Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ainars

Motor dör efter ett par minuter

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en utombordare Mercury 75 hk, 2001. Från början går det att starta motorn utan problem. Varvtalet drygt 1000 som det brukar vara. Efter ett par minuter går varvtalet ner till ca 600 och då dör motorn. Vet någon var kan felet sitta?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har inbyggt bränsletank men alltid öppen lufttillförsel på skovets utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite historia vore trevligt;

1. Har det hänt något innan denna företeelse uppenbarade sig?

2. Har någon varit och pillat på förgasarinställningarna?

3. Kan du hålla motorn vid liv genom att tomgångsgasa?

4. Om ja på 3:an: vad händer om du hinner lägga i växel och varva upp, orkar den då som vanligt?

5. Händer det något annat: misständning, förgasarsmällar, oljefjuttar?

 

Felen kan vara många men eftersom det känns som den dör i samband med att motorn går ur uppstartsmode under vilket motorn mest troligt får mer sås än i övrigt så vågar jag mig på en gissning att det är relaterat till bränsletillförseln. Exempelvis ett igensatt lågfartskrets eller någon läcka i bränsleledningarna som kan suga luft. Ett test kan vara att se om den lever vidare med hjälp av startgas, gör den det så får den troligen för lite soppa.

 

Hoppas vi kan hjälpas åt med mer kött på benen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mer info:

 

1. Innan dess brann ned likriktaren. Den bytte jag ut idag.

2. Ingen har rört förgasarna

3. Ja. Om jag gasar på i tomgång då går det att ha liv i motorn.

4. Jag vågade inte lämna hanmen  :(

5. Nej!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har blåsan blivit mjuk? Försök att pumpa blåsan och kolla om du får den vara vid liv lite längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan är Ok. Det förlänger inte livet. Börjar fundera om det kan finnas ett fel på el-chock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa att koppla en flaska med bensin i direkt mot förgasarna för att utesluta att det inte ett fel med bränsle tillförsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du letat efter bränslefilter.

 

Ett igensatt bränslefilter ger de beskrivna symptomen, orkar på tomgång men dör när det krävs mer soppa (som inte orkar igenom ett igensatt filter). Det kan vara ett filter monterat på motorn eller en liten burk hängande på bränsleslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du letat efter bränslefilter.

 

Ett igensatt bränslefilter ger de beskrivna symptomen, orkar på tomgång men dör när det krävs mer soppa (som inte orkar igenom ett igensatt filter). Det kan vara ett filter monterat på motorn eller en liten burk hängande på bränsleslangen.

 

Tror det är soppan som du sa.

 

Jag har exakt samma motor och filtret hänger vid sidan mellan bensinpumpen och förgasarna (den vita plaströr).

 

post-108898-0-13887800-1463483867_thumb.jpg

 

 

Jag har exakt samma symptom på min och felet på min var bakventil inuti bensinpumpen. Det var gummi bladet som blivit torkats som papper.

 

post-108898-0-54738700-1463483982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, man kan kolla det också men min motor dör ju när den går på tomgång! Så fort den har värmts upp. Då går det inte att starta den heller. Väntar man en stund tills det svalnar då kan man starta igen och sedan blir det samma utgång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, man kan kolla det också men min motor dör ju när den går på tomgång! Så fort den har värmts upp. Då går det inte att starta den heller. Väntar man en stund tills det svalnar då kan man starta igen och sedan blir det samma utgång igen.

 

Då får du kanske leta efter något el-relaterat som skapar el-avbrott eller kortslutning när det blir varmt.

 

Gamla bilmotorer med tändspole och gamla tvåtaktare med magnettändning kunde t.ex. få el-avbrott när tändspolen/laddningsspolen blev varma. En modern utombordare har knappast magnettändspole men någon form av tändspole finns kanske även om tändningen är elektroniskt reglerad.

 

Även tändstift kan ibland få konstiga el-fel när de blir varma så det kan vara en komponent att kolla.

 

Jag har aldrig provat men det går kanske att spruta kylsprej på olika komponenter för att se om motorn går att hålla igång med temperatursänkning på de testade komponenterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...