Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bobjo

Md2b blir varm ibland.

Rekommendera Poster

Har en md2b som ibland blir för varm. Om jag kör på nästan full gas går den ibland upp på rött, för att nästa sekund snabbt gå ner till normal Temp. Kan det vara termostaten som krånglar, eller är det allvarligare än så? Impeller är bytt. Gick felfritt hela förra sommaren utom sista turen till upptagningen.

Tacksam för råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

99 % av alla termostater som krånglar är öppna hela tiden!

 

Rost är ett större beskymmer på de där maskinerna.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det typ kört då eller kan man rensa ur det på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det typ kört då eller kan man rensa ur det på något sätt.

Inte kört byt termostat , och försök spola ur kylkanalerna med färskvatten vanligast lägger sig rosten i botten av cylindrarna . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det typ kört då eller kan man rensa ur det på något sätt.

Inte kört byt termostat , och försök spola ur kylkanalerna med färskvatten vanligast lägger sig rosten i botten av cylindrarna . 

 

 

Ja nu är väl rostflagor i kylkanalerna ett mindre problem på dessa maskiner, det är avrostning av tätningsytor mellan cylinderlopp och kylkanal, så att tätningsytan blir obefintlig eller minimal.

 

 

Kalle

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är det typ kört då eller kan man rensa ur det på något sätt.

Inte kört byt termostat , och försök spola ur kylkanalerna med färskvatten vanligast lägger sig rosten i botten av cylindrarna . 

 

 

Ja nu är väl rostflagor i kylkanalerna ett mindre problem på dessa maskiner, det är avrostning av tätningsytor mellan cylinderlopp och kylkanal, så att tätningsytan blir obefintlig eller minimal.

 

 

Kalle

 

 

 

Så sant på min motor fick jag plana ytorna ( MD3B ) pga ojämna ytor ! Vet vi om motorn är färskvattenkyld , så är det rätt lätt att kolla om någon packning läcker . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för alla svar. Motorn är sjövattenskyld och har nog gått i Stockholmstrakten mestadels, dvs i bräkt vatten. Hur spolar man ur motorn? Var sätter man slangen och räcker det med vattentrycket eller är det högtryck som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bobjo skrev bl.a:  ... Har en md2b som ibland blir för varm. Om jag kör på nästan full gas går den ibland upp på rött, för att nästa sekund snabbt gå ner till normal Temp.

Just detta med "nästa sekund" får mig att tänka på glappkontakt hos ditt (elektriska?) mätinstrument? Man har visserligen ett flöde av ständigt nytt vatten i kylmanteln där givaren sitter, kan nog växla temp hyfsat raskt.

Men vänta nu... sekundsnabbt??
Verkar underligt i mina ögon, en frisk tempmätare har väl viss fördröjning bara genom sin blotta metallmassa hos givarpluggen? För att inte tala om tempväxlings-trögheten hos flödet inuti en varm cylinder, tar nog mer än enstaka sekunder för att flaxa såpass fort?
Hmm... sätter alltså min peng på nån sorts elektriskt glappfel hos din tempmätare. Antingen i givaren eller själva mätinstrumentet - eller nån kabel däremellan!??
:wacko:

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt beteende på en tempmätare i en maskin där kompressionen kommer in i vattenmanteln.

 

 

Kalle

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt beteende på en tempmätare i en maskin där kompressionen kommer in i vattenmanteln.

 

 

Kalle

 Håller med det kan vara en blåst topp packning ! kontrollera om det kommer lite rök ur expantionstanken när du har locket av .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande högtryck i kylkanaler.

 

Det är omöjligt att veta hur kraftigt en motor är gjord. Nån motor kan hålla för vattentrycket från trädgårdsslangen kanske. Men hur högt tryck är det på det vattnet? Tror inte någon tillverkare garanterar att trycksätta kylsystemet med vsttenslangens 2 eller 3 Bar.

 

Högtryckstvätten spränger de flesta motorer är min gissning. 150 Bar och en yta på 100 kvadratcentimeter ger en kraft på 15 ton som exempel. Ytorna är inte lätt att veta storleken på.

 

Spolmuff som till utombordare trycker inte in vattnet utan tillhandahåller vattnet på vattenintaget. Minimalt tryck blir det. Den stora gummiytan fjädrar undan och släpper ut överflödet effektivt. På en motor som man vill spola igenom kan man göra det försiktigt. Tänka på att inte bygga upp nåt tryck. Är det stopp nånstans hjälper det alltså inte att ha ett lågt flöde. Trycket blir vattenverkets tryck även om det bara droppar om slangen är påskruvad med slangklämma. Håll istället slangen löst emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att rensa kylkanaler på en maskin som är ihopmonterad kommer aldrig att bli helt ren, man måste hjälpa till med diverse vertyg och ståltrådar för att mekaniskt rensa i sedimentet av rost och sand som blivit kvar från gjutningen plus 40 år av goja som följt med kylvattnet.

Alla frostpluggar måste väck om man ska komma åt i alla skrymslen.

 

Att pilla med en ståltråd i avtappningskranarna och spola med trädgårdslangen är bara konstgjord andning.

 

Och högtryckstvätten, använd den till andra arbeten.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag undrar hur man rent praktiskt spolar ur. Tar man ut impeller och kopplar en slang på kylslangen? Skruvar man ur avtappningsskruvar och i så fall kommer det rost och vatten ur dom när man sköljer, eller kommer rosten ur avgasröret? Ska man öppna upp något mer som underlättar för rost och skit att komma ut. Om man petar med ståltråd i avtappningskranarna, får man ut mer rost då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Forgus31 & Pentax (angående högtryckspolning inlägg #11 & 12)...

Vete katten hur god nytta en högtryckstvätt gör, men enligt min bild nedan så rekommenderade Martec ofta just detta (min rödunderstrykning) vid eftermontage av värmeväxlare på äldre motorer.

Gissar att de med användandet av högtryck tänker sig öppet sprejande snarare än spolning? Sådant sprejande rensar väl i och för sig bara helt nära öppningarna, ungefär som pillande med ståltrådar etc??

De rekommenderar också varmvatten, kanske en smart idè?
Värme påskyndar väl rent allmänt de flesta kemiska reaktioner, för att inte tala om klädtvätt och tvättmaskiners effektivitet?
Visserligen svårt att hitta nån varmvattenkran vid båtplatser men principen med varmvatten verkar ändå sund kan jag tänka?

Bildkälla f.ö. denna pdf-installationsmanual.
post-86835-0-24565000-1463230232.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att man skriver innan rödmarkeringen, att frostpluggar och avgaslimpa ska demonteras på äldre maskiner.

Vilket jag skrev i ett tidigare inlägg.

Jag föredrar att även lyfta på toppen, så att man kommer åt att rensa från alla håll.

 

Beträffande högtrycksspruta tror jag inte att man avser vad man kallar högtryckstvätt idag, utan en behållare med vätska som sprutar vätskan tillsamman med tryckluft.

 

En liten utvikning från ämnet, men det berör ju, så det kanske kan vara ok.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...