Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
proj

Slipa däck

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en gammal plastsgelbåt från 70-talet där en tidigare ägare målat däcket med en vit färg som nu börjar släppa. Orginalplasten har ett anti-halkskydd (en textur som ser ut som små pyramider) som fyllts igen av färgen där den fortfarande sitter kvar. Min tanke är att slipa bort färg och även anti-halkskydd för att sedan måla om allt. Trots att färgen flagnar är den nästan omöjlig att få bort med min excenterslip, en enhands Hitachi. Vad behöver jag för att få bort färgen? Tror ni det räcker med en grövre excenterslip eller finns det maskiner som är specialicerade för sånt här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova färgborttagningsmedel

Ja, eller en högtryckstvätt. Har det börjat släppa så är förmodligen underarbetet inte helt perfekt och det kan komma loss med lite tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade ner mitt däck med excenterslip. Vilken kornstorlek har du på papperet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag slipade ner bottenfärgen tog karborrefästet påmin gammla exenterslip slut. Järnaffären hade inte någon ny och det skulle ta närmare en vecka att få hem.

 

Köpte en liten billig exenterslip som dög gott att slipa bort bottenfärgen med.

 

Skulle här om dan slipa ren en plyfaskiva från lim mm. Det kändes som om handslipning hade varit ett snabbare alternativ. Tog min gamla exenterslip med den nya disken. Skivan var renslipad i ett nafs.

 

En fruktansvärd skillnad på avverkning.

 

Sen har jag en förkärlek för en kornstorlek K40       :o

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med ~40-papper, men på plana utor händer det inte mycket. Att slipa ner halkskyddet är bara att glömma. Har provat med högtryckstvätt och lite olika medel för att få bort färgen, men har inte hittat något som biter på den. Möjligtvis finns det någon färgborttagning på båthandeln som funkar, men jag vill också få bort halkskyddet och då måste det till någon slipning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en billig bandslip. Avverkar bra. Risk för gropar när man kör snett bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att det inte händer någonting? Det tar ju några timmar att göra det får du vara inställd på. Räkna 1-1,5 timme per kvadratmeter typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en billig bandslip. Avverkar bra. Risk för gropar när man kör snett bara.

Håller med!

Det kommer att gå mycket fortare så var försiktig.

Tillägg: Du bör klara en kvadratmeter på en kvart med en bra maskin.

 

En "billig" bandslipmaskin som funkar kostar nog minst 800:- kr så det kan ju vara bättre att hyra en proffsmaskin.

Maskinen måste orka med grova papper och kraftig avverkning under lång tid utan att bli överhettad och ge upp.

Bra - för att inte säga nödvändigt - att det går att ansluta en dammsugare. Kan också hyras om man inte vill förstöra sin egen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en billig bandslip. Avverkar bra. Risk för gropar när man kör snett bara.

 

 

Har du jobbat med bandslip på ett skandäck nån gång !? och dessutom en billig.

 

Nej det tror jag inte är alls lyckat.

 

Då är det bättre att köpa en bra exenterslip. Den kan man i alla fallha ful kontroll över -det har man knappast med en billig bandslip.

 

Tommy

 

som har slitit ut två handhållna bandslipar av bra kvallitet.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag hyra en bandslip och testa. Just nu är hög avverkning viktigare än kontroll :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag ska jag hyra en bandslip och testa. Just nu är hög avverkning viktigare än kontroll :)

 

Säg inte det när du ödelagt allt runt omkring. Gelcoaten på ruffsidan tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag provade en flap disc tidigare, men den tog slut så snabbt att det inte kändes värt. Rätt bra avverkning dock.

 

Bandslipen som jag hyrde funkade ok, men käkade upp alla extrapapper som jag köpte till. Det visade sig vara en justerskruv som satt löst, något som jag upptäckte lite för sent. Jag slipade så gott jag kunde tills det sista pappret gick. Nu har jag en planare yta, men det är en blandning av uppruggad vit färg, det lite hårdare, tjockare ljusgula lagret som är orginal och kanske någon typ av gelcoat/topcoat..? På vissa ställen har jag gått igenom till laminatet. Nu är frågan hur jag målar över detta? Helst skulle jag vilja måla med något som kan spackla över de ojämnheter som finns kvar. Har sett att det finns något som heter gelcoatspackel, men jag är osäker på om den kan målas på den gamla vita färgen. Någon som har tips? Det här är en gammal skruttbåt så min plan är att få det här överstökat så snabbt som möjligt och sen försöka glömma.

Redigerad av proj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med ~40-papper, men på plana utor händer det inte mycket. Att slipa ner halkskyddet är bara att glömma. Har provat med högtryckstvätt och lite olika medel för att få bort färgen, men har inte hittat något som biter på den. Möjligtvis finns det någon färgborttagning på båthandeln som funkar, men jag vill också få bort halkskyddet och då måste det till någon slipning..

Vet du vad det är målat med?

Är det struktur i underlaget? Du vill slipa ner eller räcker det att få bort färgen?

Jag fick prova en färgborttagare som funkade sjukt bra på två-komp pu-lack. Ska tydligen fungera på epoxi mm åxå.

Kan kolla upp vad det var för något.

Samma här. Försökte slipa bordet (teak)... med 100-papper. Efter 10min var jag och hela bakgården dammig. Hade ej kommit igenom på den lilla där jag provade med exenterslip.

Geggade på hela (som prov).

Nästa morgon sköljde med trädgårdsslangen. Helt trärent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade en flap disc tidigare, men den tog slut så snabbt att det inte kändes värt. Rätt bra avverkning dock.

 

Bandslipen som jag hyrde funkade ok, men käkade upp alla extrapapper som jag köpte till. Det visade sig vara en justerskruv som satt löst, något som jag upptäckte lite för sent. Jag slipade så gott jag kunde tills det sista pappret gick. Nu har jag en planare yta, men det är en blandning av uppruggad vit färg, det lite hårdare, tjockare ljusgula lagret som är orginal och kanske någon typ av gelcoat/topcoat..? På vissa ställen har jag gått igenom till laminatet. Nu är frågan hur jag målar över detta? Helst skulle jag vilja måla med något som kan spackla över de ojämnheter som finns kvar. Har sett att det finns något som heter gelcoatspackel, men jag är osäker på om den kan målas på den gamla vita färgen. Någon som har tips? Det här är en gammal skruttbåt så min plan är att få det här överstökat så snabbt som möjligt och sen försöka glömma.

Aha ok.. skrev väl svar på ditt tidigare inlägg medan du skrev detta.

Tesa på en liten yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa färgborttagning nu, sen spackla med gelcoatspackel. Låter det som en vettig idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...