Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mofanza

Blanda extra olja i bensinen trots separat oljetank

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en Yamarin 575 Big Game med en Yamaha 115 V4. Säljaren blandar alltid i 1% olja direkt i tanken trots att det finns separat oljetank. Detta för att vara på den säkra sidan. Vad säger ni om detta? För och nackdelar.

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahas system är normalt väldigt driftsäkert och det skall därför vara onödigt att blanda i extra olja.

 

Dock är det viktigt att säkerställa att det verkligen fungerar 100% innan man slutar blanda i, det skulle ju kunna vara nåt gammalt strul man slätar över genom att blanda i extra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för att ha för mycket olja, det kan ge problem i form av dålig tändning (pga av att stiften slaggar igen) vilket i sin tur ger sämre förbränning som både ger upphov till ökat slitage och ökad förbränning.

 

Om du tvivlar på separatsmörjningen är det bättre att koppla bort den och köra oljeblandat hela vägen. Men ta inte mer än vad tillverkaren säger att det ska vara, låt dagens högre oljekvalitet vara din säkerhetsmarginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahas system är normalt väldigt driftsäkert och det skall därför vara onödigt att blanda i extra olja.

 

Dock är det viktigt att säkerställa att det verkligen fungerar 100% innan man slutar blanda i, det skulle ju kunna vara nåt gammalt strul man slätar över genom att blanda i extra...

 

Ja, det stämmer. Kan kanske vara något som gamla ägaren slätar över... Har dock en känsla av att han är väldigt uppriktig.

 

Hur tar man redan på om oljetillförseln fungerar korrekt? 

Märker man om det kommer för lite olika, innan det är för sent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att blanda extra olja i en motor med fungerande autolube är helt förkastligt som redan nämnts ovan.I servicemanualen för motorn finns beskrivet hur man gör ett kapacitetstest och hur länksystemet till oljepumpen ska vara justerat för att leverera rätt oljemängd. Det är inte särskilt svårt att göra detta själv annars kan en Yamaha-verkstad hjälpa dej. Skulle tro att de debiterar 1-2 timmar för detta jobb.

 

Den inpumpade oljevolymen bestäms dels av motorns varvtal och dels av gaspådraget, normalt runt 1-2% beroende på driftfall.

 

Du kan ju börja med att se vad du har för oljeförbrukning, ligger den runt dessa siffror fungerar troligen systemet helt normalt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värst vore ju om motorn nypit pga för lite olja nån/några ggr. Har den inte det finns det väl massa oljekoks i motorn.

Häst- eller ko- lera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för att ha för mycket olja, det kan ge problem i form av dålig tändning (pga av att stiften slaggar igen) vilket i sin tur ger sämre förbränning som både ger upphov till ökat slitage och ökad förbränning.

 

Om du tvivlar på separatsmörjningen är det bättre att koppla bort den och köra oljeblandat hela vägen. Men ta inte mer än vad tillverkaren säger att det ska vara, låt dagens högre oljekvalitet vara din säkerhetsmarginal.

Hej,

Hur gör man för att koppla bort den separata oljeblandaren? Har den ingen annnan funktion än så, jag menar, blir det lika bra att blanda direkt i bensinen?

 

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jarb skriver ovan så sägs det att procentsatsen ändras med varvtalet - det skulle innebära att motorn kommer gå lite "tjockt" på låga varv. Finns säker de som kan elaborera om nackdelarna med det. Jag har bara kopplat ur VRO på Evinrude och då var det förutom att plugga oljeslangen bara att koppla ur de larm som indikerade låg oljenivå i tanken och att det inte kom fram någon olja till motorn - inga problem om man vet vilka kopplingar man ska sära på... Min motor gick kanonfint i 8 år efter det - röken stod tjock o tät på låga varv men det tyckte jag att den gjorde innan också! Jag köpte Triboron när jag kunde och då rök det inte alls. Kan denna beskrivning vara till hjälp när det gäller din Yamaha? https://m.youtube.com/watch?v=7_nAl3qthbI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...