Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Kapris

VP 290, Knapp för tilt går åt fel håll

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har fått hjälp med renovering av drevmotorn/pumpen i mitt drev, VP290DP. Nu när den är inkopplad igen så märker jag att jag kan lyfta drevet hela vägen upp i beachläget utan att trycka in knappen men när jag ska sänka igen så måste jag trycka in knappen för att då ner det. När det däremot går över från beachläget till trimläget så kan jag sänka utan knapp. Funktionen för knappen är alltså helt tvärtom mot tidigare.

 

Nån som har varit med om detta tidigare? Låter som ett elfel av typen kopplat två kablar tvärtom men jag kan inte mycket om el och motorer så frågar därför er om ni har någon aning om vad det kan vara. Själva drevspaken funkar som den ska, dvs den går upp vid upp och ner vid ner. Eller kan det vara nåt relä som trilskas?

 

MVH. Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kopplat spänningen fel på reläerna för upp respektive ner. Byt plats mellan de två + kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda reläerna har en anslutning som heter 86, det är till manöverspänningen, på min båt har den ena av dessa anslutningar en grön kabel, den andra en blå om man byter plats på dessa får man "tvärtom" funktion. Men dessa kablar är fastsatta i en reläsockel. Men de båda kablarna till själva pumpmotorn kan ju ha blivit förväxlade, om din vän har haft loss pumpmotorna har han troligtvis även kopplat loss dessa kablar, måhända sitter även dessa fast i en oförväxlingsbar kontakt...

Pumpmotorn är ju en permanentmagnetmotor, har ni haft i sär den? För om man byter plats på magneterna i denna så roterar ju den åt andra hållet, i princip räcker det med att man sätter fast ena gaveln på motorn åt fel håll, roterad 160 grader alltså, den gaveln med anslutningrana och kolborstarna....

Jag har nyligen varit och försökt fixa med detta, men jag har ett annat problem, då jag inte får nån indikering och bara kan manövrera korta bitar uppåt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...