Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Tozem

Längsgående spricka i plastskrov samt småsprickor i coaten - tips på åtgärd önskas

Rekommendera Poster

Hej,

 

Två grejer. Det är en längsgående spricka på ca 70 cm under båten, första bilden. Troligen kom den i samband med vad jag tror (fick båten i trasigt skick) är en grundstötning som också slog hål i aktern. (se tråd laga eller skrota)

 

Jag har inte kunnat verifiera om sprickan är genomgående men undrar vad jag bör göra. Vill ha båten sjösäker till familjeturer. Har polyesterlagat aktern som hade ett stort hål, men känner mig osäker på hur jag fixar en spricka.

 

Det andra är bilden med dessa tunna sprickor som finns på större delen av båten. Behöver jag fixa dem till årets säsong eller kan det vänta? Kommer bara ha båten i sjön för dagsturer och i övrigt på trailer. Kommer köra epoxigrund/primer och måla båten i aktern pga. reparationen av aktern, men jag tänker att dessa sprickor behöver mer fix än bara färg?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ville sig inte med bilderna från mobilen...får fixa det imorgon från en dator...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilderna. Sprickan som går in i laminatet och som antagligen kommer av en grundstötning samt bilden på de tunna sprickor som ligger i gelcoaten.

post-108579-0-48544100-1464065600_thumb.jpg

post-108579-0-03573700-1464065863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sak som du helt säkert vet, men vi andra som du frågar inte har en aning om - vad är det för båt!?

 

En tvåmastad segel på på 53 fot eller en liten plasteka!?

 

Att det inte är nån segelbåt framgår väl, då du skall ha den på trailer - men i alla fall.

 

Är skadan på kölen!?

 

Har du nån bild på hela båten!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båttyp...ska det spela så stor roll? ;)

 

Det är en Uttern 4300. Skadan sitter i sidled nästan mitt mellan köl och vattenlinjen. I längsled också ungefär i mitten på det som ligger under vattenlinjen.

 

Se röda strecket på bilden. Det är inritat på sprickan.

post-108579-0-01102700-1464072396_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickorna är med all sannolikhet krackeleringar i plasten och påverkar inte strukturell hållfasthet. Men din spricka kan göra det… fast att laga den måste anses lättare än att fixa aktern?

Slipa ner och plasta i ett lager mattor. Hur ser det ut på insidan, om du kommer åt där så plastar du från två håll. Blir mycket starkt och lika bra som när båten var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, småsprickorna verkar vara bara i ytan. Kanske frysskador för båten har inte skötts så bra.

 

Bara strunta i denna säsong och sen slipa och måla nästa år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långa skadan ser ut som ett stödhjul med förlite luft och dåligt justerat tagit upp hela båtens tyngd.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båttyp...ska det spela så stor roll? ;)

 

 

Det är alltid bra att veta vad man pratar om.

 

Urslipningen i aktern ser bra ut - precis som jag skulle gjort själv.

 

Slipa ur lika dant runt den längsgående sprickan och det som är löst. Fast du behöver ju inte slipa helt igenom.

 

Som någon sa - kommer du åt att laga från bägge sidor är det ju bäst - men..................

 

Nuförtiden gör jag alla plastjobb med epoxy och väv, men det duger lika gott med polyester och matta rent hållfasthetsmässigt. Dessutom luktar ju polyester så gott - fast det tycker inte frun - när jag plastar i garaget. :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har koll på hur snabbt jag kan gå på och slipa polyesterspackel?

 

Tänkte göra spackel med talk, polyester och härdare. Har hittat både rekomendationen att blanda polyester och härdare först och sist talk samt polyester och talk först och härdaren sist. Några tips här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade till slut någon som menade först polyester och härdare - blanda noga. Sen blanda i talk.

 

Jag tog först 1 viktdel polyester och 1,5 viktdel talk. Det tyckte jag blev för hårt och svårarbetat. Andra omgången körde jag ca 1 del polyester och 1,25 del talk. Även det blev i hårdaste laget. Nästa varv kommer jag köra 1:1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...