Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jonteb

Segla från Holland till Sverige via Kiel-kanalen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag söker någon som har erfarenhet av att segla från Holland till Sverige via Kiel-kanalen då jag gärna skulle ställa lite frågor och få tips på hamnar etc. Upplägget är att jag i sommar ska segla hem en båt från Amsterdam. Båten är 36 fot och sticker rätt djupt, 2,2 m, så att gå innanför de frisiska öarna är ingen vidare bra idé har jag förstått. Det är ju inte heller mängder av djupa hamnar på vägen så det blir ganska rejäla dagsetapper. Har ni några förslag på etapper om jag vill klara av sträckan Amsterdam - Brunsbuttel så snabbt som möjligt men ändå med natthamn? Andra tips å trix ex vad gäller tidvatten och strömmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi en ganska grundgående båt men vi gick Kielkanalen 2010 och ut vid Brunsbüttel. Därifrån via Amsterdam till sydkusten i England och hem via Frankrike och Amsterdam igen.

 

Skaffa Staande Mast Route som är en karta över kanaler där man kan ha masten uppe och data om kanalen. Osäker på hur djupt det är men du kan ju alltid gå ut rakt österut från Amsterdam via Ijmuiden. Det går snabbt att ta sig ut där och är det fin väderprognos kan du komma rätt långt.

 

Passar det med tidvattnet att gå in i hamn så finns det flera att välja på även vid lågvatten. Reeds Nautical Almanac är bra att skaffa. Där finns mycket tips om man råkar ut för informationsbrist. Vi råkade t.ex ut för att vägen in till hamn hade ändrats pga uppsandning så vi gick på grund men kom loss och ankrade upp en bit ut och slog upp årets information om hamnen med pos för angöringsbojen och snitslade banan in i hamn. Tror det var Nordeney som vi skulle in i på utvägen från Helgoland.

 

Kan vara så att den nyinköpta båten ska testas och kännas på innan ni kommer ut på salta böljan och då är det förstås Ijsselmeer och ut i norra änden och kanske en övernattning i Harlingen. Man går då ut i högvatten och tar nån timmes resa från utsläppet ur Ijsselmeer till Harlingen. Utstakad led och rätt smalt muddrad led. Det är inte kul att navigera i dessa vatten nattetid så en viss tidsplanering krävs.

 

Från Harlingen som är värd ett besök kommer man ut via ön Terschelling ut på Nordsjön. Det kan också vara natthamn istf. Haarlingen. En dagsetapp till Nordeney eller nattsegling till Helgoland. Eller Cuxhafen. Eller Brunsbüttel.

 

Även om det är fiskebåtar ute så går det rätt bra att segla på natten så länge man inte lockas gå in i hamn. Bättre då att stå ut med tröttheten och försöka dela in i vakter. Helt enkelt räkna med nattsegling. Då glider ni förbi alla öarna och kanske går till Helgoland. Bunkra fullt med diesel till bra pris. En hel del andra tullfria varor också tänk på att det är utanför EU så införselregler som från utanför EU gäller. Från Helgoland tar man sig sedan in till Brunsbüttel, eventuellt via Cuxhafen.

 

Försök sträva efter hamnar som kan angöras även vid lågvatten. Det underlättar när man är ovan med tidvattnet. Sen kan man alltid ta råd av medseglare som glatt delar med sig och det blir ju grädde på moset med trevligt samspråk. Då kanske man får mod att prova hamnar man annars skulle segla förbi för säkerhets skull. Den som seglar i området har mycket erfarenhet och delar förstås gärna med sig.

 

Lycka till med hemseglingen. De är vad man minns bäst efter några år som slöseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej forgus31!

Fantastiskt vilket svar, tack. Jag har förstått, men vet inte varifrån, att Stående mast-rutten är för grund för vår båt som sticker 2,2. Så det blir nordsjön via harlingen och terschelling. Vi är bara två ombord då det blir dagssegling till Borkum eller Norderney (tror Norderney är för grund). Därifrån till Helgoland eller Cuxhaven om man inte kan angöra Wangeroge eller ngt i närheten. Helgoland kanske är värt ett besök låter det som.

 

Det är väl inget tidvatten i insjön Ijsselmeer eftersom det är uppdämt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frugan och jag klarar en natt men tror nog att man sedan är så trött att det inte är några problem att sova för den som suttit längst vid rodret på natten och det går snabbt hemåt när man undviker lockande hamnar.

 

Viktigt att ha en fungerande automatstyrning. Det är dödande tråkigt att styra hela tiden.

 

Ha koll på trafiksepareringar som ska tvärsas. Separeringarna gör att man får lite lugnare utanför men det blir vissa omvägar för att få till en vinkelrät passage på ställen där separeringen korsar och viker av. Bara att kolla kortet. Särskilt tyskar gillar att besöka båt som håller mer än 15 grader från vinkelrätt sägs det. Kan vara att de får en helikoptertur ut i Nordsjön bekostad av den slarvige båtåkaren.

 

Har du kollat vägen via Harlingen? Den måste tas i högvatten om jag minns rätt och kanske lite grund också. Man följs åt som i en konvoj då man får passa tiden för högvatten. Är man inte ensam ute så gör man som andra. Åtminstone om de andra verkar vara från trakten. Bäst att språka. Holländare är väldigt trevliga och bra på engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonteb,

 

Erfarenhet med småbåtar och segelbåtar har jag inte, tyvärr. Läget är så att jag är född i Den Helder och jag var lots på Westerschelde i södra Nederländerna i hela mitt liv. Att planera "special resor" var en del av mitt jobb. Nu bor vi som pensionär i Småland.

Om du behöver hjälp med översättning av någonting på NL-språk vill jag gärna hjälpa dig och om du bor inte så långt bort så är du välkommen att titta in någon gång. Det är roligt att träffa väldigt intresserade människor.

Bara hör av dig.

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej André!

Tack för ditt svar. Var bor du någonstans i Småland?

hälsningar

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas,

 

På grund av säkerheten ska jag inte lämna min adress här. Vi bor mellan Tingsryd och Emmaboda och mellan Karlskrona och Växjö.

 

André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...