Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gbgdc

MAG 350 går ojämnt

Rekommendera Poster

Hej!
Min MAG 350 går väldigt ojämnt på tomgång. Den vibrerar en del vilket tyder på att den inte tänder på alla cylindrar? När jag sedan lägger i framåtväxel och går upp på ca1500 varv så kommer den till slut. Varvtalet ökar lite och motorn får en jämnare gång. Det händer också att den går ojämnt i matchfart. Varvtalet går lite upp och ner och liksom hackar eller vad man nu ska säga. Men det är inte varje gång, utan ibland om man går länge på lägre registret eller om man kommer från marchfart och måste sakta ner för att sedan dra på igen.

Båten står nu på ett varv i väntan på att dom ska kolla på den.

Detta började redan förra året och då byttes tomgångsmotorn (mins inte vad den heter). Jag fick även tips om att slå i T-sprit? om det skulle vara vatten i bensinen. Men inget av det hjälpte. I vintras mätte dom på bränslepumpen som verkade ok. Efter det bytte dom tändkablar, rotor och fördelarlock. (Dom gjorde också en motorservice där bränslefilter mm byttes) Efter att jag sjösatt båten i våras gick den jättebra, men verkar gå sämre och sämre ju mer den används.

Han på varvet hade en teori om att det kunde vara något problem med någon spridare. Att den sätter fart när man kommer upp i en 1500 varv när den får lite mer tryck? För att sedan lägga av när man saktar ner. 

 

Jag tänkte egentligen bara kolla vad ni tror om detta?
Den är ju som sagt på varv och mina förhoppningar är ju såklart att dom lyckas hitta och åtgärda felet. Jag var bara nyfiken på vad experterna på MG tror. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju oxå vara så att du fått bakterietillväxt i tanken, vanligt om man tankar rme "berikad" diesel från landmack, då klibbar filter mm igen fort även om man gjort service nyligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju oxå vara så att du fått bakterietillväxt i tanken, vanligt om man tankar rme "berikad" diesel från landmack, då klibbar filter mm igen fort även om man gjort service nyligen

 

Nu är ju detta i och för sig en bensinare, men man kanske kan få bakterietillväxt i den också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du ju inte skrivit vilken årsmodell det är på motorn.

 

Själv har jag dubbla 350 mag mpi -06 som fick problem med tänding. Det visade sig vara igensatta spridare pga gen III fuel cool module hade börjat rosta inifrån och släppt ifrån sig färgflagor.

 

Monterade bort spridarna och körde trycklyft i dom och skrapade rent kylhuset från färg och sedan fungerade motorerna klockrent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du ju inte skrivit vilken årsmodell det är på motorn.

 

Själv har jag dubbla 350 mag mpi -06 som fick problem med tänding. Det visade sig vara igensatta spridare pga gen III fuel cool module hade börjat rosta inifrån och släppt ifrån sig färgflagor.

 

Monterade bort spridarna och körde trycklyft i dom och skrapade rent kylhuset från färg och sedan fungerade motorerna klockrent.

 

Tack för tipset! Min är en -05:a. Tyvärr har dom för mycket att göra på varvet för tillfället p.g.a. sjösättningar så jag får glatt vänta tills det lugnar ner sig då jag själv inte är så motorkunnig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har du ju inte skrivit vilken årsmodell det är på motorn.

 

Själv har jag dubbla 350 mag mpi -06 som fick problem med tänding. Det visade sig vara igensatta spridare pga gen III fuel cool module hade börjat rosta inifrån och släppt ifrån sig färgflagor.

 

Monterade bort spridarna och körde trycklyft i dom och skrapade rent kylhuset från färg och sedan fungerade motorerna klockrent.

 

Tack för tipset! Min är en -05:a. Tyvärr har dom för mycket att göra på varvet för tillfället p.g.a. sjösättningar så jag får glatt vänta tills det lugnar ner sig då jag själv inte är så motorkunnig. 

 

 

gen 3 började installeras på -04 redan så risk är att du har denna.

 

länk till manual med bild:

http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser40.html#/10

 

googlar man lite så är det mycket kritik som riktas mot denna typ av lösning för filter/pump/kylning och den är snordyr att byta ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu har du ju inte skrivit vilken årsmodell det är på motorn.

 

Själv har jag dubbla 350 mag mpi -06 som fick problem med tänding. Det visade sig vara igensatta spridare pga gen III fuel cool module hade börjat rosta inifrån och släppt ifrån sig färgflagor.

 

Monterade bort spridarna och körde trycklyft i dom och skrapade rent kylhuset från färg och sedan fungerade motorerna klockrent.

 

Tack för tipset! Min är en -05:a. Tyvärr har dom för mycket att göra på varvet för tillfället p.g.a. sjösättningar så jag får glatt vänta tills det lugnar ner sig då jag själv inte är så motorkunnig. 

 

 

gen 3 började installeras på -04 redan så risk är att du har denna.

 

länk till manual med bild:

http://boatinfo.no/lib/mercruiser/manuals/mercruiser40.html#/10

 

googlar man lite så är det mycket kritik som riktas mot denna typ av lösning för filter/pump/kylning och den är snordyr att byta ut.

 

 

Ja, det finns många inlägg på amerikanska sidor. Jag har dock inte fattat riktigt vad det är som strular för dom med den här fuel cool module? Är det att den rostar alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...