Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AlbinEriksson

Yamaha autolube med okänt problem

Rekommendera Poster

Jag köpte en båt med en 60 hästars autolube (sent 90-tal skulle jag gissa på) i mitten av förra sommaren då jag läste att det är en pålitlig motor. Den gick som en klocka under hela förra säsongen och nu innan jag la i den under förra veckan så fyllde jag på olja (Statoil Aquaway). Efter ca 20 minuters körning så började gasreglaget att varna- så jag antog att jag hade fel olja eller något liknande eftersom att det uppstod problem. Jag slangade ur oljan och köpte ny på biltema, slog i den i det separata oljekärlet+ att jag blandade ~1,5% direkt i tanken för säkerhets skull, körde i 10 minuter, och så började den varna igen. Den blåryker lite men det borde den ju göra med tanke på att jag kör dubbelt upp med olja. Har även bra tryck i vattenutblåset så jag antar att impellern är bra.

 

 

Någon som har något tips att dela med sig av till en som kan väldigt lite om båtmotorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker får motorn att gå i slowdown, tempswitchen på blocket eller nivågivaren i oljetanken. Nivågivaren är lite listigt placerad, den sitter nämligen inuti oljefiltret på den "rena" sidan. Detta gör att larmet går både om nivån i tanken är låg och om filtret är såpass skitigt att olja inte rinner igenom det i minst samma takt som olja förbrukas. Filtret behöver inte bytas utan kan rengöras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker får motorn att gå i slowdown, tempswitchen på blocket eller nivågivaren i oljetanken. Nivågivaren är lite listigt placerad, den sitter nämligen inuti oljefiltret på den "rena" sidan. Detta gör att larmet går både om nivån i tanken är låg och om filtret är såpass skitigt att olja inte rinner igenom det i minst samma takt som olja förbrukas. Filtret behöver inte bytas utan kan rengöras.

 

 

Låter väldigt troligt, tack för svar! då plockar jag alltså ut det och blåser rent filtret med tryckluft? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag finns inget oljefilter på yamaha 90 2-takt. tempsensorn vet jag inget om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag finns inget oljefilter på yamaha 90 2-takt. tempsensorn vet jag inget om

Som jag ganska tydligt beskrivit ovan finns ett oljefilter :)

Redigerad av jarb
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...