Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
leffman

Yamaha 5 hk -82. Dör på tomgång, Justera förgasaren ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min nyinköpta Yamaha 5 hk 2-takt 1982> har svårt vid tomgång. Den håller en rätt jämn något högt varvtal i ~7-12 s tills den börjar sjunka och dör sen. Annars verkar den gå fint i tunnan.

 

Vad kan det vara, någon justering i förgasaren ? 

Vad är det för skruvar på bilderna på förgasaren, vilken är tomgångsskruven ?

 

Jag har bytt stift, växellådsolja och kör med Aspen akylator bensin.

 

Mvh Leif och ha en trevlig kväll !

 

 

 

 

 

post-102150-0-94805600-1463769579_thumb.jpg

post-102150-0-26591400-1463769358_thumb.jpg

Redigerad av leffman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn har stått oanvänd ett bra tag kan det vara gamla avlagringar i förgasaren, då hjälper det inte att justera.

 

Metod nummer 1 är att köra motorn på några liter alkylatbensin. Alkylatbensinen brukar ibland lösa upp gamla rester av tvåtaktsolja som lämnar kvar i förgasaren när bensinen sakta dunstar under förvaring. På burken till den färdigblandade alkylatbensin för motorsågar jag köpte senast stod det att den inte skall användas på utombordare. Därför skall man använda alkylatbensin för fyrtaktsmotorer och blanda i tvåtaktsolja för utombordare. Den här metoden har fungerat för mig i de flesta fall.

 

Metod 2 är att skruva loss förgasaren och rengöra den med hjälp av lite tryckluft och "Carb cleaner" som finns att fås på sprejburk. Då skall förgasaren skruvas ned i sina beståndsdelar och rengöras under mycket goda hygieniska förhållanden. Varje litet dammkorn som finns i närheten har nämligen som största mål i tillvaron att leta sig in i förgasarens minsta kanaler. Efter detta skall förgasaren återmonteras med åtminstone ny  packning mellan förgasaren och motorn. Därefter skall den justeras in. Är man förutseende innan man river förgasaren så kollar man hur många varv tomgångsjusteringsskruven skall skruvas in innan den bottnar (försiktigt!). Då är det lättare att hitta grundinställningen när allt är tillbaka på sina platser. På din förgasare ser det ut att vara den lilla skruven med en spiralfjäder upptill på förgasaren.

 

Metod 3 som man kan ta till är ultraljudstvätt. Även då skall förgasaren demonteras. Om man har tillgång till en ultraljudstvätt så hoppar man glatt över metod 2.

 

Lycka till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

>Faderullan............

>Lycka till :-)

 

Tack !

Vet inte hur länge den stått. Det känns som att jag får kör den ett tag på sjön och se om det hjälper innan jag börjar skruva med annat,

Kör på Preem 4-takts akylatbensin och blandar med 1% 2-takts olja..

Redigerad av leffman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen tomgångsskruven som är inringad och markerad med nummer 2? Jag skulle kalla den skruv som är strax nordväst om nummer 2 för "tomgångsskruven". Den hindrar alltså gasvajern från att återfjädra till "noll".

 

Nummer 2 är väl l uftskruven, och med den är det ju så där att man ska ha koll på antal varv den är utskruvad osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen tomgångsskruven som är inringad och markerad med nummer 2? Jag skulle kalla den skruv som är strax nordväst om nummer 2 för "tomgångsskruven". Den hindrar alltså gasvajern från att återfjädra till "noll".

Den trodde jag också var tomgångsskruven först och kan vara, den ändrar man vad minsta möjliga gasen ska vara.

Skruvade på den och fick upp tomgången men eftersom den sjunker efter ett tag och dör så fick jag för mig att nr 2 kan vara tomgångsskruv istället men har inte fått någon bättre resultat med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska förtydliga: jag har en något senare motor och tillhörande servicemanual, och jag vet med säkerhet att nr 2 är luftskruven (pilot screw) och den jag pekadr ut är tomgångsskruven. Tomgångsskruven gör inget mer än att ställa minsta gas.

 

Mer avancerade förgasare har olika luftskruvar för låg och fullgas, men inte denna, är jag 95% säker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill komplettera med mer info från manualen, då jag hade lite fel uppfattning innan. Skruv 2 kallas "pilot screw" i manualen, och den säger att på din motor ska den stå utskruvad ca 1 1/2 varv från att var mycket lätt åtdragen.

Skruv 3 kallas "pilot jet". Manualen nämner inget om justering av den. Jag lutar nu åt att det är så att nr 3 ställer blandningen vid tomgång. På andra ställen har jag läst att en dylik skruv aldrig ska justeras om förgasaren är ren och inte igensatt. Manualen nämner heller ingenting om justering.

 

Skruv 2 ställer nog blandningen vid gas. Inte tomgång, som Fadderullan gissade.

 

Den där skruven ovanpå alltihop kallas i manualen för "idle screw" och ställer minsta gas. Jag är rätt säker på att detta är vad som vanligen kallas "tomgångsskruv".

 

Vid eftertanke låter det som att du kör för mager blandning? Vid start har du surat ner motorn med choke och annat, som gör att den går bra ett kort tag ( du har väl vridit tillbaka choken, och kollat att länkaget inte släppt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill komplettera med mer info från manualen, då jag hade lite fel uppfattning innan. Skruv 2 kallas "pilot screw" i manualen, och den säger att på din motor ska den stå utskruvad ca 1 1/2 varv från att var mycket lätt åtdragen.

Skruv 3 kallas "pilot jet". Manualen nämner inget om justering av den. Jag lutar nu åt att det är så att nr 3 ställer blandningen vid tomgång. På andra ställen har jag läst att en dylik skruv aldrig ska justeras om förgasaren är ren och inte igensatt. Manualen nämner heller ingenting om justering.

 

Skruv 2 ställer nog blandningen vid gas. Inte tomgång, som Fadderullan gissade.

 

Den där skruven ovanpå alltihop kallas i manualen för "idle screw" och ställer minsta gas. Jag är rätt säker på att detta är vad som vanligen kallas "tomgångsskruv".

 

Vid eftertanke låter det som att du kör för mager blandning? Vid start har du surat ner motorn med choke och annat, som gör att den går bra ett kort tag ( du har väl vridit tillbaka choken, och kollat att länkaget inte släppt)

 

Jag var och tog ut den i sjön nu i helgen och den gick lite dåligt i tomgången i början med efter ett tag så börja den gå bra, så nu fungerar tomgången :)

 

Men jag tycker inte den går riktigt bra på fullgas, titta och lyssna vad ni tycker. Borde väl varva mer ?

 

Hur många liter är den inbyggda tanken på ?

Redigerad av leffman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag jämför med min 4hk yamaha från 91 så varvar min mer, helt klart.

Har du kollat bränslefiltret och öppnat luftskruven i tanklocket ordentligt innan du börjat mickla med förgasaren förresten? Enkla och vanliga felkällor vid allmänt dålig gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen jag har så verkar det som att de med intern tank har en tankvolym på 2,8 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag jämför med min 4hk yamaha från 91 så varvar min mer, helt klart.

Har du kollat bränslefiltret och öppnat luftskruven i tanklocket ordentligt innan du börjat mickla med förgasaren förresten? Enkla och vanliga felkällor vid allmänt dålig gång.

Luftskruven är öppen och det finns ingen bränslefilter på den.

 

Provade skruva på skruv 2 utan någon skillnad och den är 1,5 varv utskruvad nu.

Redigerad av leffman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort luftfiltret och då varva den bättre. Men tomgångsproblemet uppstod istället igen :(

Satte tillbaka luftfiltret igen och den gick fint på tomgång igen.

Det är ingen original luftfilter så det kan vara den som spökar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som den är nu så toppar den typ 10km/h med en Cresent 385 med en pers på 77 kg ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går inte rent alls, därav att den inte varvar. Kan vara igensatt förgasare. Kolla om det hjälper att pumpa på blåsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen var med luftflter? Lägg isf upp en ny utan, så får vi höra om den går bättre då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmen var med luftflter? Lägg isf upp en ny utan, så får vi höra om den går bättre då.

Första är med luftfilter.

Här kommer en utan luftfilter, går snabbare då men dör vid tomgång. https://youtu.be/DL99i62xmmo

 

Var kan man hitta orginal luftfilter tro ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp motorn och tog loss förgasarn och rengjorde den med tryckluft. Prova start den och gasa lite utan vatten och den verkade fungerade fint. Tog ner den till sjön och provkörde den och den gick fin till börja med. Sen gick den dåligt, börja ryka lite. Kolla om den spruta vatten vilket den inte gjorde.

 

Är det impallan som pajade när jag prova på land utan vattenkylning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har din impeller smält om du kört på land utsn kylning. Behövs inte många sekunder....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Troligen har din impeller smält om du kört på land utsn kylning. Behövs inte många sekunder....

Den var helt förstörd, var väl dags byta den ändå säkert. Vilket håll ska man böja bladen.

post-102150-92765_thumb.jpg

Redigerad av leffman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ta av riggen lägg i framväxel och vrid runt propellern sol när den driver framåt. Då ser du ju åt vilket håll axeln snurrar.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...