Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
tobbo166

Suzuki DT 6 tjuvstannar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Följde med en Suzuki DT 6, 2-takts utombordare, 2-cyindrig, med jollen när vi köpte segelbåt nyligen.

 

Den går igång och går nån minut till den stannar:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8Vzd0bUhBNVFlN1E/view?usp=sharing

 

När man gasar fullt så vill den inte riktigt, ungefär som när man får soppatorrt. Testade att pumpa var 30:e sekund, på bälgen på bensinslangen, då kan man köra på.

 

Biltema dunken läckte så bytte till finare modell:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8Y0pNdlhnSkdfLVk/view?usp=sharing

 

 

Bytte även bensin. 2% tvåtaktsolja.

 

Bytte bränslefilter (100 kr) och membran (>500 kr) inne i motorn (från bränslefilter går en slang till membranet):

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8bzlOcHNsTTdRcHM/view?usp=sharing

 

Bytt till nya tändstift. Gnista på båda.

 

Samma fel!

 

Ibland när den dött är den svårtstartad. Man måste ha choke trots varm motor. Stänger man av choke och gasar dör den, trots att jag pumpar fram bensin.

 

Två saker jag inte förstår var de har för funktion på motorn är en ställbar ratt på handtaget:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8XzdrMEhHYVNrTW8/view?usp=sharing

 

Sen finns en utrdagbar knapp under motorn:

https://drive.google.com/file/d/0Byb-0zc-Apk8enRNQ1V2aEo0aXc/view?usp=sharing

 

Någon som vet vad dessa har för funktion?

 

Tänkte jag slänger ut en fråga på detta eminenta forum innan jag spenderar många sköna tusenlappar på en verkstad. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställbara ratten är väl en justering av  trögheten i gasreglaget dvs så kallad semestergas.

Den utdragbara spaken har med låsning av motorn i uppfällt läge att göra.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är blåsan?

Från bränslefiltret (bytt) går slang till en rektangulär grej. Öppnade den, där sitter packning - membran (plast) - packning. Köpte ny sats och bytte ut gamla, var lite skitigt, men kanske inget problem innan.

 

Kan det vara vevhuspackning, ska på nåt vis skapa undertryck mha vacuum?

 

Har modellen bränslepump? Var sitter den, något man kan testa med den?

 

Tar med motorn hem och börjar med förgasarrengöring spray.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir bälgen mjuk när du startat motorn eller verkar den hålla samma tryck som du pumpat upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske mjuk. Tog hem den och riggade med hink under, Biltema muffen passade inte. Gick sådär den verkade inte spruta ut vatten så hinken inte tillräckligt djup. Får prova igen med bättre arrangemang. Försökte stoppa motorn genom att dra ut choken men den gick nog 20 sek. Hoppas impellern höll.

 

Tryckte lite på bälgen när losskopplad från motorn och tycker det väser lite på ena sidan, den är inte lika hård som när nyss pumpat efter en minut, "halvmjuk".

 

Ska köpa ny bälg och ny bränsleslang imorrn och testa, något kortare slang med, nu nästan 1,5 m totalt.

 

Den här motorn verkar sakna dödarknapp? Den har inget dödmansgrepp heller. Lite farligt, tänkte låta dottern köra jollen, måste lösa på nåt vis. Och vill ha det själv med.

 

Var tanken från Suzuki, när det begav sig, att man dödar genom att dra ut choken?

 

Är det bra motorer, eller köpa ny? Inte kollat priser så kanske blir avskräckt...

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir bälgen mjuk när du startat motorn eller verkar den hålla samma tryck som du pumpat upp?

 

Jag stoppade motorn i regntunnan, smartare än hink. Får skvallerstråle nu.

 

Bälgen är hård en längre tid, sen blir den mjuk. Ibland accepterar den inte bränsle utan blir inte hård när jag pumpar. Läcker inte ut soppa nånstans inne i motorn.

 

Tog bort mässingskopplingen som går in i den nya soppatanken, satte gängtejp på den, drog åt den ända i botten denna gång. Ny soppaslang och bälg. Dubbla slangklämmor på änden mot tanken.

 

Återförsäljaren jag besökte idag rek att köra med nåt slags buntband, ser ut som vanligt kraftigt svart, så tog det på resp sida av bälgen. Och sen dubbla slangklämmor in i motorn. Drog sönder kopplingen in i motorn när jag drog åt muttern på insidan, så har satt slang direkt på bränslefiltret, eliminerar en potentiell felkälla då.

 

Verkar vara löjliga krav på lufttäthet? Tror inte det är mitt problem? Nåt med vakuum sug som inte funkar i motorn eller så?

 

Bytt alla slangar inne i motorn utan en tunn slang från övre delen av cylinden till nedre delen av den:

https://drive.google.com/open?id=0By...lRpVWt5VGRVNE0

https://drive.google.com/open?id=0By...jJJX2wwdjVGWk0

 

Varför går inte nippeln på bränslepumpen nånstans (se bild)?):

https://drive.google.com/open?id=0By...kN4Ukx0OHgwUTQ

 

Funderar på att lämna in den, men kanske bra läroobjekt, bli lite bättre...synd att det är 2000-talets mest mystiska fel bara... :)

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är bra om man läser allt i frågan, ignorera nedan.

 

Det låter som bensinpumpen inte fungerar, den består normalt av ett gummimembran i en liten box.

Den kan sitta separat eller ihop med förgasaren, den drivs av luftimpulser från vevhuset.

Gummit brukar bli hårt efter ett par år, det brukar vara lätt att byta och kostar normalt inte speciellt mycket.

 

Inte din motor men du ser principen.

 

/Bernte

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...