Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hysteria

Engbo eller Balder?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Slet bort det förra ankarapelet som satt när jag köpte min windy 32 scirocco i aktern. Nu ska vi ha dit ett nytt, är det värt att lägga dom extrapengarna för att få ett engbo? Ser ju gärna att installationen blir så smärtfri som möjligt då det är sjukt trångt och jag är redan rätt förbannad sen demonteringen av det förra ;)

 

Tror att engbo maxi 34 ligger bäst till hittills. Vad tror ni om det?

Kan ju tillägga att det gamla hålet är alltså i skottet på badbryggan, inte genom själva akterspegeln.

post-108534-0-15178300-1463509673_thumb.jpeg

Redigerad av hysteria

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hysteria,

Hur gick det med installation?

Vad valde du, hur ser din installation ut på insidan?

Framförallt har vreden lagt sig efter demontering/montering?

Ska själv montera ankarspel i vinter/vår i samma modell av båt.

Redigerad av V-Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade ett Balder 900 på min Windy 32 när jag hade den

Rätt enkelt. Dock hade jag ur motorerna då  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ja med motorerna ur vore det en barnlek känns det som. Har du den möjligheten så kör :)

 

Jag körde på engbospelet. Har funkat felfritt hela säsongen och trots 15kg brucekopia har den aldrig gått bet på att få upp draggen, den känns stark helt enkelt.

Monteringen var ett helvete om jag ska vara ärlig. Trångt som satan inne bredvid motorerna och då spelet väger endel var det några vidrigt tunga minuter i konstig vinkel innan bultarna var på plats. Jag tror inte den enklaste och bästa lösningen är att ha spelet som jag har det men då det satt ett befintligt skitspel där när jag köpte båten hade jag inte så mycket alternativ.

 

Då jag råkade ta ett ofrivilligt dopp med luren i början av sommaren har jag inte kvar några bilder på monteringen. Ska luska lite och se vad jag kan hitta så kanske du får några tips på vägen och ser vad du kan göra bättre.

 

Jag har en kabelstam som går precis där tampen kommer ner vilket gör att har jag haft mycket tamp ute kan den lägga sig på kabelstammen. Detta ska jag lösa genom att borra upp "kabelkanalen" som går i sidan på skrovet för att kunna flytta kablarna en liten bit. Sen ska jag försöka bygga ihop nån låda som kan tänkas få plats. Jag kan tillägga att jag har 50m blyad 16mm tamp, nöjer man sig med 30 eller 40 meter blir det ju lite mer space.

 

Lycka till. Du har några svettiga timmar framför dig och jag hoppas du har nån snäll och stark kompis som gillar att jobba gratis :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen, även om den mest känns negativ just nu. Så din rekommendation är att börja gå på gym och köpa på sig ett lager med lugnande medicin inför montering.

 

Har KAD44'or så det är trångt, någon plan på att plocka ur maskinerna har jag inte. Har tittat på Balder spelet då det får mycket positivt på olika forum.

 

Har en fundering på om man kan montera spelet längre in i båten, tex framför/styrbord om styrbord maskin.

Och låta linan löpa genom ett rakt rör. Är det något jag inte tänkt på när jag tänker såhär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har monterat och brukat maxi 34 på min förra båt.

Min nuvarande båt valde jag Balder 1200. Skulle det bli en tredje båt så skulle jag valt maxi 34. Skälet är frifallsfunktionen som inte är lika bra på Balder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare. Jag hade ett annat spel med frifallsfunktion på min förra båt som inte var riktigt till belåtenhet. Det känns som man får vad man betalar för med engbospelet, sjukt dyrt men gediget och skottsäkert. Tänker du ha båten i ett år eller två så ta ett billigt. Ska du ha båten på obestämd framtid och vill ha ett schysst spel så kör på engbo tycker jag. :)

 

Haha jag kanske har skrämt upp dig nu. Mitt spel sitter ju på plats så det är ju ingen omöjlighet, men det är ingen dans på rosor och knappast kul. Men desto roligare när det är klart. Ger man sig fan på att det ska funka så går det ju oftast att lösa.

 

Jag har för mig att jag sett nån bild på nån som monterat ett spel så som du beskriver. Det skulle ju vara väldigt mycket smidigare än att sitta och behöva trängas bredvid motorerna. Gäller väl bara att få fast det så det verkligen sitter, kanske plasta fast nånting att skruva i.

 

Jag har för mig att nån satte ett spel mot akterspegeln också, ovanför styrbords motor. Kolla den möjligheten. Bandankarspelen brukar ju vara ganska små och smidiga. Uppdatera oss gärna vad du bestämmer dig för och hur det blir :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte skrämd ännu, "Problem är bara möjligheter i arbetskläder" som grabbens idol Mulle Meck säger.

Var och kollade i båten idag någon bra lösning ska man nog klura ut.

 

Tack för rekommendationerna om Engbo.

 

Kommer att uppdatera om/när jag gör framsteg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har monterat och brukat maxi 34 på min förra båt.

Min nuvarande båt valde jag Balder 1200. Skulle det bli en tredje båt så skulle jag valt maxi 34. Skälet är frifallsfunktionen som inte är lika bra på Balder.

Vad är det med frifallsfunktionen som inte är lika bra? Jag står själv i samma val och letar skäl till att lägga mer än jag vill. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaskon, jag undrar också vad som skiljer i frifallsfuntion? Har inte hittat någon relevant text som skiljer dem åt.

Tacksam om du kan förtydliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick problem med frifall funktionen. Kopplingen satte sig så hårt fast att pigen som ska göra så att kopplingen öppnar frifallet kuggade över kanten och krökte lite olika delar i konstruktionen.

Se tidigare tråd.

www.maringuiden.se/forum/topic/81549-problem-med-ankarspel-quick-balder/

 

Det kan vara en kombo med att min båt är tung 10ton och har den största motorn Balder 1200w. Att kopplingen blev för hårt ihopdragen. Det är dåligt att själva kopplingen och mekaniken är samma oberoende av vilken motor som sitter på spelet.

Engbo spel är ju utlösningen av frifallet elektriskt inte mekaniskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...