Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gyttjedykaren

Avsäkra startkrets. Säkringstorlek?

Rekommendera Poster

Hej.

Sitter och tittar på trådar angående avsäkring av startbatteri till en VP 41.

Men hittar inget om rekommenderad säkringsstorlek?

Någon på MG som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan motor och batteri?

Hur grova är kablarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft nån huvudsäkring på nån båt tidigare, men installerade det på den nuvarande.

 

Hade en aning för liten säkring på startbatteriet vilket fick till följd av att den gick sönder i ett prekärt läge - efter ett par år. Startade genom att koppla över till förbrukningsbatteriet. Fick se start och förbrukningsbatteriet var sammankopplade efter nån halv dag och ställde batterifrånskilljaren i "rätt läge". 

 

Nu ligger den nästan nya generatorn hos reparatören för utbyte av vissa väsentliga delar. 

 

Om du nu skall ha en säkring i start/laddningskretsen - ta inte till för liten och precis på gränsen. Det kan bli dyrt.  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här är tabellen.

 

post-66141-0-65415900-1463311020_thumb.jpg

 

Hälsningar Ove

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här är tabellen.

 

attachicon.gifSäkringar.jpg

 

Hälsningar Ove

Tycker att det leder fel att utgå från kabelns grovlek. Först måste säkringen klara strömmen till startmotorn, och om då kablarna  är för klena, byt dem. Jag skulle välja den minsta säkring som klarar startmotorns effekt  plus en marginal. Skulle man ha onödigt grova kablar och välja säkring efter det så skulle man kunna åka omkring med en begränsad kortis som snabbt dödar batteriet utan att säkringen löser ut.

Bedömde att min startmotor på 1 kW skulle behöva en säkring på 100 A. Det räckte. En gång. Vi andra starten löste den ut. Satte dit en på 200 A, det var vad som fanns att tillgå, förmodligen hade det räckt med 150 A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen säkring där och kan inte se något större behov för någon heller, är väl mest en efterdyning av "kopparförsäljarnas" framfart i båtbranchen.

 

Detta är ju min personliga uppfattning och var och en får ju naturligt vis göra som han/hon vill.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft nån huvudsäkring på nån båt tidigare, men installerade det på den nuvarande.

 

Hade en aning för liten säkring på startbatteriet vilket fick till följd av att den gick sönder i ett prekärt läge - efter ett par år. Startade genom att koppla över till förbrukningsbatteriet. Fick se start och förbrukningsbatteriet var sammankopplade efter nån halv dag och ställde batterifrånskilljaren i "rätt läge". 

 

Nu ligger den nästan nya generatorn hos reparatören för utbyte av vissa väsentliga delar. 

 

Om du nu skall ha en säkring i start/laddningskretsen - ta inte till för liten och precis på gränsen. Det kan bli dyrt.  :huh:

 

Jag tryckte på gilla knappen, missförstå mig nu inte, jag gillar inte att din generator gick sönder (även om skadeglädjen är den enda sanna glädjen) utan ditt senario är svaret på varför jag inte har någon säkring!

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Här är tabellen.

 

attachicon.gifSäkringar.jpg

 

Hälsningar Ove

Tycker att det leder fel att utgå från kabelns grovlek. Först måste säkringen klara strömmen till startmotorn, och om då kablarna  är för klena, byt dem. Jag skulle välja den minsta säkring som klarar startmotorns effekt  plus en marginal. Skulle man ha onödigt grova kablar och välja säkring efter det så skulle man kunna åka omkring med en begränsad kortis som snabbt dödar batteriet utan att säkringen löser ut.

Bedömde att min startmotor på 1 kW skulle behöva en säkring på 100 A. Det räckte. En gång. Vi andra starten löste den ut. Satte dit en på 200 A, det var vad som fanns att tillgå, förmodligen hade det räckt med 150 A

 

 

Den säkringen som gick sönder i min båt var på 150 A, av den enkla anledningen att det var just det som satt i säkringshållaren när jag köpte den. Hade köpt en säkring på 300 A, men eftersom det redan satt en säkring,blev den aldrig bytt - förrän den hade gått sönder - och som en följd sabbat generatorn.

 

Om man nu absolut måste ha en säkring - så ta till rejält. Inget duttande på marginalen. 

 

Normalt säkrar man utgående ledningar efter grovleken, men i fallet med huvudsäkring mellan batteri och startmotor/generator är det en helt annan sak. En sån säkring måste klara startmotorns startström med mycket god marginal. 

 

Den enda nytta en säkring gör är om det skulle bli kortslutning tex i startmotorn - som hände mig en gång. Den gången hade jag ingen säkring mellan batteriet och startmotorn, till följd att även batterifrånskiljaren brann upp. Fick lossat pluspolen på startbatteriet väldigt snabbt.

 

Att ha säkringen för att koppla från spänningen är inte något skäl. Det är mycket lättare att lägga från batteriets pluspol, än att lossa en stor bladsäkring i en säkringshållare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Här är tabellen.

 

attachicon.gifSäkringar.jpg

 

Hälsningar Ove

Tycker att det leder fel att utgå från kabelns grovlek. Först måste säkringen klara strömmen till startmotorn, och om då kablarna  är för klena, byt dem. Jag skulle välja den minsta säkring som klarar startmotorns effekt  plus en marginal. Skulle man ha onödigt grova kablar och välja säkring efter det så skulle man kunna åka omkring med en begränsad kortis som snabbt dödar batteriet utan att säkringen löser ut.

Bedömde att min startmotor på 1 kW skulle behöva en säkring på 100 A. Det räckte. En gång. Vi andra starten löste den ut. Satte dit en på 200 A, det var vad som fanns att tillgå, förmodligen hade det räckt med 150 A

 

 

Den säkringen som gick sönder i min båt var på 150 A, av den enkla anledningen att det var just det som satt i säkringshållaren när jag köpte den. Hade köpt en säkring på 300 A, men eftersom det redan satt en säkring,blev den aldrig bytt - förrän den hade gått sönder - och som en följd sabbat generatorn.

 

Om man nu absolut måste ha en säkring - så ta till rejält. Inget duttande på marginalen. 

 

Normalt säkrar man utgående ledningar efter grovleken, men i fallet med huvudsäkring mellan batteri och startmotor/generator är det en helt annan sak. En sån säkring måste klara startmotorns startström med mycket god marginal. 

 

Den enda nytta en säkring gör är om det skulle bli kortslutning tex i startmotorn - som hände mig en gång. Den gången hade jag ingen säkring mellan batteriet och startmotorn, till följd att även batterifrånskiljaren brann upp. Fick lossat pluspolen på startbatteriet väldigt snabbt.

 

Att ha säkringen för att koppla från spänningen är inte något skäl. Det är mycket lättare att lägga från batteriets pluspol, än att lossa en stor bladsäkring i en säkringshållare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min startmotor lossnade och föll ner på motorn med polen mot motorblocket! Fattar fortfarande inte hur det kunde hända. Batterikabelns isolering och diverse småkablar brann. Hade inte tillfälle att koppla bort batteriet under 2-3 timmar. Den frigjorda syran (saltsyra?) angrep allt av metall, i synnerhet mässing, och textilier. Ganska pysslig sanering, även att få bort sådant som lagt sig mellan inredningsmodulen och skrovet. Nya dynor, nya batterier m.m.

Så därför har jag nu en huvudsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju va för såna exceptionella tillfälle som det kan va bra att ha en huvudsäkring.

 

Men en huvudsäkring för att skydda sig mot en sån kortslutning kan ju va stor. En på 3-400A hade löst inom några få sekunder.

 

En sån händelse är det nog inte många båtägare som nånsin får uppleva.

 

På 45 år med startmotor och batteri har startrelät/solenoid hängt sig vid ett tillfälle, vilket förorsakade att startmotorn brann och även batterifrånskilljaren, när jag försökte bryta startströmmen på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska ge en bild av min avoga inställning till säkringar överhuvud taget.

 

Är allt iordning behöver man inga säkringar, men man vet ju alldrig vad som kan hända.

 

Jag jobbade några år på ett stort Franskt företag, där hände det vid ett par tillfällen att kabelstammens isolering smälte, om det berodde på överbelastning eller kortslutning blev alldrig klarlagt, men utan tvekan var det kortslutning när isoleringen var uppbrunnen, i båda fallen var samtliga säkringar opåverkade!

 

En lite högre chefs kommentar var,"detta visar vilken  kvalite det är på säkringarna vi levererar med våra maskiner"

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska ge en bild av min avoga inställning till säkringar överhuvud taget.

 

Är allt iordning behöver man inga säkringar, men man vet ju alldrig vad som kan hända.

 

Jag jobbade några år på ett stort Franskt företag, där hände det vid ett par tillfällen att kabelstammens isolering smälte, om det berodde på överbelastning eller kortslutning blev alldrig klarlagt, men utan tvekan var det kortslutning när isoleringen var uppbrunnen, i båda fallen var samtliga säkringar opåverkade!

 

En lite högre chefs kommentar var,"detta visar vilken  kvalite det är på säkringarna vi levererar med våra maskiner"

 

 

Kalle

 

Den kommentaren var "bra"

 

En säkring som håller oavsett vad som inträffar.

 

Det finns ju såna som har svarvat säkringar i massiv mässing för att huvudsäkringarna inte ville hålla och att man inte ville betala för vad ett abonnemang med högre huvudsäkringar kostade.

 

En arbetskompis på elverket, åkte alltid ut före påsk (på ordinarie arbetstid) och översäkrade en linje på Hovenäset när han skulle ha beredskap över påsk - för att han skulle slippa utryckningar. Linjen löste alltid på påsk, när badgästerna kom ut och drog på full värme i sina hus. Sen bytte han tillbaka till "rätt säkring" efter påsk.

 

Alla vi andra åkte efter felanmälan. Byte av den trasiga säkringen tog betydligt kortare tid än den tid vi hade rätt att skriva för en utryckning.  :ph34r: Det kunde bli flera utryckningar dit under påsken.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter amerikanskt. Både mina Bennett trimplan och Mercuiser Alpha One trimpump levererades med groteskt stora säkringar. Säkringen på trimpumpen ska enligt instruktionsboken vara 110 A. Ledningarna till motorn ser ut att vara cirka 4,5 mm2. Till trimplanen är säkringen 20A men ledningarna är såvitt jag kan se bara 1,5mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter amerikanskt. Både mina Bennett trimplan och Mercuiser Alpha One trimpump levererades med groteskt stora säkringar. Säkringen på trimpumpen ska enligt instruktionsboken vara 110 A. Ledningarna till motorn ser ut att vara cirka 4,5 mm2. Till trimplanen är säkringen 20A men ledningarna är såvitt jag kan se bara 1,5mm2.

Det kanske är extremt korta ledningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till trimpumpen är de korta, ett par decimeter, men till trimplanen är de säkert fem meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...