Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Lösa upp härdad linolja på metall

Rekommendera Poster

Nu har Klantberg varit i farten igen :(

 

Jag gjorde nya namnskyltar i vintras, som jag oljat med rå linolja. Dessvärre kunde jag inte låte bli at stryka på lite till, efter att jag monterat bokstäverna av rostfritt stål. Kladdade såklart även på dessa men tänkte att det är ju bara att torka bort, sen, det härdar ju så långsamt...

Sen, blev dock alldeles för sent då livet kom emellan.

 

Så nu har jag bokstäver med härdad linolja på, inte fint.

 

Har ni något förslag på hur jag får rent dem innan jag går lös på hela kemisortimentet?

 

Jag kan såklart skruva loss dem om det behövs.

 

Finns den nån produkt som löser upp den härdade oljan?

Eller ska man värma/koka bokstäverna kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Vet egentligen inte, har ej provat, men det "känns" som något för alkaliska (högt ph, helst 14) skulle "äta" det.

Annars vet jag inte hur tåligt linolja är mot ex. alkohol osv. Skulle gissa på alkalue, helst varm... uppåt 80-90 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton löser nästan allt. Vill du kan du värma aceton i vattenbad till 60 grader, då får du ett jävla aggresivt lösningamedel. Passa dig dock, aceton har en låg flampunkt. Värm den helst inte och inte inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgborttagningsmedel skulle jag satsa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gissade rätt.

Kollade med en kemist på ett kemföretag, novadan.

Svar:

Stark alkalisk produkt helst med högt innehåll av natriumhydroxid.

 

Tänk på att det kan "äta" aluminium.

 

Ps. Fantastisk, utblandad 1:10-1:20, som teak och trä-rengöring mm. Ds.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack så mycket för alla svar. Kaustiksoda borde funka bra då eller? Den är väl både starkt basisk och innehåller mycket natriumhydroxid?

 

Billigt och lättillgängligt med.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu.

 

Caribic skriver ju t o m själv att kaustik soda riskerar att förstöra alumniumet (du har säkert eloxerade bokstäver). Du har två mål här: få bort oljan, och inte förstöra bokstäverna.

 

Använd nu istället först nån av de andra två föreslagna metoderna: färgborttagning eller aceton. Jag är helt säker på att aceton inte skadar aluminium. Du behöver ändå ha aceton då och då, då det äe ett så kraftfullt lösningsmedel. Du kan köpa billigt på biltema eller jula, eller små dyra Gripen-förpackningar i vissa mataffärer (köp helst kemiskt ren, inte med olja).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu.

 

Caribic skriver ju t o m själv att kaustik soda riskerar att förstöra alumniumet (du har säkert eloxerade bokstäver). Du har två mål här: få bort oljan, och inte förstöra bokstäverna.

 

I ursprungsinlägget står det att bokstäverna är i rostfritt stål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag gick  på med något annat så skulle jag faktiskt försöka tvätta med linolja, det har fungerat förr. Lossa dom igen och lägg bokstäverna i linolja nåt dygn eller så.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag gick på med något annat så skulle jag faktiskt försöka tvätta med linolja, det har fungerat förr. Lossa dom igen och lägg bokstäverna i linolja nåt dygn eller så.

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ursprungsinlägget står det att bokstäverna är i rostfritt stål.

Hoppsan! Mitt fel. Rostfritt står nog emot bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för allt engagemang. Marrexxx skrev kort å gott svinto. Hmmm varför inte tänkte jag, det gamla miraklet har ju gått hem förr och finns redan i städskåpet.

Tog en tuss och började gno direkt. Och det funkade ju utmärkt! Behövde inte ens ta bort bokstäverna :).

 

Den vänstra skylten i bild är fixad. Tidsåtgång, ca 5min.

post-104696-0-68938900-1464016534_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För framtiden: Linolja löses bäst och miljövänligast med såpa (det är därför man inte ska såpskura linoljefärgsmålade golv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att veta. Nu är ju svinto just stålull dränkt i såpa så det var väl därför det funkade så bra då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...