Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
abbemyran

Bord i ruffen på 20fot

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har en hydra 20 som jag är mycket nöjd med. Men ofta saknar jag ett bord som kan fällas ner ifrån rufftaket som är fäst i "stolpen" mitt i ruffen. Vet att många hydror och 20 fots segelbåtar har dessa men tyvärr är detta borttaget på min. Så till frågan:

 

Vet ni var det går att få tag i ett sådant fäste som man kan sätta dit ett bord på och ha fästet runt denna stolpen?

 

Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var i Sveriges avlånga land finns du!?

 

Vad är det för diameter på röret du skall fästa bordet på? Maststötta!?

 

Jag har ett fäste till ett bord som satt i förpiken på min båt.

 

Ett fäste för skottet, ett rör och ett fäste för röret som satt fast i bordet.

 

Skulle egentligen va förpassat till soptippen, men tror det ligger kvar i garaget.

 

Bordet har jag kapat ner och har till fällbord i sittbrunnen

 

post-106994-0-84002100-1462985479_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Sveriges avlånga land finns du!?

 

Vad är det för diameter på röret du skall fästa bordet på? Maststötta!?

 

Jag har ett fäste till ett bord som satt i förpiken på min båt.

 

Ett fäste för skottet, ett rör och ett fäste för röret som satt fast i bordet.

 

Skulle egentligen va förpassat till soptippen, men tror det ligger kvar i garaget.

 

Bordet har jag kapat ner och har till fällbord i sittbrunnen

 

attachicon.gifDSC_0003S.JPG

Hejsan! Förlåt för sent svar, såg svaret först nu något krånglade med mitt konto!

 

Jag befinner mig i Kalmar. Skulle du kunna skicka en bild på fästet? Det ska sitta runt maststöttan!

 

MVH Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett sånt här du efterfrågar, jag har ett i min båt men det hjälper ju inte dig, speciellt när jag inte tror att de går att få tag på längre. ;)post-95643-0-58720300-1464026208_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett sånt här du efterfrågar, jag har ett i min båt men det hjälper ju inte dig, speciellt när jag inte tror att de går att få tag på längre. ;)attachicon.gifimage.jpeg

Precis! Ett sådant, eller bara en typ av fäste som kan sitta runt maststöttan och sen kan man fästa ett vanligt teakbord på det. Alltså att bordet inte har ett hål mitt i och fästs så. 

 

Lite svårt att förklara men helt enkelt något som klämmer runt maststöttan och sen ha bordet på en "pinne" som går utifrån klämman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ha en Hydra 20 med ett sådant bord som du skulle kunna få. Motprestationen är att du får se till att transportera resten av båten till soptippen . Eller hem till dig om du hellre vill bevara den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Abbemyran skrev: Lite svårt att förklara men helt enkelt något som klämmer runt maststöttan och sen ha bordet på en "pinne" som går utifrån klämman.
En "pinne" ungefär som A i min bild nedan?
Är ett fäste av välkända fabrikatet "Lagun" men det ser nog alla bums.
Har f.ö. själv ett komplett sådant sidofäste, funkar helt okej. Kan fästa den överkryssade stolpen även i sittbrunnen för ståndsmässiga middagar då solen råkar visa sig. Rejält "rickligt" känns det dock ifall man försöker skära itu en köttbit eller så. Nå, helt klart ett typiskt I-landsproblem men men.
[Hehe, tekniskt uttryckt; momentarmen i horisontalplanet är lång med bara ett enda sidofäste. Förvisso likadant för ett bord där maststöttan går igenom bordet typ Pseudonyms ovan, troligen nästan omöjligt att klämma fast nåt riktigt stabilt på runda stolpar utan det "ricklar" med stolpen som rotationspunkt? :-)]
post-86835-0-19576500-1464269591.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abbemyran skrev: Lite svårt att förklara men helt enkelt något som klämmer runt maststöttan och sen ha bordet på en "pinne" som går utifrån klämman.

En "pinne" ungefär som A i min bild nedan?

Är ett fäste av välkända fabrikatet "Lagun" men det ser nog alla bums.

Har f.ö. själv ett komplett sådant sidofäste, funkar helt okej. Kan fästa den överkryssade stolpen även i sittbrunnen för ståndsmässiga middagar då solen råkar visa sig. Rejält "rickligt" känns det dock ifall man försöker skära itu en köttbit eller så. Nå, helt klart ett typiskt I-landsproblem men men.

[Hehe, tekniskt uttryckt; momentarmen i horisontalplanet är lång med bara ett enda sidofäste. Förvisso likadant för ett bord där maststöttan går igen bordet typ Pseudonyms ovan, troligen omöjligt att klämma fast nåt på stabilt på runda stolpar utan det "ricklar" med stolpen som rotationspunkt. :-)]

lagun.bordfäste.jpg

 

Man kan helt klart inte dansa på bordet men det finns gott om utrymme runtomkring för att göra. :) Använder det dock för att göra större sovplats i nedsänkt läge. Fördelen med bordsfästet är ju att i små båtar skicka upp det mot rufftaket så är det väck för att få mer plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta bord finns även i Saga 27, vet dock inte om det är samma storlek. Sök på Sagaforum så kanske någon där kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ha en Hydra 20 med ett sådant bord som du skulle kunna få. Motprestationen är att du får se till att transportera resten av båten till soptippen . Eller hem till dig om du hellre vill bevara den.

Haha jaha du! Tyvärr blir det lite krångel, om du vill sälja bordet eller fästet är jag intresserad!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett dem! Men tänkte mig med något som sitter runt maststöttan så att det går att fälla upp i taket!

Abbemyran skrev: Lite svårt att förklara men helt enkelt något som klämmer runt maststöttan och sen ha bordet på en "pinne" som går utifrån klämman.
En "pinne" ungefär som A i min bild nedan?
Är ett fäste av välkända fabrikatet "Lagun" men det ser nog alla bums.
Har f.ö. själv ett komplett sådant sidofäste, funkar helt okej. Kan fästa den överkryssade stolpen även i sittbrunnen för ståndsmässiga middagar då solen råkar visa sig. Rejält "rickligt" känns det dock ifall man försöker skära itu en köttbit eller så. Nå, helt klart ett typiskt I-landsproblem men men.
[Hehe, tekniskt uttryckt; momentarmen i horisontalplanet är lång med bara ett enda sidofäste. Förvisso likadant för ett bord där maststöttan går igenom bordet typ Pseudonyms ovan, troligen nästan omöjligt att klämma fast nåt riktigt stabilt på runda stolpar utan det "ricklar" med stolpen som rotationspunkt? :-)]
attachicon.giflagun.bordfäste.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för diameter på din maststötta?
Kanske finns andra lämpliga glid-fästen med rätt egenskaper till rimligt pris i helt andra branscher än båtars?
[Ps. vad heter egentligen just maststöttan på engelska, har sett "mast post" och "mast pole", ger dock inga klockrena söksvar hos google?] 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda "mast support" i första hand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Vi ha en Hydra 20 med ett sådant bord som du skulle kunna få. Motprestationen är att du får se till att transportera resten av båten till soptippen . Eller hem till dig om du hellre vill bevara den.

Haha jaha du! Tyvärr blir det lite krångel, om du vill sälja bordet eller fästet är jag intresserad!!

 

Vi ska försöka att få ut båten på blocket rätt snart. Om ingen vill ta hand om den så styckar jag den framåt hösten och kör den till tippen. Jag återkommer då och ser om du har fått tag på bord eller inte. :-)

Redigerad av Janus82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda "mast support" i första hand.

Tack, funkar bättre! :-)

Brukar bildgoogla och labba litet med sökorden, lataste sättet att hitta gångbara begrepp och samtidigt lära sig litet engelska.

(Man ser ju snabbt på urvalet bilder som kommer upp om det verkar stämma, behöver inte ens klicka på nåt sökresultat. Klickar man ändå på nåt resultat kan få nya ord att prova.)

 

Testade "cabin table sliding fittings for sailboat mast support" och där kan nog finnas nåt matnyttigt?

Utan "cabin" i början blev det f.ö. också konstiga tabeller (tables).

Hehe, mitt bord på Lagunfästet är hopvikbart uppåt på mitten så storleken halveras. Undersidan som då kommer upp har små lister längs sidorna för att hindra glidande föremål. Listerna bildar en sorts ram men har decimeterlånga öppningar, man vill ju lätt kunna torka bort brödsmulor att landa i handflatan. I sann Ikea-anda heter min skapelse "båtbordet Musse Pigg", har skrivit så på undersidan med blyerts. Givetvis klart övermaga när man jämför med Musses åtråvärda finesser i sin husvagn, men men. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Saloon" och "salon" utöver "cabin" också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle utan tvekan tillverka ett bordsfäste i ngt hårt träslag tex bok, ek eller hård gammal tät fur o borra enl stöttans mått  därefter klyva så du kan montera fästet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...