Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
seerikand

Råd vid köp av plotter - Vilket märke, modell etc?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är i stånd att köpa en plotter till min Uttern 5602 som är nyligen införskaffad (min första båt)

 

Först - satan vad dyra de är!!

 

Det känns som att priserna är relativt likvärdiga överallt och att det är evighetslånga "kampanjpriser" hos samtliga ÅF.

 

Vid köp av en Garmin-plotter har jag förstått att man åtar sig att alltid köpa sjökorten av garmin - rätt? Fördel/nackdel?

 

Då det sitter ett ekolod sedan tidigare i båten behöver jag inte detta - finns det plotters utan ekolod? (Allt för att komma billigast möjligt undan :) )

 

Har någon rekommendationer, tankar och tips?

 

Prisklass Max 5.500:- inkl sjökortet - är det realistiskt?

 

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det,Garmin har sina egna sjökort.

Förra våren köpte jag en Garmin 52dv, som även har ekolod. Jag är väldigt nöjd med den, lätt att installera, lätt att använda.

Men jag gav väl omkring 7000kr med sjökort och ekolodsgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den har jag också funderat på! Känns vettig på många sätt! Kan man ställa in så att enbart sjökortet visas i gränssnittet eller är det alltid 50/50 i skärmen (ekolod/sjökort) om man inte köper till givare?

 

Det bör tilläggas att fiske inte hör till favoritsysselsättningen - är det fortfarande rätt produkt att "springa på"?

 

 

 

 

 

Just det,Garmin har sina egna sjökort.

Förra våren köpte jag en Garmin 52dv, som även har ekolod. Jag är väldigt nöjd med den, lätt att installera, lätt att använda.

Men jag gav väl omkring 7000kr med sjökort och ekolodsgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan få skärmen som du vill, 100% av navigator eller lod, eller 50-50, 75-25 eller hur du vill, vertikalt eller horisontellt delning.

Jag fick med ett fiskesjökort också, kanske det inte finns till alla sjökorten, har ingen aning. Sedan var det Down Vû ett speciellt ekolod, som funkar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin är duktiga på å ta betalt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen så har jag använt flera olika tillverkare, det finns säker 50 trådar om plottrar. 

 

Om du har något i din båt idag, kolla om det går att koppla ihop med en plotter av samma tillverkare. Om inte så känn och kläm på de olika.

Skall du bara ha sjökortsplotter och inte är ute så ofta kan du ju köpa programvara till läsplattan. 

 

Vad gäller sjökort så är det en av dom sakerna som jag själv aldrig snålar på - det är viktigt att ha så bra information som möjligt. 

 

Ekolod till plottrar är alltid ett tillbehör. 

 

Vet inte om jag gjorde dig klokare.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sjökorten finns på piratebay!

Ja, eller så kan man snatta dem i tillbehörsaffären...?
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Jag är i stånd att köpa en plotter till min Uttern 5602 som är nyligen införskaffad (min första båt)

 

Först - satan vad dyra de är!!

 

Det känns som att priserna är relativt likvärdiga överallt och att det är evighetslånga "kampanjpriser" hos samtliga ÅF.

 

Vid köp av en Garmin-plotter har jag förstått att man åtar sig att alltid köpa sjökorten av garmin - rätt? Fördel/nackdel?

 

Då det sitter ett ekolod sedan tidigare i båten behöver jag inte detta - finns det plotters utan ekolod? (Allt för att komma billigast möjligt undan :) )

 

Har någon rekommendationer, tankar och tips?

 

Prisklass Max 5.500:- inkl sjökortet - är det realistiskt?

 

//Erik

 

Finns det plotters med ekolod? Det finns väl plotters med och utan ekolodsmodul. Köper du en utan så behöver du betala fett efteråt för en sådan plus ekolodet. Jag rekommenderar att du köper en plotter med ekolodsmodul i även du inte har budget för ekolod precis nu.

 

Man kan säga vad man vill om Garmin. Men grejerna har hög kvalitet, vinner ofta tester. Eller ligger i alla fall i topp. Sjökorten baseras på sjöfartsverkets  och Hydrograpicas tillägg ingår inbakat. Här finns lite att läsa http://www.dagensbatliv.se/upload/articlefile/7/561591/Test_av_Alandia.pdf . Garmins sjökort kan man tjuvkopiera till sig. Men jag tycker man ska betala för sig. Skulle ingen betala så skulle utvecklingen stanna...

 

Men vill man så kan man ju köpa egna sjökort, bygga en Raspberry Pi med 7" touch och OpenCPN. Har du tid att pilla lite så kan du ju summera det. Där kan du ju addera på grejer vartefter. Det lär bli billigare, men du får inte samma IPklassning och pålitlighet i hårdvaran. Sen behöver du lägga en massa tid, även om du är tekniskt kunnig.

 

B t w

Här har du inom budget nu inkl sjökort.... https://www.blocket.se/stockholm/Garmin_gps_70s_66848184.htm?ca=11&w=1

 

/Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Men sjökorten finns på piratebay!

Ja, eller så kan man snatta dem i tillbehörsaffären...?

Det är en smaksak vilket. Nu har jag inte Garmin längre utan B&G med Navionics och de finns bara att snatta. ;-)

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men sjökorten finns på piratebay!

Ja, eller så kan man snatta dem i tillbehörsaffären...?

 

Det är svårt numera, då det finns såväl civila väktare som övervakningskameror. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ekolodet som sitter i är såpass gammalt så att de är högst osannolikt att det går att koppla ihop med något som inte drivs av ett elverk :)

 

Har du rekommendation på bra sjökort som gäller Göteborgs södra skärgård (Marstrand-tistlarna)?

Har förstått att det finns rasternas sjökort och vektoriserade?

 

Har sett att det finns mängder med trådar om plotters men flera av dem är out of date...

 

Tack :)

 

 

Personligen så har jag använt flera olika tillverkare, det finns säker 50 trådar om plottrar.

 

Om du har något i din båt idag, kolla om det går att koppla ihop med en plotter av samma tillverkare. Om inte så känn och kläm på de olika.

Skall du bara ha sjökortsplotter och inte är ute så ofta kan du ju köpa programvara till läsplattan.

 

Vad gäller sjökort så är det en av dom sakerna som jag själv aldrig snålar på - det är viktigt att ha så bra information som möjligt.

 

Ekolod till plottrar är alltid ett tillbehör.

 

Vet inte om jag gjorde dig klokare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert helt rätt - jag tänker rent mjukvarumässigt om det finns plotter utan ekolod som isåfall skulle varit billigare :)

 

Håller med dig, garmin känns kvalitativt och det kostar oftast lite mer då vilket det kan vara värt!

När det gäller sjökortet till garmin, är det en variant/leverantör som gäller? Har läst att det kan variera rätt mkt mellan detaljrikedom/precision etc mellan de olika korten...

 

Tack för svaret!

 

 

 

Hej,

Jag är i stånd att köpa en plotter till min Uttern 5602 som är nyligen införskaffad (min första båt)

 

Först - satan vad dyra de är!!

 

Det känns som att priserna är relativt likvärdiga överallt och att det är evighetslånga "kampanjpriser" hos samtliga ÅF.

 

Vid köp av en Garmin-plotter har jag förstått att man åtar sig att alltid köpa sjökorten av garmin - rätt? Fördel/nackdel?

 

Då det sitter ett ekolod sedan tidigare i båten behöver jag inte detta - finns det plotters utan ekolod? (Allt för att komma billigast möjligt undan :) )

 

Har någon rekommendationer, tankar och tips?

 

Prisklass Max 5.500:- inkl sjökortet - är det realistiskt?

 

//Erik

Finns det plotters med ekolod? Det finns väl plotters med och utan ekolodsmodul. Köper du en utan så behöver du betala fett efteråt för en sådan plus ekolodet. Jag rekommenderar att du köper en plotter med ekolodsmodul i även du inte har budget för ekolod precis nu.

 

Man kan säga vad man vill om Garmin. Men grejerna har hög kvalitet, vinner ofta tester. Eller ligger i alla fall i topp. Sjökorten baseras på sjöfartsverkets och Hydrograpicas tillägg ingår inbakat. Här finns lite att läsa http://www.dagensbatliv.se/upload/articlefile/7/561591/Test_av_Alandia.pdf . Garmins sjökort kan man tjuvkopiera till sig. Men jag tycker man ska betala för sig. Skulle ingen betala så skulle utvecklingen stanna...

 

Men vill man så kan man ju köpa egna sjökort, bygga en Raspberry Pi med 7" touch och OpenCPN. Har du tid att pilla lite så kan du ju summera det. Där kan du ju addera på grejer vartefter. Det lär bli billigare, men du får inte samma IPklassning och pålitlighet i hårdvaran. Sen behöver du lägga en massa tid, även om du är tekniskt kunnig.

 

B t w

Här har du inom budget nu inkl sjökort.... https://www.blocket.se/stockholm/Garmin_gps_70s_66848184.htm?ca=11&w=1

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blev ju själv lite sugen på den där Simraden som länkades...vore skönt med en stor skärm framme på rufftaket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl inga direkta synpunkter på olika digitala sjökort.

Jag har ju ett års erfarenhet av Garmins från Göteborgs skärgårdar och hela Bohuslän, och några månader med Navionics, samt flera år med Fugawi i datorn och några år Sea Pilot i Ipad.

SeaPilot gillade jag skarpt, samt då även möjligheten att få AIS information där, men jag är så himla paranoid på bôar och grund, så jag vill absolut ha ett ekolod gåendes parallellt, och önskade då endast ett instrument, som dessutom inte drog massvis med ström och som var fastskruvat, då föll ju dator och Ipad ur leken.

 

Nya båten hade redan en stor men litet äldre multifunktionsdiplay med Navionics kort, och radar,  och en ganska fin mindre navigator vid den yttre syrplatsen, men den sakande ekolod, varvid Garmin 52 behölls, för att användas där, om nu andan faller på att sitta utomhus och köra båt.

Så jag ser, med min korta erfarenhet, ingen skillnad på Navionics och Garmin, möjligen är Garmin mer användarvänlig men det beror nog mer på maskinvaran. Fugawi är ju ett inskannat papperskort, och där känner man igen sig med en gång, men det visar alltid norrut uppåt, vilket kan förvirra då man går söderut, konstigt att samma tankefel inte uppstår då jag läser pappersort...?

 

SeaPilot är enkelt att använda, men paddan måste förankras och liksom datorn skyddas för sol och fukt. Flera gånger fick paddan värmeslag och stängde av sig i värmen bakom vindrutorna. Sedan vet jag att bärbara datorer, laptops, tål saltvatten direkt dåligt, troligtvis även sötvatten...och kaffe... Nu vet jag hur jag bär mig åt för att sanera tangentbord...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den där blev jag vansinnigt sugen på. Även om det är en brutalt gammal modell känns det som man får stor och vettig skärm för lagom med pengar.

 

Ingår det några som helst användbara sjökort i den där eller får man räkna på 2' till för kort? 

 

Har en Garmin 421 i båten nu och den duger inte för fem öre, man får stanna, knappa, fippla och fixa för att hänga med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert helt rätt - jag tänker rent mjukvarumässigt om det finns plotter utan ekolod som isåfall skulle varit billigare :)

 

Håller med dig, garmin känns kvalitativt och det kostar oftast lite mer då vilket det kan vara värt!

När det gäller sjökortet till garmin, är det en variant/leverantör som gäller? Har läst att det kan variera rätt mkt mellan detaljrikedom/precision etc mellan de olika korten...

 

Tack för svaret!

 

 

 

Hej,

Jag är i stånd att köpa en plotter till min Uttern 5602 som är nyligen införskaffad (min första båt)

 

Först - satan vad dyra de är!!

 

Det känns som att priserna är relativt likvärdiga överallt och att det är evighetslånga "kampanjpriser" hos samtliga ÅF.

 

Vid köp av en Garmin-plotter har jag förstått att man åtar sig att alltid köpa sjökorten av garmin - rätt? Fördel/nackdel?

 

Då det sitter ett ekolod sedan tidigare i båten behöver jag inte detta - finns det plotters utan ekolod? (Allt för att komma billigast möjligt undan :) )

 

Har någon rekommendationer, tankar och tips?

 

Prisklass Max 5.500:- inkl sjökortet - är det realistiskt?

 

//Erik

Finns det plotters med ekolod? Det finns väl plotters med och utan ekolodsmodul. Köper du en utan så behöver du betala fett efteråt för en sådan plus ekolodet. Jag rekommenderar att du köper en plotter med ekolodsmodul i även du inte har budget för ekolod precis nu.

 

Man kan säga vad man vill om Garmin. Men grejerna har hög kvalitet, vinner ofta tester. Eller ligger i alla fall i topp. Sjökorten baseras på sjöfartsverkets och Hydrograpicas tillägg ingår inbakat. Här finns lite att läsa http://www.dagensbatliv.se/upload/articlefile/7/561591/Test_av_Alandia.pdf . Garmins sjökort kan man tjuvkopiera till sig. Men jag tycker man ska betala för sig. Skulle ingen betala så skulle utvecklingen stanna...

 

Men vill man så kan man ju köpa egna sjökort, bygga en Raspberry Pi med 7" touch och OpenCPN. Har du tid att pilla lite så kan du ju summera det. Där kan du ju addera på grejer vartefter. Det lär bli billigare, men du får inte samma IPklassning och pålitlighet i hårdvaran. Sen behöver du lägga en massa tid, även om du är tekniskt kunnig.

 

B t w

Här har du inom budget nu inkl sjökort.... https://www.blocket.se/stockholm/Garmin_gps_70s_66848184.htm?ca=11&w=1

 

/Peo

 

 

 

Jo, det finns plotters utan ekolodsmodul som då är billigare. Vill man då senare ha ekolod behöver man köpa en extern ekolodsmodul (flera tusen kr till + mer sladdar) för att kunna koppla in ekolodet man köpt . Plottern i fråga kan däremot beroende på modell köra samma firmware som en modell med ekolodsmodul.

 

Vill man få ner kostnaden om man använder Garmin så kan man köpa deras G2 kort istället för G2 Vision. Det senare ger mer info. Har för mig foton på många platser, hamninfo, auto route guidance mm. Sjökortsmässigt tror jag dock inte man missar något. Jag kan dock inte svara på om man ev skulle missa hydrographica om man gick på de G2 ist för G2 Vision.

 

Ja vad jag vet så är det bara Garmin som levererar sjökort till Garmin. Avs detaljrikedom så vet jag att Navionics fått kritik för att vissa saker inte framgår alls innan man zoomat tillräckligt (framgår i testet på länken). Vet dock inte om det gäller idag och hur länge sedan den kritiken gavs. Men det ansågs vara en säkerhetsfråga och fick ett stort minus i vissa tester. Vem man om det så kanske Navionics har andra saker som är fördelar som gör att man ändå vill ha de korten. Alla tycker ju inte lika... Jag har själv en Garmin 721xs med ett chirp ekolod. Har en kompis som har en större Lowrance plotter. I den Lowrance plottern fanns en funktion jag skulle vilja ha i min Garmin. Den kunde cykliskt växla fram och tillbaka mellan olika zoomnivåer vilket jag tyckte var skitbra. Men men. Man kan inte få allt bra i en enhet från en tillverkare. Gäller att göra rätt förarbete så man får det man själv prioriterar och gillar.

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på min 5:e båt och har alltid haft Garmin. Hög kvalitet och bra skärmar. Tycker inte man ska snåla in på säkerhet. Men de flesta plottrarna är bra, det är en smaksak. Kör du lite kan jag rekommendera köpversionen på eniro på sjön till IPAD. Kostar 160 kr, sjöfartsverkets kort och jag använder det som komplement till min Garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar! Det slutade med en Garmin 52DV som dock ännu inte är installerad men som känns som ett mycket bra köp! 3.495:- exklusive givare och sjökort.

 

//Erik333

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar! Det slutade med en Garmin 52DV som dock ännu inte är installerad men som känns som ett mycket bra köp! 3.495:- exklusive givare och sjökort.

 

//Erik333

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är intresserad av en plotter, var köpte du din 52DV för det priseT?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den på Hjertmans i Göteborg - tror dock det var sista exet.

 

Hittar den om jag söker på t.ex pricerunner - den är dock icke att förväxla med efterföljaren som heter Garmin 52 DV Chirp. SOm jag förstod det har den nya modellen en bättre mjukvara för tydligare ekolodsbild samt att den har Wifi för att kunna uppdatera kartor och appar(!?). Finns säkert andra skillnader också men inget som motiverar mig att lägga på 1.500:- till. 

 

 

 

I övrigt tror jag att de är relativt jämförbara - enligt uppgift uppdateras de lika snabbt, dvs 5 ggr/sekund vilket känns helt rimligt :)

 

Med G2 Vision kortet till tycker jag den inbefriar mina förväntningar än så länge :)

 

Du kan beställa den här;

http://www.pricerunner.se/pl/630-3049717/Baattillbehoer/Garmin-Echomap-52DV-priser

 

Vänta inte för länge - jag har fått uppfattningen att det inte finns alltför många kvar av den "gamla".

Även jag är intresserad av en plotter, var köpte du din 52DV för det priseT?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...