Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hummertorsk

Dörjestänger

Rekommendera Poster

Funderar på att bygga två Dörjestänger till makrillsäsongen. Är det nån här som har erfarenhet av att fiska med dessa eller har byggt egna som kan komma tips om konstruktionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars finns det två dörjestänger på en båt på min brygga. Båten verkar inte används på alla de år jag haft den platsen. Den kan nog inte flyttas från platsen för egen maskin pga påväxtningen.

 

Möjligtvis har den ändå någon form av tillsyn. Den flyter ju fortfarande

 

En av dörjestängerna ramlade ner föröver och spärrade bryggan för några år sen. Nån tog loss den och la in den på båten. Nu ser den andra snart att även den ramla ner.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jä sluta me dörjestängar för mange år sia, menne dörjer e så feskne atter de håller me å järe ud e dörj. .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars finns det två dörjestänger på en båt på min brygga. Båten verkar inte används på alla de år jag haft den platsen. Den kan nog inte flyttas från platsen för egen maskin pga påväxtningen.

 

Möjligtvis har den ändå någon form av tillsyn. Den flyter ju fortfarande

 

En av dörjestängerna ramlade ner föröver och spärrade bryggan för några år sen. Nån tog loss den och la in den på båten. Nu ser den andra snart att även den ramla ner.  :huh:

Du menar alltså att det är "självplock" på den adressen...?

 

På en "fiskebåt" jag en gång var delägare i hade vi jättefina jordningsdon från SJ eller om det var från GS, alltså glasfiberspröt, som från början hade en krok högst upp, en kopparledning inuti och en kraftig magnet längst ned, används egentligen för att jorda kontaktledningen i rälsen, jag så sedan när Försvaret och Civilförsvaret hade sin megastora "lagerrensning" att man sålde sådana därifrån också. Glasfiberspröten är ihåliga, lätta, och rätt så styva omkring 4,5-5 meter långa. Räddningstjänsten har sådana också som det emellanåt byter ut.

De där magneterna var ju fina också, att plocka upp ankare med, eller störa ut kompasserna i hela skärgården med... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Annars finns det två dörjestänger på en båt på min brygga. Båten verkar inte används på alla de år jag haft den platsen. Den kan nog inte flyttas från platsen för egen maskin pga påväxtningen.

 

Möjligtvis har den ändå någon form av tillsyn. Den flyter ju fortfarande

 

En av dörjestängerna ramlade ner föröver och spärrade bryggan för några år sen. Nån tog loss den och la in den på båten. Nu ser den andra snart att även den ramla ner.  :huh:

Du menar alltså att det är "självplock" på den adressen...?

 

 

 

Nej - det är naturligtvis stöld att ta dem, men va katten skall man med två dörestänger till, som dessutom har fallit ner/är på väg att falla ner och som säkert inte används på 5-6 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dörjestängar är ju att föredra om man har behov för mer än två dörjer, klassiska i trä fäst nedtill vid masten, mitt på stängerna en tamp som avlastar fästet i botten, saknar man mast så får man finna en annan llösning. .. oavsett lösning blir det en belastning utav stängerna vid fiske. Skulle en stång ge vika så blir det lätt ganska stökigt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...