Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gasto

Är det OK att det jämnt står vatten i dubbel skrovet? Ryds 430 gt

Rekommendera Poster

Hej har problem med vatten i dubbel skrovet som aldrig vill torka upp. Så jag gjorde 2 hål i gropen så att det kan lufta av sig när man vinterförvara båten. Det är jämnt fuktigt i laminaten i båten. Har 3 hål i aktern där ett ekolodsgivare har suttit. Det är hela tiden blött där, borrade upp hålen idag för att se och man kan suga ut vatten därifrån med en spruta. Hur ska ja gå tillväga för att få det torrt igen? Ska ja plugga igen hållen i båten som ja borrade upp jag känner mig helt lost nu. Eller är det ok att det står vatten där hela tiden? Men som det är nu så torka aldrig skrovet upp helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året spacklade ja igen original hålen för att ja ville ha det helt torrt i skrovet. Men det torkade aldrig upp, därav gjorde ja 2 nya hål där, så tanken var att regnvattnet få gärna åka ner i skrovet där ja sedan sätter en pump som pumpa ur vattnet. Men att ja såg att det kommer så mycket vatten från givarehålen så vet ja ej hur ja ska gå tillväga med detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju en dyvika där bak som alltid står öppen när den står på land.men som sagt vattnet försvinner aldrig helt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med hålen i gropen är nog när dom tillverkade denna båten är väll att man ska kunna spola ren båten inne för att sedan kunna tömma ut allt vatten från dyvikan. Så laminaten borde ju ej ta stryk av att ha vatten i dubbelskrovet där kan man tycka. Idiotiskt konstruktion kan ja ändå tycka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sågade upp ett hål inne lådan där bränsletanken sitter. Flytskummet va blött där i. Sitter flytskum i hela båten? Kan skummet torkas ut av sig själv eller måste man plocka bort skummet? De va inget mögel eller liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skum (dvs vanligt polyuretan) är diffusionstätt till cirka 90 procent, dvs 90 procent av cellerna är täta, resten är det inte. För att en blöt cell långt in i laminatet ska torka kävs ett högt "tryck" (kyla drar åt sig fukt), antingen genom temperatur eller vanligt vattentryck, helst båda. PU-skum suger inte vatten men släpper heller inte ifrån sig det så lätt, därför är det svårt att torka det eftersom det är svårt att reversera processen, särskilt om skummet är en del av en sandwichkonstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I det fall du kan ställa+ trailer i en uppförsbacke alt. palla upp fören högre än aktern och fortfrande inte få ut allt vatten du vill ha ut så känns det rimligt att anta att vattnet och fukten sitter i det jag lekmannamässigt kalla flytskum.

 

Det jag brukar göra är att (1) knacka och lyssna, (2) provborra med smal borr.

 

Personligen tar jag gärna bort skum för att sedan regla upp med annat material - andra kommer säga att det är dumt eftersom det gör båten med "sänkbar". Jag ser dock att fördelarna torr plast, noll risk för frostsprängning och klart mindre dödvikt att frakta runt på, överväger det faktum att mellanskrovet kommer att vattenfyllas snabbare om jag går på (åker ändå bara i skärgården).

 

Detta inte sagt att jag förordar att du ska ta dig an en ganska långdragen removal operation nu när "högsommaren" slagit till över ledigheten. Har det funkat att köra med fuktigt skum förra året kommer det troligen att gå bra i år också.

 

Jag hade knackat runt och skissat lite på hur man kan tänkas göra vid uppsågning och borttagning, satt igen de uppborrade hålen, sjösatt båten och njutit av sommaren. Sedan hade jag kollat igenom skissarna regniga dagar och suttit och myst över det faktum att jag har ett kul projekt på gång vid upptagning - ett projekt som dessutom kommer göra min båt snabbare och mer bränsleekonomisk  :) ...men detta är som sagt bara jag!

 

Edit: såg nu att båtmodell var angivet (Y)

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså ja fundera på såga upp enbart durken i lådan där tanken sitter, typ 30 x25 cm sedan plocka bort det som jag kommer åt därifrån, sedan ställer man en värme fläkt där i som få torka upp resterande, orka verkligen ej lägga ner för mycket tid på denna gamla båten. Som du säger båten står i lut nu. Men kommer säkert ta flera månader att tokar ur. Men bara det torka till slut. Skrovet är annars helt inget svajigt eller liknande

post-108153-0-09573300-1462520154_thumb.png

Redigerad av Gasto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävla vad vatten det ligger där. Kan det vara från ekolodsgivare hålen där som sugit upp all vatten? Förstår inte detta. Då skrovet på utsidan är som nytt. Inga skador där.. Skummet är riktigt packat vet i tusan om det kan torka ut med tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt med dig - lägg inte ner några mängder med tid.

Jag tror dock inte du kan räkna med att torka upp ett helt mellanskrov från för till akter fyllt med skum genom att bara öppna upp i aktern (nu kan vi ju hoppas att det är torrare längre fram)

 

Har gjort en operation liknande den du planerar på en Flipper, under motorbrunnen. Som tur var så var plasten minst 7mm tjock i durken och än bättre i akterspegel och botten så jag kände att jag, precis som du planerat, kunde såga ut ett hål stort nog för att få in armen och på så vis gröpa bort allt skum, utan att regla om under. Med lite tur märker du här att skummet blir torrare och torrare ju längre från akterspegeln du kommer  - på så vis kan du ju leva i förhoppningen att skummet ännu längre fram också är torrt och skita i att gå på durken framför pulpeten (även om jag tror hela kalaset kommer vara relativt fuktigt - Ryds är dessvärre (ö)kända för detta)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som ja kommer gräva bort det som jag kommer åt från detta hålet. Sedan köra värme fläkt eller liknande låta den står i solen en månad till innan sjösättning. Täta hålen för eklodet. Sedan få vi se om det vill torka med tiden. Orka ej lägga ner tid på detta. Få bli en ny båt nästa år om det ej torkat upp.. Trist att de kan bli så här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vatten letar sig lätt in. Men båten kan väll ej vara osäker att vara ute med? Iomed skrovet är fast och stabilt inne och utvändigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävla vad vatten det ligger där. Kan det vara från ekolodsgivare hålen där som sugit upp all vatten? Förstår inte detta. Då skrovet på utsidan är som nytt. Inga skador där.. Skummet är riktigt packat vet i tusan om det kan torka ut med tiden?

 

Gelcoat och polyester är dessvärre inte vattentätt. Båten kommer alltid vara tyngre på hösten än på våren. Fukt som kondenseras/blir till vatten kan ta sig in i mellanskrovet även på en frisk båt så detta är mer regel än undantag även om varken du eller tidigare ägare ägnat er åt vanskötsel.

 

Ett annat ställe som man nästan kan räkna med att det kommit in vatten från över åren är relingslisten och skarven mellan fribord och "innerskrov" som lär vara ihopsmackade från två formar. Sen finns ju alla möjliga små skruvhål som kan ha blivit mindre täta - alltså hål ovan vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde även ett hål ner till kölet för att även kunna se om det läcker in vatten där när båten är sjösatt. Så kan man även sätta en länspump där i om man behöva tömma vatten

post-108153-0-50313000-1462523690_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du tänker i rätt banor.

 

Om du skulle önska ta bort allt skum genom hela mellanskrovet skulle du behöva regla upp för att inte få en skör och mjuk banandurk. Har full förståelse för att man inte pallar syssla med operation total makeover - båten ska trots allt ge glädje och inte bringa ångest.

 

Mitt tips blir att gröpa ur allt du kan nu från det hål du tagit upp i aktern men sedan inte gå på något område under gångytorna då detta kan resultera i ovannämnda instabilitet.

 

Det hål du tagit upp ser hyfsat stort ut så du kommer ha rejält med plats för att rent visuellt hålla koll på eventuellt vattenbestånd, dessutom kommer vattnet kunna dunsta under varma dagar.

 

Personligen hade jag inte väntat för att torka ut något annat än det spackel du sätter igen hålen i akterspegeln med. Skummet kommer att bli fuktigt under säsongen ändå och båtens funktion kommer inte ändras nämnvärt till följd av att du torkar ur ett par kilo vatten ur skummet närmst ditt nyupptagna hål.

 

Sjösätt och njut av säsongen! Jag ser heller ingen anledning att byta båt till följd av detta. Tänk bara hur många båtägare det är som kör runt huuur glada som helst med helt vattenskadad flytskum och mår toppen ändå. Detta är bara jag/vi petnoga som inte gillar att leva med vetskapen  ^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Exakt är nog sjukt vanligt folk har vatten där i. Kanske bäst att ej veta att haha. Inget kul när man ser att hela skummplattan är blöt och båten har varit baktung rätt många år.. Ja hoppas det kan torka där ja ska spackla igen hålen för givaren. Hade tätat med silikon men det höll ej. Ska man kona upp hålen lite sedan spackla igen med epoxy spackel?

Redigerad av Gasto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog väldigt vanligt - speciellt då vi pratar om Ryds som än idag tycks vara flitiga med att flumma på med skum i sina båtar.

 

Endast sika kan ju vara lite vanskligt när det kommer tryck på.

- En seriös lagning skulle kunna innebära att du försänker/konar ur på båda sidorna och spacklar såpass att du får en "timglasplugg".

- En mindre seriös men snabbare lösning är att köpa leta rätt på valfri rostfri vagnsbult, bricka och mutter och sedan smeta på med en massa sika och dra åt från insidan. Personligen har jag gjort på detta vis ett par gånger, bla. med gamla trimplanshål. Nu senast passade jag även på att sätta fast en bit tryckt trä på insidan med bulten. Denna har kunnat användas för att enkelt skruva fast bla. en batterilåda utan att behöva dra skruv i plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skruv och mutter skulle säkert gått men ja kommer ej in baktill med en mutter bara. Kona hålet sedan spruta in epoxy spackel med en spruta borde ej de hålla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du kommer inte åt på baksidan ens med skum borttaget?

 

Ja, då får det bli som du sa ovan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa att mycket av vattnet kommer in i form av vattenånga, och sen kondenserar det på insidan när det blir kallare. Så finns det minsta öppning, även om det inte kan regna eller skvätta in, så kommer vatten in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej kommer ej in innifrån. Så måste nog göra en lagning på utsidan. Kommer aldrig sätta ett ekolod i akterspegeln er iallafall. Bättre ha externt på sidan av båten på grabbräcke. Små skruvhål kan göra stora skador

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...