Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
anje

Wallasvärmare

Rekommendera Poster

Hej,kan någon säga om det är troligt att avgaser kan komma in i utblåsningsluften på en Wallas 1800 som är mer än 10 år men lite använd.

 

Stig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lät att svara på.

 

Det är absolut inte trolig, men det kan ju hända om värmeväxlaren (där värmen från förbränningen överförs till luften) korroderat sönder (vilket inte är troligt).

 

VI har en gammal välanvänd 1800 som inte har några skador invändigt. Ligger nu för reparation, eller snarare byte av en fläktmotor som är helt utsliten efter mycket användning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,kan någon säga om det är troligt att avgaser kan komma in i utblåsningsluften på en Wallas 1800 som är mer än 10 år men lite använd.

 

Stig

 

Känner du / märker du nån avgaslukt?

 

Om jag inte minns fel, tar ju Wallasen förbränningsluften utifrån via ett extra rör i skorstenen.

 

Men visst - allt är ju möjligt.

 

Själv är jag inte direkt nojig, men när jag hade Wallasvärmare i en båt och även en POD-värmare i en annan, brukade jag släcka värmaren när jag la mig på kvällen (innan jag betämde mig för att sova) och tände den när jag vaknade på morgonen.

 

Jag vaknar alltid tidigt på morgonen och tände värmaren när jag vaknat. Kunde ligga kvar i kojen en eller ett par timmar i väntan på bättre tider - att solen skulle orka upp.  Det är dessutom bra om det inte är allt för varmt när man sover. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,ja nån konstig o inte riktigt frisk lukt är det,startar som den ska o ingen rök eller annat konstigt ljud bara tickandet från pumpen,luktar möjligen lite "instängd båtlukt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallasens luft för förbränningen tillförs genom vad de kallar balangserat drag. Fenomenet uppstår genom att som Thallatha säger skorstenen är en coaxial skorsten där ytornas omfång leder till att inkommande luft till förbränningskammaren är i proportion till avgasernas energiinnehåll.

En av Wallasens bästa egenskaper har i allmänhet ansätts vara att avgaser inte blandas till varmluften då det balangserade draget innebär ett litet undertryck i brännkammaren.

Ett undantag finns dock. När det klassiska Wallas-buuandet uppstår kan varmluften kontamineras. Därav följer att Wallas-buuandet är en varningssignal!

I ditt fall är min rekomendation: Plocka ut allt från det utrymmet du har värmaren i. Tvätta omsorgsfullt och desinfiera.

Inga prylar får återföras till utrymmet om de inte är rena och torra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren hänger "ensam"i utrymmet under akterdäcket i en Westfjord 26 (snipa) o inga "buuande" hörs bara tickandet från pumpen o fläkten naturligtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,kan någon säga om det är troligt att avgaser kan komma in i utblåsningsluften på en Wallas 1800 som är mer än 10 år men lite använd.

 

 

Stig

Här du märkt någon indikation på avgaser?

Jag brukar sticka ut näsan i sittbrunnen för att känna om den här tänt, men har aldrig känt någon lukt inne i båten. Värmaren är mer än 20 år. Lukten av bränd fotogen är annars väldigt tydlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker det alltid bli lite "värmebehandlad" lukt kring gamla värmare - även om det inte är avgaser. Bränt damm och "varmbehandlade" slangar och plåtar mm.

 

Det är kanske därför jag aldrig ville ha igång dom värmarna när jag sov.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,kan någon säga om det är troligt att avgaser kan komma in i utblåsningsluften på en Wallas 1800 som är mer än 10 år men lite använd.

 

 

Stig

Här du märkt någon indikation på avgaser?

Jag brukar sticka ut näsan i sittbrunnen för att känna om den här tänt, men har aldrig känt någon lukt inne i båten. Värmaren är mer än 20 år. Lukten av bränd fotogen är annars väldigt tydlig.

 

 

Sen beror det kanske på hur mycket man använder värmaren. För egen del är det sällan. Det är bara när det blir en aning rått på höstarna och det vill kanske en del innan den dammbrända lukten försvinner.

 

Kör man mycket med värmaren blir det kanske annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren suger ju luft för att värma upp den och leverera den till innerutrymmen. Frågan är hur/varifrån den luften flödar...

Ett faktum är att den uppvärmda luften doftar/luktar mycket mera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...