Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rusmir

MD5A och 110S drev - ingen kraft

Rekommendera Poster

Har idag varit med om en obehaglig händelse… Skulle ge mig ut med båten, och när jag la i backen för att komma ut från platsen så var det som att propellern inte fick någon kraft alls… Även om jag gasade till max så hände inget, varken högre ljudnivå (varvtal) från motorn eller någon effekt på propellern. I frikopplat läge varvar motorn som den ska om man gasar på… Jag ser att propellern är på plats, men kunde inte se om den roterar… 

 

Har någon av er varit med om ngt liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag varit med om en obehaglig händelse… Skulle ge mig ut med båten, och när jag la i backen för att komma ut från platsen så var det som att propellern inte fick någon kraft alls… Även om jag gasade till max så hände inget, varken högre ljudnivå (varvtal) från motorn eller någon effekt på propellern. I frikopplat läge varvar motorn som den ska om man gasar på… Jag ser att propellern är på plats, men kunde inte se om den roterar… 

 

Har någon av er varit med om ngt liknande?

 

Skulle nog satsa på att lufta den som första åtgärd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls bra på motorer… vad menas med att lufta? Ventiler för bränsletillförsel eller något på drevet?

 

Motorn fungerar som den ska så länge den är frikopplad… så fort man lägger i driftväxlar (fram eller bak) så händer inget. Motorn har jämn gång, men varvar inte upp när man gasar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och länkaget mellan reglage och motor är helt? Vajer?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar så… den varvar ju upp när man gasar i frikopplat läge...

 

När jag sedan lägger i driftläge så hörs det att drevet reagerar, men får inte drift på båten och motorn håller samma varvtal. Förmodligen ngt fel på propellern, men då borde ju motorn varva upp.

 

Undrar om propellern kan ha blivit blockerad av något så att det blir stopp på allt varmed motorn kvävs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglaget har två vajrar. En för växeln, en för motorns gas. Om vajern till växelföraren är av eller har töjt sig, eller reglaget har pajat - då blir det som du beskriver. Kolla så här; låt en person kolla på motorn vad som händer när du för reglaget framåt. Går växeln i, eller rör den sig inte?. Görs med fördel med motorn avstängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK… nu förstår jag… tack!

 

Ska kolla imorgon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls bra på motorer… vad menas med att lufta? Ventiler för bränsletillförsel eller något på drevet?

 

Motorn fungerar som den ska så länge den är frikopplad… så fort man lägger i driftväxlar (fram eller bak) så händer inget. Motorn har jämn gång, men varvar inte upp när man gasar.

 

Om det finns luft i bränslesystemet blir trycket otillräckligt eftersom luften kan komprimeras. Utan växel i krävs inte så mycket kraft för att få motorn att snurra. Googlade på luftning MD5 och fick massor av träffar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft i bränslesystemet resulterar vanligtvis som motorstopp. Går det att varva motorn och den går som den ska är det väldigt osannolikt att det är felet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft i bränslesystemet resulterar vanligtvis som motorstopp. Går det att varva motorn och den går som den ska är det väldigt osannolikt att det är felet.

Min motor brukar gå, men låter så kraftlös att jag inte lägger i en växel för då stannar den. Om den får stå och gå i 10 minuter så brukar den ha gjort sig av med luften själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet beror inte på vajrar… Båda två fungerar som de ska… Kan testa att lufta den, men tror inte heller det beror på det… Den varvar upp fint när man gasar utan at växeln är i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarlina eller liknande i propellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara ngt som har fastnat där… har frågat en vän att få låna hans undervattenskamera för att kolla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter alla propellerbladen kvar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver inträffar även vid "nästan" stopp i bränsletillförseln.

 

Orken försvinner.

 

För att varva en motor i friläge kräver väldigt lite "ork". Prova att trycka ner kopplingen på bilen när du kör i 50. Den varvar rätt bra. Undantag för varvtalsreglerade motorer.

 

Kom från Göteborg och styrde in i Nissan med en transportbåt jag seglade från Lysekil till Malmö. Hustrun hade ledigt över helgen och skulle öka på besättningen i det fina vädret. Motorn gick ner i varv men varvtalet räckte för ett par knop. Det verkade ok att jag skulle ta mig in till bryggan i första hamnen där sjömanshustrun stod väntande på strand. Nissan mötte tyvärr med två knops ström eller så. I vilket fall blev det ingen fart över grund. Där puttrade jag en stund, ringde och meddelade läget och bad om lite tidsfrist. Ev. någon timme. Hustrun som gärna gör annat än att vänta stod fortfarande kvar. Plötsligt släppte proppen och båten gjorde fart igen. Slutet gott. Allt gott. Stopp på Ven med cykeltur i godväder och en trevlig segling till Limhamn där båten hade hemmahamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevlagerras, kan ju ge orkeslös maskin?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevlagerras, kan ju ge orkeslös maskin?

 

/B

Flera positiva tillrop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevlagerras, kan ju ge orkeslös maskin?

 

/B

 

Ja pessimisten blir ju aldrig besviken men skulle nog i första hand göra en omsorgsfull avluftning av systemet. Om inte det hjälper skulle jag byta samtliga filter och avlufta. 

Om motorn tar varv vid frikoppling torde det inte vara frågan om fel i insprutningspumpen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en båt med Perkins 6354or, dom kunde skramla runt på tre-fyra cylindrar, men att en encylindrig motor skulle gå med luft i bränslesystemet har jag svårt att se.

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade i går ut för något som liknade ursprungsfrågan. Igensatt bränslefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att det var filtret? Man brukar säga så för filtret är ofta rätt geggigt när man har skräp som kommer från tanken. Risken är att skräpet forsätter att komma in i filtret fast stoppet egentligen är i röret från tanken.

 

Kan vara bra att kolla där och försöka med en bottensugning. Är det omöjligt att kolla tanken kan du förbereda extratank som reserv. Själv har jag blåst in lite övertryck i tanken genom avluftningen och kommit vidare. Har numera permanentat möjligheten att blåsa in övertryck med två kranar och ett t-stycke på avluftningen.

 

Ena kranen stänger och andra öppnar för blåsning med slang till munnen. Motorn har gått vidare åtminstone en gång.

 

Bra även på våren att hjälpa till att få bort luft i dieselsystemet. Man blåser in övertryck, stänger båda kranarna och öppnar luftskruvar tills diesel kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker? Ja, bytte filtret, problemet borta.

Första bytet så länge jag haft båten, 20 år. Om förra ägaren bytt någon gång vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som kollat tanken är det en tidsfråga att du får stopp igen. Det skulle behövas en mixerstav vid utloppet i tanken för att sönderdela dieselslemmet. De större sjoken stoppar mer eller mindre effektivt. Lossnar ibland och åker vidare till filtret eller lossnar på insidan tanken och ligger kvar som en latent risk.

 

Utloppet kanske är 5mm och sätts lätt igen jämfört filtret som kanske är flera kvadratdecimeter. Var filtret helt igenmurat? Behövs bara nån kvadratmillimeter för att bränslet ska sippra igenom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som kollat tanken är det en tidsfråga att du får stopp igen. Det skulle behövas en mixerstav vid utloppet i tanken för att sönderdela dieselslemmet. De större sjoken stoppar mer eller mindre effektivt. Lossnar ibland och åker vidare till filtret eller lossnar på insidan tanken och ligger kvar som en latent risk.

 

Utloppet kanske är 5mm och sätts lätt igen jämfört filtret som kanske är flera kvadratdecimeter. Var filtret helt igenmurat? Behövs bara nån kvadratmillimeter för att bränslet ska sippra igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, rann friskt fram till filtret, inget kom ut efter. Tömmer tanken på hösten genom kran i en liten skål i tankbotten. Inget skräp där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit där med kameran och sett att propellern snurrar. Den har en del växter på sig, vilket också kan vara ett problem… Men ändå verkar problemet vara i motorn.

 

Nu har jag ett annat problem - jag har bytt bränslefiltret och luftat motorn vid de två luftningspunkter som anges i instruktionsboken (vid förfiltret samt den kantiga skruven på andra sidan av motorn). Hade problem med att handpumpen verkade inte ha någon effekt alls, fick varva motorn något och då kom bränslet till luftningskruv vid förfiltret.

 

Motorn startade fint efter luftningen, fick vara i gång 2-3 minuter… sedan stängde jag av den och när jag försökte starta den igen, gick det inte… :-(

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Handpumpen" är ju matarpumpen för bränsle, kommer inget när du kör den för hand, kommer heller inget bränsle när du kör motorn. Den är i så fall paj; jag fick byta min för ett antal år sedan, kostade strax under tusenlappen. Jag köpte hos Marinshopen i Älvsjö.

 

Det är ju f ö faktiskt inte omöjligt att matarpumpen varit på upphällningen och båten fått för lite bränsle...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar inte handpumpen beror det nästan alltid på att pumpen står högst upp på kammen som driver den, då blir det ett minimalt slag i pumpen men följd att den inte pumpar något bränsle.

Prova då att baxa maskinen ett halvvarv så ska ni se att plötsligt kommer den att leverera mycket mera bränsle för varge pumpslag.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja sedan finns ju problemet med matarpumpar där backventilerna trillar loss, då hjälper det naturligtvis inte att baxa maskinen.

 

 

 

Kalle igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...