Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mikael_matsson

Kylvattenslang, mjuk eller stålarmerad?

Rekommendera Poster

Tänkte byta kylvattenslangarna från skrovgenomföring till backslag och vidare till impellerhuset och vidare till färskvattenkylaren.

 

Då den gamla var lite svår att mäta (mellan 16 och 19mm) tog jag med den till hjertmans för jämförelse.

Där sa de att det är stålarmerad slang jag ska ha, nån mjuk har de inte ens.

Fick med en testbit av 16mm för att prova att den verkligen passar, och det gör den. Det är mina gamla mjuka som är för stora.

 

Men...

Jag insåg dock att köper jag den stålarmerade slangen kommer jag nog få ett litet helvete att böja den rätt mellan alla slangnipplar. Mellan backslag och impellerhus t.ex är det bara ett par dm, och slangen måste göra en S-böj för att hamna rätt, tveksamt om det går.

 

Så vad säger ni?

Ska man ha den stenhårda stålarmerade slangen ändå och svära några timmar?

Eller finns det någon mjukare slang som är bra för ändamålet?

 

Motorn är en VP md 11c.

Tack på förhand. /Micke

post-104696-0-61680300-1463347149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med mjuk slang och det fungerar bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och min har ju uppenbart funkat sen hedenhös tid också. Tack för länken petter, då vet jag att det finns nya mjuka alternativ. Ska stanna till vid VP verkstan strax å se om dom har sån hemma. Annars blire till att beställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bor i Stockholmstrakten så har Kuntze "mjuk" slang men däremot inte den armerade som är flexibel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev VolvoPenta orginal. Inte stålarmerad, nån textilarmering av nåt slag. Säger dom att det håller och den förra hållt i 40 år så funkar det nog :). Billigare än Hjertmans dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...