Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johanwahlberg

Större tank för längre räckvidd i liten båt, hur gör ni?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en liten, knappt 5 m, gammal och sliten men fungerande HT som vi åker på skärgårdsutflykter och övernattar nån enstaka natt i. Har nu kört en säsong med 2 st 22-literstankar som båda läcker. En tank brukar räcka på utresan med bra marginal (kör ca 12-15 nm på ca 1 l/nm förbrukning. Sen byter jag tank inför hemvägen, så jag kommer hem med två nästan halvfulla tankar. Nu är jag dels less på dessa gamla tankar som slabbar, och dels skulle jag helst vilja ha en större tank på typ 50 liter så jag kan ta mig 20+ nm och hem utan att behöva fundera på att soppan ska ta slut mitt en farled etc.

Har dåligt med utrymme. Får bara plats med en 25l-dunk i taget i utrymmet framför akterspegeln/under utombordaren (har sneglat på Scepter 25l som finns på SeaSea bla). Den andra kan stå på durken framför. Men då måste jag hålla koll på nivån och byta vid rätt tillfälle vilket är svårt med de taskiga nivåmätare som finns i dessa sorters tankar.

 

Jag vill inte lägga tid pengar på att installera en permanent tank i en så pass sketen båt (skulle behöva kapa ur och rensa flytskum).

 

Det finns någon typ av halvportabla tankar i röd plast på runt 45 liter och uppåt, Scepter, som har påfyllningslock och anslutning som en portabel tank, men saknar handtag. Dessa verkar livsfarliga, eftersom de är så stora att de måste fyllas på plats i båten (utan tanklocksanordning på däck), vilket skulle pumpa ut 45 liter bensingaser i durken... Någon som har en ide om hur dessa är tänkta att användas?

 

Hur gör ni som har mindre båtar men som vill åka långt? Knallar ni bak och kollar nivån hela tiden och ger upp tanken på att kunna slappna av på sjön?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget tips på större tank men jag har ett tips på hur du slår ihop dina halvfulla tankar till en full tank med minsta möjliga risk för slabb i båten; hävertslangen har blivit min bästa vän för att konsolidera slattar. Allt som behövs är lite höjdskillnad och det fixar man lätt med portabla slangar. Inte ens en oljeblandat grisig tratt blir kvar efter operationen.  :)  http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar/jeepdunksanslutning/havert-slang-25mm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en liten Bowrider förut. Hade också två lösa tankar. Jag körde tills det tog slut och bytte sedan. Stoppet för att flytta slangen från den ena till den andra blir inte långt. Men det är alltid lite meckigt om det sitter folk på luckan man skall in i osv.

 

Kan du inte ha en sådan "halvportabel" som du beskriver och sätta en däcksförskruvning och en slang till dunken. Behöver nog en luftning också men det borde väl gå att ordna. Det blir inga stora pengar skulle jag tro och du får en motsvarande fast tank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns anslutningar som gör att man kan använda vanliga jeepdunkar som bränsletankar. Jag tänker om jeepdunkar blir mer lättplacerade än vanliga bränsletankar i din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju använda en bränslemätare som finns till plottrar där kan du skriva in hur stor tank du har så har du full koll. Sen skulle jag köpa två hela tankar och koppla ihop dessa så slipper du slabb helt och hållet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk flygplan: nästan alla mindre flygplan har en tank i vardera vingen. Vissa har så att båda töms tillsammans, vissa har pumpar som drar från en i taget, och åter andra har pumpar där man kan välja den ena, den andra, eller båda ihop. Nån sån lösning borde gå att ordna även i en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som någon tidigare sa hävertslang i da shit, inga problem att avbryta innan dunken du tankar från är tom.

Redigerad av Gasgladare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många intressanta svar!

 

Bjaerven: hävertslangen är nog bra, men den är väl inte gastät? All bensingas som finns i den tomma tanken som ska fyllas på kommer tryckas ut när soppan rinner in i den, och lägga sig i båten. Det kan man kanske göra på en brygga/klippa, eller möjligtvis i mitt fall om jag klättrar över med både tank och dunk på fördäcket där gasen i stället rinner ned på sidorna av båten eller blåser bort.

 

rejas: Jag kanske överskattar risken med att få soppaslut. Har varit med om att motorn inte ville starta på en lång stund efter tankbyte, så jag är lite nervös för att det ska hända. 

 

RickardE: Jag vet inte vad det är för bränslemätare du menar, men det låter lovande. Har du en länk möjligtvis?

 

Ang två tankar ihopkopplade; detta system slutar väl fungera om den ena tanken tar slut? Måste man ha nån speciell pump till en sån lösning? Tyvärr tror jag bara jag får plats med ena tanken liggandes i korrekt "sug"-position i taget, men kan möjligen bli lättare med två jeeptankar med anslutning som någon nämnde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inser att jag pratar svepande om flera bensinrelaterade delproblem som är svåra att lösa med törstig motor i liten båt full med flytskum, som dessutom vill kunna åka långt. En nästan omöjlig kombination börjar jag känna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske dags för en större eller annorlunda båt?

 

Själv har jag också en 5m HT som jag övernattar i men den har inombordare och fast tank på 86 liter.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många intressanta svar!

 

Bjaerven: hävertslangen är nog bra, men den är väl inte gastät? All bensingas som finns i den tomma tanken som ska fyllas på kommer tryckas ut när soppan rinner in i den, och lägga sig i båten. Det kan man kanske göra på en brygga/klippa, eller möjligtvis i mitt fall om jag klättrar över med både tank och dunk på fördäcket där gasen i stället rinner ned på sidorna av båten eller blåser bort.

 

rejas: Jag kanske överskattar risken med att få soppaslut. Har varit med om att motorn inte ville starta på en lång stund efter tankbyte, så jag är lite nervös för att det ska hända. 

 

RickardE: Jag vet inte vad det är för bränslemätare du menar, men det låter lovande. Har du en länk möjligtvis?

 

Ang två tankar ihopkopplade; detta system slutar väl fungera om den ena tanken tar slut? Måste man ha nån speciell pump till en sån lösning? Tyvärr tror jag bara jag får plats med ena tanken liggandes i korrekt "sug"-position i taget, men kan möjligen bli lättare med två jeeptankar med anslutning som någon nämnde.

 

Nu gör jag "fel", och det blir inte mindre fel för att jag gjort det sen jag var 10-12 år och började tanka mina båtar själv men mitt tillvägagångssätt är som följer:

- Åk in och lägg till med halvtom tank. Börja tankningsprocessen med hävertslangen nere i sittbrunnen det första som sker ("felfelfel" som Magnus Härenstam hade sagt) ca. 15 liter/minut = tar max en minut för halvtank.

- Fortsätt under tiden att lasta av pick, pack och folk.

- Justera förtöjning, dra upp motor, ordna ihop fiskegrejerna, sopa ur och torka bort fiskmög

- Påbörja uppsättning av kapell..

..och det är för länge sedan klart plus att de märkbara ångorna är bortblåsta i min Flipper HT i alla fall. Jag ska ju dessutom inte starta motorn så några gnistor att tala blir det inte tal om - men kanske är jag GALEN?  :ph34r:

 

Har man riktigt bråttom från båten och inte har någon tid att vädra så kanske det är en än mindre optimal metod..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig trygg med din process så för all del.

 

Misstänker att min lösning blir två 25L tankar trots allt. Blir ändå totalt 6 liter mer än förra säsongen :)

Däremot ska jag nog skaffa mig en hävertpump.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många intressanta svar!

 

Bjaerven: hävertslangen är nog bra, men den är väl inte gastät? All bensingas som finns i den tomma tanken som ska fyllas på kommer tryckas ut när soppan rinner in i den, och lägga sig i båten. Det kan man kanske göra på en brygga/klippa, eller möjligtvis i mitt fall om jag klättrar över med både tank och dunk på fördäcket där gasen i stället rinner ned på sidorna av båten eller blåser bort.

 

rejas: Jag kanske överskattar risken med att få soppaslut. Har varit med om att motorn inte ville starta på en lång stund efter tankbyte, så jag är lite nervös för att det ska hända. 

 

RickardE: Jag vet inte vad det är för bränslemätare du menar, men det låter lovande. Har du en länk möjligtvis?

 

Ang två tankar ihopkopplade; detta system slutar väl fungera om den ena tanken tar slut? Måste man ha nån speciell pump till en sån lösning? Tyvärr tror jag bara jag får plats med ena tanken liggandes i korrekt "sug"-position i taget, men kan möjligen bli lättare med två jeeptankar med anslutning som någon nämnde.

 

Kan du inte posta en blänkare hur det ser ut? Lättare att ge synpunkter då...

 

Jag körde själv som du tidigare med lösa dunkar. På den tiden hade jag en 5m Silver Fox. Nu läste jag att du hade svårt att få plats med en fast tank. Men det finns många varianter på tankar. Kanske går det att hitta en som passar. Jobbet är enkelt och tar inte mycket tid. Jag monterade själv så här på min Silver Fox jag hade och gick från 25 till 60 liter. Och inte blev det så dyrt heller. Jag överjobbade det dock lite och satte ett separat tanklock på däck. Men med facit i hand skulle jag skippat det p g a lågt fall och satt tanklock direkt i tanken.

 

 

Fox_tank.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar din lösning, men fastnar mentalt i att behöva göra hål i skrovet, dra jordkablar osv. Vill inte heller ha tankhålet direkt på tanken inuti båten pga bensingaserna. De mindre portabla tankarna tar jag ju ut å fyller utanför båten...

 

Hittar ingen bra bild nu, förutom denna urgamla beskrivning. Min båt har dock endast hälften så många stuvfack, och större flyttankar - kanske en tidigare årsmodell. Ska försöka ta en bra bild i helgen.

Jag misstänker att jag bara får plats med en fast tank på ca 35 liter och då får jag ju bättre kapacitet med portabla på 25 liter. I så fall har jag besvarat min egen fråga...

 

Återkommer med bild till helgen.

 

Jofa%20Winth%20555,%20485,%20435%20Blad0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Körde tidigare med en Ryds 530 DC med dubbla 22-23 liter dunkar. Körde tills att motorn (90 hk 2-takt) fick ett lite "dödsryck" drog snabbt av och stannade motorn, bytte anslutningsslangen mellan dunkarna. Några tryck på bensinblåsan, startade (alltid direkt) körde vidare. 

 

Vid få tillfällen, då oväntade stopp inte passade sig, så bytte jag dunk i farten, innan dödsryck uppkommit (krävs att en annan kör båten) gick snabbt och bränslet hann aldrig strypas (så motorn påverkades), under de få sekunder det tog för mig att lossa anslutningen och placera den på den andra tanken. bytte sedan tillbaka igen, om den första dunken hade "bra" med bränsle kvar. 

 

Då det är utombordare, så har jag aldrig funderat speciellt på bensinångor som uppkommer vid tankning, har ju även luftskruvarna öppna.,Vid tankning så stängde jag inte akter soffan/luckan direkt. Fick lufta under tiden jag gick och betalade. Fanns även två ventilationsgaller under soffan, som genomförde ventilatorn till utrymmet. 

Men om du känner dig orolig så finns ju motorrumsfläktar som du kan installera även i din båt. 

 

Vidare så skulle du kanske bytt ut dina "läckande" dunkar. Alt kanske det går att byta packningar i anslutningarna, o-ringar eller liknande. Det kanske resulterar i att dina bensin ångor reduceras. 

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två dunkar och en trevägskran med L-kula. En slang från vardera dunken till ventilen och en slang till motorn. Sen går det blixtsnabbt att koppla om mellan tankarna och ingen risk för läckage när du byter mellan tankarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...