Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
kallekanon

Krånglande tvåtaktare som inte vill gå rent - vad kan felet vara?

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha Autolube 40 hk tvåtaktare från tidigt 90-tal. Den har gått klockrent fram till idag. Motorn startar som den ska, och går helt OK på tomgång (och låga varv). När problemen först uppstod i förmiddags så gick den bara dåligt på mellanvarv, gick man på fullgas så "släppte" den och gick rent. För att sedan gå dåligt igen om man släppte av gasen och gick ner på lägre varv. Nu har problemen förvärrats och jag kan inte alls varva ur den, den börjar blöddra och hosta och vill inte varva. Jag är osäker på om det är relaterat till tändningen, bränsletillförseln eller om det t.o.m. är så att den bara går på 2 (av 3) cylindrar. Jag länkar till et Youtube-klipp som jag nyss la upp där det framgår hur motorn går, https://youtu.be/ZEwf2qfIOCI

 

Jag har försökt felsöka lite på egen hand. Kan konstatera följande:

  • Det är inte de (nya) tändstiften som spökar. Jag provade att skruva i de gamla och det är samma.
  • Tändspolar, tändkablar/-hattar och övrigt elektriskt ser visuellt ut som det ska. Inga kablar som lossnat vad jag kan se.
  • Det ligger inga lösa skruvar eller andra grejer som skulle ha kunnat tänkas lossna i motorkåpan.
  • Jag har kollat in förgasarna och de ser visuellt OK ut. Inga munstycken som skruvat ur sig själv. länkage och liknande löper som de ska. Jag har dock inte öppnat förgasarna.

 

Först (när den fortfarande kunds varva ur och gå rent på fullvarv) lurade jag på om de var något problem med choken (Vad är det förresten för choke på de här modellerna - automatchoke? Var sitter chokestyrningen på förgasarna? Jag har ingen manuell choke på den vad jag kan se.), men nu när den går riktigt, riktigt kasst lutar jag åt att det är något annat.

 

Någon som har tips? Grejer man kan göra för att isolera (eller avskriva) olika felorsaker?

 

Tack!

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du på förra årets bensin, eller är den ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tankat vanlig 95oktan så har du redan 5-10% sprit i den (etanol), sen tillsatt en halv flaska sprit (framgår inte hur mycket en halv flaska är?) och så en skvätt av en till flaska hokuspokus (stp)....

 

Hade jag fått dina strul med den groggen hade jag slagit den dunken i bilen och tankat fullt för att späda ut den.

Sen tankat upp båten med bara 98oktan (dvs mindre eller ingen etanol) alternativt aspen alkylat.

 

Det behöver ju inte vara det. Men det känns som en logisk start då du kanske inte behöver skruva alls.

 

Hur är det med luftningen i tanken? Glömt att öppna? Blåsan och slangen, helt tätt i anslutningarna? Håller sig blåsan hård när du pumpat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men..Om du kan, kör försiktigt utan kåpa. När den går dåligt, testa med lite startgas i insuget. 

Varvar den ut då bör du ha det svart på vitt om det är bränslerelaterat.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter exakt lika som när jag hällde i en dunk fjolårets bensin....gick finfint på tomgång men vid ökat varvtal började den gå dåligt.
Eftersom jag hade snålat och fyllt på 25liters dunken med 5l gammsoppa så körde jag på en stund, fyllde på med ny soppa varefter det gick åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tankat vanlig 95oktan så har du redan 5-10% sprit i den (etanol), sen tillsatt en halv flaska sprit (framgår inte hur mycket en halv flaska är?) och så en skvätt av en till flaska hokuspokus (stp)....

 

Hade jag fått dina strul med den groggen hade jag slagit den dunken i bilen och tankat fullt för att späda ut den.

Sen tankat upp båten med bara 98oktan (dvs mindre eller ingen etanol) alternativt aspen alkylat.

 

Det är lika mycket etanol i 98 som i 95. Vill man undvika etanol så måste man tanka alkylatbensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahopp.. På statoil sa dom för ett par år sedan att 98an inte innehöll etanol. Men mycket kan ha hänt sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den gått bra ibland är det mest troliga att smuts och harts av gammal bensin i förgasare är problemet. Har du inte tömt eller kört ut bensinen på hösten så brukar det vara så här. Ibland startar den inte alls och går igång på startas.

 

Tipset att spruta in startas när du kör är bra för att se om felet är bränslerelaterat. Onödigt pilla med nåt som är ok.

 

Förgasarrengöring är väl vad jag skulle göra om jag inte fått igång den med ny fräsch soppa.

 

Bensin som stått i tank med avluftning har tappat stinget men då skulle den väl gå dåligt hela tiden.

 

Har du tur löser sig hartset i förgasare. Annars skruva där om startgastestet pekar på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...