Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mats15

När är epoxy övermålningsbar?

Rekommendera Poster

Monterat en tunnel till bogropellern så jag undrar när jag kan lägga på epoxy primern på epoxy förpackningen står det efter att den är fullt uthärdad c:a 7-10 dygn.

När är epoxyn övermålningsbar? innan jag lägger på epoxy primer och sedan bottenfärge`n?

Någon som har någon erfarenhet om detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det ingen info om när det är övermålningsbart och med vad? så får du väl vänta tills den är fullt uthärdad.

Härdtider brukar vara baserade på härdning vid ca 20grader.

Behöver du snabba på så.

Höjer du temp till 30 så har du ca halva, 40 halva igen osv till ca 60 grader.

30 ca 3,5-5

40 ca 2-3

50 1-2

60 ca 1 dygn.

Kolla produktinfon. Ibland med vissa färger, plaster mm. funkar det bäst vått i vått ibland inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Står det ingen

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterat en tunnel till bogropellern så jag undrar när jag kan lägga på epoxy primern på epoxy förpackningen står det efter att den är fullt uthärdad c:a 7-10 dygn.

När är epoxyn övermålningsbar? innan jag lägger på epoxy primer och sedan bottenfärge`n?

Någon som har någon erfarenhet om detta?

 

Hej,

 

Hade samma frågeställning när jag installerade bogpropeller nu i våras.. Det tar 7 dagar innan det är fullt uthärdat, beroende på temperatur. Däremot så rekomenderas att bottenfärgen målas nästan vått i vått...

 

Mitt problem var att bogpropellern blev klar på onsdagen, jag började med epoxi på torsdagen och på måndagen åkte båten i vattnet.. Jag hade inget val.. vi får väl se om det håller :)

 

Det jag gjorde var att köra värmefläkt direkt mot röret på insidan av båten, för att få det så härdat som möjligt..

 

Återkommer nästa år om hur det blev..

 

Mvh

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Monterat en tunnel till bogropellern så jag undrar när jag kan lägga på epoxy primern på epoxy förpackningen står det efter att den är fullt uthärdad c:a 7-10 dygn.

När är epoxyn övermålningsbar? innan jag lägger på epoxy primer och sedan bottenfärge`n?

Någon som har någon erfarenhet om detta?

Hej,

 

Hade samma frågeställning när jag installerade bogpropeller nu i våras.. Det tar 7 dagar innan det är fullt uthärdat, beroende på temperatur. Däremot så rekomenderas att bottenfärgen målas nästan vått i vått...

 

Mitt problem var att bogpropellern blev klar på onsdagen, jag började med epoxi på torsdagen och på måndagen åkte båten i vattnet.. Jag hade inget val.. vi får väl se om det håller :)

 

Det jag gjorde var att köra värmefläkt direkt mot röret på insidan av båten, för att få det så härdat som möjligt..

 

Återkommer nästa år om hur det blev..

 

Mvh

/Anders

Du kan förmodligen vara lugn. Har du haft rätt blandningsförhållande och blandat väl, kommer det härda färdigt förr eller senare. Du har ju runt 10 grader i vattnet. I den tempen tar det 5-15 gr längre tid bara. Vattnet i sig påverkar inte härdsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok får snällt vänta, ska lägga på sista väven imorgon på utsidan (blir 7 lager 165 g/m väv på utsidan och 7 lager 300 g/m väv på insidan borde väl räcka har c:a 20 grader vid båten kör byggfläkt ).

Ska sedan måla me epoxy primer några lager och sedan bottenfärg.

Sen är det bara lite kabel dragning kvar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till, vad ska jag använda för färg på insidan av båten att måla med runt tunneln och skrovsidor?

Funkar biltemas alkydfärg eller ska jag ha något annat?

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta reda på tillverkarens produktdatablad(inte säkerhetsdatablad). Däri ska denna information stå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte - varför lägga epoxyprimer på epoxy..? När jag laminerade lite saker på förra båten var just det ett av argumenten; det är redan epoxybehandlat och tätt. En lätt avslipning och en enkomp vidhäftningsprimer innan bottenfärg borde räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på det med epoxyprimer på epoxyn.

Men har blivit rådde att använda primern

Den är inhandlad och åker på i slutet av veckan.

Står i båthuset med drygt 20 grader

Lade sista lagren idag ser ganska bra ut om jag får säga det själv.

Lite slipning återstår så man får en ganska slät yta sedan på med primern och toplac på insidan.

Borde bli starkt med 7 lager 300 GM väv på insidan och 7 lager 165 GM väv på utsidan

Sen är det kabel dragning och alltid denna fråga om extra batteri eller koppla på startbatteriet. Vad är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laminerade upp en klack för nya motorkylvattenintaget i epoxi. Sedan målade jag två lager Danboline ovanpå. Blev alldeles utmärkt resultat.

Två dagar gick åt för klacken (halva tjockleken i taget) och likadant för danboline lagren. Alltså en dag väntetid mellan de olika. Då var yttertemperaturen runt 10-15 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rådet att skippa epoxyprimer kom från "gurun" på West System. Varifrån kom rådet att använda epoxyprimer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...