Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rsj82

Hur koppla snabbkoppling till batteriladdaren?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis införskaffat en GPS-tracker som nu är monterad och klar. Då den drar ström kontinuerligt så vill jag se till att batterierna inte laddas ur. Jag har en Uttern D66 med två batterier, ett start- respektive förbrukningsbatteri enligt följande elschema http://www.ladda-upp.se/tumnagel/kfmlulaavgmsw/. Hur ska jag koppla snabbkopplingen (http://www.ctek.se/nl/sv/chargers/Comfort%20Connect%20Eyelet%20M6) så att batteriladdaren laddar båda batterierna när den är inkopplad?

 

Med vänlig hälsning,

RSJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Koppla ett "smart relay" mellan batterierna så kan du koppla laddaren på valfritt batteri. Det gör också att båtmotorns generator laddar även förbrukningsbanken.

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu... Tittar via en mobil. Såg att du hade ett elschema och att något redan fanns mellan batterierna. Ska kolla från en större skärm :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som det är ett relä i elschemat som kopplar ihop batterierna när motorn går så båda laddas tillsammans för att sedan separeras när motorn stängs av. M a o så bör ingen förbrukare kunna dra ur startbatteriet.

 

Sätt laddaren direkt på förbrukningsbatteriet.

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peo,

 

Tack för dina snabba svar! Grejen är att återförsäljaren som kopplade in trackern monterade denna i motorn, vilket gör att jag inte vet vilket batteri den går på. Det är den främsta anledningen till att jag vill ladda båda. Men också kontinuerligt underhållsladdning. Går det att lösa så att batteriladdaren laddar båda batterierna med befintlig utrustning på något sätt?

 

RSJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den som kopplade in det gjorde väl det som var enklast. Brukar bli så när man köper tjänster     :)

 

Du kan ju dra skiljerelät ( t ex med en separat brytare för 20kr) så batterierna är parallellkopplade när du laddar. Men jag tycker inte det är snyggt alls. Sitter trackern i motorn så sitter den väl på startbatteriet då motorn och startbatteri inte har förbindelse med förbrukn batt utan att denna är igång och dragit skiljerelät som parallellkopplar batterierna.

 

Det snyggaste är att sätta ett smartrelay som tex SeaSea.se artnr 71339 (BlueSea). Finns fler varianter. Men med detta så kan du sätta laddaren på vilket batteri (t ex förbrukn batteriet) som helst så kopplas båda ihop automatiskt och laddas tillsammans bara spänningen kommer över en viss nivå. Drar du ur förbrukningsbanken så kopplar relät isär för att inte dra ur startbatteriet. Det omvända gäller att när motorn går så generatorn laddar så kopplas det ihop och de laddas parallellt.

 

Det är en mer smart setup än ett std-relä.

(Iofs inget fel på ett std-relä. Men det beror på vilken funktion och setup man vill ha.)

 

 

Men...

 

Jag gillar inte tanken på att tömma startbatteriet över tid när båten står och vara beroende av laddare för att garantera att båten startar. Jag skulle nästa fundera på att dra en kabel från förbrukningsbanken till motorn bara för trackern. Och då kan du sätta laddaren på förbrukningsbatteriet och skippa ett smart-relay. 

 

 

/Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vilken GPS tracker har du skaffat? Jag har en Redknows och den drar ärligt talat nästan inget alls i standby läge, sitter den mot förbrukaren skulle jag inte vara alls orolig för dess milliampere. Redknows'en (och en del andra trackers) har ju dessutom larm som skickar sms vid låg spänning eller avbruten strömförsörjning så du har bra koll på den. Sitter den mot startbatteriet och du startar båten en gång i veckan så har du snart laddat tillbaka den lilla ström som larmet drar.

Är du ändå orolig så skaffa en liten solpanel, då får du dessutom alltid ett fulladdat och lyckligt batteri varje gång du kommer i båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era svar! Ja, det är en Redknows som sitter monterad. På sikt ska både ett så kallat intelligent relä samt solcell inhandlas. Vi ska dock sjösätta imorgon så det hinner vi ej fixa till denna säsong. Vi får helt enkelt ladda batterierna separat denna säsong. Kan jag nu, enligt elschemat, koppla in laddaren (montera ovan snabbkoppling) på respektive batteri som vanligt även fast de är inkopplade?

 

RSJ82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...