Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Peter

Kan man " Bleka " trä

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Hålle på att slipa ner min träbåt och det blir kalasbra. Ett litet problem bara. Har fått ca 85% av skrovet ljust och fint, men tyvärr så är det delar utav det som är mycket mörkt. Finns det något man kan göra åt detta. Skulle gärna vilja få en ljusare färg på hela båten. //Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl att bleka trä med oxalsyra har jag för mig, men det kanske bara är lämpligt för att bleka blåträ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man kan bleka med klorin,kolla med en färgaffär,det kanske inte är sånyttigt,men det fungerar.borde kanske finnas nåt modernare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Eken

Varför bleka en eka? Det är väll nyanserna som skönjer det historiska i en välskött dyrgrip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för träslag? Är det mahogny skulle jag snarare betsa hela båten med mahognybets till den mörka färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Borde vara furu, då han fått det ljust och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny blir oxå ljust med tiden,,man ska vara försiktig när man bleker kan bli ett väldigt dåligt resultat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bleka trä eller skindra som det heter på fackspråk, är väldigt svårt p.g.a. av du måste veta hur du ska få samma färg på hela skrovet om det är din tanke, i synnerhet om det är väldigt ljust, Mörka partier kan man alltid betsa bort men att återskapa ljusa partier är nästan omöjligt... Håller med föregående talare om att det ska vara lite liv i en träbåt och inte helt sterilt, inte har trä som växer någon jämn färg.... Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...