Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
papiljon

Bästa fågelskrämman?

Rekommendera Poster

Var lite osäker vilket forum jag skulle välja..

Har problem med att fiskmåsar skitar ner kapellet varje år.

Båten är en Solö 25 och  det finns gott om plats för fåglarna att skita.

Vilken är den bästa lösningen? det finns en  del prylar på marknaden såsom ugglor ormar.

Är det någon som kommit på den ultimata lösningen?

 

/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var lite osäker vilket forum jag skulle välja..

Har problem med att fiskmåsar skitar ner kapellet varje år.

Båten är en Solö 25 och det finns gott om plats för fåglarna att skita.

Vilken är den bästa lösningen? det finns en del prylar på marknaden såsom ugglor ormar.

Är det någon som kommit på den ultimata lösningen?

 

/Klas

Ett luftgevär!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftgevär?

Verkar långsamt, osnabbt, dålig räckvidd och effekt.

Då är väl hagel mer optimalt.

Annars.... gör en "norrman"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Luftgevär?

Verkar långsamt, osnabbt, dålig räckvidd och effekt.

Då är väl hagel mer optimalt.

Annars.... gör en "norrman"

Men det blir färre hål i kapellduken med luftgevär. ;-) Du menar en "gullsweep"? http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=11150 Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä... med "norrman" menar jag "låt det regna" istället för att bry sig och gnälla över dåligt väder.

Låt fåglarna skita, täck över med nåt lätt oskrymmande, billigt alt impregnera med nåt som gör att skiten inte fastnar.

En riktig katt kanske funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett en del ha pkastorm på däck. Hjälper det?

På vår brygga har vi en stor Uv i plast. Den funkar bra första dagarna innan måsen börjar landa på den. Att flytta den regelbundet hjälper föga.

 

Ifjol la vi ut två st plastormar som test. Upplever ungefär samma resultat som med Uven. Dessutom hamnade ena ormen i vattnet av någon anledning(kanske rovfågel?).

 

Att spänna linor kors och tvärs med rasslande remsor och typ cd-skivor är väl det som funkar bäst men knappast så praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähäää. Enklaste lösning är nog norrmannen... eller somför mej gällande teak. Bestämde mej att grå ful teak e snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en tråd om detta tidigare här.

 

Gullsweeper verkar vara bäst, men även andra tips finns.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju annars engagera din svärmor. Och i båtklubben upprätta samma sorts schema man har för vakthållningen, fast för svärmödrar då. Då familjebildningar är mer komplexa nuförtiden har nog en och anna båtägare fler än en svärmor, så det kan ju lösa sig väldigt bra. Och har man i gen svärmor så duger fet lika bra med en svägerska, till att skrämma bort oönskade flygfän med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähäää. Enklaste lösning är nog norrmannen... eller somför mej gällande teak. Bestämde mej att grå ful teak e snyggt.

Kannman alltså bestämma sig för att måsskit är snyggt och trevligt, och inte skadar kapellväv och fernissan..? Och då slutar den göra det?

Eller hur menar du..?

Att teak är grå/inte grå är ju rent estetiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nähäää. Enklaste lösning är nog norrmannen... eller somför mej gällande teak. Bestämde mej att grå ful teak e snyggt.

Kannman alltså bestämma sig för att måsskit är snyggt och trevligt, och inte skadar kapellväv och fernissan..? Och då slutar den göra det?

Eller hur menar du..?

Att teak är grå/inte grå är ju rent estetiskt.

Aa det bör man väl kunna om man är tilltäckligt mentalt stark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nähäää. Enklaste lösning är nog norrmannen... eller somför mej gällande teak. Bestämde mej att grå ful teak e snyggt.

Kannman alltså bestämma sig för att måsskit är snyggt och trevligt, och inte skadar kapellväv och fernissan..? Och då slutar den göra det?

Eller hur menar du..?

Att teak är grå/inte grå är ju rent estetiskt.

Aa det bör man väl kunna om man är tilltäckligt mentalt stark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nähäää. Enklaste lösning är nog norrmannen... eller somför mej gällande teak. Bestämde mej att grå ful teak e snyggt.

Kannman alltså bestämma sig för att måsskit är snyggt och trevligt, och inte skadar kapellväv och fernissan..? Och då slutar den göra det?

Eller hur menar du..?

Att teak är grå/inte grå är ju rent estetiskt.

Aa det bör man väl kunna om man är tilltäckligt mentalt stark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev inte mycket klokare...mest en massa skämt.

får leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Gullswep som tipsades om i pseudonyms inlägg var ett seriöst tipps, den fungerar klockrent. Behövs väldigt lite vind 6nnan den snurrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev inte mycket klokare...mest en massa skämt.

får leta vidare.

Mitt svar och min länk var seriösa.

Gullsweeper finn för både segelbåtar och motorbåtar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gullswep som tipsades om i pseudonyms inlägg var ett seriöst tipps, den fungerar klockrent. Behövs väldigt lite vind 6nnan den snurrar.

 

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har sett nån drake-variant av uggla som verkar funka tills fåglar blir vana.

En så när sweep håller nog rent på den yta den rör sig över.

Nån plast, spinnakerduk, tältduk eller annat att täcka över stora plana ytor med är nog det enda som funkar på riktigt.

Det finns säkert någon typ av beläggnig imregnering som gör duk lättavsköljt?

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blev inte mycket klokare...mest en massa skämt.

får leta vidare.

Mitt svar och min länk var seriösa.

Gullsweeper finn för både segelbåtar och motorbåtar.

 

Mackey

 

 

Tack! Vet du hur man fäster denna snurra i kapellet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast ormar funkar inte, haft sådana ligga på kapellet. 

Innan plast ormarna så hade måsarna skitit på kapellet, efter ormarna så knatade måsarna omkring i sitt eget skit och flyttade på ormarna.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig fungerar plastormar. Vi har mest svalor som skiter på sprayhood och kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika fåglar beter sig olika, trutar, måsfåglar bajsar i flykten, alltså kan de bomba båtar, bilar, människor och andra föremål i land eller till sjöss, möjligen gör dom det medvetet också.

Gull sweep, är det den där stora roterande grejen? Båtgrannar har sådana, och vi har sett hur en mindre skrattmås satt på kapellet duckade varje gång armen passerade... Dom har lika mycket måsbajs som jag har.

Jag har sett en stor uv som vrider på huvudet, vid första anblicken rycke jag till, trodde det var en riktg uggla, men just den arten tror jag inte finns i Bohuslän.

Denna sitter iallafall längst ut på en badbrygga, och där ute finns det inget träck, längre in mot land däremot.

 

Det som vi i Göteborg kallar för "vinneleka" en leksak som brukar säljas på kringresande tiviolin, alltså en liten vindsnurra på en pinne, jag vet inet vad den har för offeciellt namn, men den finns med i olika slöjdböcker, hur man tillverkar enkla leksaker till barn.... Iallafall, sådana har jag sett att vissa båtägare sätter upp på både båten och på bryggan, enligt uppgift från Hambursund är dessa effktiva. Liksom CD-skivor, de senare lär skrämma bort rådjur också, men dom har vi sällan problem med till sjöss, annat än att de simmande korsar diverse farleder... CD- skivorna skall väl helst innehålla nån hopplös dödsmetallrock, eller Bianca Castafiores samlade arior för att vara effektiva.

 

Nej, jag tror att man skall ha en skyddsduk över kapellet, om man då inte kan engagera någons svärmor eller svägerska....

Uppriktigt sagt, visst det är tråkigt då olika fåglar skitar ned, men hag upplever det som ett ickeproblem, vi befinner oss i naturen, och får anpassa oss efter den, måsarna anpassar sig efter oss och drar nytta av vår närvaro, men liksom mot regn så får man skydda sig, en skyddsuk alltså, sedan vet jag inte vad jag skulle gjort med de befjädrade flygfän som släpper sin elimination på min solcellspanel....

 

Förr i tiden, i Bohuslän, invid torkställningar för långan som skulle bli till lutfisk, så agerade man med avskräckande exempel, man hängde upp en skjuten trut eller skarv ett snöre på en lång pinne mitt i havet av torkande fisk. Jag misstänker att dagens miljörörelse har åsikter om den metoden, och inte fungerade den heller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika fåglar beter sig olika, trutar, måsfåglar bajsar i flykten, alltså kan de bomba båtar, bilar, människor och andra föremål i land eller till sjöss, möjligen gör dom det medvetet också.

Gull sweep, är det den där stora roterande grejen? Båtgrannar har sådana, och vi har sett hur en mindre skrattmås satt på kapellet duckade varje gång armen passerade... Dom har lika mycket måsbajs som jag har.

Jag har sett en stor uv som vrider på huvudet, vid första anblicken rycke jag till, trodde det var en riktg uggla, men just den arten tror jag inte finns i Bohuslän.

Denna sitter iallafall längst ut på en badbrygga, och där ute finns det inget träck, längre in mot land däremot.

 

Det som vi i Göteborg kallar för "vinneleka" en leksak som brukar säljas på kringresande tiviolin, alltså en liten vindsnurra på en pinne, jag vet inet vad den har för offeciellt namn, men den finns med i olika slöjdböcker, hur man tillverkar enkla leksaker till barn.... Iallafall, sådana har jag sett att vissa båtägare sätter upp på både båten och på bryggan, enligt uppgift från Hambursund är dessa effktiva. Liksom CD-skivor, de senare lär skrämma bort rådjur också, men dom har vi sällan problem med till sjöss, annat än att de simmande korsar diverse farleder... CD- skivorna skall väl helst innehålla nån hopplös dödsmetallrock, eller Bianca Castafiores samlade arior för att vara effektiva.

 

Nej, jag tror att man skall ha en skyddsduk över kapellet, om man då inte kan engagera någons svärmor eller svägerska....

Uppriktigt sagt, visst det är tråkigt då olika fåglar skitar ned, men hag upplever det som ett ickeproblem, vi befinner oss i naturen, och får anpassa oss efter den, måsarna anpassar sig efter oss och drar nytta av vår närvaro, men liksom mot regn så får man skydda sig, en skyddsuk alltså, sedan vet jag inte vad jag skulle gjort med de befjädrade flygfän som släpper sin elimination på min solcellspanel....

 

Förr i tiden, i Bohuslän, invid torkställningar för långan som skulle bli till lutfisk, så agerade man med avskräckande exempel, man hängde upp en skjuten trut eller skarv ett snöre på en lång pinne mitt i havet av torkande fisk. Jag misstänker att dagens miljörörelse har åsikter om den metoden, och inte fungerade den heller....

Men ett luftgevär funkar fortfarande, dock får man sikta över kapellet så man får färre hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte en dresserad rovfågel, som håller andra på obehörigt avstånd, funka?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Med min gullswep så måste måsarna hoppa varje gång armen passerar, det är 50 mm mellan kapell och arm.

 

Helt fritt från fågelträck. Medan grannbåtarna är fullskitna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Blev inte mycket klokare...mest en massa skämt.

får leta vidare.

Mitt svar och min länk var seriösa.

Gullsweeper finn för både segelbåtar och motorbåtar.

 

Mackey

 

 

Tack! Vet du hur man fäster denna snurra i kapellet?

På motorbåt finns det olika sätt att montera på, bl.a;

Särskilt fäste

En form av kudde som man ställer på kapellet och spänner ner mot däck på vardera sidan av kapellet.

http://www.seaside.nu/sv/webshop/komfort-ombord/fagelskramma-scaregull.html

 

Så här gör man på segelbåt

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle inte en dresserad rovfågel, som håller andra på obehörigt avstånd, funka?

Jag minns från min ungdom att det fanns drakar med rovfågelsmotiv, i olika storlekar. I "modern tid" har jag på diverse byggnader sett långa spröt med en lång lina och en drake i form av en rovfågelssiluett, måhända kan det vara en lösning, om nu inte alla anammar den, för då blir det trassligt, och en sådan skuggar ju solcellspanelerna också... På båtklubbens bryggor kunde ju en sådan anbringas i stativet för livboj och räddningsstegen, om den nu inte riskerar att trassla in sig i segelbåtarnas riggar. Annars tror jag mest på skyddsduk över känsliga kapell. Vi har ju en schäferhund ombord, och den jagar ju gärna bort måsfåglar, och kanadagässen, svanarna och änderna, däremot får den inte skälla på.

Men jag har sett att kråkfåglar och havstrutar är väldigt provokativa gent emot hunden, retsamma så in i helskotta.

Sedan finns det ju människor, även båtägare, som matar fåglarna, en del lägger ut fiskrenset till trutarna, och om det tycker jag inte om, själva sänker vi fiskrenset så att krabborna kan få sig ett skorvmål. Det kan de behöva då de varje sommar ägnar sig åt att åka hiss upp och ned från botten till bryggan, och tvingas löpa "krabbrace" på bryggor och på båtdäck, snabbast ut genom ett spygatt vinner....

 

Rovfågelngrejen föresten, större fåglar som grå- och havstrutar låter väl sig inte skrämmas av en duvhök eller liknande, det krävs väl mer en havsörn, om ens det hjälper, man får väl sträcka sig så långt så att man presenterar måsarna för en Pteorodaktyl, flygödla, flygande dinosaurie, möjligen då låter de sig kanske skrämmas, men då börjare vi återigen närma oss arter som svärmödrar och svägerskor, och dessa är ju ännu inte utdöda.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fågelskit....shitt....

Kom precis att tänka på...vad sägs om att spänna ett nät ca 1 dm ovanom kapellet?  Vill se den pippi som landar i den å trasslar in fötterna.

 

Har själv återigen fått problem med skit på bryggan hemma. Denna gång inte hundra gräsänder utan två stycken gäss. Ett par. Men det är inte Kanadagås å å inte vanlig utan en ny invandrad sort jag aldrig sett tidigare i de här trakterna. Nästan helvit, men nästan, kan inte hitta den i fågelböckerna.

Läge att montera min motordriven snurra å timer igen. Suck.

 

Samtidigt så vill jag inte skrämma bort dem från viken. Jag har svan, sothöna, skäggdopping å häger i år. å så den här gåsfamiljen. Å igår upptäckte jag ett fiskljusbo på ett nytt ställe. Trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat själv, men fågelnät 4,8x10 m på Plantagen, 99,90 uppsatt lite över båten borde hindra landning, inte skugga solpaneler och är inget vindfång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...