigning på mina proppar och drev. Så nu verkar det vara något annat än det.

 

Ska försöka hinna med att ta bort alla tändstift imorgon och kolla dom, är något blött så finns ju risken att han inte tänder som den ska och då får jag väl åka iväg till närmsta serviceverkstad och göra lite andra tester med tändning osv. 

 

Fick även ett tips att det skulle kunna vara bränslepumpen som inte orkar med, tappat med åren eller liknande, samt att det skulle kunna vara vatten i bränslefiltret.

 

Hojta gärna till när du tittat på hans båt och har mer svar :)

 

Var ute en sväng häromdagen med 5 6 vuxna och 2 barn i båten. Det gick "ok" att få upp henne i planing när vi åkte ifrån ön till en restaurang, men när vi skulle tillbaka så var det som om all kraft försvann när motorn närmade sig 2000 rpm, sedan tog det ett bra tag att komma upp i plan.

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillågas bör att jag tycker även att bränsleförbrukningen har stigit en hel del. Körde ut båten till sommarstugan inifrån stan. Det är en resa på ca 50-60 distans. Den sträckan drog båten ca 1,4l/nm. Nu när jag gjorde en reset av trippen i plottern samt tankade fullt och sedan körde och tankade fullt igen så hade jag kört ca 62 distans och hade en förbrukning på ca 2,3l/nm, har för mig att jag fick i ca 140 liter. Visst då är det ett par starter och så vidare, men ändå, ska det verkligen vara sådan skillnad? Ni som köra aquador 23, vad drar era ca? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt och billigt test är att genomföra ett kompressionsprov. Min motor en v8 5.7 l GSI PEFS varvade ca 4000 som max men ska vara i WOT 4800. Jag hade dåligt komp i två cylindrar. Tilläggas ska att det luktade oförbränd bensin om avgaserna och hon gick ojämt på låga varv. Komptest är ett enkelt och billigt test så du kan eliminera felorsaker i topp och cylindrar.

 

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att jaga mekanikern som håller till här i krokarna för att utföra just ett sådant test. Hoppas verkligen på att det är ok, har ingen större lust att plocka upp båten ur sjön så här års...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...