Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Alexander89

Vilken motor passar min båt? Bella 425

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Har tröttnat på min motor, en mercury 40hk, sitter på en Bella 425 1992. Tänkte införskaffa en ny motor och hittar ingen data för hur tung/stor motor som passar min båt. Kan man smälla på en 60hk på denna tex? Plåten från sjöfartsverket saknas annars hade jag kikat där ofc. Tacksam för hjälp

Redigerad av Alexander89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt: https://www.sokbat.se/Modell/bella/425-r så år rek motor 20-40 hk. Men man lever bara en gång, så om akterspegeln är frisk och försäkringsbolaget ger dig tredjepartsförsäkring så ser jag inga hinder mer än signifikant risk för att den blir tung i aktern och jobbig att köra innan planingsfart. Har själv 40 hk på en pluttig Vator 14 (4,25m) på landet och den är skoj som tusan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt: https://www.sokbat.se/Modell/bella/425-r så år rek motor 20-40 hk. Men man lever bara en gång, så om akterspegeln är frisk och försäkringsbolaget ger dig tredjepartsförsäkring så ser jag inga hinder mer än signifikant risk för att den blir tung i aktern och jobbig att köra innan planingsfart. Har själv 40 hk på en pluttig Vator 14 (4,25m) på landet och den är skoj som tusan.

 

Tackar! Men sen beror väl allting på båtens vikt, vill ju att båten ska gå bra även fast man väljer en mindre motor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enligt: https://www.sokbat.se/Modell/bella/425-r så år rek motor 20-40 hk. Men man lever bara en gång, så om akterspegeln är frisk och försäkringsbolaget ger dig tredjepartsförsäkring så ser jag inga hinder mer än signifikant risk för att den blir tung i aktern och jobbig att köra innan planingsfart. Har själv 40 hk på en pluttig Vator 14 (4,25m) på landet och den är skoj som tusan.

 

Tackar! Men sen beror väl allting på båtens vikt, vill ju att båten ska gå bra även fast man väljer en mindre motor

 

 

 

Hänger inte helt på vad du menar nu - trodde du var pepp på att sätta på en större?

[Min erfarenhet av 15 hk över rek på just denna Vator (rek 10-25) är i alla fall positiv, både i glädje och bränsleekonomi då jag ofta åker fullastat (Y)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är väl en 40hk tvåtaktare du har nu?,fyrtaktarna idag väger betydligt mer,så kolla vad din gamla motor väger,sen kan du ju se på nya motorer vad som passar,eller en begagnad tvåtakt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Enligt: https://www.sokbat.se/Modell/bella/425-r så år rek motor 20-40 hk. Men man lever bara en gång, så om akterspegeln är frisk och försäkringsbolaget ger dig tredjepartsförsäkring så ser jag inga hinder mer än signifikant risk för att den blir tung i aktern och jobbig att köra innan planingsfart. Har själv 40 hk på en pluttig Vator 14 (4,25m) på landet och den är skoj som tusan.

Tackar! Men sen beror väl allting på båtens vikt, vill ju att båten ska gå bra även fast man väljer en mindre motor

 

Hänger inte helt på vad du menar nu - trodde du var pepp på att sätta på en större?

[Min erfarenhet av 15 hk över rek på just denna Vator (rek 10-25) är i alla fall positiv, både i glädje och bränsleekonomi då jag ofta åker fullastat (Y)]

Självklart vill man ha en motor med många pållar, men jag menade att om jag hittar en låt säga 25hk motor så vill jag att motorn ska orka driva båten på ett vettigt sätt och inte va för klen. Letar febrilt efter en duglig motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du tröttnat på med motorn? Inte många blir nöjda med ett nerbyte i effekt...

 

Har som exempel Yamaha F50 på min Buster M som är rek ca25-40 hk och hade aldrig velat ha mindre än så. Hög marschfart är viktigast för mig och jag fullkomligt hatar undermotoriserade båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Enligt: https://www.sokbat.se/Modell/bella/425-r så år rek motor 20-40 hk. Men man lever bara en gång, så om akterspegeln är frisk och försäkringsbolaget ger dig tredjepartsförsäkring så ser jag inga hinder mer än signifikant risk för att den blir tung i aktern och jobbig att köra innan planingsfart. Har själv 40 hk på en pluttig Vator 14 (4,25m) på landet och den är skoj som tusan.

Tackar! Men sen beror väl allting på båtens vikt, vill ju att båten ska gå bra även fast man väljer en mindre motor

 

Hänger inte helt på vad du menar nu - trodde du var pepp på att sätta på en större?

[Min erfarenhet av 15 hk över rek på just denna Vator (rek 10-25) är i alla fall positiv, både i glädje och bränsleekonomi då jag ofta åker fullastat (Y)]

Självklart vill man ha en motor med många pållar, men jag menade att om jag hittar en låt säga 25hk motor så vill jag att motorn ska orka driva båten på ett vettigt sätt och inte va för klen. Letar febrilt efter en duglig motor

Fattar inte heller vad du tröttnat på, vad du vill ha istället?

Du säger ha tröttnat på 40hk motor.

Undrar om du kan "smälla på" 60hk...

Sen ....om att kunna åka med mindre motor?

Frågar du? undrar du? Eller tänker du "högt"?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar trött på motorn för den har bara varit problem sen den köptes, har nu sålt motorn och har en annan motor Yamaha 40hk på ingång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...