Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AnetteSundblad

På svaj vid boj

Rekommendera Poster

Vi i har köpt segelbåt och ska ha den liggande på svaj vid boj. Hur förtöjer man på bästa sätt vid boj? Vi har provat löpande linor men det trasslar sig. Försäkringsbolagen säger att man inte får använda karbinhake. Någon som har ett bra tips?

 

Anette

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fast lina direkt från kättingen under bojen, linan med en rejäl splistad ögla som du sätter i båtens knape.

Tänk på att tenen på bojen inte är gjord för att förtöja i, den är bara att hänga den fasta linan över när ni är ute med båten.

Snart kommer säkert någon vänlig själ med ett stort bildarkiv med bild på hur det skall se ut.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger försäkringsbolaget om en Merx-hake eller handyduck då? Dessa kan du splitsa fast i linändan mot bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse han före med ett annat svar. Det är säkert mer rätt vid fast förtöjning. Jag har en Merxhake men jag använder bara boj vid gästbryggor för att hålla ut aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fast lina direkt från kättingen under bojen, linan med en rejäl splistad ögla som du sätter i båtens knape.

Tänk på att tenen på bojen inte är gjord för att förtöja i, den är bara att hänga den fasta linan över när ni är ute med båten.

Snart kommer säkert någon vänlig själ med ett stort bildarkiv med bild på hur det skall se ut.

 

/B

 

 Det är så jag brukar fästa akterlinorna vid bojen även när jag ligger mellan boj och brygga.

 

Nu är jag ingen vänlig själ, så jag kommer inte med nån bild, men väl en länk till en sida med en bild och en del text i ämnet.

 

http://www.hamnen.se/batkunskap/sjomanskap/fortojning-pa-svaj-vid-boj.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En fast lina direkt från kättingen under bojen, linan med en rejäl splistad ögla som du sätter i båtens knape.

Tänk på att tenen på bojen inte är gjord för att förtöja i, den är bara att hänga den fasta linan över när ni är ute med båten.

Snart kommer säkert någon vänlig själ med ett stort bildarkiv med bild på hur det skall se ut.

 

/B

 

 Det är så jag brukar fästa akterlinorna vid bojen även när jag ligger mellan boj och brygga.

 

Nu är jag ingen vänlig själ, så jag kommer inte med nån bild, men väl en länk till en sida med en bild och en del text i ämnet.

 

http://www.hamnen.se/batkunskap/sjomanskap/fortojning-pa-svaj-vid-boj.html

 

Bla bla bla.

Din försök till att ha en image av "sur gubbe" funkar dåligt, du är en vänlig själ!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger inte själv på svaj så vad jag vet är endast det jag läst om...

 

En del verkar fästa sin förtöjningslina med ett schackel i bojkättingen snarare än i bojen? De som är noga fäster en lekande i schacklet ( som gör att linan kan rotera ) Sedan trär man en rejäl bit med vattenslang mellan båt och boj, det är tänkt att hindra att båten repas mot bojen vid vindstilla.

 

För att linan inte ska sjunka eller ramla ner från bojen, om du fäster den på något sätt när du inte är förtöjd, så fäster en del några små flöten på linan. Linan bör för övrigt vara ganska lång, har sett bilder där linan är 5-6 meter, minst. En tidning som var engelsk visade en bild där man gjort denna lina dubbel… så hade jag nog själv gjort om jag skulle ligga permanent på boj.

 

De få gånger jag legat förtöjd mot en boj, som varit förberedd på det sätt som jag beskriver, så har jag alltid först krokat i någon typ av hake i bojen - bara för att det är enklare att få tag så? Då kan jag sedan i lugn och ro fiska upp den permanenta linan ( som ju är rätt grov och tung? ) Jag har sedan låtit den kroken sitta kvar, som nödlösning ifall den bitiga linan går av… ) men slackat den så att den inte är belastad utan bara är reserv. Då ser jag också snabbt på håll om den permanenta linan fallerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...