Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
theboat

RPM mätare stängs ej av. Mercruiser 5,7 efi

Rekommendera Poster

Tjena, 

 

Renoverade topparna för ett tag sen och efter att ha satt ihop motorn igen så märkte jag att varvtals mätaren ej stängs av när tändningen vrids av men den nollställs när tändningen vrids på igen. 

 

Någon där ute som kan tänkas veta vad detta kan bero på och hur man åtgärdar felet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja... detta har ju ingenting med topplocksrenoveringen att göra.

Har du kopplat in någonting nytt i elsystemet? som ev kan påverka varvräknaren??

Eller gissningsvis så stänger inte tändningslåset av din varvräknare och kanske andra instrument när du vrider av. Alltså ett fel i tändningslåset.

Men då du vrider vidare till startläget bryts strömmen till instrumenetet, och då nollställs det.

Men den stängs väl av då du bryter huvudströmmen?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel, varvräknare har inte vridspoleinstrument längre utan en liten stegmotor som flyttar nålen, en liten processor sköter det hela, om man brutalt stänger av strömmen stannar nålen där den är, någon returfjäder finns inte.

 

Om du sätter örat till mätaren när du slår på tändningen hör du förmodligen ett diskret BZZZZZZZ, det är processorn som kör nålen mot noll-läget vare sig det behövs eller inte, på detta sätt behöver den inte hålla reda på nålens läge utan varje gång tändningen slås på börjar den om från noll.

 

I traditionella varvräknare satt ett vridspoleinstrument som kunde vrida nålen 270 grader eller däromkring och det kostar pengar, små simpla stegmotorer är mycket billigare och den processor som behövs för att styra den kostar numera enstaka kronor, i bilarna blev stegmotorinstrument vanliga på 90-talet fast ingen märkte något, programmerarna lyckades få stegmotorerna att imitera traditionella instrument perfekt och nu är även dessa på väg ut när det sitter bildskärmar på många bilar i dag.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, 

 

Tack för ditt svar, jag borde varit lite mer tydlig. När jag plockade isär motorn så var jag tvungen att plocka bort insuget och därmed koppla loss en del kablar. Alllt är ditsatt igen precis som det var från början men ändå uppstår detta fenomen. 

 

Det skumma är just det att mätarna som har drabbats (RPM och TEMP) Inte sjunker ner till noll efter att huvudströmmen stängsav.

Tja... detta har ju ingenting med topplocksrenoveringen att göra.
Har du kopplat in någonting nytt i elsystemet? som ev kan påverka varvräknaren??
Eller gissningsvis så stänger inte tändningslåset av din varvräknare och kanske andra instrument när du vrider av. Alltså ett fel i tändningslåset.
Men då du vrider vidare till startläget bryts strömmen till instrumenetet, och då nollställs det.
Men den stängs väl av då du bryter huvudströmmen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Tack för din förklaring, jag ska absolut sätta örat på mätaren och lyssna efter ljudet men detta förklarar inte varför mätarna brukade nollställas innan renoveringen eller varför de andra mätarna nollställs så fort motorn stängs av. Borde inte samma sak hända oljetryckmätaren som visar konstant tryck så länge motorn är igång eller batterimätaren? 

Det är inget fel, varvräknare har inte vridspoleinstrument längre utan en liten stegmotor som flyttar nålen, en liten processor sköter det hela, om man brutalt stänger av strömmen stannar nålen där den är, någon returfjäder finns inte.

 

Om du sätter örat till mätaren när du slår på tändningen hör du förmodligen ett diskret BZZZZZZZ, det är processorn som kör nålen mot noll-läget vare sig det behövs eller inte, på detta sätt behöver den inte hålla reda på nålens läge utan varje gång tändningen slås på börjar den om från noll.

 

I traditionella varvräknare satt ett vridspoleinstrument som kunde vrida nålen 270 grader eller däromkring och det kostar pengar, små simpla stegmotorer är mycket billigare och den processor som behövs för att styra den kostar numera enstaka kronor, i bilarna blev stegmotorinstrument vanliga på 90-talet fast ingen märkte något, programmerarna lyckades få stegmotorerna att imitera traditionella instrument perfekt och nu är även dessa på väg ut när det sitter bildskärmar på många bilar i dag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...