Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jonaswiman

Glapp styrning

Rekommendera Poster

Jag har glapp i styrningen. 

 

Se bilden... När styrningen glappar så rör det sig vid den röda pilen. Vajerhölje och den svarta delen vänster om pilen rör sig, precis i takt med glappet. Rörelsen är ca 15-20 mm åt varje håll. 

 

Min lokala marina gissade först på luft i systemet, men kom sen på att det kanske är självluftande och inte kan luftas.  De vet inte säkert.  Men de kan inte ta in den på flera veckor naturligtvis.

 

Snälla hjälp !  

 

Det är en Mercruiser 4.3 MPI 2006. Alpha 1 Gen 2 drev. Kabelstyrning med hydraulisk servo.

Enligt Mercruiser servicehandbok 14,  så är detta en "kontrollcylinder av den nyare typen, DHB". Men manualen ger ingen hjälp för det här felet.

post-108916-0-33659900-1463576462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Knepigt fel, har ingen aning men farbror Google brukar ha svar på det mesta. (Om man lyckas hitta rätt söktermer, vilket inte alltid är så lätt.) :wacko:

Gissar att servot skall aktivera en elektrisk hydraul-pump enbart på kommando av den mekaniska styrvajern? Funka sådant att då du exempelvis styr babord aktiveras pumpens elmotor för rotation "pumpa babord", och vice versa?? Som sagt, noll koll.

Hittade en PDF installations-anvisning för vad jag tror är din typ av DHB-styrservo (plus nån volvo, men men.)
Ser inget om "luftning" men kanske finns en annan manual för själva hydrauliken?

Nå, i denna forumtråd angående kärvande (inte glappande) styrning påpekar "Dennis A" vikten av vertikalt läge för utflatningen.
I pdf:ens skiss på sidan 2 av 8 syns detta också, med vertikalt menas tydligen vridnings-läget relativt hydraulslangarnas anslutning? Vete katten vad det kan ha för betydelse men din verkar litet felvriden enligt bilden nedan?...
post-86835-0-66087900-1463657083_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar och mottagande. Jag har följt Maringuiden en tid, men blev medlem först nu. Jag har åkt båt sedan barnsben och köpte min första med inombordare nyligen. Bella 640 DC.

 

PDF'en stämmer med hur det ser ut hos mig. Men det är svårt att se vad som ska röra sig och inte. Hydraultrycket kommer från en pump direkt på motorn. Styrvajern påverkar en "kontrollcylinder" som med hydraultryck styr en större cylinder som vrider drevet. Det är "kontrollcylindern" som syns vid den röda pilen i min bild, den andra ligger bakom..

 

Jag har googlat som en galning, men hittar inte mycket. Nyss hittade jag två filmer på Youtube som visar exakt samma sak som hos mig.  I den ena är vajern bortkopplad, och någon rör "den glappande delen" med handen.  Jag får nästan intrycket att det SKA röra sig sådär. Men man får ingen förklaring i filmerna.
Jag har aldrig förut sett en vajer av någon typ där ytterhöljet av vajern ska röra sig, det brukar alltid vara viktigt för funktionen att det sitter fast. Det ser fel ut och det känns rejält glappt. Märkligt !
 

Kolla på : 

 
Har något en förklaring så uppskattar jag det verkligen
 

 

Redigerad av jonaswiman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förut sett en vajer av någon typ där ytterhöljet av vajern ska röra sig, det brukar alltid vara viktigt för funktionen att det sitter fast.
Precis min åsikt också, men varifrån hämtar servot sin styrsignal till pumpens rotation antingen babord eller styrbord kan jag fundera?
Möjligtvis har du en elektrisk omkopplare för detta inuti din kontrollcylinder, en sådan kan möjligen behöva visst pyttelitet glapp för att starta pumpen åt rätt håll vid minsta rattvridning? Kanske har nåt lossnat så "pyttelite" blivit centimeterstort??

Återigen, gissar bara. Men servot måste väl få veta åt vilket håll ratten vrids för att smidigt kunna hjälpa till?
Och då kanske ett pyttelite flyttbart fäste för vajerhöljet kan tjäna som arm till en el-omkopplare??
Bara en fundering men "hylsan" med utflatningen kanske styr en inre omkopplare för pumpens polaritet/flödesriktning, och stångens vridning påverkar dess funktion?

Fråga således: går det några elkablar till cylindern i ditt foto (som kanske inte syns)!? :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget "Elektriskt" i styrservosystemet. Höljet på styrkabeln är fäst i hydraulventilen som styr oljan från den remdrivna pumpen till ena eller andra sidan av kolven. När ventilen står i mitten pumpas oljan bara runt i systemet. När man vrider på ratten, öppnas ventilen, och oljetrycket hjälper till att svänga drevet. Därför måste det finnas ett spel, men det är nog inte 20-30mm åt varje håll. Kanske ca 15mm totalt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen, nu fattar jag.  Spelet när vajerhöljet rör sig är för att ställa ventilen så att servot jobbar åt rätt håll. Den frågan var ju Thomas-1 också inne på.  Det ska alltså vara så.

Grejen är att med utväxlingen i ratten så känns det som ett glapp på flera centimeter när ratten är i centrumläge. På min förra båt hade jag ett verkligt förslitningsglapp i styrningen, och såg fram emot att slippa det nu. Så man är lite besviken. Men det här kanske känns annorlunda i vattnet än ett "riktigt" glapp. Kanske går att vänja sig vid.

Eller så blir det byte till riktig hydraulstyrning någon gång framöver.

Case closed. Tack alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen! Funderar på detta med den litet felaktigt vridna utflatningen enligt min bild i inlägg #2.
Borde fixas!?
[hehe, föreställer mig litet vagt att det kan finnas avlånga hål/kanaler som måste stå i rätt läge för att få rätta känslan i ratten? Den yttre kragen/sleeve har nog nån axiell fjädring som styr flödet olika beroende på hur snabbt man vrider ratten. Står då "utflatningen" fel så hinner inte servot med att vrida på rätt sätt? Skulle justerat detta, kanske funkar det bättre sen.?]
post-86835-0-15244300-1463748169_thumb.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frankdaycruiser frågade nyss om felet är löst. 

 

Jag tror lösnigen kom från "Rollen" i den här tråden. Det innebär att glappet beror på själva konstruktionen av servostyrningen. Cylindern måste röra sig en aning för att öppna ventilerna för hydraloljan från servopumpen. Under just den rörelsen vrids inte drevet. Jag tror det är den rörelsen som jag känner som ett  glapp.

Det bara en teori, men om den stämmer så har alltså själva konstruktionen ett glapp "by design".

 

Därmed finns inte mycket att göra. Jag har kunnat konstatera att wire-styrningen inte är glapp. Därmed finns ingen anledning att byta wiren mot en hydraul-styrning, det skulle inte bli bättre.

 

Skulle gärna vilja veta om andra med samma motor och styrning upplever samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågade sen läste jag hela tråden igen och såg svaret så tog bort min fråga men antar du såg den innan jag tog bort den :)

 

Men jag fortsätter, upplever du bara glappet när ratten står rakt upp, om du mitt i en gir måste parera åt andra hållet så har du inget glapp i ratten? Det är bara i mittenläget?

 

Ska titta på en båt med denna styrning där säljaren uppger att ratten glappar, det är ju hemskt för upplevelsen när man styr något att ratten man styr med glappar...

 

Att byta till något som detta borde som du säger inte göra saken bättre då den ändå tar hjälp av servot och dess "styrning" styrbord/babord och den har ett inbyggt litet glapp by design i mittenläget. https://www.flotecmarin.se/mavimare-mavimare-gf150bet-p-36.html?osCsid=s6pd0lk9s7elvs7hmchr91kl60

 

Kan man inte koppla en hydraulisk styrning direkt på armen som kommer från drevet och således koppla förbi hela servomekanismen som redan sitter där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tror att man får servostyrning när man monterar hydraulstyrning, vilket är fel. Det är armmusklerna som styr oavsett om det är kabelstyrning eller hydraulstyrning. Det är mindre förluster i en hydraulstyrning, så det går lite lättare. Om man tar bort servostyrningen, kommer styrningen att gå tungt, oavsett vilken styrning man har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte hör hit, men båda de motorbåtar jag haft (en med enkel rattstyrd utombordare och den nuvrande med VP drev) glappar lite i lågfart. I planingsfart upplevs dock inget glapp eller spel i ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte om det blir bättre när man redan vridit ratten åt något håll. Har inte tänkt på det, men det var ju en intressant fråga. Ska kolla vid tillfälle. Detta är ett par år sedan jag höll på med och jag har nog helt enkelt vant mig. Jag tänker sällan på glappet längre.

 

Det som jag störde mig mest på var glapp i kombo med att båten slingrar i låg fart. Den håller inte rak kurs av sig själv och man får sitta och parera hela tiden. Det drabbar alla planande skrov med en propeller, även duoprop. Det finns en svensk lösning som marknadsförs på www.rakkurs.se.

Jag har satt dit egentillverkade fenor på liknande sätt och båten blir mycket stadigare (men inte perfekt). Därmed blir styrglappet också ett mindre problem.

Redigerad av jonaswiman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-08 vid 10:18 skrev Rollen:

Många tror att man får servostyrning när man monterar hydraulstyrning, vilket är fel. Det är armmusklerna som styr oavsett om det är kabelstyrning eller hydraulstyrning. Det är mindre förluster i en hydraulstyrning, så det går lite lättare. Om man tar bort servostyrningen, kommer styrningen att gå tungt, oavsett vilken styrning man har.

Måste återvända till detta. Visst måste det vara enklare att vrida ratten på en båt som har hydralstyrning jämfört med vajerstyrning? Förutsatt att båten inte har något styrservor sm också är inkopplat. Du skriver ju att det går lite lättare med hyrdalstyrig men alla filmer jag nu kollat på folk som uppgraderar så är det grymt stor skillnad på före/efter. Efter kan man typ vrida ratten med ena finger, innan behövs 2 händer. Gäller utombordare utan styrservo.

 

Just i fallet som diskuteras ovan har motorn servostyrning, det finns många hydralstyrningskit där man istället för vajern ansluter hydralstyrning till servot. Så för ett Alpha One drev där man låter servot sitta kvar borde det inte bli någon skillnad i lätthet att vrida ratten jämfört med vajer då servot ändå gör jobbet...

 

https://www.flotecmarin.se/mavimare-mavimare-gf150bet-p-36.html?osCsid=s6pd0lk9s7elvs7hmchr91kl60

Citat "Observera att den på motorer med servostyrning kan hantera hur stora motorer som helst eftersom det är motorns egna system som hanterar krafterna."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-02 vid 22:13 skrev frankdaycruiser:

Måste återvända till detta. Visst måste det vara enklare att vrida ratten på en båt som har hydralstyrning jämfört med vajerstyrning? Förutsatt att båten inte har något styrservor sm också är inkopplat.

Finns det inget som tillför energi (som ett servo) så är det ju samma kraft som ska förmedlas via vajer eller hydraul. Det jag kan tänka mig är att hydraul-styrningar har mer utväxling mellan pumpen vid ratten och kolven där bak.  Båda systemen borde i och för sig kunna konstrueras med valfri utväxling.

Hydraulstyrning kan också ha backventiler som gör att man slipper "mottryck" i ratten när drevet står i vinkel och vattnet vill trycka det rakt.

 

Jag har mitt styrglapp i alla lägen, även om jag redan ligger i gir och behöver stötta. Som sagt har det blivit en vana som man knappt tänker på längre. Men jag är förvånad att ingen annan med samma grejer vill bekräfta om de har samma eller inte.  Mercruiser 4.3 är knappast en ovanlig motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant inte tänkt på att vajerstyrningen som är original också kan ha någon typ av utväxling. Och jag har tänkt att hydraulstyrningen alltid har utväxling så kanske gjort en tankevurpa där... :-)

 

Jag ska vara ärlig och säga att jag knappt känner någon skillnad om jag vrider på ratten med motorn avstängd eller på, tycker det är samma motstånd i ratten oavsett.

 

Jag tror vi har samma glapp, om jag girar styrbord och mitt i giren måste gira ännu mer styrbord finns inget glapp, då "greppar ratten" direkt. Ska jag däremot börja gira babord mitt i min styrbordsgir så glappar ratten 5-10 cm i ytterkant innan den "greppar" och börjar vrida drevet babord. Samma åt motsatt håll såklart.

Vet en som bytt till hydraulstyrning på samma båt och motor (4.3MPI) och hans glapp gick ner från 10 cm till 0,5 cm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket enklare att ändra utväxling på en hydraulstyrning än på en vajerstyrning. Den stora skillnaden som jag upplevde när jag bytte från vajer till hydraul var att jag slapp sitta och hålla emot hela tiden. Framförallt vid sidvind. Det var givetvis tack vare backventilerna. Som grädde på moset fick jag bättre utväxling så att den blev mera lättstyrd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär har jag också på min Sleipner hydaulstyrning. VP 280 drev. Upplever att det är rattpumpen som gör delar av glappet resten står lederna på skölden för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gelis:

Sådär har jag också på min Sleipner hydaulstyrning. VP 280 drev. Upplever att det är rattpumpen som gör delar av glappet resten står lederna på skölden för.

Ok, min film är med Teleflex vajerstyrning. Hade hoppats komma ner till någon cm i glapp när jag byter till Hydraulstyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga att det blev mindre glapp efter byte från vajer till hydraulik. Men det som blev ovant i början var antalet rattvarv ökade mellan ändlägena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev frankdaycruiser:

Vet en som bytt till hydraulstyrning på samma båt och motor (4.3MPI) och hans glapp gick ner från 10 cm till 0,5 cm.

 

 

Det låter ju väldigt hoppfullt. Kanske skulle ta och skriva upp en hydraulstyrning på önskelistan i alla fall då. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Sådär har jag också på min Sleipner hydaulstyrning. VP 280 drev. Upplever att det är rattpumpen som gör delar av glappet resten står lederna på skölden för.

Då har du måhända fortfarande luft i rattpumpen. Öppna påfyllningspluggen och vrid ratten fram och tillbaka mellan ytterlägena, fyll på olja vid behov, ha en tratt med slang på att fylla på med, och ha trasor och hushållspapper strategiskt till hands det kan bli söligt.

 

De mekaniska lederna tar mycket stryk, man kan byta ut dem, du behöver inte köpa original, har inte kollat men vill minnas att både Biltema och Jula har leder som kan passa. Jag satte en Biltemaled på styrningen i Nimbusen, men det var på kvadranten på hjärtstocken till rodret, det ser litet annorlunda ut på drevets styrarm, men inte jättestor skillnad.

 

Har du servostyrning också? I så fall kan det finnas glapp där med, men det kanske inte märks så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev jonaswiman:

Det låter ju väldigt hoppfullt. Kanske skulle ta och skriva upp en hydraulstyrning på önskelistan i alla fall då. 😁

Dom är överlägsna, och håller dessutom längre än de mekaniska styrningarna. Dessvärre finns det några mekaniska leder, kulleder, där det med tiden ändå uppstår ett glapp. Sedan kan ju det bli slitage i själva drevets vridpunkt också förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då har du måhända fortfarande luft i rattpumpen. Öppna påfyllningspluggen och vrid ratten fram och tillbaka mellan ytterlägena, fyll på olja vid behov, ha en tratt med slang på att fylla på med, och ha trasor och hushållspapper strategiskt till hands det kan bli söligt.

 

De mekaniska lederna tar mycket stryk, man kan byta ut dem, du behöver inte köpa original, har inte kollat men vill minnas att både Biltema och Jula har leder som kan passa. Jag satte en Biltemaled på styrningen i Nimbusen, men det var på kvadranten på hjärtstocken till rodret, det ser litet annorlunda ut på drevets styrarm, men inte jättestor skillnad.

 

Har du servostyrning också? I så fall kan det finnas glapp där med, men det kanske inte märks så mycket.

Är luftat enligt konstens all regler, så det tror jag att man kan utesluta. Man känner på ratten att det är ventilerna i pumpen (tror jag) som tar lite tid på sig att stänga så ett visst glapp uppstår.

Ingen servostyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Är luftat enligt konstens all regler, så det tror jag att man kan utesluta. Man känner på ratten att det är ventilerna i pumpen (tror jag) som tar lite tid på sig att stänga så ett visst glapp uppstår.

Ingen servostyrning.

Jaha, men det skall det egentligen inte göra, ja det finns rattpumpar med och utan backventiler, den ena modellen är om har dubbelkommando minns inte vilken, troligtvis den med backventiler. Men rattpumpen består av många små pumpar, det är antagligen de små kolvarnas rörelser som du känner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande, jag tror det är samma som jag tittat på. Du måste berätta sen om det gjorde skillnad.

Håller tummen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat och hunnit provköra en hel del. Riktigt nöjd. Ratten är mycket enklare att dra runt, samt att glappet nästan är borta. Det är fortsatt ett litet glapp men det är ju per design på denna motor/drev då den måste glappa lite höger/vänster för att öppna/stänga ventilerna till servopumpen som sitter på motorn/drevet. Men skulle säga glappet gått från ca 10 cm mätt på rattens ytterdiameter till ca 2 cm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-08 vid 10:18 skrev Rollen:

Många tror att man får servostyrning när man monterar hydraulstyrning, vilket är fel. Det är armmusklerna som styr oavsett om det är kabelstyrning eller hydraulstyrning. Det är mindre förluster i en hydraulstyrning, så det går lite lättare. Om man tar bort servostyrningen, kommer styrningen att gå tungt, oavsett vilken styrning man har.

Efter montering av hydraulsstyrning så blev det väldigt mycket enklare att vrida ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur många rattvarv har du mellan ändlägena ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...