Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
glenn90

När kan jag måla topcoat?

Rekommendera Poster

Har precis plastat färdigt min lilla plasteka och nästa steg blir att smeta på lite topcoat på lagningarna.

 

Frågan är när man kan börja måla? Måste det härda ut ordentligt först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju samma material så det borde binda bättre om du gör det så fort underlaget är fast nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det finns olika sorters plast. Om man "plastat" med epoxy blir det inte bra att måla på topcoat, vissa hävdar att det inte går över huvud taget.

 

Nej, det är ju samma material så det borde binda bättre om du gör det så fort underlaget är fast nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det finns olika sorters plast. Om man "plastat" med epoxy blir det inte bra att måla på topcoat, vissa hävdar att det inte går över huvud taget.

 

Nej, det är ju samma material så det borde binda bättre om du gör det så fort underlaget är fast nog.

På Epoxi ska man inte använda topcoat över huvud taget. Dessutom har TS skrivit i annan tråd att det är polyester. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är konstigt. NM säger att topcoat fäster BÄTTRE på epoxi än på polyester... Så här står det under FAQ sektionen om båtepoxi på NMs hemsida: "Slipa epoxin och lägg på toppcoaten. Den vidhäftar faktiskt bättre till epoxi än till polyester." http://www.batepoxi....h-runt-skrovet/

 

Vem har rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju alltid "hört" att polyseter - dvs bl.a. topecoate - inte fäster på epoxy.

 

Caribic410, som tydligen jobbat med "limningsfrågor" har hävdat motsatsen. Sen har det visats länkar om plastreparationer, där man hävdat att det går alldeles utmärkt ed topecoat på epoxy.

 

Om man skall ha en konspirationsteori, så skulle jag kunna tänka mig att det är tillverkare av polyesterplast som fört fram att polyester inte fäster på epoxy.

 

Säger epoxytillverkaren NM (Nils Malgren) attdet går alldeles utmärkt att måla topecoat (polyseter) på avslipad epoxy, så är det säkert så.

 

Oavsett om reapartionen är utförd med polyester eller epoxy, så kan man måla över dan efter, när det härdat så mycket att det går att slipa över.

 

Plastar man med polyester och matta, finns det ju alltid risk att det blir ett och annat strå som sticker ut. Jag brukar alltid ta ett grovt slipapper och dra över ytan för hand. Dels för att rugga upp/matta ner och dels för att få bort eventuella ojämnheter.

 

Plastar man en eftermiddag, kan man slipa av och måla över med topecoate nästa morgon.

 

Sen kan man sjösätta nästa da.

 

Skall man däremot måla över en polyesterreparation med epoxygrundfärg, så säger International att polyestern skall härda i 5 veckor. BILTEMA säger 15 veckor. Efter att ha hört ett samtal mellan en färgförsäljare och en något irriterad kund, tror jag att BILTEMA ligger närmare sanningen.

 

Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...