Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mofanza

Trevliga gästhamnar i stockholms skärgård

Rekommendera Poster

Har just köpt båt och ligger vid strömma kanal i stockholm och vill gärna ha lite bra tips på trevliga destinationer med möjlighet för övernattning.

 

Bra tips på trevliga destinationer mottages. Både när det gäller färd med mina 2 barn på 7 och 9 år men också tillsammans med flickvän eller kompis. Det får med andra ord vara ställen där det finns lite saker att göra mer än att bara ta en lunch, t.ex. hyra cykel, se kultur, stränder osv.

 

Sen undrar jag också hur det är att ta sig till sandhamn. Jag har en Yamarin 575 och undrar väl hur väl det går att ta sig dit, d.v.s. hur perfekt väderförhållande behöver jag för att våga :) 

 

Alla tips är välkomna :)

 

Tack för ett bra forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnar?

Du har tusentals med vackra öar att besöka. Bästa tipset är att titta på Skärgårdsstiftelsens hemsida.

Sandhamn är inga problem att åka till, titta bara på väderleksprognosen innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnar?

Du har tusentals med vackra öar att besöka. Bästa tipset är att titta på Skärgårdsstiftelsens hemsida.

Sandhamn är inga problem att åka till, titta bara på väderleksprognosen innan.

 

Tack för svaret. Anledning att jag tittar på gästhamnar är väl att jag är lite försiktig att lägga till i naturhamn innan jag lärt känna båten osv. 

 

Finns det inga mellanting, d.v.s. där man faktiskt kan lägga till vid en brygga utan för den delen att det ska vara en gästhamn och alla dess avgifter och många besökare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt hitta den kombon.

Brygga =antingen avgit och eller mycket folk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort tur runt hörnet är ju till Fågelbro? Mat serveras på deras golklubb och på alla golfklubbars luncher jag varit på så är det aldrig någon som frågat om jag kom med bil eller båt...

 

Lite längre tur inåt kanalen? Wermdö golfklubb. De har också en egen brygga.

Längre äventyrstur i kanalen så hamnar man vid en liten kyrka ( nu var det den lilla bryggan som drog...) men kör du vidare är det inte så långt till Baggensfjärden där du antingen kör rakt fram in i nästa kanal och lägger till vid kyrkogårdens brygga, går upp till höger för att berätta om slaget vid Stäket?

 

Eller lite sydvart så kommer du till Saltsjöbaden. Det finns både bensinbrygga där och en brygga för de som vill äta.

 

Efter denna färd med träning att lägga till så kör du nästa färd åt andra hållet, Sandhamn, Möja osv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort tur runt hörnet är ju till Fågelbro? Mat serveras på deras golklubb och på alla golfklubbars luncher jag varit på så är det aldrig någon som frågat om jag kom med bil eller båt...

 

Lite längre tur inåt kanalen? Wermdö golfklubb. De har också en egen brygga.

Längre äventyrstur i kanalen så hamnar man vid en liten kyrka ( nu var det den lilla bryggan som drog...) men kör du vidare är det inte så långt till Baggensfjärden där du antingen kör rakt fram in i nästa kanal och lägger till vid kyrkogårdens brygga, går upp till höger för att berätta om slaget vid Stäket?

 

Eller lite sydvart så kommer du till Saltsjöbaden. Det finns både bensinbrygga där och en brygga för de som vill äta.

 

Efter denna färd med träning att lägga till så kör du nästa färd åt andra hållet, Sandhamn, Möja osv!

Wow tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men fästingvaccin är ett bra tips i skärgården också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske bara är jag, men min puls brukar vara bra mycket högre om jag tvingas lägga till i Sandhamn än i en lugn naturhamn.

 

Bullandö bör ju vara på lämpligt avstånd och där finns kanske Sveriges godaste glass!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Till Sandhamn åker man bäst med Waxholmsbåt

Om du åker västerut i kanalen och svänger till höger när du kommer ut på Baggensfjärden så kan du besöka Artipelag. Gratis gästbrygga, fin trädäckad gångväg, restauranger och konsthall.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Sandhamn åker man bäst med Waxholmsbåt

 

 

Alternativt är att besöka i maj, september eller oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Till Sandhamn åker man bäst med Waxholmsbåt

 

 

Alternativt är att besöka i maj, september eller oktober.

 

 

Sandhamn ligger på en underbar ö, som jag som västkustbo bara besökt en enda gång. Det var utom säsongen - på hösten - och det låg 5 nöjesbåtar plus ett sjöflygplan i hamnen.

 

Under högsäsong kan det nog nästan va värre än Smögenhamnen här hemma.

 

http://marinwiki.se/

 

Kan ju va intresant att kika på - fast det finns andra på MG som kan just den siten bättre än jag.

 

Sen är ju inte en sån guidbok som ;"Arholma - Landsort", fel att ha ombord

 

http://www.bokus.com/bok/9789113023397/arholma-landsort-med-gotland-din-guide-till-skargardens-oar-gast-och-naturhamnar/?gclid=CP25jYTv5cwCFer0cgod68kA8g

 

Det är nog värre att lagga till i en gästhamn än i en naturhamn många gånger.

 

I en gästhamn finns många som tittar och kan ha väldigt roligt åt om det inte går så bra. Det är i regel såna människor, som inte klarar att själva ta sig ut i naturhamn med båt. Går det åt skogen med en tilläggning kan det va bättre att gå ut och göra om. 

 

Det kan hända den bäste och händer från och till även mig efter mer än 50 års övning med en rad olika båtar.

 

Kan man då dessutom glädja nån annan, som inget begriper, så är det ju ett plus. :P  

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Till Sandhamn åker man bäst med Waxholmsbåt

 

 

Alternativt är att besöka i maj, september eller oktober.

 

 

Sandhamn ligger på en underbar ö, som jag som västkustbo bara besökt en enda gång. Det var utom säsongen - på hösten - och det låg 5 nöjesbåtar plus ett sjöflygplan i hamnen.

 

Under högsäsong kan det nog nästan va värre än Smögenhamnen här hemma.

 

http://marinwiki.se/

 

Kan ju va intresant att kika på - fast det finns andra på MG som kan just den siten bättre än jag.

 

Sen är ju inte en sån guidbok som ;"Arholma - Landsort", fel att ha ombord

 

http://www.bokus.com/bok/9789113023397/arholma-landsort-med-gotland-din-guide-till-skargardens-oar-gast-och-naturhamnar/?gclid=CP25jYTv5cwCFer0cgod68kA8g

 

Det är nog värre att lagga till i en gästhamn än i en naturhamn många gånger.

 

I en gästhamn finns många som tittar och kan ha väldigt roligt åt om det inte går så bra. Det är i regel såna människor, som inte klarar att själva ta sig ut i naturhamn med båt. Går det åt skogen med en tilläggning kan det va bättre att gå ut och göra om. 

 

Det kan hända den bäste och händer från och till även mig efter mer än 50 års övning med en rad olika båtar.

 

Kan man då dessutom glädja nån annan, som inget begriper, så är det ju ett plus. :P  

 

Tack för tips... boken verkar ju bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är boken jättebra, men man kan också använda den till att se vart man inte ska gå. Många verkar inte våga lägga till i naturhamnar som inte finns i boken. När vi hade S30 med sex meter båt framför kölen kom vi in nästan överallt. Ibland dök det upp någon som frågade "kan man komma in här". Tja, vi kom in. PANG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utö gästhamn tycker jag är trevlig och på Utö finns det mycket att göra.

 

På norra Nåttarö ligger östermarfladen där många branfamiljer brukar samlas, många, många båtar men kul för barnen med andra barn.

 

På SV Skarp-Runmarn finns en öde vik med en brygga man kan öva på, http://kartor.eniro.se/m/3aaP6

 

Hoppas du får en trevlig båtsommar utan allt för mycket missöden...

 

Någon gång i början av säsongen brukar någon, kanske SSRS, ha en dag när man får lära sig att hantera sin båt.

Jag hittar inte det jag söker tror jag, men jag hittade detta som verkar väldigt bra för nybörjare, http://www.upptackbatlivet.se/valkommen-till-nyborjaviken.aspx

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...