Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
mikael_matsson

Dieselmotorolja med låg viskositet.

Rekommendera Poster

Enligt manualen vill min motor (md11c) ha en lägsta viskositet på 10w om den startas vid lägre temp än +10 grader, dvs normalt midsommarväder :).

Har sökt runt men alla oljor som är speciellt framtagna för marindieslar verkar ligga på 15w-40. Utom mobil1 m-delvac 1 som är en 5w-40, men den vetefan var man köper i Västerås?

Inte ens Volvo Pentas egna såser verkar ju finnas med lägre viskositet än 15.

 

Har ni nåt tips om nån med max 10w?

Api klassningen behöver bara vara CD, men högre skadar förståss inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen vill min motor (md11c) ha en lägsta viskositet på 10w om den startas vid lägre temp än +10 grader, dvs normalt midsommarväder :).

Har sökt runt men alla oljor som är speciellt framtagna för marindieslar verkar ligga på 15w-40. Utom mobil1 m-delvac 1 som är en 5w-40, men den vetefan var man köper i Västerås?

Inte ens Volvo Pentas egna såser verkar ju finnas med lägre viskositet än 15.

 

Har ni nåt tips om nån med max 10w?

Api klassningen behöver bara vara CD, men högre skadar förståss inte.

Tjena åk in på granngården eller Lantmännen maskin har för mig agrol oljor har det du söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol, inkl frakt får du hem en 20 liters dunk för 1100 spänn. Då är det q8 bästa olja ( Tex Formula Excel )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller Biltema en 4 litersdunk.

10W är knappast nödvändigt om du inte kör vintertid, även om lufttempen kan gå ner till 10 grader så är vattnet minst 14-15 grader.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm jo att hitta en motorolja för dieselmotorer i allmänhet, med vilken viskositet som helst, är inte svårt.

Samtliga uppfyller nog kvalitetsklass CD och långt mer än så.

 

Jag tänkte på dem som bakats ihop speciellt för marindieslar.

 

Enligt tillverkarnas fina texter iaf, så har dessa lite andra egenskaper. Som mer korrosionskydd och bättre vidhäftning för att lämpa sig bra vid långa stillestånd t.ex. Sånt är ju rätt oväsentligt på en lastbilsolja.

Samtidigt är lågfriktion och 5000mils bytesintervall helt oväsentligt för mig.

 

Dessutom är ju flera av de marindieseloljor jag hittat relativt billiga.

 

Det är bara det där med viskositeten, de tycks ha 15w40 allihop. Men jag nöjer mig nog med då. Över +10 grader ska motorn klara sig på 20w.

 

Får väl paddla på midsommar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm vet inte men jag misstänker att dom som säljs som marinoljor är identiska med andra oljor, bara en annan etikett och lite mera påslag på priset.

 

 

Kalle :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör Biltema 10W - 40 delsyntet i min MD11 och har använt den i dieselbilar också. Två av dem gick mer än 25 000 mil innan jag sålde dem. 10 liter för 449:- kronor

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...