Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Narii

Mercury, irriterande elfel..

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt i förra säsongen dog min murkla 50hk 2t, ~1987?

Jag startade upp den vid bryggan och körde till huvudbryggan i båtklubben, stängde av och efter det ville den inte starta. Lyfte upp motorn och sänkte ner den i vattnet, och då startade den igen och gick normalt. Tills jag igen, stängde av den..

 

Har felsökt det mesta nu, provat annan CDI, provat annan tändgivare. Har mätt statorn och den verkar vara OK.

Mätte mina tändspolar, som verkar vara pajj. När jag mäter mellan polerna (alltså jord och +) får jag en sluten krets. Känns väldigt konstigt, borde absolut inte vara kortslutning därimellan. Mäter jag mellan tändstift och + får jag ett värde som inte är inom det normala. Tycker dock det är konstigt att alla 3 ska ha pajjat samtidigt..

 

Nu till min fråga, finns det någon med en liknande motor som skulle kunna göra mig jättetjänsten att mäta sina tändspolar med en multimeter och återkomma med resultat? Alt om någon har ett par extra spolar liggandes som jag kan testa med..

 

Laddar upp en bild, mät mellan de röda pilarna, och mät därefter mellan de gröna.

 

 

post-96858-0-75085300-1464219418_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, har du tagit bort alla kablar ifrån tändspolen vid mätningarna?
Är väl tändsystem "type V" enligt schemat HÄR, spolarna ser någorlunda snarlika ut som dina?

Väldigt lågt ohmvärde mellan + och - , endast 0.02-0.04 ohm.
Oändligt högt mellan högspänningsuttaget och endera av de andra.
(Men bara om alla kablar är borttagna.)

Bilden f.ö. norpad här.
post-86835-0-18749100-1464261231_thumb.jpg


 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

stängde av och efter det ville den inte starta. Lyfte upp motorn och sänkte ner den i vattnet, och då startade den igen och gick normalt.

 

Provat att koppla bort kvicksilverbrytaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har du tagit bort alla kablar ifrån tändspolen vid mätningarna?

Är väl tändsystem "type V" enligt schemat HÄR, spolarna ser någorlunda snarlika ut som dina?

 

Väldigt lågt ohmvärde mellan + och - , endast 0.02-0.04 ohm.

Oändligt högt mellan högspänningsuttaget och endera av de andra.

(Men bara om alla kablar är borttagna.)

 

Bilden f.ö. norpad här.

attachicon.gifmerc50.coil.ohm.jpg

 

 

 

Mätte mellan + och - pol avmonterat från motorn och kablarna isär ja. Mäter ~700ohm på alla spolarna mellan +-. Mellan + polen och högspänning mäter jag ~700 ohm. Samma resultat när jag mäter högspänning mot - polen.

http://www.outboardignition.com/page39.aspenl den sidan ska det vara mellan 800-1100 ohm på högspänning.

 

stängde av och efter det ville den inte starta. Lyfte upp motorn och sänkte ner den i vattnet, och då startade den igen och gick normalt.

 

Provat att koppla bort kvicksilverbrytaren ?

Yes tyvärr, det var det första jag gjorde. Den fungerar som den ska :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... knepigt med ohm-talen, men som du själv påpekade är det konstigt ifall alla tre skulle pajat på samma sätt samtidigt. Särskilt som de fungerade igen efter nertiltningen som du beskrev i trådhuvudet?
Tror snarare att nåt i kablaget glappar, eller kanske - trots din kontrollmätning - kvicksilverbrytaren som Nikitalord var inne på?


Ps. Som sagt verkar detta med spolarnas resistans vara ett felaktigt sidospår kan jag tycka! Men har du plockat ur de tre spolarna ur sin störnings-hämmande "covercoil 43542" och verkligen mätt spolarna separat utan anslutningar? För övrigt ser jag inget konstigt i att motståndet är lågt på gränsen till "kortslutning" mellan primärlindningens + & -. Även i din länkade tabell över resistansvärden ser jag idel typ 0,2-1* ohm i kolumnen "primär". (Senaste budet i inlägg #4 = 700 ohm är dock orimligt högt, kan vara sant för sekundärlindning men knappast primären. Tidigare budet "kortslutning" i trådhuvudet verkar klart närmare sanningen??)

*) I min länk angavs dock tio gånger lägre värde, 0,02 - 0,1 ohm. (Skriver man .02 - .1 betyder det att man utelämnar nollan före och ersätter kommatecknet med en punkt, den sömniga sekreteraren som skrev ut texten kanske missade litet? Tror alltså mer på dina högre värden, 0,2 - 1,0 ohm, men 700 ohm enligt inlägg #4 är orimligt. Grundämnet koppar leder ström utmärkt bra, inga svårigheter att kolla rimligheten hos olika ohmvärden med olika långa och grova lindningstrådar. På vänsteruppslaget HÄR syns f.ö. i fotot att du har tändsystem "type V", med covercoil-klädda spolar ser det ju exakt lika ut som i ditt foto. (Gummit i covercoil har nog viss elektrisk ledningsförmåga, de breda kontaktblecken är nog för att jorda det svagt ledande "covergummit"? Ds.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...