Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
oskarc

Mysprojekt, ljusrampsgrej

Rekommendera Poster

Hej!
Under våren har jag bytt fockskotskenor till båten. Detta har medföljt att jag har en ganska lång rad med hål i båten i taket. Tidigare har hålen varit dolda med plastlock, men dessa tänkte jag ersätta med en teaklist.

Det är denna teaklist som frågan gäller. Eftersom det kommer sitta två på vardera sida ruffen ganska centralt, i en båt som i dagsläget har lite halvdan belysning, så vore det roligt att bygga in någon sorts belysning i dessa lister.

 

Någon som har en idé om hur detta kan göras? Och med vilka grejer?

Lysdioder?

Något annat?

 

//Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Led-belysning är väl en självklarhet idag.

Du kan ju köpa lösa komponenter och löda ihop själv, eller köpa mer eller mindre färdiga lösningar.

Du angav inga mått, men jag har för eget bruk sneglat litet på denna modellen från Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Innerbelysning/Rund-LED-belysning-2000035071/

Den har ju en diameter på Ø38mm, jag köpte en tidigare modell som jag använde som DRL i en Beach-buggy, funkar bra där, lyser starkt (kan dimmas) och tål fukt väldigt bra, de monterades 4 st på varje sida... Nu är den modellen ersatt av den jag länkade till, och den har ju även inbyggd nattbelysning, i rött och blått, med den mysighetsfaktorn att ruffen kan framsrå som en bättre och respektabel fransk bordell...

Sedan finns det ju de där banden med massvis med ytmonterade små lysdioder, även vissa typer av dessa kan byta färg, vill minnas att Båtsystem har sådana anpassade för båtbruk, även Biltema, som kallar detta för "led-band". Men som jag redan skrivit, om man nu inte vill ledas i tillverkarnas band, kan man ju löda själv, Kjell & Company och Conrads har ju en hel del ljuustarka lysdioder, dimmrar och annat man kan behöva.

Men en teaklist med inbyggda lysdioder, som tillåts lysa upp ruffen direkt, eller i direkt är ju aldrig fel, kan bli både snyggt och mysigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...