Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sSvensson

Solbädd till Bella 620/621 DC

Rekommendera Poster

Har en Bella 621 DC -08 utan solbädd.
Tänkte bygga mig en egen solbädd då original är helt enkelt för dyrt.
Någon som har en Bella 620/621 DC med solbädd som kan beskriva eller visa på kort hur den ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen, kan inte hjälpa dig. Men jag undrar var du har hittat att det finns att köpa en färdig?
Jag har en Bella 640 DC -05 utan solbädd, och hittar ingen solbädd att köpa någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha där har du det.

Jo jag tror det är precis samma båt. Jag har läst någonstans att Bella utgick från 620DC och förlängde skrovet lite bakåt för att stoppa i en inombordare. Vet inte om det stämmer men i så fall borde ju det mesta vara samma.
Jag har också varit inne på att göra egna soldynor. Borde inte vara så svårt om man kommer på hur de ska hållas uppe. Har funderat på att "låtsas vara spekulant" och åka och titta på en båt som har soldynor, men det är både besvärligt och oärligt. Så jag skulle också uppskatta om någon stolt ägare till en soldynsats ville skicka upp ett par bilder här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-06-01 vid 07:04 skrev jonaswiman:

Aha där har du det.

Jo jag tror det är precis samma båt. Jag har läst någonstans att Bella utgick från 620DC och förlängde skrovet lite bakåt för att stoppa i en inombordare. Vet inte om det stämmer men i så fall borde ju det mesta vara samma.
Jag har också varit inne på att göra egna soldynor. Borde inte vara så svårt om man kommer på hur de ska hållas uppe. Har funderat på att "låtsas vara spekulant" och åka och titta på en båt som har soldynor, men det är både besvärligt och oärligt. Så jag skulle också uppskatta om någon stolt ägare till en soldynsats ville skicka upp ett par bilder här.

Hittade ni nån solbädd till er Bella DC?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

byggde egna med marinplyfa och beställde dynor av en tapetserare. 
Blev kanon. Kostnad runt 1500:-

Båten är dock såld och ångrar det väldigt mycket 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolt! Vad använde du för att stödja skivorna på? På andra båtar har jag sett försänkningar i plasten på båda sidor för att lägga "reglar" i. Men jag har inget sånt. Det är ju bara stuvfacksluckorna på bägge sidor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inga bilder på mitt bygge. 
 

Gjorde 3 skivor.
La de uppe på stuvfacksluckorna. Tror jag hade 5cm på varje sida även den bakre.  Byggde någon cm på höjden men märktes inte när dynan var på.  Under skivorna skruvade och limmade jag fast 2 reglar för att minimera svikt. Reglarna måttades in så skivorna inte kunde röra sig i sidled.  Rundade av alla hörnor på skivorna. Sen måttbeställda dynor. Där har jag tyvärr inga mått kvar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också på att fixa solbädden till min Bella 620 som jag hämtade för 2v sen. Planen är att bygga ett nytt bord i rätt storlek för att också kunna vara skiva för solbädden. Tänkte mig något liknande som nedan för att också kunna välja bordsstorlek när man ska käka. Om jag lyckas så behöver jag inte ha både bord OCH 2 skivor i båten. Allt för att spara plats. Reglar skall limmas undertill som förstärkning precis som beskrivet tidigare i denna tråd.

image.png.f57c6a8d3185cd335824caec724364c7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...