Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
AndW

Är den här kylstrålen OK?

Rekommendera Poster

Är den här kylstrålen OK tror ni? I verkligheten var det lite mer vatten än på filmen, alla smådroppar fastnar inte på filmen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=5-6GF6lvzfk&feature=youtu.be

 

En koll på youtube ger att vissa verkar ha bättre stråle:

 

https://www.youtube.com/watch?v=gAe6gtK5svU

 

Andra verkar ha väldigt lik...

https://www.youtube.com/watch?v=WGH-iy4EiMY

 

 

Jag frågar eftersom motorn idag började att instället spruta ÅNGA efter ca en timmes gång på max 1/3 gas (segelbåten når 4 knop vid ca 1/4 gas, skrovfart är 5.5-6 knop. Lät den svalna, och körde sedan som innan eller lite under. Kylvattnet kändes då inte skållhett eller så, men varmt. Inte för varmt, skulle jag säga. Hade av motorblocket nyss och det var kalk i kylkanalerna., men inte igensatt utan bara 1-2 mm på väggarna, vad jag kunde se. Impeller är hel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så agerar min morbrors, detta efter ett impellerhaveri. Mig veterligen har ingen engagerat sig i att skruva i powerhead men jag var där och bytte impeller till en ny. Dessvärre gissar jag att det sitter flisor av den gamla och spökar. 

 

När jag varit ute och fiskat med den motorn har jag helt enkelt sett till att inte belasta motorn särskilt mycket under längre stunder och så har vi levt i 5-6 säsonger. (Helt ok då man kan trolla) Men förstår att det är ett större aber om man har den som enda maskin på en segelbåt och inte på en roddbåt.

 

Har många gånger undrat att man kan köra igenom kaustiksoda för att få bukt på ev kalkproblem eller om det kommer att döda allt vad packningar heter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsatsen till alkaliska medel (typ kaustik soda) mao. syror tar kalk, inte alkaliska medel. Däremot kan starka alkalier snabbt äta aluminium.

Vissa syror kan göra aluminium, rostfritt, krom missfärgat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsatsen till alkaliska medel (typ kaustik soda) mao. syror tar kalk, inte alkaliska medel. Däremot kan starka alkalier snabbt äta aluminium.

Vissa syror kan göra aluminium, rostfritt, krom missfärgat.

 

Snyggt! Det är alltså inte att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt impeller, (brukar vara vanligaste felet vid dålig kylning) och samtidigt som ni gör det så prova att spola eller blås rent kylkanalerna baklänges med vatten eller tryckluft, alltså från skvallerstrålen och ner till impellern.

 

Jag tror inte att det är lösa delar av impellern i kylsystemet då impellern sällan släpper delar på det sättet. Den blir ofta utsliten och pumpar inte korrekt vattenmängd. Men kontrollera impeller och jämför med den nya innan ni monterar så ser ni om ni måste leta impellerdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motsatsen till alkaliska medel (typ kaustik soda) mao. syror tar kalk, inte alkaliska medel. Däremot kan starka alkalier snabbt äta aluminium.

Vissa syror kan göra aluminium, rostfritt, krom missfärgat.

Snyggt! Det är alltså inte att rekommendera.

Saltsyrainnehållande produkter tar effektivt bort kalk men kan missfärga alu mm.

Fosforsyra fungerar åxå bra mot kalk och är mycket "mildare" mot alu. mm.

Funkar åxå bra som rostborttagningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missfärgning är inget problem i kylkanalen. Men var får jag tag i fosforsyra, ingår det i lämplig koncentration i nån lättillgänglig produkt?

 

Micke_boat: impellern ser hel ut. Den har ingen eller försumbar slityta mot impellerhuset. Armarna är böjda , men de måste lirkas in när impellerhuset ska på.

 

Vad tyckte ni om skvallerstrålen?

 

Egna tankar: kan det vara nåt tjall med termostaten? Den kanske inte öppnar tilräckligt? Skvallerstrålen går väl oavsett om vattnet kyler cylindern. Kanske gjorde bristen på kylning att efter viss tid blev även kylkanalen utanför cylindern så varm att vattnet kokade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coca Cola? Innehåller fosforsyra. I högre koncentrationer används det till att frosta glas och är MYCKET otrevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VEt inte riktigt vilka konsumentprodukter som innehåller tillräcklig power för att bli effektiva. JAg får tag på industriprodukter, som inte säljs på privatmarknaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om kylkanalerna skulle vara "åderförkalkade" borde väl kylvattnet istället bli kallare och inte förångas. Vattnet får ju inte längre hundraprocentig termisk kontakt med de heta metalldelarna? Däremot kanske motorn nyper av överhettad metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis hade en gammal Johnson 3hk utombordare som hade en helt igensatt kanal.

 

Den sprutade vid start rätt mycket vatten men när den blev varm kom ångpuffar istället för vatten. Vi gissade att ångpuffandet störde vattenströmmen.

 

Vi tog isär och hittade en helt igenmurad kylkanal som borrades upp. Turligt nog helt rak kanal så det var lätt att rensa.

 

Gamla utombordare kan nog vara rätt svåra att få bra kylning på. Är själv rätt borta på området men lärt mig att avdragna skruvar är en svårighet.

 

Aluminiumoxiden som effektivt limmar ihop skruven med gängan i godset kan dock ge med sig med knackningar och av värme. När man skruvar kan man försöka att skruva både åt höger och vänster. Dvs skruva upp och skruva åt i minimala rörelser. Bäst är kraftig värme som verkar lösa oxiden så skruven nästan går att skruva ut för hand, något överdrivet.

 

Specialister försedd med svets förordar påsvetsning av en sexkantskalle och det som löser skruven då gissar jag är värmen.

 

Hade en möjlighet att själv värma med gaslåga på några omöjliga skruvar i en grästrimmer till röjsågen och de lossnade överaskande lätt. Tyvärr värmer man lätt sönder lacken på sidan om skruven men man kan försöka skydda den, en plåt med hål för den trilskande skruven eller vad man kan hitta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klinkerrengöringsmedel innehåller fosforsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas Rostborttagning verkar innehålla 24 % fosforsyra. Rejäla grejer....

 

Är dock skeptisk till att det skulle hjälpa då kanalerna såg rätt rena ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Thomas-1, jag gissar att en del av förbränningsrummet inte kyls alls då en kanal är igensatt. Det kan finnas andra parallella kanaler som är öppna och som ger strömmning tills lite vatten träffar en jättehet yta. Ångblåsor st ör sedan vattenströmmen när de pressar tillbaka med sitt ångtryck. Jfr med att sätta slangen från en tryckluftkompressor vid det igenkalkade stället. Det blir inte lätt för impellerpumpen att klara några Bar övertryck.

 

Det är dock mina lekmannamässiga gissningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bytt impellern ändå. Kostar inte många kronor och har själv bytt ett par som såg ok ut, men spänsten hade minskat och skvallerstrålen blivit dålig.

 

Sitter det någon poppetventil eller termostat på dessa småsnurror? Skulle nog börjat där innan jag rivit maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostat finns, ingen poppet.

 

Hur stark fosforsyra ska man köra då? 24% låter läskigt.

 

Kalkosan innehåller förresten ffa fosforsyra också, även citronsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske vinäger?
HÄR en 13-sidig forumtråd där de flesta verkar positiva?

Som Caribic410 skrev i inlägg #3 så är kaustiksoda nog inte att rekommendera.

[Men jag har nånstans sett att vid riktigt svåra fall av "pannsten" använder man omväxlande syra och basisk kaustiksoda. Knappast i känsliga dyra utbordare men men. Och alltså inte samtidigt för då neutraliserar de väl varann. Tanken med detta är nog att kaustiksodan (klassisk avloppsrens, förhoppningsvis förbjudet numera?) bryter ner biologiska ämnen så syran sedan kommer åt ordentligt. Hehe, finns väl mycket biologiskt i havsvatten, brukar tänka på havsvatten som en sorts tunn salt köttsoppa med äckliga klumpar. :-)]

@Forgus31: Tack för tipsen i inlägg #11 och #15, själv har jag nog alltför ofta fokuserat på detta med "termisk kontakt" i ytskikt och då missat detta med kylvattenflödets strömning. :-)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips med vinäger Thomas! Glömde bort att det var så vi gjorde rent vattenkokaren under forntidens hemkunskapslektioner. Det lär ju vara ett hyfsat skonsamt sätt både för miljön och motorn enligt vad testet i den länkade tråden anger. Dessutom ekonomiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara impellern i en pumps som slits, pumphus, lock och kam kan också vara slitna. Då kaviaterar pumpen och det kan komma ånga ur ur den.

Dessutom det att strålen var svag först sen kom det ånga tyder på dålig pumpfunktin och sen kavitation.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tråd här på forumet får mig att undra om problemet kan vara bränslet? Jag körde på 1% olja och alkylatbensin. Yamaha rekommenderar 1%. Har tidigare kört på 2% (sällan, men nån gång så långt som vid detta tillfälle) med kletiga tändstift som följd.

 

Ska dock kolla termostaten i helgen, och försöka rengöra kanalerna lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse skrev #20: Det är inte bara impellern i en pumps som slits, pumphus, lock och kam kan också vara slitna. Då kaviaterar pumpen och det kan komma ånga ur ur den.
Dessutom det att strålen var svag först sen kom det ånga tyder på dålig pumpfunktion och sen kavitation.


Håller med om att olika delar av pumpen kan misstänkas även om impellern i TS fall "ser hel ut"!
Men detta med kavitation är för mig något som "bara" försämrar pumpfunktionen, och därtill sliter hårt på pumpen och kanske dessutom kan orsaka oljud i tystare miljöer. Menar att de ångblåsor/kokbubblor som uppstår vid kaviation omöjligt kan överleva på pumpens trycksida!

[För de kok-bubblorna av typ 20-gradig vattenånga kan bara existera ett kort ögonblick i de delar av pumpen där trycket är som allra allra lägst. De "imploderar" ögonblicket efter på pumpens trycksida - och det är dessa explosionsliknande mikro-smällar som sliter på materialet runt impellervingarnas spetsar. (Och en redan sliten/defekt pump har väl sämre sugförmåga och får nog därmed allt mindre förmåga att sänka trycket såpass att kavitation ens kan uppstå?)]
Hehe, lång invändning för att utreda detta med kavitationens gas, men att skvallerstrålens gas skulle bestå av "överlevande" kavitations-vattenånga från pumpen anser jag alltså vara helt uteslutet! Och då återstår nog bara "äkta traditionell kokning" á la 100 graders vattentemp - som kastrullen på spisen ungefär vid havsytan?
[som forgus31 var inne på så kan nog vattenflödet i kylmanteln söka sig oväntade vägar, lokal överhettning på vissa hotspots kanske utveckla mycket vattenånga och ytterligare trycka undan flödet. Vete katten??]
Men återigen, pumpen kan ha dålig funktion och ge dåligt flöde som i sin tur kan vara en grundorsak till problemet.
Ps @AndW: Förstår inte riktigt din tankegång i inlägget #21 ovan? Men om du tänker dig att bränsle/oljeprocent skulle vara orsaken till "gasningen" så tror jag att du är fel ute. (Möjligen skulle timtals med fullt spjäll och samtidigt dålig "oljeprocent" försämra smörjningen - höja tempen - såpass att gasning sker? Men du har ju inte haft fullt spjäll länge, bara tredjedels gas??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... Den har ingen eller försumbar slityta mot impellerhuset. Armarna är böjda , men de måste lirkas in när impellerhuset ska på.

 

 

Om armarna är böjda byter jag impellern. Vattnet kan "smita förbi" de böjda atmarna med sämre effekt som resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ofta efter ett impellerbyte på vattentrycksmätaren att jag får bättre tryck. Impellrar slits utan att det syns, många bortser från detta. När en impeller ser dålig ut borde den ofta bytts för länge sedan. Det finns en överkapacitet från start, men hur avgör man när det är dags om man inte följer serviceintervallen? Många här verkar se det som en sport att byta impeller så sällan som möjligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte följa upp med lösningen. Ingen av oss hade riktigt rätt.

 

Jag bytte impeller - ingen eller marginell förbättring av strålen. Jag erinrade mig dock senare att när jag bytte en trasig växelspak under vintern så hade jag sönder packningen mellan motor och rigg. Denna packning tätar mellan avgaser och kylvatten. Jag tyckte att det inte borde vara så noga, låga tryck osv, och lade ihop packningen så tajt jag kunde. Hade glömt detta när båten sjösattes. Eftersom kylvatten-och avgas-kanalen ändå är förbundna via riggen så fungerade det skapligt - det tog ju som sagt en timme innan ångan kom.

 

Jag klippte till en ny fiberpackning som gav ännu sämre resultat. Köpte blå loctite och limmade fast packningen - det funkade bra. Skvallerstrålen ser ungefär likadan ut, lite bättre kanske men inte en jämn stråle som på moderna fyrtaktare. Men ingen ånga. Så nu är det löst!

Redigerad av AndW
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...