Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Alexander89

Händer absolut ingenting när jag vrider om nyckeln Mercury

Rekommendera Poster

Härom dagen skulle jag testa starta båten efter byte av tändstift NGK BUHW-2 enligt instruktionsboken Mercury 40hk 1992.

 

Även batteriet är nytt 100AH, startmotorn är ny renoverad och funkar utanför båten med startkablar.

 

När jag vrider om nyckeln händer absolut ingenting, fick en stöt efter 3e försöket. Felen hopar sig på denna motor, vad kan det här vara för fel eftersom startmotorn ska fungera och batteriet är nytt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet verkar vara att strömmen inte kommer fram till startmotor. Av den info du lämnar verkar det komma ström fram till tändningslås.

Felet kan vara att strömmen ej går vidara från tändningslåset dit det ska.

Felet kan vara både jord och/eller plus.

Att du får stöt (av startnyckel) borde du nog pilla isär och reparera tändninslåset alt. byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inga kännbara stötar av 12 volt. Men man kan få en stöt av en induktionspuls, från tändspole, från ett relä när det släpper/faller eller från solenoiden i startmotorn precis i det ögonblicket spänningen till den bryts.

 

Eftersom startmotorn nyligen är utbytt så skulle jag börja med att kontrollera startmotorns anslutningar, liksom solenoidens.

Solenoidens uppgift är att trycka upp bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans och samtidigt sluta en stor fet kontakt som ger ström och spänning till själva startmotorn. Men det kan ju vara så att Mercury har ett separat startrelä (=kontaktor) och det är väl när detta fallit, eller solenoiden, som det blivit en induktion bakåt i elsystemet som du plågsamt känt av om du haft fingrarna på tändningslåsets kontakter, kan tänkas...

 

Men kolla nyligen skruvade anslutningar och startmotorns jordningspunkt.

Du skall också kontrollera anslutningar vid batteri, batterifrånskiljare (huvudbrytare) så att dessa är fria från oxid och sitter ordentligt fast. Små strömmar brukar kunna passera ändå, men den stora strömmen som startmoton drar kan ha svårt att passera glappande eller oxiderade kontakter och polskor (anslutningarna på batteriet då, inte Polens kvinnliga innevånare :rolleyes: )...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Var sitter den solenoiden? Är det i luckan dit alla kablar går eller nån annanstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

10648_2.JPGJag vet inte riktigt hur det är anordnat på utombordares startmotorer, men följ den tjocka kabeln från batteriet in i kabelstammen och inunder motorkåpan så hittar du eventuellt startrelä och anslutningen till startmotorn, du jag ju nyligen varit där och skruvat när du bytte, kolla anslutningarna en gång till.

Hör du något klickande när du vrider nyckeln? kan du se om det lilla kugghjulet på startmotorn rör sig på något sätt?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de flesta utombordare förreglar en brytare i reglaget startmotorn om reglaget inte befinner sej i neutralläge. Händer ibland att denna brytare ger upp eller rent mekaniskt inte triggas av nån anledning o då blir symptomen att inget händer när nyckeln vrids till start..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer absolut ingenting som sagt. Är som att försöka starta något ute i tomma intet, stendött.

10648_2.JPGJag vet inte riktigt hur det är anordnat på utombordares startmotorer, men följ den tjocka kabeln från batteriet in i kabelstammen och inunder motorkåpan så hittar du eventuellt startrelä och anslutningen till startmotorn, du jag ju nyligen varit där och skruvat när du bytte, kolla anslutningarna en gång till.

Hör du något klickande när du vrider nyckeln? kan du se om det lilla kugghjulet på startmotorn rör sig på något sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kika på det du pratar om, känns som att felet kan ligga just i reglaget, kan tillägga att det går väldigt lätt att växla åxå från neutral till framåt och backen

På de flesta utombordare förreglar en brytare i reglaget startmotorn om reglaget inte befinner sej i neutralläge. Händer ibland att denna brytare ger upp eller rent mekaniskt inte triggas av nån anledning o då blir symptomen att inget händer när nyckeln vrids till start..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de flesta utombordare förreglar en brytare i reglaget startmotorn om reglaget inte befinner sej i neutralläge. Händer ibland att denna brytare ger upp eller rent mekaniskt inte triggas av nån anledning o då blir symptomen att inget händer när nyckeln vrids till start..

Hände mig i somras, reglaget sitter på kanten av sittbrunnen och när jag vill sitta på kanten när jag seglar så fäller jag spaken framåt så man slipper få den i baken så att säga. När seglen ramla ner och färden var slut så skulle motorn igång men inget hände när jag vred på nyckeln. Tog ett bra tag innan jag förstod vad som var fel. Slet och rev med kablaget vid startbatteriet en bra stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kopplat allting nu så som det ska vara, hade gamla bilder att jämföra med. Har även tagit bort varningsmodulen för den separata oljesmörjningen då oljepumpen troligtvis säckat ihop. Drog ur massa kablar men fick inte bort alla, Brandrisk ifall man bara klippt kablarna och låter de vara kvar? Är sämst på EL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...