Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sjoingenjoren

Bästa navigationsappel - igen!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

 

Här kommer ännu en tråd om bästa navigationsappen.

 

Jag har köpt en ny(begagnad) båt med en plotter jag tänkte komplettera med en iPad.

Efter att ha läst mängder trådar och tester (de är tyvärr några år gamla nu) så verkar det som att 

Eniro och Navionics (eventuellt iSailor) står sig bäst.

 

Är det Navionics Boating Europe för 409 pix som gäller, eller kan man ladda ner en tom app och sen köpa Västkusten?

Hur är användarvänligheten? Har Eniro t.ex ruttplanering som Navionics eller är det bara ett sjökort rätt upp och ner med lagring av spår? Har kikat på Sjökorten på eniros hemsida och dom ser ju väldigt trevliga ut, men hur sedan appen beter sig vet man ju inte förrän det är live.

 

Jag kan tyvärr inte ladda ner och testköra då jag är på jobb utan tänkte beställa hem en padda och sen fixa appen dagen före jungfruturen till hemmahamnen och vill då inte satsa på fel kort (pun not indended) och stå där med något halvdant.

 

Hoppas ni orkar dela era erfarenheter än en gång..

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder navionics app på min padda och jag tycker den är bättre än min Garmin plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics är grym...haft Seapilot och tipset är Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilot har en bättre prissättning nu än tidigare och är billigt om man bara vill ha sjökorten och inte extratjänster. Jag är dock inte insatt nog att säga vilket app som är bäst funktionsmässigt. Men du bör titta på och prioritera att korten är uppdaterade och av en bra källa. Vissa har fått kritik... För mig är det mer prio på att korten är uppdaterade och visar rätt än extra features.

 

Avs platta, om du ska köpa en sådan. Gör ORDENTLIG research och fokusera på den som har bäst skärm i dagsljus. Smartphones och plattor tycker jag annars är skitkassa i dagsljus jämfört med en riktig plotter. Min syn på saken...

 

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar åt en iPad Air 2 då den vad jag kan se har bäst skärm i många tester. Dessutom har jag redan apple-ifierat mig så det är det smidigaste.

 

Jag har redan en 7" plotter i båten så helt blind blir jag inte även om paddan inte syns 100 utan är mest för att komplettera och kunna köra med olika skalor. 

 

iSailor verkar också lockande utifrån vad jag får fram även om Transas har eget kartmaterial. Klurigt val. Får väl se vilka som går att testa innan man bestämmer sig som tipset ovan var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kör på Eniro men som du säger så är det främst bara som sjökort, planeringen är sådär. MoB funkar dock bra.

 

Korten är bra och lättlästa, väldigt lika papperskorten. Jag har ju segelbåt så åker inte så fort så kör mest papperskort och kompletterar med Ipad/iphone där det är tajt. Då funkar eniro grymt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hejsan!

 

Här kommer ännu en tråd om bästa navigationsappen.

 

Jag har köpt en ny(begagnad) båt med en plotter jag tänkte komplettera med en iPad.

Efter att ha läst mängder trådar och tester (de är tyvärr några år gamla nu) så verkar det som att 

Eniro och Navionics (eventuellt iSailor) står sig bäst.

 

Är det Navionics Boating Europe för 409 pix som gäller, eller kan man ladda ner en tom app och sen köpa Västkusten?

Hur är användarvänligheten? Har Eniro t.ex ruttplanering som Navionics eller är det bara ett sjökort rätt upp och ner med lagring av spår? Har kikat på Sjökorten på eniros hemsida och dom ser ju väldigt trevliga ut, men hur sedan appen beter sig vet man ju inte förrän det är live.

 

Jag kan tyvärr inte ladda ner och testköra då jag är på jobb utan tänkte beställa hem en padda och sen fixa appen dagen före jungfruturen till hemmahamnen och vill då inte satsa på fel kort (pun not indended) och stå där med något halvdant.

 

Hoppas ni orkar dela era erfarenheter än en gång..

 

Seglar du på västkusten!?

 

Jag köpte Navionics Europa-app. Där ingår ju hela Europa utom Danmark (och England plus något mer)

 

Köpte Danmarksappen för en dansk seglats som inte blev av. Det visade sig att i den appen var Svenska syd och västkusten och Norska Sörlandet med. (och så Färöarna, Island och Grönland)

 

För oss västkustseglare som i huvudsak seglar på Västkusten, med en och annan sväng till Danmark och Norska Sörlandet är det fullt tillräckligt med den Danska appen. Visserligen då en aning dyrare än Europaappen, men seglar du bara innom det området, så slipper du köpa två appar.

 

Nu var detta för ett par/tre år sen och hur det dagsaktuella läget ser ut har jag inte kläm på.

 

Min läsplatta, som jag har som plotter inne i däckssalongen är väl inte av den ljusstarkaste, Har monterat ett fäste till plottern och ett elutag på sidan på fästet för paddan. Skall jag sitta inne och styra i ett antal timmar, tar jag med mig plottern in - nu för tiden.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då sjökortsdatorn med XP la av laddade vi ner Eniro gratisapp och såg att det var för planering.

 

Vi planerade med den ett par dagar och vi kunde ju se var var och bränningar och stenar verkade ligga där de brukade.

 

Vid Måseskär var en sten inte markerad som den skulle. Bara mörkblått så där går vi ändå inte.

 

Vi planerade rätt bra med Eniros kort så jag köpte den upphittade versionen som också ger fart och en tidspil som anger hur lång tid det tar till stället man pekar på. Fiffigt.

 

Ibland hamnar båten på land. Då är det bra att ha papperssjökortet till hands eller en extra telefon. Min frus telefon kanske hade bättre kontakt med operatören.

 

Nu går det med den upphottade varianten att ladda ner kartor men de tar mycket minne. Vill man ha västkusten blir det flera GB. Man gör bäst i att ta flera mindre delar då man annars får med mycket onödigt land. Eftersom jag bara har 2GB i månaden måste jag göra kartladdningen på wifi men det är ju inga problem.

 

I det stora hela kan jag tänka mig att köra på telefonen. Dock med reserver men vi har ju olika telefoner och gick inte den ena så var den andra ok. Sjökort i pappersform vill man gärna ha. De är ju säkrast ändå.

 

Separat Gps med position fart ankarlarm ankomsttid mm har vi alltid på också.

 

150 kr för eniroappen får man ju säga är bra. Skulle gärna se att Danmark Tyskland m.fl fanns med.

 

När jag använt gratisversionen några dagar parkerade båten på land och man föreslogs köpa appen upphottade modell. Bra att ha papperskort då. Frugans gick dock på som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat (gratisversionen av) "Eniro på sjön" och har blandade känslor. Jättebra att ha sjökorten som jag tycker är bäst (de liknar papperskorten mest) och den är lättanvänd på alla vis.

 

Men den verkar vara lite buggig i positioneringen, och det är ju inte bra. Använde den lite för två veckor sen, och hade jag blint litat på den hade jag seglat upp på land... :) Båtens verkliga position var ca 70-80 m längre söderut. Inbyggda kartappen från Google visade samtidigt korrekt position, så det var inte mobilens GPS-data det var fel på.

Även när den visar rätt (vid uppstart) tycker jag den uppdaterar dåligt. Ofta får jag stänga och starta upp igen för att få båtsymbolen att röra sig. Annars fryser den lätt och ligger kvar. Det känns opålitligt. Möjligen hänger det ihop med båtens fart, för de gånger jag haft problem har det varit mycket svag vind och båtfarten har varit en knop eller lägre. Men det är alltså inte så att jag misstar låg fart för frusen positionsangivelse. De gånger det varit problem har appen visat samma position i kanske fem minuter, och även med en knops fart rör man sig ett par hundra meter eller så under den tiden.

 

Kanske räckte inte programmerarnas fantasi till för att tänka sig så låg fart, så appen är gjord för att filtrera bort all rörelse under t ex 1.5 knop, och då låser positionen? På min cykel-GPS kan jag ställa in autopaus, så tiden pausas när jag stannar vid t ex ett rödljus. Då går det antingen att ställa in paus vid helt stopp, eller under en viss tröskelfart, t ex 5 km/h. Jag gissar att appen har en sån inställning och att den är onödigt högt ställd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade just vid en kortare tur att använda offlinekartor i eniroappen och det funkade bra.

 

Det borde ju vara stabilare än att hela tiden ha kontakt med nätet. Bara satelliter för gpsposition som kan strula. Man har ju hela tiden kartbilden att zooma på och får alla detaljer för terest navigation på gamla viset. Separata gpsen ger position och kanske en extra telefon.

 

Stora fördelen är också att man spar en massa ström. Datorn drar flera ampere 12V. På en dygnssegling för mycket för att batteribanken ska klara sig med bara solen. Om den tittar fram. Nu är det förstås oftast inte nåt behov av så noggrann navigation vid överseglingar. Brukar sätta en position på gpsen som då visar riktning och ankomsttid mm. Oljeplattformar, vindkraftsparker mm syns på långt håll dag och natt.

 

Vi planerar med eniroappen ett tag så får vi se vad vi kommer fram till. Sjökort i reserv. Och gamla datorn som fick liv igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För några år sedan såg jag ett tips om Locus Free här på MG. Laddade hem den (gratis) och har sedan dess kört den med Eniros kort (gratis). Har även köpt betalversionen, tror det var 60 kr, inte för att jag behövde den utan för att visa min uppskattning. Den har massor av funktioner som jag inte satt mig in i, jag vill ladda ner kartor för att vara oberoende av internet, veta var jag är, kunna zooma och kunna se ett spår i efterhand. Har alltid med papperskorten också, men har inte behövt titta i dem.

Man får tillgång till kanske hundratals kartor över främst Europa och USA. Har förutom med båt använt appen för att paddla, vandra i alperna, plocka svamp i Sverige, cykla i Österrike och Italien m.m. Fattar inte att det skrivs så lite om den. Kanske för att den bara finns för Android?

 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande positionen från sateliter är det inte något att lita blint på. Vi har kört datorkort på laptop i många år och då hade vi den vid navigationsbordet. Stackarn som satt därnere fick ibland panik när hen såg båten vara på väg in i graniten. Den som styrde körde ju efter det som syntes och nån granit var ju aldrig tänkt att segla på. Det är en tyst överenskommelse som ibland ändå syndas över ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniros kort gratis? Menar du att den går in via nåt API och "snor" Eniros sjökort/kartor (som Eniro nog betalat saftigt för till Metria och Sjöfartsverket)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande positionen från sateliter är det inte något att lita blint på. Vi har kört datorkort på laptop i många år och då hade vi den vid navigationsbordet. Stackarn som satt därnere fick ibland panik när hen såg båten vara på väg in i graniten. Den som styrde körde ju efter det som syntes och nån granit var ju aldrig tänkt att segla på. Det är en tyst överenskommelse som ibland ändå syndas över ombord.

 

Tja, fast jag har använt GPS i olika former, mest i form av en cykeldator i ca 1400 timmar över de senaste fem åren, men även andra former (handhållen GPS vid fältövningar under min utbildning, löparklocka med GPS). Tillfällena där den indikerade positionen avvikit mer än ett par tiotals meter kan räknas på ena handens fingrar. Jag vågar påstå att 99.9 procent av tiden är felet mindre än 10 meter. Och då är det på cykel, där mottagningsförhållandena är betydligt sämre än till sjöss. Byggnader, berg, lövträd och en köttsäck till cyklist som skymmer kanske 20-30 procent av himlen från GPS:en (ännu mer när jag kryper ihop i bocken eller är i tempoställning). Trots detta så bra positionsangivelser. Ute i en båt på havet är det nästan alltid fri sikt ner till några grader från horisonten, förutom intill höga klippor. Dessutom saknas mycket av den närliggande radiostrålningen som ofta finns på land, åtminstone nära bebyggelse, och som kan sänka signalbrusförhållandet i mottagaren. Lägg därtill att marina GPS:er ofta är betydligt dyrare, större och har tillgång till mer elenergi än enkla GPS:er för sportbruk, så de borde ha bättre prestanda generellt, allt annat lika.

 

Så jag har svårt för att köpa att det skulle vara så illa. Om man är i en situation där sikten inte räcker till för att navigera efter landmärken, måste GPS-positionering vara ljusår före den näst bästa metoden (modern radar, rätt använd av erfaren operatör, är nog jämförbar, men hur många har radar?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan såg jag ett tips om Locus Free här på MG. Laddade hem den (gratis) och har sedan dess kört den med Eniros kort (gratis). Har även köpt betalversionen, tror det var 60 kr, inte för att jag behövde den utan för att visa min uppskattning. Den har massor av funktioner som jag inte satt mig in i, jag vill ladda ner kartor för att vara oberoende av internet, veta var jag är, kunna zooma och kunna se ett spår i efterhand. Har alltid med papperskorten också, men har inte behövt titta i dem.

Man får tillgång till kanske hundratals kartor över främst Europa och USA. Har förutom med båt använt appen för att paddla, vandra i alperna, plocka svamp i Sverige, cykla i Österrike och Italien m.m. Fattar inte att det skrivs så lite om den. Kanske för att den bara finns för Android?

Det låter bra. Såg att det är ett flertal Locus. Skulle passa oss bra att öka på minnet i telefonen och lägga in braatthakartor. Vid fin vind kan vi få för oss att göra en längre segling på nåt dygn. Vrider vinden kan det bli ett nytt mål och då är det begränsade om inte kartor finns tillräckligt. Räddningen är då datorn men inte alltid vi har papperskort och det är önskvärt med reserver.

 

Spelar det nån roll vilken locusapp man laddar ner? Har Android.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Beträffande positionen från sateliter är det inte något att lita blint på. Vi har kört datorkort på laptop i många år och då hade vi den vid navigationsbordet. Stackarn som satt därnere fick ibland panik när hen såg båten vara på väg in i graniten. Den som styrde körde ju efter det som syntes och nån granit var ju aldrig tänkt att segla på. Det är en tyst överenskommelse som ibland ändå syndas över ombord.

Tja, fast jag har använt GPS i olika former, mest i form av en cykeldator i ca 1400 timmar över de senaste fem åren, men även andra former (handhållen GPS vid fältövningar under min utbildning, löparklocka med GPS). Tillfällena där den indikerade positionen avvikit mer än ett par tiotals meter kan räknas på ena handens fingrar. Jag vågar påstå att 99.9 procent av tiden är felet mindre än 10 meter. Och då är det på cykel, där mottagningsförhållandena är betydligt sämre än till sjöss. Byggnader, berg, lövträd och en köttsäck till cyklist som skymmer kanske 20-30 procent av himlen från GPS:en (ännu mer när jag kryper ihop i bocken eller är i tempoställning). Trots detta så bra positionsangivelser. Ute i en båt på havet är det nästan alltid fri sikt ner till några grader från horisonten, förutom intill höga klippor. Dessutom saknas mycket av den närliggande radiostrålningen som ofta finns på land, åtminstone nära bebyggelse, och som kan sänka signalbrusförhållandet i mottagaren. Lägg därtill att marina GPS:er ofta är betydligt dyrare, större och har tillgång till mer elenergi än enkla GPS:er för sportbruk, så de borde ha bättre prestanda generellt, allt annat lika.

 

Så jag har svårt för att köpa att det skulle vara så illa. Om man är i en situation där sikten inte räcker till för att navigera efter landmärken, måste GPS-positionering vara ljusår före den näst bästa metoden (modern radar, rätt använd av erfaren operatör, är nog jämförbar, men hur många har radar?).

Nej visst har jag liknande erfarenheter. Nu kan det ha att göra med att kartmaterialet kommer från nätet och telefonen inte har lugn att ägna sig åt att ge en säker position.

 

När vi började med gps fanns en osäkerhet inlagd i satelliternas positionsdata. Det var inte ovanligt med 100 m fel. Det togs senare bort och nu är noggrannheten ofta så bra att man kan se var i båten gpsantennen sitter.

 

Men man kan inte vara lika säker så man kan köra blint. Jag har inga bra erfarenheter att gå in i okända hamnar i mörker eller dimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, skulle det bli så tjock dimma att jag inte hade mer än kanske 100-200 m sikt, då hade jag nog försökt att snabbt ta mig till en trafik- och vindskyddad (iofs blåser det knappast mycket om det är dimma...) plats och ankra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde iSailor eftersom det fått goda betyg i tester men även för att sjökorten var billigare än Navionics. Dock så har ja inte kunnat prova än eftersom båten just kommit i vattnet. Såhär i efterhand har jag även kollat på Eniros app som ser helt ok ut, speciellt eftersom den använder Svenska sjökortssymboler mm. Vad jag förstått så använder även den godkända sjökort som säker håller måttet, speciellt om man antar att de flesta äldre båtar framförs med betydligt äldre och ouppdaterade sjökort. En av mina vänners far kör t ex runt med sjökort från 70-talet, förvisso inget att rekomendera men han har klarat sig sedan dess. Gäller dock en liten öppen segelbåt och ingen snabb motorbåt...

 

En intressant sak som många kommenterar ang. apparna är precisionen i att bestämma plats. Men det har ju i sig inget med sjökorten att göra (eller) utan bör ju mer vara relaterat till enheten som appen är installerad på och dess förmåga. Jag har jag iSailor (och Eniro) installerat på en iPad Mini utan 3G och behöver därför en extern GPS-mottagare. För detta väljer jag mellan följande:

 

http://gps.dualav.com/explore-by-product/xgps150a/

 

eller

 

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/oem/sensors-and-boards/glo-/prod109827.html

 

Dåda dessa ligger i samma prisklass (~1000 SEK) och bör ha betydligt bättre platsprecision än vad en iPhone eller liknande kan åstadkomma om man enbart tittar på teknisk data. Är det någon som har testat dessa (Garmin är förvisso ny) eller liknande produkter för detta ändamål?

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror när det gäller eniros app att det mer är i appen det är fel. För samtidigt som appen visade fel position hade jag rätt position i den inbyggda kartappen (Google Maps).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade gratisversionen av eniro på sjön häromdagen för att jag blev nyfiken.

Om den visade exakt rätt position hela tiden låter jag vara osagt. Körde på för mig känt vatten och "navigerade" på lokalkännedom i huvudsak.

 

Men appen är ju hemsk att använda! Jag var nära att slänga luren överbord några gånger. Varje gång jag ville zooma in eller ut med 2 fingrar fick den för sig att vrida hela skärmbilden. Svepte jag iväg kartbilen en bit var man ju lost direkt, ingen aning om vart på kartan man hamnade. Det kändes som att appen fuckade upp känsligheten på skärmen till nån hysteriskt känslig nivå.

Enda användbara läget var att trycka på knappen som placerar båten i mitten och norr uppåt. Ett bra utgångsläge iofs men ville jag tillfälligt få en vidare överblick var man ju rökt direkt. Känns som en väldigt ostabil app, eller så är den inte överens med min lur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att eniro må vara gratis och då får man vad man betalar för. Kan bara rekommendera en app av alla jag testat, Pathaway! Med den lägger man in riktiga sjökort i tex BSB format, finns som en test i 15 dagar, sen får man hosta upp 300kr. Man kan nog göra det mesta med denna app.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar man att det set ut som vanliga sjökort är rasterkort bäst. OpenCPN finns också till Android. Jag har skrivit om det här: http://blog.rejas.se/2015/09/18/1285/

 

Bilden nedan visar ett vanligt sjökort i min telefon.

Screenshot_2015-09-18-12-03-30.png

 

 

Denna bild visar hydrographicas kort i samma telefon.

Screenshot_2015-09-18-12-03-03.png

 

Appen är gratis och sjökorten köper man till exempel hos Solteknik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jättefördel med just eniro är att själva sjökorten är både gratis och uppdaterade. Köper man separat kostar det en del, plus att de snart blir gamla. Inte för att det spelar så jättestor roll för de flesta, kanske, men ändå.

Jag hade själv inga problem med användargränssnittet på min telefon. Mitt enda problem var att positionen var fel ibland och ibland "fastnade".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte importen i Pathaway iPad att fungera. Använder deras verktyg, får in kartan i iPad:en och sedan när jag skall använda den så händer ingenting. Är det något kalibreringsfel? Hittar inget på deras supportsida...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sådana här trådar typ "Vilken är den bästa AAA" Dyker det alltid upp svar typ "Jag kör XX och är jättenöjd". Frågan är om vederbörande testat något? Apparna är så pass billiga att man mycket väl kan köpa både två och tre innan man lämnar sitt expertutlåtande.

I första hand tycekr jag man ska prova iSailor och Navionics. Är man inte nöjd med någon av dem så kan man gå vidare med övriga (som egentligen inte tillför något).

Eller så gör man som jag använder de omväxlande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...