Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mattiboy

Måla motor

Rekommendera Poster

Hejsan, 
Motorn är klar och allt fungerar som det ska. 

Nu ska motorn spraymålas med högtemperaturfärg. 

 

Någon som har erfarenheter? Vilket grundjobb ska göras?

Räcker det med rödsprit för att få bra fäste med färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, 

Motorn är klar och allt fungerar som det ska. 

Nu ska motorn spraymålas med högtemperaturfärg. 

 

Någon som har erfarenheter? Vilket grundjobb ska göras?

Räcker det med rödsprit för att få bra fäste med färgen?

 

Det behöver inte vara särskilt värmebeständig färg på en inombordare. Bra motorlack i vanliga kulörer finns på Jula. https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batfarg/batlack/batmotorfarg-550141/

 

Att spraymåla är ingen bra ide, det sitter ofta  sämre och det är omöjligt att komma åt alla skrymslen med färg, måla med pensel det är lika enkelt.

Borsta bort rost, avfetta allt ordenligt med lacknafta (inte sprit -löser inte olja bra) så sitter färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. 

Lämnar inte lacknafta en hinna där färgen fäster??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... om du har en turbo, så kan jag väl säga som så att den blir varmare än vad Volvo-Pentas originalgröna färg klarar av...

Om du ändå är på Jula så kan du köpa deras förtunning, eller thinner, det är bra att tvätta med innan målning. Aceton funkar ju också. Jag köper numera aldrig lacknafta, då jag bara tycker att det blir kladdigt efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag flika in en fråga på ämnet bara..

Har motorfärgen nån större betydelse mer än estetiskt?

Jag tänker att det är väl så tjockt gjutjärn att lacksläpp och lite ytrost kan kvitta?

Jag undrar därför att min gamla md11c har en del av detta. Ska man köpa sig en burk och måla på lite där det släppt, eller kvittar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag flika in en fråga på ämnet bara..

Har motorfärgen nån större betydelse mer än estetiskt?

Jag tänker att det är väl så tjockt gjutjärn att lacksläpp och lite ytrost kan kvitta?

Jag undrar därför att min gamla md11c har en del av detta. Ska man köpa sig en burk och måla på lite där det släppt, eller kvittar det?

För mig är det helt estetiskt och rimmar bra med en helt nyrenoverad motor. Kan man slipa ventilsäten kan man måla motorn oxå och då är ett förarbete bra så det inte släpper. 

Egentligen av samma anledning som att man håller kölsvinet snustorrt och snyggt. 

Har genom åren varit spekulant på båtar och när ägaren babblat på om mylarsegel och dynemaskot men kölsvin har sett ut som pekka har det varit tack och adjö för mig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Får jag flika in en fråga på ämnet bara..

Har motorfärgen nån större betydelse mer än estetiskt?

Jag tänker att det är väl så tjockt gjutjärn att lacksläpp och lite ytrost kan kvitta?

Jag undrar därför att min gamla md11c har en del av detta. Ska man köpa sig en burk och måla på lite där det släppt, eller kvittar det?

 

Så länge motorn går så har det ingen betydelse. De rostar upp innifrån först. Men sen när du tvingas skruva på den så uppskattar du skillnaden med en målad motor. Det mesta av innanmätet på en motor mår mycket dåligt av skit, och hur man gör så hamnar ofta rester av utsidan på insidan och på dig själv.

Fastrostade muttrar och bultar är en av de svåraste utmaningarna i det mesta mekande. Gillar man sånt kan man också skippa färg och andra korrosionsskydd.

 

En annan aspekt är säkerhet, gamla traktormotorer tycker man ofta att det är bra om de läcker lite lagom här och var då de inte rostar så illa då. Det är ingen bra filosofi i en båt med tanke på allmän brandfara till sjöss.

 

En tredje aspekt är psykologi, har man ett rent och snyggt motorrum så kanske man är mer benägen att lätta på durken och titta till rovan. I annat fall låter man ofta locket ligga på och tänker att den går nog idag med. Det där med (främst) segelbåtar med 1 dm vattenblandad olja under en rostklump är vanligt. Att det i själva verket ofta är båtens dyraste (och säkerhetsmässigt viktigaste så länge skrovet är tätt) del verkar många förtränga.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...