Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
MrDrum

Varför inte Hammerite på båten?

Rekommendera Poster

Hammerite är en kul färg från ett utseendeperspektiv. För många år sedan när jag körde banracing valde vi lacka vår bil HELT med hammerite i grön kulör. Jättefint i början, men som nämnts ovan, Hammerite har en egenskap, och det är att när den härdat är det en sant helvete att få något att fästa på den pga sin yta, Lagningar i efterhand höll aldrig.

 

Men visst, man blev uppmärksammad i depån över sin annorlunda look.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Målade ett par proppar med Hammarlack (pensel slät silver) med två lager, Penta dp. Efter drygt 25 timmar har jag inga spår av kavitationsfrätningar (som uppstod efter bara typ 20 minuter med vanlig vit allroundsprayfärg).

Fick du synliga "kavitationsfrätningar"

Efter 20 min?

1. Vad är en kavitationsfrätning?

2. Fick du dina "frätningar" redan innan du stoppade båten i sjön, 20 min efter du målat eller när båten med den förmodat torkade färgen varit i sjön i 20 min.

? ????

 

 

 

 

 

 

Målade ett par proppar med Hammarlack (pensel slät silver) med två lager, Penta dp. Efter drygt 25 timmar har jag inga spår av kavitationsfrätningar (som uppstod efter bara typ 20 minuter med vanlig vit allroundsprayfärg).

Fick du synliga "kavitationsfrätningar"

Efter 20 min?

1. Vad är en kavitationsfrätning?

2. Fick du dina "frätningar" redan innan du stoppade båten i sjön, 20 min efter du målat eller när båten med den förmodat torkade färgen varit i sjön i 20 min.

? ????

Med kavitationsfrätning menas att luftbubblor imploderar intill propellerbladen och ger skador. Jag antar dessutom att dom 20 minuterna är körtid för det är då skadorna och påfrestningarna uppstår.

/Claes

Jag antar att det inte alls är fråga om kavitation eftersom ett tunt färglager knappast påverkar om en propeller kaviterar eller inte. Det handlar snarare om antingen korrosion, färgsläpp eller en kombination av dessa.

 

Det finns för övrigt många som kallar det kavitation när en propeller suger luft vilket det inte är. Kavitation är enbart när det pga stort undertryck bildas ångblåsor som sedan kollapsar. Luft eller färgtyp har inget med saken att göra. (Ångblåsoras kollaps kan erodera en propeller och ge skador.)

 

 

 

Jo.. jag har åxå antagit olika saker men inte riktigt förstått vad firefish menar.

Tack för din "gissning" jag har gissat liknande.

För mej är kavitation och frätning olika saker... så syret i sig ger upphov till frätning när du får kaviatinspåfrestningar?

Ja det borde ju vara efter 20min bruk... men om produkten i sig upplevs ge upphov till eller framhäva gamla skador kan det ju vara "efter" själva målandet innan sjösättning... då kan ju även metod 2 upplevas som bättre "reparerande" spacklande, döljande av befintliga skador..

Eller tog du upp båten/fällde upp kollade proppen, efter 20 min resp 25 timmar?

 

Kavitationsfrätning är ett vedertaget begrepp och vad det innebär har förklarats av andra i tråden.

 

Man kan välja att märka ord eller ifrågasätta huruvida färgen var torr eller inte samt om jag faktiskt visuellt kontrollerat propellrarna, använt kristallkula eller kanske rent av ljuger – det står var och en fritt.

 

Eller så kan man lära sig att hammarlack – i mitt fall – klarar sig utmärkt i 25 timmar (dags dato över 50) i en miljö där vanligt universalsprayfärg klarar sig i (max) 20 minuter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tryckstöten som bildas när gasbubblan kollapsar som skadar propeller och det kan gå ganska fort att få skador.

 

Om vattenånga är samma sak som vatten i gasfas är en definitionsfråga.

Vattenångan (som den kallas i dagligt tal) över kastrullen på spisen är kondenserad vattenånga, dvs. små vattendroppar.

"Riktig" vattenånga syns inte! Bubblorna vattnet i kastrullen är vattenånga.

 

Mackey

Japp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vattnet som inte syns som kommer ur pipen på kaffepannan är ånga. Vattengas, enstaka molekyler. Det som syns är ihopklumpade (molekyler tillräckligt nära varandra för att hänga ihop). m.a.o. vatten.

Intressant. Det är altså inte slitage av virvlande vatten som är kavitation utan effekten av friktion/tryck som ger gasning.

Så "frätning" är ej bokstavligt menat utan mer att det ser ut så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vilket tjat om vad kavitation är, läs en kurs i termodynamik/strömningsmekanik på närmaste högskola/universitet så får ni det helt utrett.

 

Hur som helst kan det mycket väl vara så att hammarlack kan hjälpa till att minska de potetiella skadorna av kavitation. Olika ytmaterial reagerar olika på den mekaniska åverkan som implosionen innebär. Rostfria propellerar tenderar att vara mycket tåliga medans aluminium är mycket känsligare. Detta är orsaken till att man oftast tillverkar kaviterande propellerkontruktioner i rosfritt och ickekaviterande konstruktioner i mindre tåliga material, tex aluminium och brons. Det kan med andra ord vara intressant att ta reda på om propellern är tänkt att gå kaviterande eller inte. Troligtvis så är det en ickekaviterande konstruktion du har vilket föranleder en följfråga (rent hypotetiskt...) varför kaviterar den till att börja med? Skada, överbelastad, lyft, trimmad, etc....

 

Jag brukar tycka att hammarlack är jättebra ända till jag ändrar åsikt och vill ta bort eller måla över den, rejält med slit. Personligen gillar jag epoxybaserade färger...

 

...men om det funkar och du är nöjd med resultatet så kör på med hammarlack ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...